ID.nl logo
iPhone 6 - Is de beste iPhone ook de beste smartphone?
© PXimport
Huis

iPhone 6 - Is de beste iPhone ook de beste smartphone?

De iPhone 6 is groter, dunner en sneller dan zijn voorgangers, waarmee Apple - niet geheel onverwacht - zijn beste iPhone ooit heeft afgeleverd. Maar is de iPhone 6 dan ook de beste smartphone die je in 2014 kunt kopen? Je leest er alles over in de iPhone 6 review.

Apple maakt zijn iPhones ieder jaar een tikje sneller, voegt een paar toffe features toe en zo nu en dan wordt ook het design herzien. Een werkwijze die het bedrijf al zeven jaar onafgebroken verzekert van een zeteltje aan de top van de smartphonemarkt. Maar deze markt verandert sneller dan ooit, en de roep op alsmaar grotere telefoons heeft ook Apple niet onberoerd gelaten. Met de iPhone 6 wordt dan ook afscheid genomen van het kleine 4 inch-scherm op de iPhone 5 en 5s, en krijgen we een 4,7 inch Retina HD-display voorgeschoteld. Tel dit op bij het compleet vernieuwde uiterlijk en de berg aan nieuwe functies, en we kunnen niet anders dan stellen dat de iPhone zijn grootste metamorfose tot op heden heeft ondergaan. Lees ook: iPhone 6 of iPhone 6 Plus - Welke iPhone is geschikt voor jou?

Pak hem op, die iPhone 6

Apple lijkt zich vooral te hebben gericht op de manier waarop de telefoon in je hand ligt. En op dat punt slaag de iPhone 6 in mijn ogen dan ook glansrijk. Door de aluminium behuizing, de ronde afwerking en het aflopende glas aan de voorkant, is de iPhone 6 ondanks zijn forse formaat heerlijk om vast te houden. Iets dat ongetwijfeld niet het geval zou zijn wanneer het hoekige design van de vorige generaties was doorgetrokken. Het is een massief blokje technologie dat in alles hoogwaardig aandoet, iets dat we in het Android-kamp dit jaar toch alleen bij HTC en Sony hebben kunnen constateren. Door zijn formaat (slechts 6,9mm dik!) en gewicht (129 gram) schuif ik de iPhone ook nog eens ongemerkt in m'n broek- of jaszak.

©PXimport

Je moet het toestel echt zelf vasthouden om de designkeuzes van Apple te kunnen waarderen.

Toch valt er ook wel wat af te dingen op het nieuwe uiterlijk. Zo doen de opvallende antennebanden aan de achterkant afbreuk aan het stijlvolle design. Daarnaast is ook de cameralens opmerkelijk, deze steekt ongeveer een millimeter uit de behuizing. Niet des Apple's, en het zorgt er ook nog eens voor dat de telefoon minder stevig op zijn rug ligt.

Beste iPhone-camera ooit

De niet al te charmante camera brengt gelukkig wel wat voordelen met zich mee. De iPhone 6 schiet namelijk schitterende plaatjes en video's met de aanwezige 8 megapixel-camera. Zoals we van de Apple-camera gewend zijn is de kleurreproductie schitterend, de bediening kinderlijk simpel en de autofocus is sneller dan ooit tevoren. Maar het zijn toch vooral de foto's bij weinig omgevingslicht die indruk maken.

Veel smartphonecamera's hebben last van zogenoemde 'ruis' in donkere omgevingen, maar de iPhone 6 weet opvallend scherpe en heldere foto's af te leveren onder vrijwel iedere omstandigheid. De hoeveelheid licht die wordt binnengelaten is net als de softwarematige beeldverwerking indrukwekkend, en weet vrijwel alle ruis te verdoezelen. De 1,2 megapixel-camera aan de voorzijde doet het ook niet onaardig, en is prima geschikt voor de nodige selfies en FaceTime-gesprekken. Deze camera haalt het echter niet bij de dikke 8 megapixel-camera van de Huawei Ascend P7, voor mij nog altijd de selfie-telefoon bij uitstek.

©PXimport

De camera steekt helaas iets uit, maar daar krijg je wel schitterende foto's voor terug.

Verder is de iPhone 6 ook een uitstekende telefoon als je graag video's schiet. De beeldstabilisatie is verbeterd ten opzichte van de iPhone 5s, waardoor je dus minder schokkerig beeld krijgt bij de full hd-video's (60fps) die je schiet. Op de iPhone 6 Plus heeft Apple zelfs een optische beeldstabilisatie ingebouwd, daarover meer in de iPhone 6 Plus review. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de slowmotion video-optie, die je nu in staat stelt om opnames met 240 frames per seconde te maken op 720p. Erg indrukwekkend, en het blijft leuk om mee te spelen.

Geen full hd, wel schitterend beeld

Het 4,7 inch-beeldscherm (ips lcd) is door Apple omgedoopt tot Retina HD en heeft een resolutie van 1334 x 750 pixels, wat neerkomt op 326 pixels per inch (ppi). Dat is zeker niet de hoogste pixeldichtheid op een smartphone, die eer komt LG's G3 meer dan toe, maar Apple weet hiermee toch een van de mooiste telefoonschermen van het moment af te leveren. Dat komt naast de resolutie vooral door de hoge helderheid, natuurlijke kleurweergave en grote kijkhoek. Daarbij heeft Apple het display zo dicht op de glaslaag weten te zetten dat het lijkt alsof de app-icoontjes bovenop het glas liggen. Een schitterend effect!

©PXimport

Het lijkt of de icoontjes op het beeldscherm liggen. Schitterend!

Over de prestaties van een iPhone praten is altijd een lastige kwestie. Immers, kijk je puur naar de specificaties dan kan het toestel nog niet in de schaduw staan van directe Android-concurrenten als de Galaxy S5 of HTC One (M8). Toch zal iedere iPhone-gebruiker beamen dat de telefoons uit Cupertino aanvoelen als de snelste smartphones op de markt. En dat is bij de iPhone 6 gelukkig niet anders.

©PXimport

Met een startprijs van 699 euro voor het 16 GB-model is de iPhone 6 aan de prijzige kant.

De iPhone 6 (en 6 Plus) betekent de introductie van Apple's nieuwe A8-processor: een dualcore-cpu met een kloksnelheid van 1,4 GHz. Hoewel iOS 8 (ook na de 8.0.2-update) incidenteel nog voor een hapering of een crashende app zorgt, is de algehele gebruikservaring zeer prettig. De hardware laat alle apps vloeiend draaien, en vooral de snelheid waarmee je nieuwe apps kunt openen en foto's kunt schieten is indrukwekkend.

Daarbij neemt de nieuwe M8-coprocessor enkele taken van de cpu over, waardoor de A8 op minder hoge toeren hoeft te draaien. En dat is dan weer gunstig voor de batterijduur van het toestel. Ook biedt de M8 nieuwe mogelijkheden voor apps. Zo meet de chip naast bewegingen en stappen nu bijvoorbeeld ook hoogteverschillen. Apple's nieuwe Health-app wordt mede hierdoor een centrale hub voor al jouw biometrische gegevens waarin je al je activiteiten kunt bijhouden, van traplopen tot fietsen en van hardlopen tot slapen. Health kan ook met andere apps verbinden, waardoor je binnen de app een totaaloverzicht van al je persoonlijke fitness-, slaap- en bewegingsgegevens krijgt. Ik kan niet wachten om te zien op welke manier de Apple Watch hier op voort gaat bouwen.

©PXimport

Helaas is Siri nog altijd niet beschikbaar in het Nederlands. Dat wordt toch wel een keer tijd...

De iPhone 6 is ook het eerste Apple-toestel met NFC. Helaas kunnen we in Nederland nog geen gebruikmaken van de grootste functie die hiermee gepaard gaat: Apple Pay. Het betaalsysteem dat middels NFC en Touch ID de manier waarop we gaan betalen voorgoed moet gaan veranderen, zo claim de fabrikant.

Batterijduur van de iPhone 6

Loop je momenteel rond met een iPhone 5s (of een oudere iPhone) dan zal je regelmatig tegen een lege batterij aanlopen. De batterijduur van de iPhone 6 is gelukkig flink verbeterd ten opzichte van eerdere generaties. Waar ik met de iPhone 5s zeer bewust intensieve taken vermeed als gamen of het kijken van video's, laat de nieuwe iPhone me niet snel in de steek. Zelfs als ik in de trein even een grafisch intensieve game speel en tussendoor een video op Netflix kijk via 4G, heb ik nog 20 á 30 procent over zodra ik 's avonds onder de wol kruip. Daarnaast geeft iOS 8 je ook handige notificaties over apps die veel energie opslurpen. Voor Android-gebruikers niets nieuws onder de zon, maar een welkome aanvulling voor de iPhone-bezitter.

©PXimport

De opvallende antennebanden op de achterkant zijn minder charmant.

Conclusie

De iPhone 6 is een verfrissende verschijning met zijn ronde vormen, dunne behuizing en grotere vormfactor. Om de designkeuzes van Apple echter op waarde te kunnen schatten moet je het toestel zelf toch eens in de hand houden. Het is jammer dat de cameralens uit de behuizing steekt en dat de antennebanden op de achterkant foeilelijk zijn, maar het zijn slechts kleine smetjes op een verder perfect toestel. Daarbij hoort het Retina HD-scherm tot de mooiste displays van het moment, is de batterijduur meer dan prima en biedt de krachtige processor (en M8-coprocessor) toffe nieuwe mogelijkheden. De iPhone 6 is in niets wereldschokkend, maar doet precies genoeg om Apple weer een plekje aan de top van de smartphonemarkt te bezorgen. Zonder meer een van de beste telefoons die je in 2014 kunt kopen.

Fantastisch
Conclusie

Apple iPhone 6 -------------- **Prijs:** € 699,- (16 GB), € 799,- (64 GB), € 899,- (128 GB) **Kleuren:** Zilver, goud, spacegrijs **Besturingssysteem:** iOS 8 **Afmetingen:** 131 x 67 x 6,9 mm (LxBxH) **Gewicht:** 129 gram **Scherm:** 4,7 inch (1334 x 750 pixels) **Camera:** 8 MP (achter), 1,2 MP (voor) **Geheugen:** 1 GB **Opslag:** 16, 64 of 128 GB **Processor:** A8 (64-bits) **Connectiviteit:** 3G, 4G, NFC, bluetooth 4.0 **Website:** [Apple.com](http://www.apple.com/nl/iphone-6/)

Plus- en minpunten
  • Beeldscherm
  • Camera
  • Batterijduur
  • Prestaties
  • Design
  • Randen achterkant
  • Cameralens
▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!