ID.nl logo
Overzichtelijke planning maken met Microsoft To Do
© PXimport
Huis

Overzichtelijke planning maken met Microsoft To Do

Het is wetenschappelijk bewezen dat de angst die we hebben om zaken te vergeten, stress veroorzaakt. En stress veroorzaakt weer vergeetachtigheid. Om uit deze vicieuze cirkel te komen, kunnen apps helpen. Laat zo'n tool je helpen bij het organiseren van al je taken en activiteiten. Een overzichtelijke planning maken doe je met Microsoft To Do.

Er zijn inmiddels al heel wat productiviteits-apps verkrijgbaar, maar Microsoft To Do is nog steeds een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een gratis en eenvoudige oplossing. De app zag oorspronkelijk het levenslicht onder de naam Wunderlist, een product van zes wonderkinderen uit Berlijn. Momenteel is het een Microsoft-product dat werkt in Android, iOS, Windows, macOS en als webversie.

Voor het gebruik van de app heb je alleen een Microsoft-account nodig. Daarna synchroniseert de inhoud van de app zich op al je toestellen. We gaan ervan uit dat je al kennis hebt gemaakt met de basisfuncties: je kunt lijstjes samenstellen die taken bevatten. Met deze tips krijg je nog meer gedaan met deze app.

Deadlines

In To Do kun je heel eenvoudig boodschappenlijsten toevoegen of overzichten met spullen die je bijvoorbeeld niet moet vergeten in je koffer te stoppen. Maar soms heb je taken waarbij een deadline heel belangrijk is. Je moet bijvoorbeeld een tekst klaar hebben, een test voor een bepaalde datum aanvragen of iemand verwacht een ontwerp van je. In die gevallen ga je anders te werk.

Je plaats de nieuwe taak eerst met de knop + Taak toevoegen. Daarna klik je op de taak in de lijst, daarmee komen de eigenschappen in een zijbalk tevoorschijn. Met de knop Toevoegen aan Mijn dag komt dit item op de takenlijst van vandaag. Als je in de linkerkolom op Mijn dag klikt, zie je in het lijstje taken staan die je vandaag moet afronden.

Om deadline verder in de tijd vast te leggen, gebruik je in de rechterkolom Einddatum toevoegen. Dan heb je de keuze: is de deadline vandaag, morgen, volgende week op dezelfde dag of wil je een datum kiezen? In het laatste geval krijg een kalendertje te zien waarmee je de deadline vastlegt.

©PXimport

Geheugensteuntje

Er zijn twee dingen interessant aan de functie Einddatum. Standaard rangschikt To Do de taken in de lijst volgens de einddatum en niet volgens de datum waarop je het item hebt toegevoegd. Linksboven in de lijst kun je de deadlines in chronologische volgorde of in omgekeerd chronologische orde sorteren.

Het tweede voordeel is dat je een geheugensteuntje kunt plaatsen om je enkele dagen van tevoren op de deadline te attenderen. Daarvoor dient de knop Later in de rechterkolom. Hier bepaal je de datum en het tijdstip wanneer je op de computer en op je smartphone een melding ontvangt dat er een deadline op komst is. Op die manier kun je dus bijvoorbeeld aangeven dat je vier dagen voor de deadline om tien uur in de ochtend een herinnering moet ontvangen.

©PXimport

Mijn dag en suggesties

We hadden het daarnet al over de lijst Mijn dag. Dit is in een intelligente lijst die zelf de taken zoekt in alle andere lijsten waarvan je de einddatum op vandaag hebt ingesteld. Als je dus jongleert met heel veel lijsten, dan krijg je hier toch een overzicht van de taken die vandaag op je wachten. Mijn dag zorgt dat er vandaag geen taken tussen wal en schip vallen.

Is er niets voor vandaag gepland, dan zie je een lege Mijn dag-lijst. In dat geval kun je hier toch nog taken toevoegen die binnenkort op je af komen. Daarvoor dient de knop met de gloeilamp: Suggesties. Die opent een lijst met taken die je onlangs hebt toegevoegd aan Microsoft To Do.

Klik op het plusteken om de gewenste taken aan Mijn dag toe te voegen. Het is zelfs mogelijk om in de lijst Mijn dag taken toe te voegen zonder ze in een andere lijst te noteren. Houd er rekening mee dat de lijst in Mijn dag om middernacht wordt ververst. Alle taken die je niet hebt afgerond, verdwijnen uit deze lijst, maar ze zullen nog wel in oorspronkelijke lijst blijven staan.

©PXimport

Shortcuts

Werk nog sneller met To Do met deze shortcuts. Op macOS vervang je de Ctrl-toets door Cmd.

  • Ctrl+N: nieuwe taak

  • Ctrl+L: nieuwe lijst

  • Ctrl+T: nieuwe taak toevoegen aan Mijn dag

  • Ctrl+D: markeer de geselecteerde taak als voltooid

  • Ctrl+F: zoek

  • Ctrl+R: forceer de synchronisatie

  • Ctrl+V: plak de inhoud van het klembord

Herhalende taken

Sommige taken komen iedere week, iedere maand of ieder jaar terug. Veronderstel dat je iedere week een blogartikel moet schrijven, dan selecteer je eerst de taak en in de eigenschappen leg je vast dat die iedere week wordt herhaald. Je hebt de keuze tussen dagelijks, op weekdagen, wekelijks, maandelijks, jaarlijks of je kunt ook een aangepaste herhaling ingeven.

Een terugkerende taak is in feite slechts één enkele taak met een deadline die zich telkens verplaatst. Wanneer je zo’n terugkerende taak afwerkt, wordt die automatisch opnieuw ingesteld voor de volgende deadline zonder dat je hiervoor iets moet doen.

©PXimport

E-mail met vlaggetje

Via je Microsoft-account is To Do gekoppeld aan Outlook. Als je honderd e-mails per dag ontvangt, dan zijn er zeker berichten bij waarbij je actie moet ondernemen. Deze kritieke e-mail kun je markeren met een vlaggetje in Outlook. Hierdoor worden ze automatisch in je To Do-takenlijst opgenomen in de slimme lijst E-mail met een vlag.

Soms moet je de connectie E-mail met vlag nog wel aanzetten. Hiervoor ga je naar de Instellingen van To Do door op je profielfoto te klikken. Scrol naar beneden en bij Verbonden apps vink je de optie E-mail met vlag aan.

©PXimport

Slimme lijsten

Je vindt de slimme lijsten bovenaan in het To Do-navigatiemenu. Omdat ze door de app worden geleverd, kunt je zelf geen slimme lijsten maken of aanpassen, maar je kunt ze wel via de instellingen verwijderen in de weergave. De beschikbare slimme lijsten zijn Mijn dag, Belangrijk, Gepland, E-mail met vlag en Aan mij toegewezen.

Met Belangrijk verzamel je alle taken waaraan je een ster hebt toegekend, zodat je snel items met een hoge prioriteit kunt bekijken. Bij de instellingen vind je ook de optie om taken met een ster steeds bovenaan te plaatsen. Daaronder zie je de lijst Gepland. Die verzamelt de taken van alle lijsten waar je een deadline hebt ingesteld. De lijst Toegewezen aan mij verzamelt de taken die anderen met jou hebben gedeeld en die ze specifiek aan jou hebben toegewezen.

©PXimport

Deel de takenlijst

Of het nu gaat om de wekelijkse boodschappenlijst, een inpaklijst of een stappenplan voor een professioneel project, de dag komt dat je zo’n Microsoft To Do-lijst met anderen wilt delen. Dat kan eenvoudig via sms of via e-mail. Hiervoor klik je op het pictogram Delen rechtsboven in de lijst, de twee poppetjes. Van daaruit kun je uitnodigingen versturen via e-mail of sms. Je kunt de koppeling naar de lijst ook gewoon kopiëren en in een bericht plakken.

Wanneer je de lijst hebt gedeeld, kunnen de leden van de groep zelf ook taken toevoegen. En het is het mogelijk om taken specifiek toe te wijzen aan personen die toegang hebben tot de lijst. In het deelvenster zie je de knop Toegang beheren. Hier vind je een optie waarmee je voorkomt dat iedereen zomaar kan deelnemen aan de lijst. Dat is handig, want anders kan iemand met wie je de lijst deelt de link gewoon doorgeven zonder dat dit de bedoeling is.

In de mobiele app vind je de opdracht Kopie verzenden. Vervolgens selecteer je een communicatie-app zoals E-mail, WhatsApp, Messenger of Facebook. To Do maakt dan in gekozen app van de geselecteerde lijst een sober tekstbericht met een afstiplijst. Om ongeveer hetzelfde te doen in de desktopversie van To Do moet je op de drie puntjes klikken en dan selecteer je de opdracht Lijst e-mailen.

©PXimport

Hashtags

Een van de minder bekende functies van de To Do-app is de mogelijkheid om hashtags te gebruiken. Terwijl je alle items ordelijk in verschillende lijsten hebt geplaatst, kan het toch gebeuren dat je verbanden wilt leggen tussen taken die in verschillende lijsten staan. Je wilt bijvoorbeeld verschillende taken koppelen aan dezelfde persoon, aan een locatie of een project. De hashtag doet dan dienst als een label.

