ID.nl logo
Workshop 123D Design
© CIDimport
Huis

Workshop 123D Design

De 3d-printer is in opkomst en op een keer maken we allemaal onze zelf ontworpen spullen. Wij helpen u alvast op weg en uw ontwerp maakt kans werkelijkheid te worden. Nog niet zo lang geleden was er grote commotie in de media: er zou een ontwerp op internet circuleren waarmee iedereen met toegang tot een 3d-printer een heus pistool kon maken. Dat bleek allemaal nogal mee te vallen maar feit is wel dat 3d-printers inmiddels voor een breed publiek bereikbaar worden; ze zijn al te koop voor minder dan €1000 en kunnen voorwerpen fabriceren met afmetingen variërend van piepklein tot wel 20cm breed, hoog en diep. Alhoewel op internet heel veel 3d-modellen te vinden zijn wil de instapper in de wereld van 3d-print natuurlijk zijn eigen voorwerpen gaan maken; gebruiksvoorwerpen, kunstzinnige objecten, zelfgemaakte puzzels, speelgoed, hobby-onderdelen en ga zo maar door. Software om dit soort dingen vorm te geven is er in overvloed en wordt al jaren gebruikt door industrieel ontwerpers, animatiefilmers en hobbyisten. Als u niet tot een van die groepen hoort zult u echter eerst de basisbeginselen van 3d-ontwerp moeten leren en 123D Design biedt daarvoor alle mogelijkheden. En… het is nog gratis ook!

1. Downloaden

 

We surfen naar www.123dapp.com/design en zien daar dat we online kunnen werken, via een iPad App of via een pc- of Mac-programma. De eerste twee hebben de nodige beperkingen en dus scrollen we naar beneden. We kunnen dan voor de pc kiezen uit een 32- of 64-bits versie. Klik op de versie die overeenkomt met uw besturingssysteem. We komen nu bij een inlogscherm. We kunnen inloggen met een bestaand Autodesk-account of met een account van Facebook, Twitter, Google,Yahoo, LinkedIn of Microsoft. Heeft u een van deze accounts dan logt u daarmee in. Heeft u dit allemaal niet dan kiest u voor Create an Account en vult u het formulier in. Na het inloggen komen we opnieuw op het downloadscherm waar we nogmaals de juiste versie kiezen en ditmaal start de download wel. We slaan het bestand van circa 325 MB op in een map naar keuze.

 

2. Installeren

We openen de map waar het bestand is opgeslagen en starten de installatie. We geven zo nodig UAC-toestemming en klikken op Accept & Install. Na enige tijd is de installatie klaar en vraagt het programma of we ook 3d Print willen installeren. Omdat wij toch alleen willen ontwerpen kiezen we Nee. In het scherm dat volgt kiezen we Launch 123D Design waarna het programma start (Afb.1).

©CIDimport

3. Korte rondleiding

Het programma opent met een korte Engelstalige introductie. Hierin zien we de belangrijkste onderdelen van de gebruikersinterface. De knoppen bovenin geven toegang tot functies waarmee we objecten kunnen maken en aanpassen. Met de grote kubus rechtsboven kunnen we ons object van alle kanten bekijken en voor een meer gedetailleerde blik op ons ontwerp zijn de knoppen aan de rechterkant. Om een beeld te krijgen van wat er zoal mogelijk is klikken we op Quick Start Templates waar we een zestal voorbeelden zien. Klikken we op Open from Gallery dan zien we daar duizenden door gebruikers gemaakte voorwerpen. Genoeg inspiratie opgedaan? Dan keren we terug naar Essential Tips en klikken daar op Start New Project.

4. Basisobjecten 1

Zoals 2d-tekenprogramma’s allerlei basisvormen bieden zoals lijnen, rechthoeken en ellipsen, zo kennen de meeste 3d-programma’s basisobjecten (in het Engels ‘primitives’). Zo ook 123D Design. Het scherm toont ons een grondvlak en daarop kunnen we basisobjecten plaatsen. We zetten de cursor op Primitives en zien dat zich een nieuwe rij pictogrammen ontvouwt waarmee we onder andere balken, bollen en cilinders kunnen maken. Ook biedt Design een aantal tweedimensionale objecten zoals cirkel en rechthoek. We klikken op Box en zien nu een kubus op het grondvlak verschijnen. Onderin zien we de standaardmaten (20x20x20). Deze getallen kunnen we nu aanpassen. We maken er 10, 30 en 5 van. We kunnen de balk nog verplaatsen door de muis te bewegen en met een klik zetten we hem op de gewenste plaats. Op de zelfde manier plaatsen we een bol met straal (radius) 10. Wanneer we deze op z’n plek zetten als het bovenvlak van de balk blauw kleurt dan zal Design hem automatisch bovenop dat vlak plaatsen (Afb.2).

