ID.nl logo
‘Risicovol' BYOD herziet IT-business relatie
© Reshift Digital
Huis

‘Risicovol' BYOD herziet IT-business relatie

Het oprukkende BYOD zet de toch al wankele relatie tussen IT en de business verder onder druk. Netwerkleverancier Cisco ziet het vooral als een kans.

Netwerkleverancier Cisco heeft vorig jaar slechts een begin gemaakt met het toelaten van 13.000 iPads voor werknemers onder een BYOD-programma. Als de apparaten eenvoudiger zijn aan te sluiten op beamers en de App Store betere productiteitssoftware gaat bieden, breekt het spektakel pas echt los, zegt senior VP Communication & Collaboration Sheila Jordan van de techgigant.

“Het staat in onze roadmap dat we op termijn pc’s en Macs zullen vervangen”, zegt Jordan. “Als de ontwikkeling van de iPad ervoor zorgt dat ze nog bedrijfsvriendelijker zullen worden, zullen ze voor een groot aantal werknemers de pc of Mac vervangen. Dat is nu nog niet het geval, maar op termijn zal het zeker het geval zijn.”

Jaar van de waarheid

Alle tekenen wijzen erop dat 2013 een belangrijk jaar voor BYOD gaat worden, vooral voor tablets en de zakelijke applicaties die op deze apparaten draaien. Er staat druk op IT-managers om met deze technologie om te kunnen gaan voordat het als een lawine de IT-afdeling overvalt en het voor bedrijfsdata gevaar oplevert. Onderdeel van het proces is het herzien van de relatie tussen IT en de business.

Gartner verwacht dat BYOD de voornaamste technologische trend voor 2013 wordt, waarbij mobiele apparatuur de pc voorbijstreven als belangrijkste tools om het web te benaderen. Vanuit securityperspectief bezien is BYOD enorm belangrijk. Gartner zegt dat persoonlijke apparatuur in 2014 dubbel zo vaak wordt geïnfecteerd als zakelijke devices.

IT-managers moeten nog veel doen om zich goed op BYOD voor te bereiden. Vraag het maar aan Cisco, die BYOD afgelopen 18 maanden een vlucht hebben zien nemen. Cisco ondersteunt momenteel 60.000 BYOD-smartphones naast 13.000 iPads. Het bedrijf werkt aan een eigen app-store, tools om apps te automatiseren en provisionen en een sociale tool om werknemers in de overgang naar BYOD te begeleiden.

Met andere woorden: Cisco heeft een uitgebreid stappenplan voor BYOD ontwikkeld, waarbij alles van de ontwikkeling van een BYOD-programma tot onderhandeling met leveranciers tot proactieve communicatie met werknemers meegenomen wordt.

BYOD of je wilt of niet

Als jij denkt dat de relatie tussen IT en de business in het verleden al lastig genoeg was, doet BYOD daar nog een schepje bovenop. Onderzoek wijst uit dat bedrijven zonder formeel BYOD-beleid al tijden opgescheept zitten met onbeheerde smartphones en tablets binnen hun bedrijfsnetwerken.

Complete bedrijfsafdelingen gaan hun eigen gang en ontwikkelen achter de rug van IT om hun eigen BYOD-apps. Leverancier van mobiele beheeroplossingen MobileIron haalt een verhaal over een IT-afdeling van een grote zorgaanbieder aan waarbij het management dacht dat er slechts drie niet-goedgekeurde mobiele apps in omloop waren, terwijl dat er in werkelijkheid meer dan zestig waren.

“Apps schieten als paddenstoelen uit de grond en de meeste gaan om met gevoelige data”, zegt Ojas Rege. Hij is VP strategie bij MobileIron.

Een issue waar businessgebruikers tegenaan hikken is het BYOD-beleid dat door de IT-afdeling wordt opgesteld. Werknemers moeten hun eigen apparatuur onder draconische regelementen stellen waar vaak de beruchte remote-wipe (waarbij het gehele toestel op afstand gewist wordt) onderdeel van uitmaakt. Ook het verbod op gebruik van diensten als iCloud schiet bij veel gebruikers in het verkeerde keelgat. Hoewel diensten als iCloud en Dropbox ervoor zorgen dat werknemers hun persoonlijke data niet verliezen bij een remote-wipe, vrezen IT-managers dat businessgebruikers hiermee bedrijfsdata naar de publieke cloud uploaden.

iCloud als redmiddel

Toch kunnen diensten als iCloud op iPhones ook uitkomst bieden, zegt IT-mobiliteitsdirecteur Brett Belding van Cisco. Hij noemt het verliezen van een BYOD iPhone in een taxi door een medewerker als voorbeeld. Toen de IT-afdeling deze gebruiker kon tonen dat de persoonlijke data in iCloud opgeslagen stond, was het geen probleem om de iPhone op afstand geheel te wissen zodat ook de app voor internetbankieren niet langer gebruikt kon worden. De volgende dag werd de medewerker een nieuwe iPhone bezorgd.

“We zien een gang naar cloud en we zien de cloud belangrijker worden voor onze content. Remote-wipe is daarbij een voordeel, geen hindernis”, aldus Belding.

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore