Google Helpouts sterft een zachte dood
Niemand gebruikt videodienst Helpouts van Google. Het platform overleeft de bekende periodieke productschifting dan ook niet.
Binnenkort is het alweer gedaan met Google Helpouts. De dienst had het commerciële paradepaartje van Google's chatdienst Hangouts moeten worden, maar kwam nooit echt van de grond. Het bedrijf hoopte in november 2013 "een marktplaats voor vaardigheden" in het leven te roepen, waarbij experts met behulp van de videodienst klanten konden helpen.
Google vraagt een fee van 20 procent van commerciële dienstenaanbieders die van Helpouts gebruik willen maken. Daarvoor krijgt de klant ondersteuning in het proces van betalingen, het opzetten van het platform, klantenacquisitie en "reputatiemanagement".
Groeiproblemen
Volgens Google was er wel degelijk een kleine kern aan specialisten en bijdragers op het platform. Alleen groeide Helpouts niet verder. Op 20 april aanstaande wordt de dienst dan ook beëindigd. Gebruikers kunnen historische sessies nog tot November downloaden via Google TakeOut.
Opmerkelijk is dat Google begin deze maand bekend maakte dat het bedrijf zelf - met Hangouts - een klantenservice inricht voor eigen hardware. Deze dienst krijgt ook in Nederland ondersteuning.