Veronderstel dat je items uit diverse lijsten in de aandacht wilt brengen van een vriend Alex. Noteer dan deze hashtag #Alex (zonder spatie) in de titel van de tag en druk op Enter. Hierdoor wordt de tag aanklikbaar. Je kunt de hashtag ook in het deel Notities toevoegen, maar hier wordt die niet aanklikbaar. Wanneer je in het zoekvak de hashtag typt of wanneer je op een aanklikbare hashtag klikt, verschijnen alle taken in de lijst waaraan je deze hashtag hebt toegevoegd.

©PXimport

Pictogrammen

Omdat het aantal lijstjes alsmaar toeneemt, is het belangrijk dat je ze van duidelijke namen voorziet. Emoji’s in de titels van lijsten en individuele taken maken de organisatie binnen de app visueel sterker. Om zo’n pictogram toe te voegen, klik je in de desktopversie op de drie puntjes. Op die manier kom je bij het menu en daar selecteer je Lijstnaam wijzigen. Hiermee verschijnt de emoji-knop naast het naamvak. Die knop ziet eruit als een gezicht met een plusteken.

In de macOS-versie werkt het anders. Daar klik je in het naamvak van zo’n lijstje en dan kies je in het menu Bewerken / Emoji’s en symbolen. Hierdoor kom je in het emoji-venster van macOS. Op de smartphone open je de emoji’s van het toetsenbord en typ je de emoji zoals je dat zou doen met letters. Bovendien kun je van elke takenlijst het thema aanpassen om deze beter te laten opvallen. Je selecteert een van de veertien kleuropties of je kiest een fotothema. De keuze is beperkt, maar het frist wel de look van je To Do-app op.

©PXimport

Donkere weergave

Zoals bij alle Windows-apps is het donkere thema ook beschikbaar voor To Do. Als het systeem in de donkere modus staat, neemt de app deze modus over. Staat het systeem in de lichte modus dan volgt To Do deze.

Je kunt de donkere modus van To Do forceren in de instellingen. Hiervoor klik je op de ronde badge met gebruikersinformatie in de linkerbovenhoek. Vervolgens kies je het menu Instellingen. Hier heb je drie mogelijkheden: Licht thema, Donker thema en Mijn Windows-thema gebruiken.

In macOS moet je naar de Systeemvoorkeuren gaan en in Algemeen kun je Donker selecteren onder Weergave.

©PXimport

Stap voor stap

Een grote taak kun je vaak beter opsplitsen in onderdelen. Bij Microsoft To Do spreek je niet over subtaken, maar over stappen. Nadat je een taak hebt vastgelegd, klik je op deze taak om de eigenschappen te zien. In dit menu vind je de opdracht + Stap toevoegen. Je voegt dus een stap toe aan een taak en niet aan een lijst.

Je kunt zoveel stappen toevoegen als nodig. Deze stappen vink je af, terwijl je ze voltooit. Maar zelfs al heb je alle stappen afgevinkt, toch zal To Do de hoofdtaak nooit uit zichzelf afstrepen. Dat moet je zelf doen. Onder de titel van de taak lees je trouwens uit hoeveel stappen zo’n taak bestaat. Staat er bijvoorbeeld 2 van 6, dan betekent dit dat je al twee stappen hebt afgewerkt. Nog een verschil met een hoofdtaak is dat je aan een stap geen einddatum kunt toewijzen.

©PXimport

Bijlagen en notities

Een interessante optie is dat je aan een taak een of meerdere bijlagen kunt toevoegen. Veronderstel dat je een verslag of factuur ontvangt, dan open je de eigenschappen en vervolgens gebruik je de knop met de paperclip: Bestand toevoegen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een filmpje, een foto, een Word-, Excel- of pdf-bestand. De enige beperking is dat de bijlage niet groter mag zijn dan 25 MB. Hierdoor wordt de bestandsverkenner geopend waarmee je naar ondersteunende bestand navigeert.

Selecteer het bestand om het als bijlage aan de taak te koppelen. Als je op je desktop een bestand toevoegt, ga je dat later ook in je mobiele versie van To Do kunnen openen. Als je een bestand uit Microsoft 365 wilt toevoegen, dan plak je de koppeling naar het bestand in het gedeelte Notitie toevoegen van de taak. Als notitie kun je natuurlijk ook altijd een stukje tekst plakken dat je ergens hebt gekopieerd.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!