 

©CIDimport

5. Basisobjecten 2

Er zijn nog veel meer basisobjecten maar twee moet u sowieso kennen. De eerste vindt u onder Sketch, Spline. Klik op een paar plekken op het grondvlak totdat zich een curve heeft gevormd. Klik op het groene Exit Sketch-symbool om te stoppen. Deze curve gaan we later nog gebruiken om een object te maken. Een hoogwaardiger soort basisobjecten vinden we als we op het driehoekje rechts klikken. We krijgen dan een heel arsenaal aan voorwerpen te zien waarvan de sectie Primitives de eenvoudigste is. We kunnen een object uit deze bibliotheek gebruiken (we nemen de capsule) door het naar het grondvlak te verslepen. We kunnen de hoogte boven het grondvlak eventueel aanpassen en met een klik op een lege plek (of Enter) plaatsen we het definitief (Afb.3).

©CIDimport

7. Verplaatsen en roteren

Voor we verder gaan zetten we de cursor op het 123D-Logo en kiezen Save a Copy, To My Computer. We slaan het bestand op met de naam ‘objecten.123dx’ in de map Mijn Documenten, Autodesk, 123D Design.

Wanneer de cursor de gebruikelijke Windows-pijl is zal een object met een witte omtrek gemarkeerd worden als we hem aanwijzen. We kunnen het voorwerp dan met ingedrukte linkermuisknop verslepen naar een nieuwe plek op het grondvlak. Klikken we slechts kort dan wordt de omtrek blauw en kunnen we losse delen selecteren. We komen hier dadelijk op terug.

Een manier van verplaatsen met meer mogelijkheden vinden we in het pictogram Transform, Move. Klikken we nu een object, bijvoorbeeld de capsule, aan dan zien we drie assen en drie cirkels. Door met ingedrukte linkermuisknop een as of cirkel te manipuleren (de cursor wordt dan een handje) kunnen we het object in de x-, y- of z-richting verplaatsen of roteren. Als we een as of cirkel aanklikken verschijnt ook een klein dialoogvenster waarin we een exacte waarde kunnen invoeren en bevestigen (Afb.4). Bent u tevreden dan verlaat u het geselecteerde gereedschap met de Enter-toets.

Overigens kunt u ondertussen de blik op uw werk roteren met ingedrukte rechtermuisknop en verplaatsen met ingedrukt scrollwiel. Door aan die laatste te draaien zoomt u in en uit.

©CIDimport

8. Afmeting aanpassen

Via Transform, Scale kunnen we de afmeting van voorwerpen aanpassen. We klikken op de balk en onderin verschijnt een dialoog. Standaard staat er Uniform. Vullen we dan bij Factor het getal 2 in dan wordt de balk in alle richtingen tweemaal zo groot. Kiezen we voor Non Uniform dan kunnen we voor x, y en z een afzonderlijke factor opgeven. Zet bijvoorbeeld y op 2 om de balk tweemaal zo lang te maken (Afb.5). Wie niet nauwkeurig hoeft te werken kan ook weer de pijlen verslepen. Met Esc verlaten we het gereedschap zodat de wijzigingen genegeerd worden.

Merk op dat het aanklikken van een object ook een knoppenbalk onderin oproept voor directe toegang tot onder andere Move en Scale.

©CIDimport

9. Uitrekken

Van de spline die we bij stap 5 hebben gemaakt gaan we een tweedimensionaal voorwerp maken. We kiezen het gereedschap Sketch, Polyline en verbinden daarmee de twee uiteinden van de spline door op die twee punten te klikken. Als u de punten juist hebt aangeklikt is er iets ontstaan dat lijkt op een plat sinaasappelpartje. Klik op het groene Exit Sketch. Klik op het zojuist gemaakte platte voorwerp en wijs vervolgens het tandwieltje aan. Kies in de pictogrammen die nu verschijnen Extrude, versleep de pijl naar boven en druk op Enter (een getal invullen mag ook). U hebt nu een nieuw 3d-voorwerp gemaakt door een 2d-voorwerp uit te rekken.

