ID.nl logo
EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?
Mobiliteit

EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

De Renault Scenic E-Tech Electric heeft de prestigieuze titel 'European Car of the Year 2024' in de wacht gesleept. In het eindoordeel van de 59-koppige jury wordt de volledig elektrische Scenic geprezen om zijn fraaie design, uitstekende laadprestaties, gunstige prijsstelling en goede rijeigenschappen. Kun je de Renault Scenic E-Tech Electric met een gerust hart 'blind' bestellen, of zijn er toch nog puntjes van aandacht?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

3 weken grondig getest

Uitgebreide meningen

Gratis te downloaden

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Scenic – waar ken ik die naam toch van?

Voor de naamgeving van zijn elektrische modellen grijpt Renault terug naar oude succesnummers. Zo kan de koper gemakkelijker inschatten in welke (prijs)segmenten deze EV's opereren. Binnen de compacte klasse is met de Renault 5 een klassieker nieuw leven ingeblazen, terwijl de Megane voor zowel de particuliere koper als de zakelijke rijder een interessante gezinsauto is. Volgens dezelfde logica heeft Renault ook voor het ruimtelijke Megane-alternatief een ingeburgerde naam afgestoft: Scenic.

Renault gebruikte de naam 'Scénic' in 1996 voor het eerst op een productiemodel. Bij deze auto werd het ruimtelijke MPV-concept van de innovatieve Espace in een kleinere jas gestoken. Een gouden greep, die Renault niet alleen de titel 'Auto van het Jaar 1997' opleverde, maar ook een stormloop naar de showrooms. Menig autofabrikant kopieerde het idee achter de Scénic; het MPV-succes had echter een beperkte houdbaarheid. Rond de eeuwwisseling stapten MPV-rijders massaal over op een compacte SUV.

Een bron van inkomsten waarop veel autofabrikanten hun verdienmodel nog steeds hebben afgestemd. Volkomen begrijpelijk dus dat Renault in navolging van de Megane ook een compacte SUV op het volledig elektrische CMF-EV platform heeft ontwikkeld. Dit platform wordt trouwens ook gebruikt door alliantiepartner Nissan, voor de Ariya en de toekomstige Leaf. Vergeleken met de Renault Megane heeft de Scenic E-Tech echter een 10 centimeter grotere wielbasis. Gunstig voor de binnenruimte.

Ja, want hoe riant zit je in de Renault Scenic?

Misschien is de binnenruimte wel het belangrijkste minpunt van de Renault Megane E-Tech. Niet zozeer voorin, want daar zit je prima. Maar op de achterbank zitten twee volwassenen ronduit krap. De Scenic maakt korte metten met dat ruimtegebrek. Niet alleen de grotere afstand tussen voor- en achterwielen, maar ook de 7 centimeter extra hoogte zorgt voor veel meer ruimte. Op welke plek je ook gaat zitten in de Scenic: je hoeft je nergens onderbedeeld te voelen. Op de achterbank is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Geinig zijn de tablethouders in de middenarmsteun op de achterbank; een knipoog naar de handige vondsten die in zijn oude naamgenoten te vinden waren. En zo eist ook de nieuwe Scenic de rol van ideale gezinswagen op.

Over het onderwerp 'zitten' toch een aantekening. Voorin neem je plaats in een uit de kluiten gewassen fauteuil, met een hoge rugleuning die je schouders een goede ondersteuning geeft. De bestuurdersstoel kan bovendien met een massagefunctie worden uitgevoerd. Desondanks is het even zoeken naar een comfortabele zitpositie achter het stuur. Wanneer je wat langer bent, zit je door de hoge vloer (waaronder het batterijpakket ligt) met geknikte knieën. Je moet de stoel daardoor algauw omhoog verstellen om tijdens een lange rit lekker te zitten. Een kantelfunctie op de zitting zou welkom zijn.

Waar heb ik dat dashboard eerder gezien?

Het instrumentarium van de Scenic wordt ook in andere Renault-modellen toegepast. Niet alleen in de elektrische Megane, maar ook in Austral, Espace en Rafale – de grotere SUV's van het Franse merk, met benzine- en hybridetechniek. Door de afwerking in hoogglans zwart lijkt het L-vormige paneel uit één grote glazen plaat te bestaan. Mooi, maar afhankelijk van de lichtval kan het hinderlijk spiegelen.

Afhankelijk van het rijprogramma dat je met de ronde Multi-Sense knop op het aan de boven- en onderzijde afgeplatte stuur kiest, veranderen de graphics in het instrumentarium en multimediascherm van kleur, net als de lichtstrips op het dashboard en deurpanelen. Groen voor ecologisch, blauw voor het normale programma, rood voor sportief, enzovoort. Het is een aantrekkelijk ogend geheel, waarvoor Renault mooie materialen gebruikt. Het kunstleer met witte stiksels en de panelen in houtstructuur creëren een chique atmosfeer.

