ID.nl logo
Eigen logo nodig? Simpel gemaakt met de AI-generator GetIMG
© siraanamwong - stock.adobe.com
Huis

Eigen logo nodig? Simpel gemaakt met de AI-generator GetIMG

Stel, je hebt een logo nodig. Alleen je bent geen held op het gebied van grafische vormgeving. Dan doe je toch gewoon een beroep op kunstmatige intelligentie? Wij laten zien hoe je met een AI-generator en een beetje hulp van een online editor een leuk beeldmerk maakt.

In dit artikel leggen we uit hoe je eenvoudig een logo maakt met behulp van de AI-generator GetIMG:

  • Prompt invoeren
  • Ongewenste objecten verwijderen
  • Kleur aanpassen
  • Logo vergroten

Wil je je logo wel zelf ontwerpen, lees dan: Dit zijn de beste Adobe Illustrator alternatieven

Tekst-naar-afbeeldinggeneratoren zijn geavanceerde tools die met kunstmatige intelligentie een beschrijving in tekst omzetten naar een visueel beeld. In dit artikel maken we gebruik van de gratis versie van een AI-generator. Dit heeft als consequentie dat we enkele beperkingen moeten aanvaarden. Concreet betekent dit dat we de basis van de afbeelding door AI laten samenstellen. Voor de afwerking doen we beroep op een gratis online grafische bewerker: Pixlr. Maar laten we beginnen met AI-kunstgenerator GetIMG.

Online app

Het voordeel van GetIMG is dat de online app supersnel werkt. Je maakt een afbeelding in enkele seconden. Bovendien kun je eenvoudig bepaalde elementen wijzigen of verwijderen. Het is zelfs mogelijk om aan AI te vertellen wat er in de lege ruimte moet komen.

Open je internetbrowser en ga naar www.getimg.ai. Klik op de blauwe knop Start creating for free. Vervolgens kom je in het werkvlak waar reeds een voorbeeld op je wacht, sluit dit gerust. Dat gratis is trouwens beperkt. Terwijl je bezig bent, kun je rechtsboven zien hoeveel credits je nog over hebt. Ook lees je bij elke handeling hoeveel credits deze kost.

Rechtsboven staat dat we nog 27 credits over hebben om gratis verder te kunnen.

Opdracht

Begin met het tabblad Essential en typ bovenaan de prompt; de tekstopdracht. In dit geval hebben we de volgende taak voorgeschoteld: A simple logo design for a small walking club, with a little fox wearing walking boots. Je hebt de keuze uit drie stijlen: fotorealistisch, artistiek en anime (de stijl van de Japanse tekenfilms). Daaronder bepaal je de afmetingen van het gewenste plaatje en de verhouding. Hier houden we het rustig bij vierkant en de resolution: 1024px x 1024px. De afmetingen worden altijd in pixels uitgedrukt.

De generator kan verschillende voorstellen tegelijk presenteren. Standaard genereert GetIMG vier ontwerpen. Als je voor de betaalde versie gaat, kun je dit opdrijven tot tien. Het vakje Image is bedoeld om een afbeelding te uploaden waarop GetIMG zich baseert om een soortgelijk resultaat te creëren. Dat is een interessante optie als je al een bepaald voorbeeld in gedachten hebt. Je kunt met een percentage aangeven hoe sterk het voorstel moet overeenstemmen met het voorbeeld. Met Seeds bepaal je in hoeverre de variaties kunnen afwijken van elkaar.

Dit zijn de eerste vier voorstellen die GetIMG levert.

Laten verdwijnen

In het tabblad Edit kun je trouwens ook een Negatieve prompt gebruiken. Dat is handig als er op de afbeelding iets staat dat je wilt laten verdwijnen. Een betere manier om de gegenereerde afbeelding te bewerken, is met de ingebouwde editor. Hiervoor selecteer je eerst de afbeelding die je het meest bevalt. Vervolgens klik je op Reuse image waar je Open in Image Editor selecteert.

Er zijn in dit voorbeeld twee objecten die we graag kwijt willen. Ten eerste heeft het vosje twee staarten. Tja, AI heeft zijn imperfecties. Ten tweede staan er in de brede cirkel vreemde lettertekens die nergens op slaan. Als je de tool Erase Objects hebt geselecteerd, dan kun je in de optiebalk de breedte van dit maskerpenseel aanpassen met een schuifbalkje. Op die manier kun je heel precies de staart en de tekst overschilderen. Als je daarmee alle ongewenste objecten hebt geselecteerd, klik je nog een keer in de linkerbalk op de blauwe knop Erase of je drukt op Enter.

Daarna verwijder je de achtergrond. Daarmee wordt het logo bruikbaar op elke ondergrond. In de Editor gebruik je de opdracht Remove Background. GetIMG moet telkens even rekenen, maar daarna zie je dat de oorspronkelijke achtergrond is verdwenen. Je ziet nu een zwarte achtergrond. In tegenstelling tot de meeste grafische programma’s gebruikt GetIMG dus geen schaakbordpatroon om transparantie weer te geven.