10. Roteren

Versleep dit nieuwe voorwerp naar een andere plek en merk op dat ons sinaasappelpartje er nog altijd is. Selecteer dit weer en kies nu het Revolve-gereedschap. Selecteer Axis en klik op de rechte lijn die we hiervoor hebben gemaakt. Vul in het dialoogbalkje 360 in en druk op Enter. Voilà, het partje is een soort rugbybal geworden. We kunnen hem herpositioneren zoals bij stap 7 en vervolgens het overbodig geworden sinaasappelpartje selecteren en wissen (Delete – Afb.6).

©CIDimport

11. Vlakken, randen, hoekpunten

De laatste belangrijke methode om de vorm van objecten aan te passen is door het manipuleren van individuele hoekpunten, randen of vlakken. Dubbelklik op de balk om deze te selecteren. Merk op dat nu individuele onderdelen van de balk oplichten als u er met de cursor overheen gaat. Klik op het dichtstbijzijnde hoekpunt. Nu verschijnt weer het tandwiel dat we al eerder tegenkwamen. Zet u daar de cursor op dan verschijnt het enige gereedschap dat voor een los punt beschikbaar is, namelijk Tweak. Kies dit en versleep het punt een beetje naar links. Klik ergens op het grondvlak om te bevestigen (of druk op Enter). Klik op de Undo-pijl om de wijziging ongedaan te maken. Selecteer nu op de zelfde manier de rand linksboven. Merk op dat u nu meer mogelijkheden hebt. We kiezen Fillet en verslepen de pijl een stukje. De rand wordt nu afgerond. U kunt zelf de andere gereedschappen voor punten, randen en vlakken uitproberen.

12. Materialen

Een 3d-printer maakt meestal objecten met gekleurde kunststof. De uitgebreide mogelijkheden van 123D Design om objecten van glas, metaal, hout of steen te maken zijn dan ook niet van belang. Een voorwerp een kleur geven is heel eenvoudig. We dubbelklikken op de balk en kiezen het gereedschap Material. We kiezen als materiaal Glossy Plastic, als kleur rood en zetten een vinkje bij Apply Overlay. De balk kleurt nu rood. Dubbelklik met het materiaalvenster nog open op de bol en ook die wordt rood. Verander de kleur in blauw  (Afb. 7). Geef zo alle objecten een kleur en sluit dit venster.

©CIDimport

13. Samenvoegen

Bij voorwerpen die u wilt printen moeten alle onderdelen aan elkaar vast zitten en bij 3d-scènes die u voor andere doeleinden maakt wilt u vaak dat objecten ten opzichte van elkaar niet meer kunnen bewegen. Er zijn dan ook twee manieren om objecten samen te voegen. Klik op de balk en Ctrl+klik vervolgens op alle andere objecten. Kies dan het gereedschap Grouping, Group. Merk op dat nu alle voorwerpen tegelijk oplichten wanneer u er één met de cursor aanwijst. Alle bewerkingen zoals verplaatsen en roteren worden nu ook op de groep als geheel toegepast. Kies Grouping, Ungroup All om de groepering weer op te heffen.

Om objecten echt samen te voegen moeten ze elkaar raken. Selecteer de bol en verplaats deze een stukje omlaag (zie stap 7) zodat hij een beetje in de balk verdwijnt. Kies nu het gereedschap Combine. Klik op de bol, vervolgens op de balk en tot slot op een lege plek. De twee objecten zijn nu fysiek samengesmolten met de kleur van de eerste. Maak deze handeling ongedaan. Kies nogmaals Combine, klik nu eerst op de balk, vervolgens op de bol en kies achter Source Solid voor Subtract. Klik op een lege plek en merk op dat er nu een bolvormige hap uit de balk is (Afb. 8).

©CIDimport

Zo, u kent nu vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om zelf een object te kunnen ontwerpen. Begint u eens eenvoudig met het maken van een winterse sneeuwman gemaakt van standaard-objecten (Afb.9). Veel ontwerpplezier!

