ID.nl logo
Zo gebruik je de Windows 10 Tijdlijn
© Reshift Digital
Huis

Zo gebruik je de Windows 10 Tijdlijn

De Windows 10 Tijdlijn is een functie die antwoord kan geven op de vraag: waar was ik ook alweer mee bezig? Het is een optioneel hulpmiddel waarmee je webpagina’s en documenten kunt bijhouden waar je de afgelopen weken tot dertig aan gewerkt hebt.

Je opent de Windows 10 Tijdlijn door de knoppencombinatie Win + Tab in te drukken (Windows-toets plus Tab). Niet alleen krijg je dan een overzicht van je werkzaamheden te zien, ook kun je hier een virtueel bureaublad aanmaken. Zie het als een bureaublad binnen het bureaublad, waar je documenten, websites en meer kunt samenvoegen en snel kunt wisselen tussen specifieke mogelijkheden. Mocht het niet werken, ga dan naar Instellingen / Privacy / Activiteitsgeschiedenis. Daar moet je aanvinken dat je toestaat “dat Windows de activiteiten van deze pc verzamelt”. Wil je dat niet, dan moet je de functie uit vinken. Als het vierkantje blauw is en je een wit vinkje ziet staan, dan betekent dat dat de functie ingesteld is. Ook kun je je voorkeur voor de cloud hier opslaan.

©PXimport

Zo werkt de Windows 10 Tijdlijn

Als je besluit gebruik te maken van de Windows 10 Tijdlijn, dan kun je in een oogopslag zien welke apps, webpagina’s en documenten je geopend hebt. Tevens vind je hier een overzicht van documenten waar je onlangs aan gewerkt hebt. Door die te presenteren, verwacht Microsoft dat je sneller aan de slag kan gaan met dingen waar je al aan gewerkt hebt. Het grote nadeel is dat de Tijdlijn vooralsnog alleen goed werkt met apps van Microsoft; je ziet je webpagina’s terug in Microsoft Edge en je bestanden uit het Office-pakket. Werk je veel met pdf-bestanden? Overweeg dan wat vaker de Edge-browser gebruiken om er meer uit te halen dan je nu doet.

Windows 10 Tijdlijn werkt op meerdere pc’s, maar alleen wanneer je toestaat dat Microsoft je gegevens meeneemt in de cloud. Wanneer je die gegevens niet online opslaat en je toch een specifiek document of foto probeert te openen, dan zal het niet lukken dat bestand te openen. De Tijdlijn is vooral handig voor de mensen die veel met dezelfde bestanden werken en niet heel hun bureaublad willen volgooien met snelkoppelingen. Het is een handig overzicht van je werkzaamheden en biedt mogelijkheden voor de mensen die wel eens op afstand werken – ze krijgen immers snel toegang tot hun projecten, bestanden en pagina’s waar eerder aan gewerkt is.

Verbeteringen voor Windows 10 Tijdlijn

Op papier is de Windows 10 Tijdlijn ontzettend prettig, maar we kunnen ons wel enkele verbeteringen voorstellen. Zo zou het fijn zijn als Microsoft ondersteuning voor meerdere applicaties toevoegt. Of om bepaalde groepen aan bestanden of apps in één keer te openen. Tot die tijd is het voor slechts een handjevol mensen een goede, optionele manier om snel door te gaan met het werk dat eerder is blijven liggen. Gelukkig is de Tijdlijn voor niemand momenteel verplicht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.