Maskeer de objecten die je wilt laten verdwijnen.

Extra tools

In de editor zie je linksboven twee knoppen om een stap achteruit en een stap vooruit te gaan in de bewerking. Dit is handig als je bijvoorbeeld een beetje overdreven hebt met de tool Erase Objects. Daarnaast lees je het zoompercentage af. Via de plus- en minknop kun je in- en uitzoomen. Met het pijltje kun je elementen selecteren om ze met het handje te verplaatsen.

Bovenaan zie je ook de knop Draw om vanuit de losse hand iets op het ontwerp te tekenen. Als je deze tool selecteert, geef je opnieuw met een schuifregelaar de penseelbreedte op. Tegelijkertijd beschik je over een stalenpalet om een kleur te selecteren. Heel vaak wil je een kleur gebruiken die al in het ontwerp zit. Daarvoor dient het pipet, dat hier de tool Custom color heet. Klik op een kleur in het ontwerp zodat het pipet deze tint overneemt.

Met het pipet kun je elke kleur uit het ontwerp overnemen.

Upscale

Rechtsboven staan de afmetingen van het ontwerp in beeldpuntjes of pixels. In ons voorbeeld gaat het om een logo van 768 pixels bij 768 pixels. Dat is meer dan genoeg voor een briefhoofd, maar je weet nooit waarvoor je het logo nog meer wilt gebruiken. Daarom kun je beter de knop Upscale in de linkerbalk gebruiken. Hiermee wordt de afbeelding vier keer groter.

Klik nogmaals op de blauwe knop Upscale en wacht even. Onderaan begint een timer te lopen tot de bewerking klaar is. We merken wel dat in het vak Size de afmetingen nog steeds op 768 pixels bij 768 pixel staan ingesteld. Dit is blijkbaar een bug, want de afbeelding is wel degelijk vergroot.

Het opschalen kost één credit.

Exporteren

Om de afbeelding naar de harde schijf te halen, klik je op de knop Export. Het bestand wordt weggeschreven in het png-formaat. In dit voorbeeld heeft het jpg-formaat geen zin, want die bestandsindeling ondersteunt geen transparantie. Wil je dat toch, dan moet je eerst de rechterbalk openen die standaard gesloten is.

Gebruik hiervoor het balkpictogram in de rechterbovenhoek. Vervolgens kun je bij de Export options kiezen tussen de png- of de jpg-indeling. Hier kun je ook aangeven of de afbeelding moet worden opgeschaald. Weer kun je de viervoudige grootte ingeven. In de map Downloads komt het uitvoerbestand waarvan de naam begint met getting_ai-…. Daarna volgt een datum- en tijdsaanduiding.

Je kunt exporteren in de jpg- of in de png-indeling.

Kleuren beperken

Het is mogelijk om via AI tekst op het plaatje aan te brengen, maar dit gaf bij ons alleen maar slechte resultaten. De tekst bevatte telkens fouten en de lay-out was niet zoals we die graag wilden hebben. Daarom maken we even een zijsprong en doen we beroep op een gratis online editor.

In Pixlr open je de Pixlr Editor, dat is de knop linksonder op de homepage. In het volgende scherm klik je de knop +Open image en dan selecteer je het logo-bestand dat in de map Downloads staat. Hierdoor wordt de afbeelding op de Pixlr-server gezet. Als je vindt dat het ontwerp er iets te veel 3D uitziet, dan kun je het plaatje vlakker maken met Adjustment / Posterize. Op die manier beperk je het aantal kleuren waarmee de afbeelding is samengesteld.

Met de aanpassing Posterize beperk je het aantal kleuren.

Hoe leuk is het om je eigen logo in 3D te hebben?

Met een 3D-printer kun je dat gewoon thuis doen

Tekst aanbrengen

In dit voorbeeld willen we graag de naam van onze wandelclub in het logo aanbrengen. Kies daarom het tekstgereedschap en klik daarmee op het werkvlak. Hierdoor verschijnt er bovenaan een optiebalk waar je het lettertype, de letterkleur, lettergrootte en uitlijning selecteert. Door de muisaanwijzer in het midden van het tekstvak te houden, verander de cursor in een kruisje zodat je het tekstvak kunt verplaatsen. Aan de rechterkant merk je dat het tekstvak op een afzonderlijke laag staat die boven de achtergrondlaag ligt.

Tekst komt altijd op een nieuwe laag.

Verder vormgeven

Om de tekst netjes in de cirkel te plaatsen, kies je bij Styles de optie Curve / Circle. De tekst komt dan in een boog te staan. De straal van die boog regel je met behulp van het blauwe vierkantje dat de cirkel omvat. Eventueel kun je de ruimte tussen de letters nog aanpassen met Format / Letter space. De afwerking komt van een schaduw die je achter de letters legt met Styles / Shadow. Tot slot kun je het project opslaan als png-bestand met File / Save.

Het eindresultaat.
Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.