©CIDimport

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw

De laatste paar maanden verschijnen er steeds potentere midrange smartphones. Nu zit je met de Motorola Edge 60 Pro wel aan de bovenste kant van die markt, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds veel waar voor je geld kunt krijgen.

Oké
Conclusie

Hoewel de Motorola Edge 60 Pro op hardwarevlak lekker scoort met zijn krachtige processor, uitstekende accuduur en een over het algemeen goed display, wordt de algehele gebruikerservaring onderuit geschoffeld door de software. Waar Motorola voorheen uitblonk met een relatief schone Android-ervaring, stelt de Edge 60 Pro teleur met een toename aan vooraf geïnstalleerde apps en een AI-integratie die nog niet volwassen is en de Nederlandse taal mist.

Plus- en minpunten
  • Prachtig p-oledscherm
  • Uitmuntende accuduur
  • Relatief snel op te laden
  • Potente processor
  • Prima game-smartphone
  • Veel nadruk op AI
  • AI werkt niet volledig in het Nederlands
  • Sommige functies vereisen een abonnement
  • Veel dataverzameling
  • Camera's met wisselende kwaliteit
  • Beeldstabilisatie

De Motorola Edge 60 Pro ligt in de winkels voor een adviesprijs van 599,99 euro. Voor dat geld krijg je een royale 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslagruimte – een uitstekende deal dus. De prijs is gelijk gebleven aan die van zijn voorganger, maar onder de motorkap is er wel het nodige veranderd. De nieuwe Edge heeft een snellere processor, een krachtiger accu, een volledig vernieuwd camerasysteem en – opvallend – een flinke upgrade van het oplaadvermogen.

Net als eerdere modellen is de Edge 60 Pro slank, licht en compact, met een luxe uitstraling dankzij de aflopende schermranden. Met een gewicht van 186 gram ligt het toestel prettig in de hand. De achterkant is bekleed met veganistisch leer, wat niet alleen zorgt voor extra grip, maar ook voorkomt dat je last hebt van vingerafdrukken. En met zowel een IP68- als IP69-certificering is de smartphone uitstekend bestand tegen water en stof.

©Wesley Akkerman

Duurzaam en prachtig display

Terwijl veel andere fabrikanten de gebogen schermranden inmiddels links laten liggen, gaat Motorola er juist vol voor. Het geeft de Edge 60 Pro een premium uitstraling, maar brengt ook een klein nadeel met zich mee: in fel licht kunnen de randen reflecteren, iets waar je bij een plat scherm geen last van hebt. Storend is het niet direct, maar het valt wel op. Gelukkig maakt het p-oledscherm veel goed. Kleuren spatten van het display, het contrast is uitstekend en content kijken is dan ook een genot.

De vingerafdrukscanner zit netjes in het scherm verwerkt en reageert snel. Het display zelf biedt een scherpe resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een verversingssnelheid tot 120 Hertz, wat zorgt voor soepele beelden. Ook de helderheid is dik in orde, zelfs op zonnige dagen. Mooi meegenomen is de keuze voor het stevige Gorilla Glass 7i aan de voorkant, een krasbestendige laag die tegen een stootje kan en het scherm goed beschermt bij dagelijks gebruik.

©Wesley Akkerman

Capabele processor voor gaming

De Motorola Edge 60 Pro draait op de Mediatek Dimensity 8350 Extreme, en dat is een flinke stap vooruit ten opzichte van de Edge 50 Pro. Vooral voor wie graag games op zijn smartphone speelt, is dit goed nieuws. Maar ook bij alledaags gebruik – van appen en mailen tot bellen, browsen en foto's maken – draait het toestel soepel. Tijdens het testen zijn we geen haperingen, vertragingen of andere storende zaken tegengekomen.

Ben je van plan om te gamen op de Edge 60 Pro, houd er dan wel rekening mee dat het toestel bij intensief gebruik warm kan worden. Dat gebeurt niet snel, maar bij grafisch zware 3D-games kan de temperatuur merkbaar oplopen, wat de prestaties wel iets kan beïnvloeden. De meeste casual games draaien probleemloos, maar bij zwaardere titels uit de Play Store speel je doorgaans op medium instellingen. Dat is niet ongebruikelijk in deze prijsklasse, en het toestel houdt zich daar prima staande.

©Wesley Akkerman

Meer energie, iets langere laadtijd

Een van de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige model is de accu. Die heeft nu een indrukwekkende capaciteit van 6000 mAh, terwijl de voorganger met 4500 mAh al prima presteerde. Met de Edge 60 Pro haal je moeiteloos het einde van dag twee, zelfs als je af en toe een potje gamet. Die extra accuduur komt echter met een kleine keerzijde: de oplaadsnelheid is verlaagd van 125 naar 90 watt. Nog steeds snel, maar wel een stapje terug.

In de praktijk merk je daar weinig van. Tenzij je de Edge 60 Pro direct naast zijn voorganger legt, zul je het verschil nauwelijks opmerken. Opladen van 0 naar 100 procent duurt minder dan 50 minuten, en met een halfuurtje zit je vaak al rond de 75 procent. Draadloos laden is wél flink afgeremd: dat gaat nu met maximaal 15 watt, terwijl dat bij het vorige model nog 50 watt was. Een duidelijke concessie, al zal het voor veel gebruikers geen breekpunt zijn.

©Wesley Akkerman

De software was altijd zo goed…

Op softwaregebied heeft Motorola een aantal veranderingen doorgevoerd die niet voor iedereen positief zullen uitpakken. Zo staan er nu meer vooraf geïnstalleerde apps op het toestel, en is er een nieuwe AI-omgeving toegevoegd, ontwikkeld in samenwerking met Perplexity AI. Net als bij de Nothing Phone 3a krijg je daar via een aparte knop snel toegang toe. Daarmee kun je bijvoorbeeld meldingen laten samenvatten of informatie opvragen.

Leuk in theorie, maar in de praktijk werkt dat nog niet met alle apps. Toch zitten er handige functies tussen: zo kun je de assistent vragen om iets voor je te onthouden, zoals een foto of screenshot, die je later eenvoudig kunt terugvinden. Een duidelijke beperking is echter dat deze AI-functies alleen in het Engels werken. En hoewel we in Nederland vaak prima overweg kunnen met die taal, gaat dat ongetwijfeld ten koste van de toegankelijkheid voor sommige gebruikers.

©Wesley Akkerman

50x

Veel AI-opties

Een andere nieuwe functie is Playlist Studio. Daarmee kun je een afspeellijst laten samenstellen op basis van je eigen prompt. Klinkt veelbelovend, maar er zit een flinke beperking aan: het werkt alleen met Amazon Music, en dan ook nog uitsluitend als je een actief abonnement hebt. Daardoor zal deze functie voor veel gebruikers nauwelijks bruikbaar zijn. Image Studio – eveneens in samenwerking met Perplexity – is wél geslaagd. Hiermee maak je eenvoudig achtergronden, stickers en andere visuals, precies zoals je zou verwachten.

Daarnaast kun je rekenen op de kracht van Google Gemini, die je activeert door de powerknop ingedrukt te houden. Daarmee stel je vragen of geef je opdrachten, net als bij Google Assistant. Ook Circle to Search is aanwezig, een handige manier om snel informatie op te vragen over elementen uit foto's of screenshots. De nieuwe Moto AI-knop aan de linkerkant van het toestel is speciaal bedoeld voor deze AI-functies, maar is helaas niet aanpasbaar. Zonde, vooral voor wie weinig gebruikmaakt van Motorola's eigen AI-platform.

3x

2x

Veel dataverzameling

Opvallend is dat Motorola twee verschillende nieuwsoverzichten in zijn software-omgeving aanbiedt. Veeg je op het thuisscherm naar rechts, dan verschijnt de vertrouwde Google-feed – al kun je die eventueel uitschakelen. Daarnaast is er binnen het app-overzicht nóg een nieuwsoverzicht, afkomstig van een andere aanbieder. Het maakt duidelijk dat er veel gebeurt op het gebied van dataverzameling en -verwerking. Dat is op zich niets nieuws, maar Motorola zet het nu opvallend zichtbaar neer.

De Edge 60 Pro draait op Android 15 en krijgt drie jaar lang software-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Daarmee loopt Motorola duidelijk achter op merken als Samsung en Google, die ruimere termijnen hanteren. Volgens Motorola sluit dit beleid echter aan op het werkelijke gebruik van hun toestellen. Intern onderzoek zou uitwijzen dat gebruikers hier tevreden mee zijn – reden genoeg voor het bedrijf om daar niets aan te veranderen. Toch voelt het als een gemiste kans: het drukt de langetermijnwaarde van een verder prima smartphone.

1x

0,5x

Solide camera’s, maar…

Het camerasysteem van de Motorola Edge 60 Pro levert over het algemeen degelijke fotoprestaties. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, net als de ultragroothoeklens die ook dienstdoet als macrocamera. Daarnaast is er een telelens van 10 megapixel, goed voor 3x optische zoom en tot 50 keer digitale zoom. Aan de voorkant vind je een selfiecamera van eveneens 50 megapixel, met een lichtsensor die zorgt voor betere belichting en witbalans.

De lenzen produceren heldere, scherpe foto's, en dankzij de samenwerking met Pantone ogen kleuren meestal natuurlijk en accuraat, ook bij beweging of in lastige lichtomstandigheden. De HDR-prestaties zijn sterk, met veel detail in zowel lichte als donkere delen. Een minpunt is de neiging tot overbewerking: sommige foto's worden te sterk verscherpt, waardoor ze kunstmatig aanvoelen. Dat doet wat denken aan de beeldverwerking van sommige Samsung-toestellen.

0,5x

1x

Problemen in het donker

De hoofdcamera doet het prima bij daglicht, maar zodra het donker wordt, levert hij zichtbaar in op scherpte en detail. De ultragroothoeklens schiet bij goed licht acceptabele foto's, al vertaalt de sensor-upgrade zich niet altijd in betere beeldkwaliteit. In situaties met weinig licht vallen de prestaties flink tegen. De grootste tegenvaller is de telelens. Door de kleine sensor heeft die moeite met helderheid en dynamisch bereik, en de digitale zoom kun je sowieso beter links laten liggen.

De selfiecamera scoort daarentegen wél punten, met realistische huidtinten en scherpe beelden. Het bokeh-effect – waarbij de achtergrond onscherp wordt – is wisselend, en ook kun je kleurverschillen opmerken tussen de verschillende lenzen. Het zwakste punt van de Edge 60 Pro is echter de videokwaliteit. De beeldstabilisatie schiet tekort, waardoor video's al snel schokkerig aanvoelen. Onbruikbaar is het niet, maar op dit prijsniveau had Motorola meer mogen bieden.

2x

3x

Motorola Edge 60 Pro kopen?

De Motorola Edge 60 Pro scoort op hardwarevlak overtuigend, met een krachtige processor, een indrukwekkende accuduur en een helder, prettig scherm. Toch wordt de gebruikerservaring flink geremd door de software. Waar Motorola vroeger bekendstond om zijn schone Android-ervaring, oogt de Edge 60 Pro rommeliger dan ooit. De hoeveelheid voorgeïnstalleerde apps is toegenomen, en de AI-integratie voelt onaf – zeker omdat ondersteuning voor de Nederlandse taal ontbreekt.

De niet-aanpasbare AI-knop, de dubbele nieuwsfeeds met bijbehorende dataverzameling en het magere updatebeleid van drie jaar werpen een flinke schaduw over de solide hardwarebasis. Deze softwarematige concessies zorgen ervoor dat het toestel niet de verfijnde, toegankelijke ervaring biedt die je van Motorola zou verwachten. Zonder alle onvolwassen AI-toeters en bellen – en ondanks de wisselende camerakwaliteit – hadden we de Edge 60 Pro met gemak kunnen aanraden. Maar nu blijft er vooral een gevoel van gemiste kansen hangen.

▼ Volgende artikel
Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon
© AK | ID.nl
Huis

Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon

Een oven wordt flink heet tijdens het gebruik, en ook in een magnetron met grill- of ovenfunctie kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Daardoor verdampt vet of spettert eten sneller tegen de binnenkant van de deur. Zelfs bij een gewone magnetron kunnen spetters en condens zich ophopen op het ruitje. Na een tijdje is het glas zo vettig of bruin dat je nauwelijks nog naar binnen kunt kijken. Niet gevaarlijk, wél vervelend. Gelukkig is het schoonmaken van die ruit minder lastig dan je denkt!

