ID.nl logo
Overzichtelijke planning maken met Microsoft To Do
© PXimport
Huis

Overzichtelijke planning maken met Microsoft To Do

Het is wetenschappelijk bewezen dat de angst die we hebben om zaken te vergeten, stress veroorzaakt. En stress veroorzaakt weer vergeetachtigheid. Om uit deze vicieuze cirkel te komen, kunnen apps helpen. Laat zo'n tool je helpen bij het organiseren van al je taken en activiteiten. Een overzichtelijke planning maken doe je met Microsoft To Do.

Er zijn inmiddels al heel wat productiviteits-apps verkrijgbaar, maar Microsoft To Do is nog steeds een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een gratis en eenvoudige oplossing. De app zag oorspronkelijk het levenslicht onder de naam Wunderlist, een product van zes wonderkinderen uit Berlijn. Momenteel is het een Microsoft-product dat werkt in Android, iOS, Windows, macOS en als webversie.

Voor het gebruik van de app heb je alleen een Microsoft-account nodig. Daarna synchroniseert de inhoud van de app zich op al je toestellen. We gaan ervan uit dat je al kennis hebt gemaakt met de basisfuncties: je kunt lijstjes samenstellen die taken bevatten. Met deze tips krijg je nog meer gedaan met deze app.

Deadlines

In To Do kun je heel eenvoudig boodschappenlijsten toevoegen of overzichten met spullen die je bijvoorbeeld niet moet vergeten in je koffer te stoppen. Maar soms heb je taken waarbij een deadline heel belangrijk is. Je moet bijvoorbeeld een tekst klaar hebben, een test voor een bepaalde datum aanvragen of iemand verwacht een ontwerp van je. In die gevallen ga je anders te werk.

Je plaats de nieuwe taak eerst met de knop + Taak toevoegen. Daarna klik je op de taak in de lijst, daarmee komen de eigenschappen in een zijbalk tevoorschijn. Met de knop Toevoegen aan Mijn dag komt dit item op de takenlijst van vandaag. Als je in de linkerkolom op Mijn dag klikt, zie je in het lijstje taken staan die je vandaag moet afronden.

Om deadline verder in de tijd vast te leggen, gebruik je in de rechterkolom Einddatum toevoegen. Dan heb je de keuze: is de deadline vandaag, morgen, volgende week op dezelfde dag of wil je een datum kiezen? In het laatste geval krijg een kalendertje te zien waarmee je de deadline vastlegt.

©PXimport

Geheugensteuntje

Er zijn twee dingen interessant aan de functie Einddatum. Standaard rangschikt To Do de taken in de lijst volgens de einddatum en niet volgens de datum waarop je het item hebt toegevoegd. Linksboven in de lijst kun je de deadlines in chronologische volgorde of in omgekeerd chronologische orde sorteren.

Het tweede voordeel is dat je een geheugensteuntje kunt plaatsen om je enkele dagen van tevoren op de deadline te attenderen. Daarvoor dient de knop Later in de rechterkolom. Hier bepaal je de datum en het tijdstip wanneer je op de computer en op je smartphone een melding ontvangt dat er een deadline op komst is. Op die manier kun je dus bijvoorbeeld aangeven dat je vier dagen voor de deadline om tien uur in de ochtend een herinnering moet ontvangen.

©PXimport

Mijn dag en suggesties

We hadden het daarnet al over de lijst Mijn dag. Dit is in een intelligente lijst die zelf de taken zoekt in alle andere lijsten waarvan je de einddatum op vandaag hebt ingesteld. Als je dus jongleert met heel veel lijsten, dan krijg je hier toch een overzicht van de taken die vandaag op je wachten. Mijn dag zorgt dat er vandaag geen taken tussen wal en schip vallen.

Is er niets voor vandaag gepland, dan zie je een lege Mijn dag-lijst. In dat geval kun je hier toch nog taken toevoegen die binnenkort op je af komen. Daarvoor dient de knop met de gloeilamp: Suggesties. Die opent een lijst met taken die je onlangs hebt toegevoegd aan Microsoft To Do.

Klik op het plusteken om de gewenste taken aan Mijn dag toe te voegen. Het is zelfs mogelijk om in de lijst Mijn dag taken toe te voegen zonder ze in een andere lijst te noteren. Houd er rekening mee dat de lijst in Mijn dag om middernacht wordt ververst. Alle taken die je niet hebt afgerond, verdwijnen uit deze lijst, maar ze zullen nog wel in oorspronkelijke lijst blijven staan.

