ID.nl logo
Dit moet je weten over de Apple Car
© Reshift Digital
Huis

Dit moet je weten over de Apple Car

De geruchtenmolen draait flink als het gaat over de Apple Car. Diverse autobouwers zouden een samenwerking zijn aangegaan met Apple voor de ontwikkeling van een zelfrijdende auto en er zouden al veel specificaties over de auto gelekt zijn. Ondertussen blijft Apple, zoals we van het bedrijf gewend zijn, ijzig stil. Wat weten we werkelijk over de auto van Apple? Wordt er eigenlijk wel een auto gebouwd?

Al jarenlang werkt Apple aan het Apple Car-project en als gevolg zijn er semi-concrete geruchten over het project. Allereerst is bekend dat Apple zich vooral richt op zelfrijdende auto’s. In 2019 nam het bedrijf hiervoor al de startup Drive.ai over, dat zich richt op autonoom rijdende auto’s.

Uber-dienst, auto of software? 

Of Apple daadwerkelijk een auto wil ontwikkelen of enkel de software wil leveren om bestaande auto’s autonoom te laten rijden, dat is dan weer niet zeker. Er wordt ook gesproken over een soort Uber-dienst, waarbij iemand van A naar B kan worden gebracht in een zelfrijdende auto.

Verder diende Apple wat patentaanvragen in, waaruit valt op te maken waar Apple zich mee bezig houdt. Zo werd er een patent aangevraagd voor software die autorijders zou helpen bij het maken van beslissingen tijdens het rijden. Uit een ander patent valt op te maken dat er ideeën zijn voor een raam dat zelf van tint kan veranderen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als de zon flink in je gezicht straalt.

Logischerwijs zal Apple ervoor willen zorgen dat er een volledige integratie komt met iOS, hetgeen kan betekenen dat je iPhone, iPad of Apple Watch een grote rol zullen spelen in de functionaliteiten in de auto van de toekomst. 

©PXimport

Accu en LiDAR

Apple doet ook continu onderzoek naar technologieën om de accuduur van zijn apparaten te verbeteren en het ligt dan ook voor de hand dat het bedrijf straks een grote rol gaat spelen in het verbeteren van de actieradius bij elektrische auto’s.

Verder zou het bedrijf al diverse gesprekken hebben gehad met leveranciers van de LiDAR-sensoren. Deze techniek vind je al in de laatste iPad Pro en iPhone 12 Pro en maakt het mogelijk om afstand en diepte te bepalen aan de hand van kleine onzichtbare lasers. Met LiDAR zou het voor zelfrijdende auto’s makkelijker worden om bijvoorbeeld wandelaars of fietsers te herkennen. 

©PXimport

Lancering

Een andere vraag die iedereen bezighoudt, is wanneer we de Apple Car kunnen verwachten. Kort gezegd: er is niemand die daar antwoord op kan geven. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat Apple nog geen samenwerkingspartner heeft gevonden voor de Apple Car.

Apple wilde aanvankelijk in zee gaan met Volkswagen, maar eerste testen rond een zelfrijdend minibusje bleken geen succes. Recent waren er gesprekken met het Zuid-Koreaanse Hyundai over de productie van een elektrische zelfrijdende auto. Hyundai-dochter Kia zou een productiedeal hebben gesloten met Apple voor de levering van de Apple Car in 2024.

Kort daarna verschenen evenwel berichten dat Apple de gesprekken heeft beëindigd en nu zijn pijlen richt op enkele Japanse autobouwers. Anno 2021 is er nog steeds geen samenwerkingspartner gevonden. De doorgaans goed ingewijde analist Ming-Chi Kuo claimt dat de Apple Car er waarschijnlijk niet eerder zal komen dan 2028, gezien de impasse in de onderhandelingen. Dus het kan nog lang duren voordat we meer concrete details krijgen over de Apple Car.  

▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°