ID.nl logo
Surface Pro 4 - Is de beste Surface wel goed genoeg?
Huis

Surface Pro 4 - Is de beste Surface wel goed genoeg?

Microsoft probeert ons al drie jaar te overtuigen dat een tablet onze laptop en pc kan vervangen. De Surface Pro 3 van vorig jaar was hier de beste uitvoering van, maar we moesten nog teveel compromissen maken om het als vervanging van een pc te zien. Kan de Surface Pro 4 ons wel overtuigen?

Microsoft lijkt deze strijd dit jaar achter zich te laten. Met de Surface Pro 4 probeert het ons niet meer te overtuigen, maar wil het de Surface verbeteren voor eenieder die al wel gelooft dat het hun laptop of pc kan vervangen. Doordat de Surface Pro 4 de last van een volwaardige pc te willen zijn van zich af lijkt te zetten, kan het zich eindelijk focussen op het zijn van de beste Surface. Lees ook: Microsoft Surface 3 review - Tablet-laptop-compromis.

Surface Pro 4 of Surface Pro 3?

De Pro 4 verschilt van de Pro 3, maar met het blote oog zijn de verschillen nauwelijks zichtbaar. Voor een leek lijkt er niets te zijn veranderd. Het scherm is iets groter, maar de omvang is hetzelfde gebleven. De Pro 4 is tevens iets lichter. Ook is de fysieke Windows-knop verdwenen, omdat deze makkelijk bereikbaar is in Windows 10. De Surface Pro 4 lijkt op het eerste oog - net als zijn voorganger - een lichte en draagbare Windows 10-pc.

De accuduur en prestaties lijken op die van de Pro 3. Ik kon de Pro 4 zo'n zes uur gebruiken voor ik moest opladen (geen zware grafische prestaties), wat ik voor een product van deze prijs erg teleurstellend vond. Als Microsoft wil concurreren in deze prijscategorie, moet het dit soort zaken eerst op orde hebben.

©PXimport

Het uiterlijk van de Pro 4 is bijna identiek aan dat van de Pro 3.

Dat de Surface Pro 4 weinig anders oogt dan de Surface Pro 3, betekent niet dat Microsoft heeft stilgezeten de afgelopen maanden. De nieuwe Type Cover is fantastisch, met opnieuw ontworpen toetsen die typen makkelijker maken en het fijner aan laten voelen, en een groter trackpad waarmee je gebruik kunt maken van de handige nieuwe functies in Windows 10 (zoals scrollen met twee vingers). Helaas blijft het een relatief klein trackpad, wat het gebruik ervan nog steeds wat benauwd aan laat voelen. Maar het feit dat het hele scherm een touchscreen is, is hiervoor misschien wel een geldig excuus. Ook moet de Type Cover apart gekocht worden, waardoor je zo'n 130 euro bij de prijs op kunt tellen.

Wauw, die nieuwe Surface Pen!

Een andere manier om de Surface te gebruiken is met de nieuwe Surface Pen. Hier zijn misschien wel de beste vernieuwingen in doorgevoerd. De pen is drukgevoelig (om precies te zijn: 1024 niveaus) en het voelt meer dan ooit alsof je daadwerkelijk op je scherm 'schrijft'. Nu ben ik geen fantastische tekenaar en daar verandert de nieuwe Surface Pen helaas niets aan, maar ook voor het besturen van de tablet of wat notities maken werkt het geweldig. De achterkant van de stylus dient als gum, met het klipje kan hij aan je borstzak, en je kunt zelfs klikken met de achterkant. Het lijkt net echt.

©PXimport

De nieuwe Surface Pen is erg indrukwekkend.

Ook ben ik de stylus na een week gebruiken nog steeds niet kwijt. De Surface Pen klikt heel eenvoudig aan de zijkant van de Surface vast via magneten. Deze zijn best sterk, zodat hij - bij mij in ieder geval - niet door m'n tas begon te dwalen wanneer ik de Surface hier onderweg in had zitten.

Helaas nog te veel compromissen

In tablet-modus is de Pro 4 wat mij betreft nog net zo ongemakkelijk te gebruiken als de Pro 3. Ondanks dat Windows 10 je gemakkelijk laat kiezen tussen tablet- en desktop-modus, liet ik de Pro 4 het grootste deel van de tijd in desktop-modus staan. Ook als ik hem als tablet gebruikte. Same old same old, maar apps voor Windows 10 zijn er (nog steeds) niet in overvloed. De Pro 4 is lichter en dunner dan de Pro 3, maar is nog steeds een te groot en te zwaar apparaat om als tablet te gebruiken. Ik gebruik mijn iPad erg veel tijdens het reizen, maar dat zie ik mezelf met de Pro 4 nog (steeds) niet doen.

Uiteraard heeft de Pro 4 de gebruikelijke upgrades gekregen met betrekking tot de hardware, maar als je hem echt als vervanger voor je laptop of desktop wilt gebruiken heb je wat mij betreft een Pro 4 met minstens 8 gigabyte werkgeheugen en 256 gigabyte flash opslag nodig. Hier betaal je 1449 euro voor. Als je ook nog een snellere i7-processor wilt, tel je er nog eens 350 euro meer bij op. Vergeet ook de Type Cover van 150 euro niet.

©PXimport

De Surface Pro 4 zorgt nog voor teveel compromissen om als volwaardige pc door het leven te gaan.

Windows 10 voelt als een work-in-progress. Omdat Windows 10 pas deze zomer is uitgekomen, is Microsoft nog volop bezig met het fixen van bugs en het hier en daar afwerken van de software. Zo loopt de Mail-app vaak vast, en is Edge nog lang geen volwaardige browser. Dit is merkbaar, maar ik verkies deze versie van Windows 10 zeker boven Windows 8.1.

Conclusie

Met de Surface Pro 4 zet Microsoft wederom een stap in de goede richting om van een tablet een laptop-vervanger te maken. Waar het de afgelopen jaren leek te werken aan een goede fundering, zijn ze nu op het punt gekomen dat er daadwerkelijk gekeken kan worden naar het verbeteren van de gebruikservaring. De Surface Pro 4 zal geen nieuwe mensen overhalen naar het tablet-kamp, maar het maakt het gebruik voor degene die zich al in het kamp bevinden een stuk aangenamer. De vraag blijft of je zo'n smak geld neer wilt leggen voor een waslijst aan compromissen. Voor datzelfde geld zijn zeer degelijke laptops verkrijgbaar. De Surface is nog steeds niet de ideale computer voor iedereen, maar het is met stip de beste Surface tot nu toe.

Oké
Conclusie

Microsoft Surface Pro 4 ----------------------- **Prijs:** Vanaf €999,- Type Cover: €149,99 **Reviewmodel:** Intel Core i5 Processor 256GB SSD, 8GB RAM Prijs: €1.449,00 **OS:** Windows 10 **Scherm:** 12.3 inch, met een resolutie van 2736 x 1824 pixels (267 PPI) **Camera:** 8MP (achter), 5MP (voor) **Poorten:** USB 3.0, microSD-kaartlezer, Headsetaansluiting, Mini DisplayPort **Draadloos:** 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 4.0 **Opslag:** 128, 256 of 512GB SSD **RAM:** 4, 8 of 16GB **Processor:** Intel Core m3, i5 of i7 **Website:** [microsoft.com](https://www.microsoft.com/surface/nl-nl/devices/surface-pro-4)

Plus- en minpunten
  • Surface Pen
  • Type Cover
  • goed mee te nemen
  • prijs
  • accuduur
  • Windows 10 buggy
  • Type Cover niet inbegrepen
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.