Maar belangrijker: is de bediening begrijpelijk?

Als je rondom het stuur kijkt, zie je een wirwar aan hendels, schakelaars en knopjes. Je kiest de rijrichting met een pookje aan de rechterkant van de stuurkolom, en bedient het audiosysteem, je telefoon, de ruitenwissers, de boordcomputer, de adaptieve cruisecontrol, de richtingaanwijzers, het Multi-Sense rijprogramma én de mate van regeneratie bij het loslaten van het acceleratiepedaal met allerlei verschillende besturingselementen op en om het stuur.

Maar wat een overdaad aan functies lijkt, gaat in het dagelijks gebruik snel wennen. Na een paar dagen vonden we alle knopjes en hendels als vanzelf. Ook de bediening van het multimediascherm roept weinig vragen op, wat mede te danken is aan de integratie van Google Play, Google Assistant en Google Maps op het OpenR Link multimediasysteem. Een doordacht systeem. De verplichte waarschuwingssignalen bij het overschrijden van de maximum snelheid en stuurcorrectie bij het naderen van de wegbelijning zijn eenvoudig buitenspel te zetten door twee keer een knopje links op het dashboard in te drukken.

Hoe zit het met de bagageruimte van de Scenic?

De extra lengte en hoogte van de carrosserie heeft een gunstig effect op het laadvolume van de Renault Scenic E-Tech Electric. Wanneer de achterbank in gebruik is, past er 545 liter achter. Dat is meer dan 100 liter extra in vergelijking met de Megane. Opvallend is dat de kofferbak 4 centimeter smaller is dan in de Megane, maar dat zal in de praktijk zelden of nooit leiden tot transportproblemen. Handig is de diepe bak onder de vloer van de kofferruimte; minder handig is de hoge tildrempel. Vooral bij het in- en uitladen van zware spullen worden de spieren in je onderrug dan extra op de proef gesteld.

Naar de titel 'Trekauto van het Jaar' zal de Auto van het Jaar 2024 niet meedingen. Met een hoogste trekgewicht van 1100 kilo kan er hooguit een compacte tweepersoons caravan aan de trekhaak – die je vervolgens nauwelijks meer mag beladen. Voor een fietsendrager met twee e-bikes, een vouwwagen of een boedelbak laat de Renault Scenic E-Tech Electric zich echter prima voor de kar spannen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Praat me bij over alle batterij- en motorkeuzes!

Net als bij de Megane is het keuzepakket aan batterijformaten en vermogensvarianten voor de Renault Scenic E-Tech Electric uiterst overzichtelijk. Er is een basisversie met een 60kWh-batterij en een elektromotor van 170 pk, en er is een Long Range-variant met 87 kWh aan batterijcapaciteit en een motorvermogen van 220 pk. Voor de aandrijving beperkt Renault zich tot de voorwielen; een variant met twee motoren en vierwielaandrijving bestaat niet.

Ongeacht de batterij die je kiest, levert Renault standaard een boordlader met een vermogen van 22 kW. Dat is beslist een pluspunt ten opzichte van veel concurrenten, die aan de publieke laadpaal doorgaans een hoogste laadvermogen van 11 kW bereiken. Minder hoogdravend zijn de prestaties aan de snellader. De versie met de 60kWh-batterij haalt een piekvermogen van 130 kW (15-80% in 32 minuten), de Scenic met 87 kWh bereikt 150 kW (15-80% in 37 minuten). De laadpoort zit boven het rechter voorwiel; een ideale plek.

Zo'n Renault Scenic E-Tech rijdt vast erg lekker.

Voor dit EV-profiel reden we een week lang met de Scenic E-Tech Electric Long Range in de meest luxueuze Iconic-uitvoering. Genoeg tijd om hem te leren kennen als een veelzijdige auto waar alles op en aan zit. Tijdens de testweek hebben we geen onoverkomelijke tekortkomingen kunnen ontdekken. Dankzij de 220 pk sterke elektromotor levert de auto prima prestaties: met het acceleratiepedaal gevloerd neemt de 0-100-sprint 7,4 seconden in beslag. Je beschikt bovendien over volop snelheidsreserves, tot een maximum van 170 km/h.

Dankzij de voorwielaandrijving ligt de Scenic stabiel en koersvast op de (snel)weg. Renault heeft gekozen voor een tamelijk directe besturing. Daardoor laat de SUV zich speels over een bochtige weg sturen. Voor een EV van dit formaat heeft de Scenic geen last van overgewicht; hij staat voor 1817 kilo op kenteken. Ter vergelijking: de Mini Countryman E met (veel kleinere, veel lichtere) 64,6kWh-batterij is net zo zwaar.

Het onderstel van de Scenic is in de basis soepel geveerd, en dat levert op een goed onderhouden weg heel veel rijcomfort op. Op korte oneffenheden in de weg valt de schokdemping soms even uit zijn rol, en worden de inzittenden verrast met een onverwacht stevige optater. Maar ook de grote 20-inch wielen onder de testauto spelen daarbij een rol. Overigens is de Renault Scenic E-Tech Electric daarin beslist niet uniek: het is een kwaaltje waar veel meer, door de bank genomen zwaarlijvige, EV's last van hebben.

Hoe zit 't met het verbruik en de actieradius?

Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruisecontrol op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zo veel mogelijk te ontlopen. De verbruikstest is geen race of recordpoging ‘zuinig rijden’, we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of ‘one-pedal driving’ altijd in.

De getallen die Renault zelf opgeeft voor het stroomverbruik en de te verwachten actieradius (berekend volgens de WLTP-normering) zien er veelbelovend uit. Bij een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km moet de versie met 60kWh-batterij een afstand van 430 kilometer op een volle batterij kunnen halen – voor de meeste EV-rijders is dat al een prima range. De Scenic Long Range met 87kWh-batterij 'doet' volgens Renault 15,5 kWh/100 km, bij een maximum rijbereik van 625 kilometer. Kijk, nu gaan we het ergens over hebben!

Maar de praktijk is weerbarstig. In tegenstelling tot de Megane, waarmee we op onze verbruiksronde het WLTP-verbruik van 16,1 kWh/100 km wisten te evenaren, komen we met de Scenic niet bij de officiële opgave in de buurt. Op een koele zomeravond, waarbij de temperatuur schommelt tussen de 20 en 15 graden, noteert de boordcomputer een gemiddelde van 17,5 kWh/100 km. Met name tijdens de 130-etappe, waarbij de auto een stevige westenwind vol op de kop krijgt, zien we het verbruik fors toenemen. Stond de teller bij het betreden van de snelweg nog op 15,8 kWh/100 km, aan het einde van de 130-etappe is het gemiddelde opgelopen naar 18,9 kWh/100 km. Bij de beloofde 625 kilometer komen we dan ook niet in de buurt. Met een terughoudende rijstijl is een actieradius van 500 kilometer echter realistisch.

Wat kost de Renault Scenic E-Tech en wat voor leuks krijg je allemaal?

Wie gebruik wil maken van de SEPP-subsidieregeling, ziet in de prijslijst van de Renault Scenic dat alleen de versie met 60 kWh-batterij en 170 pk elektromotor hiervoor in aanmerking komt. De prijs voor instapmodel Evolution bedraagt 42.470 euro. Deze versie heeft standaard al een warmtepomp. En ook de veiligheidsuitrusting is behoorlijk compleet: adaptieve cruisecontrol, noodremhulp met herkenning van voetgangers en fietsers, een centrale airbag tussen de bestuurder en bijrijder, full-led koplampen en actieve rijbaancontrole zijn allemaal standaard.

Tweede uitrustingsniveau is de Techno (+ 2500 euro in geval van de 60kWh-uitvoering). De Techno-uitvoering staat tevens aan de basis van de Scenic E-Tech Long Range met 87kWh-batterij. Deze versie staat voor een bedrag van 47.970 euro in de prijslijst, en zit daarmee boven de SEPP-grens. De Techno biedt onder meer Multi Sense, adaptieve led-koplampen met grootlichtautomaat, een regeneratief remsysteem met vier vertragingsgradaties, een combinatie van stof en kunstleer uit gerecycled materiaal en het OpenR Link multimediasysteem met 12-inch aanraakscherm.

Voor de versie met de kleine batterij blijft de keuze beperkt tot de Evolution en Techno, voor de Long Range heeft Renault nog twee omvangrijkere uitrustingspakketten. De Esprit Alpine (+ 1800 euro) staat op speciale 20-inch wielen, stoelverwarming is standaard en het interieur is gedecoreerd met blauwe elementen.

Topmodel is de Iconic, die voor 51.670 euro in de prijslijst staat. Deze versie beschikt over nog wat extra veiligheidsfuncties, zoals waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer bij achteruit rijden, dodehoekwaarschuwing met stuurcorrectie en uitstapbeveiliging, die je vóór het uitstappen een seintje geeft wanneer een fietser of andere auto in de buurt is. Maar ook een bestuurdersstoel met elektrische verstelling en massage is standaard. Ruimte voor smakelijke, niet overdreven kostbare opties blijft er zeker over, onder meer voor een panoramadak met elektrochromatisch glas à 1500 euro (een mooie vertoning hoe het zich 'opent' en 'sluit'), een camerabinnenspiegel à 800 euro en tweekleurige lak voor 1300 euro.