©PXimport

Shortcuts

Werk nog sneller met To Do met deze shortcuts. Op macOS vervang je de Ctrl-toets door Cmd.

  • Ctrl+N: nieuwe taak

  • Ctrl+L: nieuwe lijst

  • Ctrl+T: nieuwe taak toevoegen aan Mijn dag

  • Ctrl+D: markeer de geselecteerde taak als voltooid

  • Ctrl+F: zoek

  • Ctrl+R: forceer de synchronisatie

  • Ctrl+V: plak de inhoud van het klembord

Herhalende taken

Sommige taken komen iedere week, iedere maand of ieder jaar terug. Veronderstel dat je iedere week een blogartikel moet schrijven, dan selecteer je eerst de taak en in de eigenschappen leg je vast dat die iedere week wordt herhaald. Je hebt de keuze tussen dagelijks, op weekdagen, wekelijks, maandelijks, jaarlijks of je kunt ook een aangepaste herhaling ingeven.

Een terugkerende taak is in feite slechts één enkele taak met een deadline die zich telkens verplaatst. Wanneer je zo’n terugkerende taak afwerkt, wordt die automatisch opnieuw ingesteld voor de volgende deadline zonder dat je hiervoor iets moet doen.

©PXimport

E-mail met vlaggetje

Via je Microsoft-account is To Do gekoppeld aan Outlook. Als je honderd e-mails per dag ontvangt, dan zijn er zeker berichten bij waarbij je actie moet ondernemen. Deze kritieke e-mail kun je markeren met een vlaggetje in Outlook. Hierdoor worden ze automatisch in je To Do-takenlijst opgenomen in de slimme lijst E-mail met een vlag.

Soms moet je de connectie E-mail met vlag nog wel aanzetten. Hiervoor ga je naar de Instellingen van To Do door op je profielfoto te klikken. Scrol naar beneden en bij Verbonden apps vink je de optie E-mail met vlag aan.

©PXimport

Slimme lijsten

Je vindt de slimme lijsten bovenaan in het To Do-navigatiemenu. Omdat ze door de app worden geleverd, kunt je zelf geen slimme lijsten maken of aanpassen, maar je kunt ze wel via de instellingen verwijderen in de weergave. De beschikbare slimme lijsten zijn Mijn dag, Belangrijk, Gepland, E-mail met vlag en Aan mij toegewezen.

Met Belangrijk verzamel je alle taken waaraan je een ster hebt toegekend, zodat je snel items met een hoge prioriteit kunt bekijken. Bij de instellingen vind je ook de optie om taken met een ster steeds bovenaan te plaatsen. Daaronder zie je de lijst Gepland. Die verzamelt de taken van alle lijsten waar je een deadline hebt ingesteld. De lijst Toegewezen aan mij verzamelt de taken die anderen met jou hebben gedeeld en die ze specifiek aan jou hebben toegewezen.

©PXimport

Deel de takenlijst

Of het nu gaat om de wekelijkse boodschappenlijst, een inpaklijst of een stappenplan voor een professioneel project, de dag komt dat je zo’n Microsoft To Do-lijst met anderen wilt delen. Dat kan eenvoudig via sms of via e-mail. Hiervoor klik je op het pictogram Delen rechtsboven in de lijst, de twee poppetjes. Van daaruit kun je uitnodigingen versturen via e-mail of sms. Je kunt de koppeling naar de lijst ook gewoon kopiëren en in een bericht plakken.

Wanneer je de lijst hebt gedeeld, kunnen de leden van de groep zelf ook taken toevoegen. En het is het mogelijk om taken specifiek toe te wijzen aan personen die toegang hebben tot de lijst. In het deelvenster zie je de knop Toegang beheren. Hier vind je een optie waarmee je voorkomt dat iedereen zomaar kan deelnemen aan de lijst. Dat is handig, want anders kan iemand met wie je de lijst deelt de link gewoon doorgeven zonder dat dit de bedoeling is.

In de mobiele app vind je de opdracht Kopie verzenden. Vervolgens selecteer je een communicatie-app zoals E-mail, WhatsApp, Messenger of Facebook. To Do maakt dan in gekozen app van de geselecteerde lijst een sober tekstbericht met een afstiplijst. Om ongeveer hetzelfde te doen in de desktopversie van To Do moet je op de drie puntjes klikken en dan selecteer je de opdracht Lijst e-mailen.

©PXimport

Hashtags

Een van de minder bekende functies van de To Do-app is de mogelijkheid om hashtags te gebruiken. Terwijl je alle items ordelijk in verschillende lijsten hebt geplaatst, kan het toch gebeuren dat je verbanden wilt leggen tussen taken die in verschillende lijsten staan. Je wilt bijvoorbeeld verschillende taken koppelen aan dezelfde persoon, aan een locatie of een project. De hashtag doet dan dienst als een label.