Dit artikel in het kort:

  • Hoe ontstaat die aanslag eigenlijk?
  • Wat heb je nodig?
  • Stap voor stap schoonmaken
  • Let op bij zelfreinigende ovens
  • Wat moet je níet doen?
  • En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Lees ook: Magnetron kopen? Dit is waar je op moet letten

Hoe ontstaat die vettige aanslag eigenlijk?

Tijdens het verwarmen van eten verdampt vet. In een oven branden die vetdruppeltjes langzaam in op het glas, zeker bij temperaturen boven de 180 graden. Ook etensresten die over de rand borrelen of spetteren kunnen tegen het ruitje aankomen. In een magnetron gebeurt min of meer hetzelfde, al speelt condens daar ook een rol. Het resultaat is een doffe waas die met alleen een vaatdoekje niet meer weggaat.

Wat heb je nodig?

Met een paar alledaagse schoonmaakmiddelen kun je die bruine aanslag al te lijf gaan:

🞐 Warm water
🞐 Scheutje afwasmiddel
🞐 Zachte doek (liefst microvezel)
🞐 Oude tandenborstel
🞐 Klein beetje baking soda
🞐 Schoonmaakazijn of citroensap
🞐 Eventueel een plastic schrapertje (géén metaal)

Let op: laat de oven of magnetron altijd goed afkoelen voor je begint.

Stap voor stap schoonmaken

Begin met de buitenkant van de ruit. Maak een lauwwarm sopje met afwasmiddel en veeg het glas schoon met een microvezeldoek. Hardnekkige plekken? Maak een dik papje van baking soda en een beetje water. Smeer dit op de vlekken en laat het tien minuten zitten. Daarna veeg je het eenvoudig weg met een vochtige doek.

Voor de binnenkant helpt het om vet eerst los te weken. Maak een doek nat met heet water en een flinke scheut azijn of citroensap. Houd deze een paar minuten tegen de binnenkant van het ruitje aan – of leg de doek er voorzichtig op, als dat lukt. De warmte en het zuur helpen om het vet los te weken. Gebruik daarna een tandenborstel om voorzichtig langs de randjes te schrobben.

Sommige ovens hebben een dubbele glasplaat. In veel gevallen kun je die losmaken om ook daar tussen schoon te maken. Kijk hiervoor in de handleiding van je oven: vaak zitten er klemmetjes of schroeven aan de bovenrand van de ovendeur. Wees voorzichtig en zorg dat je alles stevig terugplaatst.

©Андрей Журавлев

Let op bij zelfreinigende ovens

Heb je een zelfreinigende oven? Dan werkt het schoonmaken net even anders. Sommige ovens hebben een pyrolysefunctie: hierbij wordt de oven verhit tot zo'n 500 graden, waardoor vet en vuil veranderen in as. Dat kun je daarna eenvoudig opvegen met een doek. Andere modellen gebruiken katalyse of stoomreiniging. In al deze gevallen geldt: gebruik géén agressieve middelen op de wanden of het glas, want daarmee kun je de speciale coating beschadigen.

Ook belangrijk: de ruit kan tijdens zo'n reinigingsprogramma flink heet worden. Wacht dus altijd tot de oven volledig is afgekoeld voor je eraan begint. En poets het glas alleen met zachte doeken en neutrale middelen, zoals lauw water met een druppeltje afwasmiddel. Baking soda of citroen kun je in dit geval beter vermijden, tenzij je zeker weet dat jouw oven geen speciale coating heeft.

Wat moet je níet doen?

Gebruik geen schuursponsjes of staalwol. Ook ovenreiniger en agressieve sprays zijn geen goed idee op glas: ze kunnen het ruitje beschadigen of dof maken. Gebruik bij voorkeur ook geen mesjes of metalen schrapers – hoe verleidelijk dat soms ook is. Krassen zijn snel gemaakt en vrijwel niet meer weg te werken.

En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Veeg de ruit na elk gebruik even kort na met een vochtige doek, vooral als je ziet dat er gespetterd is. Dat kost je amper tijd en voorkomt dat vuil zich opbouwt. Gebruik je ovenschalen die kunnen overkoken? Zet er een lekbak onder. En voor magnetrons werkt een eenvoudig spatdekseltje echt verrassend goed – die vangt het meeste op.