Veronderstel dat je items uit diverse lijsten in de aandacht wilt brengen van een vriend Alex. Noteer dan deze hashtag #Alex (zonder spatie) in de titel van de tag en druk op Enter. Hierdoor wordt de tag aanklikbaar. Je kunt de hashtag ook in het deel Notities toevoegen, maar hier wordt die niet aanklikbaar. Wanneer je in het zoekvak de hashtag typt of wanneer je op een aanklikbare hashtag klikt, verschijnen alle taken in de lijst waaraan je deze hashtag hebt toegevoegd.

©PXimport

Pictogrammen

Omdat het aantal lijstjes alsmaar toeneemt, is het belangrijk dat je ze van duidelijke namen voorziet. Emoji’s in de titels van lijsten en individuele taken maken de organisatie binnen de app visueel sterker. Om zo’n pictogram toe te voegen, klik je in de desktopversie op de drie puntjes. Op die manier kom je bij het menu en daar selecteer je Lijstnaam wijzigen. Hiermee verschijnt de emoji-knop naast het naamvak. Die knop ziet eruit als een gezicht met een plusteken.

In de macOS-versie werkt het anders. Daar klik je in het naamvak van zo’n lijstje en dan kies je in het menu Bewerken / Emoji’s en symbolen. Hierdoor kom je in het emoji-venster van macOS. Op de smartphone open je de emoji’s van het toetsenbord en typ je de emoji zoals je dat zou doen met letters. Bovendien kun je van elke takenlijst het thema aanpassen om deze beter te laten opvallen. Je selecteert een van de veertien kleuropties of je kiest een fotothema. De keuze is beperkt, maar het frist wel de look van je To Do-app op.

©PXimport

Donkere weergave

Zoals bij alle Windows-apps is het donkere thema ook beschikbaar voor To Do. Als het systeem in de donkere modus staat, neemt de app deze modus over. Staat het systeem in de lichte modus dan volgt To Do deze.

Je kunt de donkere modus van To Do forceren in de instellingen. Hiervoor klik je op de ronde badge met gebruikersinformatie in de linkerbovenhoek. Vervolgens kies je het menu Instellingen. Hier heb je drie mogelijkheden: Licht thema, Donker thema en Mijn Windows-thema gebruiken.

In macOS moet je naar de Systeemvoorkeuren gaan en in Algemeen kun je Donker selecteren onder Weergave.

©PXimport

Stap voor stap

Een grote taak kun je vaak beter opsplitsen in onderdelen. Bij Microsoft To Do spreek je niet over subtaken, maar over stappen. Nadat je een taak hebt vastgelegd, klik je op deze taak om de eigenschappen te zien. In dit menu vind je de opdracht + Stap toevoegen. Je voegt dus een stap toe aan een taak en niet aan een lijst.

Je kunt zoveel stappen toevoegen als nodig. Deze stappen vink je af, terwijl je ze voltooit. Maar zelfs al heb je alle stappen afgevinkt, toch zal To Do de hoofdtaak nooit uit zichzelf afstrepen. Dat moet je zelf doen. Onder de titel van de taak lees je trouwens uit hoeveel stappen zo’n taak bestaat. Staat er bijvoorbeeld 2 van 6, dan betekent dit dat je al twee stappen hebt afgewerkt. Nog een verschil met een hoofdtaak is dat je aan een stap geen einddatum kunt toewijzen.

©PXimport

Bijlagen en notities

Een interessante optie is dat je aan een taak een of meerdere bijlagen kunt toevoegen. Veronderstel dat je een verslag of factuur ontvangt, dan open je de eigenschappen en vervolgens gebruik je de knop met de paperclip: Bestand toevoegen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een filmpje, een foto, een Word-, Excel- of pdf-bestand. De enige beperking is dat de bijlage niet groter mag zijn dan 25 MB. Hierdoor wordt de bestandsverkenner geopend waarmee je naar ondersteunende bestand navigeert.

Selecteer het bestand om het als bijlage aan de taak te koppelen. Als je op je desktop een bestand toevoegt, ga je dat later ook in je mobiele versie van To Do kunnen openen. Als je een bestand uit Microsoft 365 wilt toevoegen, dan plak je de koppeling naar het bestand in het gedeelte Notitie toevoegen van de taak. Als notitie kun je natuurlijk ook altijd een stukje tekst plakken dat je ergens hebt gekopieerd.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine