ID.nl logo
Ga je op reis? Deel je avonturen met Polarsteps
© sebra - stock.adobe.com
Huis

Ga je op reis? Deel je avonturen met Polarsteps

Een ansichtkaart met op de achterkant een getekend zonnetje en de tekst: 27°C! volstaat allang niet meer. Tegenwoordig deel je je reis digitaal met het thuisfront, bijvoorbeeld met Polarsteps.

In dit artikel nemen we je mee op reis in Polarsteps. Hiermee kun je je reis tot in detail vastleggen voor de achterblijvers. We leggen je uit hoe je:

  • Een reis kunt aanmaken
  • Je reisverslag kunt bijhouden
  • Je dagboek kunt delen

Lees ook: De beste apps voor op vakantie

Over een strandvakantie heb je misschien niet zo heel veel te melden aan het thuisfront, maar wie een Reis maakt (let op de hoofdletter!) heeft aan de traditionele sociale media niet genoeg. Ga maar na: Twitter is niet ideaal voor langere verhalen, op Facebook verdwijnen je berichten tussen alle updates die je vrienden van anderen krijgen, en Instagram en TikTok zijn alleen gericht op beeld. Wie de achterblijvers op serieuze wijze op de hoogte wil houden van zijn reis kan terecht bij Polarsteps, een socialmediaplatform van Nederlandse bodem speciaal voor reizen.

Niet alleen kun je hier je avonturen met de thuisblijvers delen, maar je kunt ook je reis plannen en inspiratie opdoen dankzij de openbare reizen van anderen. In deze workshop vertellen we je er alles over.

Aan de slag

Polarsteps is er in drie smaken. Je kunt de dienst online gebruiken via www.polarsteps.com, en via apps voor iOS of Android.

Wij bezoeken om te beginnen de website. Als we daar een account willen maken met een klik op Create Account, dan krijgen we de app-store-pictogrammen voor iOS en Android te zien met de melding dat we een account kunnen aanmaken in de app. We kunnen ook klikken op sign up on web. We kiezen de laatste optie en na het invoeren van onze gegevens wordt het account aangemaakt. Nu kunnen we voortaan inloggen op de site, maar ook via de app.

Wij gaan verder met de onlineversie; daar zien we een wereldkaart en links een paneel met onze gebruikersnaam, volgers en mensen die wij volgen, en een knop om een trip aan te maken.

De eerste kennismaking met Polarsteps. (Klik op de afbeeldingen voor een groter formaat.)

Schrijf je liever met pen je verhalen op?

Met deze reisdagboeken kun je je vakantie tot op de komma bijhouden

Reis aanmaken

Tijd om onze eerste trip aan te maken met een klik op Add a trip. De eerste keer dat we dit doen, wil Polarsteps graag onze woonplaats weten om de juiste tijdzone te kunnen gebruiken. Na het opgeven daarvan komen we in een venster terecht waar we de details van de reis opgeven. We gaan Polarsteps gebruiken om een reeds genoten vakantie in kaart te brengen, omdat een mapje met enkel digitale foto’s op termijn meer vragen dan antwoorden oplevert. We geven de trip een naam (Trip name) en een korte beschrijving (Trip summary). Als de reis die je wilt vastleggen al een tijdje geleden is, kun je ongetwijfeld aan de hand van de bestandsgegevens of exif-data van de foto’s de periode (Start date en End date) achterhalen.

Tot slot moeten we kiezen met wie we de reis willen delen. In eerste instantie kiezen we ervoor om de reis voor onszelf te houden (Only me). Op de andere opties komen we nog terug. Tot slot klikken we op Add trip om deze reis aan te maken.

We voeren de nodige basisinformatie voor onze eerste reis in.

Eerste stap

Polarsteps heeft nu een sjabloon gemaakt voor de reis op basis van de gegevens die we hebben opgegeven. In dit sjabloon kunnen we verschillende stappen van de reis invoeren met een klik op Add step.

Voor elke stap vullen we een locatie in (Location). Je kunt deze ook aanwijzen op de kaart rechts. Op de kaart zoom je in met het muiswiel, maar als je muis geen wiel heeft, kun je ook met Shift+linkermuisknop een rechthoek om het gebied slepen waarop je wilt inzoomen.

Polarsteps herkent zelf de plaatsnaam waarop je hebt geklikt en vult deze in.

De plaatsnaam is overgenomen in het veld Step name. Deze kun je zelf veranderen, bijvoorbeeld in Aankomst in Plaatsnaam.

Polarsteps vult zelf een aannemelijke datum in, maar deze pas je – evenals de tijd – naar wens aan.

Reisverslag

Wanneer deze administratie is ingevoerd, komt het leuke deel. Bij Your story schrijven we een reisverslag van deze eerste stap. Alhoewel er geen duidelijke limiet op zit, is het een goed idee om bondig en informatief te zijn wanneer je je reis ook wilt delen. Maak je een verslag alleen voor jezelf, dan kun je zo breedsprakig zijn als je maar wilt.

In het onderste vak voegen we tot slot foto’s toe (video’s kun je alleen via de app toevoegen, niet in de webversie). Klik je op de camera, dan kun je vanaf je harde schijf bijvoorbeeld in één keer alle foto’s van de opgegeven datum selecteren en toevoegen. De foto’s die je dan toch niet in je reisverslag wilt, klik je eenvoudig weg via het kruisje. En je herschikt alle foto’s door ze te verslepen. Wil je selectiever te werk gaan, dan kun je ook alleen de te gebruiken foto’s vanuit Verkenner naar het invoervenster slepen. Met een klik op Add step wordt de informatie definitief in ons verslag opgenomen.

Merk op dat je weliswaar url’s (bijvoorbeeld met achtergrondinformatie) kunt toevoegen aan je tekst, maar dat Polarsteps daar helaas geen hyperlinks van maakt in de opgemaakte tekst.

Per dag of reisetappe kunnen we een reisverslag en foto’s toevoegen.

Polarsteps heeft de ingevoerde informatie mooi vormgegeven en op de kaart gezet.

Foto's direct printen?

Met deze instant-camera's heb je je foto's meteen in je hand

Uitbreiden

Zoals je ziet, volgen de foto’s na de tekst. Je kunt je voorstellen dat een indeling per dag niet ideaal is wanneer je op één dag veel foto’s hebt gemaakt. We adviseren daarom de stappen te beperken tot groepjes van hooguit vijf foto’s. Dat geeft je nog de gelegenheid om je tekst desgewenst te eindigen met vijf bijschriften of om in je lopende tekst nummers tussen haakjes te plaatsen zonder dat het al te onoverzichtelijk wordt.

Zowel boven- als onderaan je eerste pagina zie je een blauwe plus. Met de bovenste voeg je een stap in vóór de huidige en met de onderste voeg je een volgende stap toe. Wij waren ons verslag begonnen met de aankomst in ons eerste reisdoel en zouden dus via de bovenste plusknop onze reis daarheen alsnog kunnen toevoegen.

We voegen nieuwe stappen aan onze reis toe totdat deze is voltooid. Merk op dat in elke stap die je toevoegt ook een knop Edit Step verschijnt waarmee je alle aspecten van de ingevoerde informatie wijzigt.

Nadat we de nodige stappen van de reis hebben ingevoerd, beginnen de contouren op de kaart duidelijk te worden.

Onze reis begint vorm te krijgen op de kaart.

Navigeren

Wanneer eenmaal de nodige stappen zijn ingevoerd en er zich op de kaart een route aftekent, wordt duidelijk hoe we (of de bezoekers van onze pagina) door een reis kunnen navigeren.

Boven de actuele tekst of foto’s zie je een blauwe balk: beweeg je de muis daar overheen, dan zie je een pop-up met het dagnummer, zodat je in één keer naar de gewenste stap kunt. Elke stap heeft ook zijn eigen bolletje op de kaart, zodat je ze ook kunt bereiken door erop te klikken. Omdat bolletjes dicht bij elkaar kunnen liggen, is het soms nodig om flink in te zoomen. Of dit nodig is, zie je als een bolletje voorzien is van een nummer. Dat geeft aan dat daaronder meerdere stappen schuilgaan.

Navigeren door je reisverhaal.

Naar de app

Het zal duidelijk zijn dat het invoeren van teksten en het uitkiezen van foto’s op de pc wel zo comfortabel is. Toch zullen we op zeker moment moeten overstappen op de app. Uiteraard is dat het geval wanneer we dagelijks gegevens willen invoeren van een reis die we op dat moment ook aan het maken zijn (want maar weinig mensen nemen een laptop mee), maar de app biedt ook wat extra mogelijkheden.

Zodra we in de app zijn ingelogd, zien we de reis waaraan we in de voorgaande stappen hebben gewerkt. Als je daar doorheen bladert, zie je iets dat je op de website niet zag: zoals het zonnetje dat je vroeger op een ansichtkaart tekende, toont Polarsteps voor elke dag weerdata van de locatie waar je die dag was. Dat geldt zelfs voor de reis uit een ver verleden die wij voor deze workshop invoerden. Een speurtocht door de archieven met historische weergegevens leert dat het nog aardig klopt ook!

Polarsteps voegt zelf (actuele) weergegevens aan je reisverslag toe.

Tips

Wanneer je in de app een stap kiest en op Bewerk step tikt, dan krijg je een optie die je in de webversie niet had: de functie Voeg je top spots en activiteiten toe. Tik je hierop, dan krijg je een lijst met hotels, restaurants en attracties in de omgeving van het huidige punt in je route. Het nut hiervan is tweeledig. Enerzijds kun je uit deze lijst maximaal 5 items kiezen die je zelf tijdens je reis hebt bezocht en zo je reisverslag van de nodige extra details voorzien. Anderzijds kun je deze informatie gebruiken tijdens een reis die je aan het maken bent om snel nuttige informatie op te doen over de plek waar je bent.

De verschafte informatie komt overigens van het bekende Tripadvisor en linkt daar ook naar, zodat je er snel meer over te weten kunt komen. Uiteraard kun je deze gegevens ook goed gebruiken wanneer je een reis gaat uitstippelen die je nog wilt maken.

Zoals je in de app en op de website ziet, geeft Polarsteps ook een indicatie van de afgelegde afstand. In de website is dat hemelsbreed van punt tot punt, maar gebruik je de app om onderweg een reis in te voeren, dan kan de app ook je gps-data gebruiken.

Aanvullende informatie over de huidige stap in je reis vind je via Tripadvisor.

Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

Delen

Wanneer je in de app of op de site de eigenschappen voor een trip kiest, dan bepaal je zoals gezegd wie hem mag zien. Daarbij kun je kiezen uit Alleen ik, Mijn volgers of Openbaar (of op het web Only me, My followers of Public). Maar hoe weten vrienden van je reis? Wanneer je het privacyniveau in de app instelt op Mijn volgers, dan deel je vervolgens via WhatsApp, mail of Facebook een link naar de webpagina voor jouw reis met wie je maar wilt.

Overigens zit het verdienmodel van Polarsteps in het feit dat je een boek van je reis kunt laten drukken via de knop Create Travel Book (web) of Mijn Travel books (app).

Vanuit de app stuur je je vrienden een link naar je reisverslag.

Inspiratie

Er zijn heel wat mensen die hun reizen delen met alle gebruikers van Polarsteps en de informatie daaruit kun je uiteraard goed gebruiken als inspiratiebron voor het plannen van je eigen toekomstige tripjes.

In de app tik je daarvoor op Verkennen (vergrootglas). Je kunt dan ook gericht op personen of plaatsen zoeken. Op de site heb je daarvoor het zoekvak en in het menu Options vind je de Editor’s Choice met uitgelichte reizen.

Goede reis!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek
© LIGHTFIELD STUDIOS - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 in hoogte verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een mooie prijs of die iets bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer een bijzondere categorie die nog niet eerder aan bod is geweest: verstelbare bureau's voor een ergonomische werkplek.

Veel mensen die thuiswerken heb niet altijd de mogelijkheid om een apart bureau te gebruiken en ziten bijvoorbeeld vaak aan de eet- of keukentafel. Toch kan het lonen om te investeren in een goed bureau, omdat daarmee - in combinatie met een goede stoel - je werkhouding een stuk beter wordt. Wij bekijken vijf handige bureaus 's die in hoogte verstelbaar zijn.

Casaria 160x75

Het tafelblad van dit bureau uit de Casaria‑lijn is in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm en beweegt met een snelheid van 2,25 cm per seconde. Je bedient de motor via een lcd‑scherm en kan twee voorkeursstanden opslaan, zodat je met één druk op de knop naar je favoriete werkhoogtes gaat. Er zit ook een herinneringsfunctie in die je eraan herinnert om weer te gaan staan of juist te zitten. Met het robuuste stalen frame en een draagvermogen van 80 kg is het bureau geschikt voor zware monitoren. Handige details zijn de kabelgeleider, beker‑ en koptelefoonhouder en in hoogte verstelbare poten. Het blad van 160 × 75 cm bestaat uit twee delen en is afgewerkt met melamine zodat het tegen een stootje kan. Dit bureau komt inclusief montagebenodigdheden en is verkrijgbaar in verschillende kleurvarianten.

Specificaties

Bladformaat: 160x75cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 80kg

Avalo 140x60

Avalo levert dit elektrisch verstelbaar bureau (de P58) met een compact blad van 140 × 60 cm. De hoogte is traploos verstelbaar van 73 tot 117 cm en kun je drie verschillende hoogtestanden opslaan. Dat is handig als je het bureau deelt met collega's of medethuiswerkers, of wanneer je snel wilt wisselen tussen zit‑ en stahouding. De bediening gebeurt via een bedieningspaneeltje aan de voorkant; met één druk op de knop gaat het blad naar de gewenste stand. Het frame is gemaakt van staal, het blad van P2‑melamine en de rand is afgewerkt met hittebestendig ABS. Verder wordt benadrukt dat het bureau plug‑and‑play is: je hoeft alleen de stekker in het stopcontact te steken en kunt meteen aan de slag. Door het smalle ontwerp past het bureau goed in kleinere kamers, maar biedt het toch voldoende ruimte voor een monitor, toetsenbord en documenthouder. Voor wie een elektrische zit‑sta‑oplossing zoekt met geheugenfunctie en solide materialen is dit model een optie.

Specificaties

Bladformaat: 140x60cm
Hoogte:73 t/m 117cm
Belastbaar tot: onbekend

Avalo 120x60

Dit is een kleinere variant van de hierboven besproken Avalo AP58. Dit model heeft een 20 cm minder breed blad, maar uiteraard ook elektrisch verstelbaar. Net als de grotere uitvoering varieert de hoogte van 73 tot 117 cm en kan het bureau drie standen onthouden. Voor het instellen gebruik je een eenvoudige bediening waarbij je een favoriete zit‑ en stahoogte opslaat en later oproept. Het frame bestaat uit staal en het blad uit melamine met een rand van warmtebestendig ABS. D tafel weegt 27 kg en is het daardoor stabiel zonder moeilijk te verplaatsen. Ook deze uitvoering is plug‑and‑play; je hoeft geen ingewikkelde montage uit te voeren. Door de compactere afmetingen is dit model ideaal voor kleinere werkplekken of voor wie extra apparatuur (zoals een printer) op een tweede tafel wil plaatsen. De strakke vormgeving past in verschillende interieurs en de elektrische motor zorgt ervoor dat je eenvoudig van houding wisselt.

Specificaties

Bladformaat: 120x60cm
Hoogte: 73 t/m 110 cm
Belastbaar tot: onbekend

VDD Gaming 118x58cm

Het frame van deze VDD is elektrisch in hoogte verstelbaar van 73 tot 118 cm. Hiermee wissel je gemakkelijk tussen zitten en staan en kun je de juiste houding aannemen voor langdurige sessies. Het witte werkblad van 118 × 58 cm biedt voldoende ruimte voor een monitor en toetsenbord en dankzij de krachtige motor is het maximaal belastbaar tot 60 kg. De tafel wordt geleverd met instructies en alle benodigde onderdelen, waardoor je de montage zelf kunt uitvoeren. Er worden geen extra functies zoals geheugenstanden vermeld, waardoor je elke gewenste hoogte handmatig instelt. Voor wie een elektrisch verstelbaar bureau zoekt dat weinig ruimte inneemt, is dit een praktische optie; vooral gamers zullen baat hebben bij het kunnen aanpassen van de werkhoogte tijdens een sessie.

Specificaties

Formaat: 118x58cm
Hoogte: 73 tot 118cm
Belastbaar tot: 60kg

Schaffenburg Linesto Plus 140x80

Het Schaffenburg Linesto Plus‑bureau is een rechthoekige tafel met een T‑poot. Het frame is zonder gereedschap te monterenen in hoogte verstelbaar met een drukknop tussen 65,5 en 85,5 cm. De maximale belasting bedraagt 70 kg. De hoogtebediening gebeurt via een knop aan het onderstel; er zijn geen geheugenstanden. De tafel is voorzien van een 25mm dik melamine blad, een metalen onderstel en stelvoeten om de tafel waterpas te zetten. Kabelbeheer is mogelijk via accessoires, en er zijn diverse blad‑ en framekleuren beschikbaar. Het Schaffenburg-bureau heeft verder een stalen frame met twee telescoperende buisdelen en een krasvaste coating. Als enige in dit overzicht is deze Linestor geen zit/sta-bureau, maar kan hij in zithoogte tot maximaal 85,5 cm worden gebracht.

Specificaties

Formaat: 140x80cm
Hoogte: 65 tot 85,5 cm
Belastbaar tot: 70kg

▼ Volgende artikel
Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets
Huis

Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets

Sinds juni 2025 is het voor fabrikanten van smartphones verplicht om een energiebabel voor hun apparaten te voeren. De consument kan aan de hand van het energielabel zien hoe energiezuinig een telefoon is, maar ook hoe makkelijk het is om de telefoon te (laten) repareren en wat het updatebeleid voor de software is. Door middel van het nieuwe energielabel kun je dus veel bewuster kiezen voor een bepaalde telefoon.

Het energielabel werd ooit bedacht om apparaten op een uniforme manier te vergelijken, los van marketingclaims. Door elk product in te delen op een schaal van A tot en met G ontstaat ruimte om echte koplopers te herkennen en achterblijvers aan te sporen. Smartphones waren nog niet eerder voorzien van een energielabel, maar hebben dat vanaf juni 2025 wel gekregen. Dat is logisch, want bij smartphones draait energie-efficiëntie niet alleen om het stopcontact, maar vooral om hoe slim hardware en software met de energie van een accu omgaan en hoeveel jaren je uit dezelfde telefoon haalt. Door die informatie eenduidig te tonen, verschuiven de argumenten over de oplaadtijd en de schermgrootte naar hoelang een telefoon meegaat en hoe makkelijk hij te repareren is.

Ter illustratie: het nieuwe energielabel voor smartphones en tablets toont de batterijduur bij gemiddeld gebruik, maar ook of hij valbestendig is en hoe makkelijk hij gerepareerd kan worden.

Energie en duurzaamheid

Een smartphone gaat gemiddeld gezien wel een dagje mee op een enkele acculading, afhankelijk natuurlijk van het gebruik door de eigenaar. Erg veel energie wordt er dus niet verspild, maar de grootste winst wat betreft het klimaat is vooral te behalen uit de levensduur van de smartphone en of deze makkelijk te repareren is. De EU koppelt het nieuwe energielabel aan het eco-design van de telefoon. Het label dat de telefoon krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren en is een gemiddelde van de prestaties van al deze factoren. Welk factoren dat zijn, lichten we je hieronder verder toe.

Waar vind je het nieuwe energielabel?

Wanneer je online een nieuwe telefoon koopt, vind je het algemene energielabel doorgaans bij het product zelf. Je ziet echter niet direct de andere onderdelen waarop de telefoon is beoordeeld. In een fysieke winkel is het de bedoeling dat er bij de telefoon een kaartje of bordje is geplaatst, met daarop een QR-code waarmee je direct op de juiste informatiepagina van EPREL komt.

In een webwinkel zul je meestal geen QR-code tegenkomen, maar alleen het energielabel zelf. Vaak kun je – zoals bij Mediamarkt – een productspecificatie-pdf downloaden met de extra informatie, waarin ook weer een QR-code is opgenomen, waarmee je naar de EPREL-site wordt doorgestuurd.

Levensduur accu

Het nieuwe energielabel laat zien wat de gemiddelde levensduur van de accu van de telefoon is. Dat wordt bekeken aan de hand van het aantal laadcycli: hoe vaak kan een telefoon opnieuw worden opgeladen voordat de kwaliteit van de accu achteruit gaat? Daarbij wordt een capaciteitsvermindering van 80 procent aangehouden: na hoeveel keer laden is de capaciteit tot 80 procent gedaald? Hoe hoger dit getal, des te betrouwbaarder is de accu.

Op het uitgebreide energielabel zie je hoe vaak een accu opnieuw kan worden opgeladen totdat de totale capaciteit tot 80 procent daalt.

Uithoudingsvermogen

Uiteraard wordt er ook gekeken naar de gebruiksduur van een telefoon of tablet als deze volledig is opgeladen. Door het uitvoeren van een zogeheten reallife-situatie wordt het gemiddelde gebruik van een smartphone geëmuleerd. Hoeveel uur en minuten je met de smartphone kunt werken op die enkele lading, wordt op het label getoond.

Hoelang houdt de batterij van de telefoon of accu het vol bij gemiddeld gebruik? Ook dat zie je op het energielabel terug.

Vrije val

Een van de andere eigenschappen waarop wordt getest, is de vrije val-test. Hoe snel gaat een telefoon kapot als je deze vanaf een bepaalde hoogte op een harde ondergrond laat vallen? Misschien vraag je je af wat dit met duurzaamheid te maken heeft? Nou, heel veel: als je telefoon snel kapot gaat als je hem laat vallen, moet je al snel een nieuwe. Niet heel duurzaam dus. Op het energielabel vind je de valbestendigheid tussen de A en E. Hoe lager de letter (A), des te beter kan zo'n telefoon een val overleven. De test is gebaseerd op een val van 1 meter boven een verharde ondergrond en wordt met vijf modellen van hetzelfde toestel tot wel 270 keer uitgevoerd.

Valtest vanaf 1 meter, hoe minder snel een telefoon stuk gaat, des te hoger is het label dat hij toegekend krijgt.

Elke keer dat een telefoon is gevallen, wordt gecontroleerd of het scherm nog functioneert en reageert op aanrakingen, of de camera het nog doet, of de mobiele functies als wifi en mobiel nog werken, of de telefoon kan worden opgeladen en of de audio nog goed functioneert. Barsten in het frame of het glas worden wel geaccepteerd, mits de telefoon nog veilig kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld als het glas wel gebarsten is, maar geen splinters heeft.

Hoe goed een telefoon beschermd is tegen valschade is ook onderdeel van het energielabel. Het scherm mag daarbij overigens wel gebarsten zijn, het is geen glastest.

Bescherming tegen stof of water

Ook de zogeheten IP-tests (IP = Ingression Protection, of indringbescherming) worden uitgevoerd bij de telefoons en zijn een belangrijk onderdeel van de algehele score die een telefoon krijgt. De apparaten worden getest op het binnendringen van stof en water. De waterbestendigheidstest controleert bijvoorbeeld of een smartphone bestand is tegen spatwater vanuit verschillende richtingen, zonder dat de werking of veiligheid van het toestel wordt aangetast. Hiermee wordt gegarandeerd dat een telefoon in elk geval bestand is tegen vocht, bijvoorbeeld bij het gebruik tijdens een regenbui, het morsen van vloeistof of het gebruik van natte handen.

Of een telefoon waterdicht is, wordt ook getest.

Repareerbaarheid

Een ander duurzaamheidsonderdeel waar de EU goed naar kijkt, is de repareerbaarheid van een smartphone. Dat omvat een groot aantal parameters, zoals welke onderdelen makkelijk te vervangen zijn, in hoeverre een consument bepaalde onderdelen zelf kan vervangen, en hoelang en hoe goed bepaalde onderdelen van de telefoon op voorraad zijn.

Zelf zoeken op de EPREL-site is lastig

Het zelf zoeken van gegevens van smartphones en tablets op de EPREL-site is niet heel eenvoudig. Dat komt omdat de algemene productwebsite gemaakt is om te zoeken op merk of op typenummer. Dat is prima voor wasmachines of koelkasten, die je vaak aantreft als merk+typenummer, maar bij smartphones werkt dat anders. Een model als de Samsung Galaxy S25 bijvoorbeeld zul je niet vinden met een zoekopdracht op 'S25 'of 'Galaxy S25', maar alleen op het typenummer SM-S931B. Dat typenummer wordt echter bijna nergens gecommuniceerd en is ook niet wat Samsung communiceert in bijvoorbeeld marketing-uitingen.

Ook kun je niet zoeken op EAN-code, terwijl die code juist kan worden gebruikt om een exact model van een bepaald product te kunnen vinden. Kortom: wat het zoeken van de gegevens van een smartphone betreft kan de EU nog wel wat verbeteren.

De EU wil dat smartphones langer meegaan en eenvoudiger te herstellen zijn – zowel door professionele reparateurs als (in bepaalde gevallen) door consumenten zelf. De eisen met betrekking tot repareerbaarheid blijven minimaal zeven jaar gelden na het einde van de verkoop van een model.

©WICHAN SHOP

Als het aan de EU ligt, moeten consumenten ook zelf telefoons kunnen repareren.

Een fabrikant van een smartphone moet garanties kunnen geven met betrekking tot de ondersteuning van een telefoon. Als een toestel op de Europese markt wordt uitgebracht, mag de consument verwachten dat een telefoon zeven jaar na het verschijnen van de telefoon op de markt nog steeds gerepareerd kan worden.

Onderdelen

De reparatie- of 'vervangarantie' geldt voor alle essentiële onderdelen van een smartphone of tablet, zoals de accu, camera's, externe poorten voor audio en opladen, de microfoons en luidsprekers, de knoppen en de scharnieren als het een opklapbare telefoon betreft. De fabrikant moet zelfs de schroefjes op voorraad hebben als de originele niet meer kunnen worden gebruikt.

De bovenste onderdelen kunnen door een fabrikant of een telefoonreparateur worden gerepareerd, maar de EU vindt dat ook consumenten zelf onderdelen moeten kunnen bestellen en vervangen, zoals de accu, de achterzijde, de hele beeldschermunit en de oplader. Voor die zelfrepareerbaarheid krijgt een telefoon ook een waardering van A t/m E. De fabrikant is daarnaast verplicht om aan te geven waar reserveonderdelen te verkrijgen zijn, welk gereedschap er nodig is om de reparatie te kunnen uitvoeren en waar je de benodigde handleidingen kunt vinden.

Hoelang de telefoon wordt ondersteund qua software-updates en interne onderdelen wordt ook vermeld en de telefoon krijgt hiervoor een eigen classificatie.

Reparatie-index

Telefoonfabrikanten moeten dus uitgebreide informatie geven over hoe je je smartphone kunt repareren, maar ook over de complexiteit van de reparatie. Zijn de onderdelen die je wilt vervangen bijvoorbeeld makkelijk te bereiken, of moet je eerst andere onderdelen verwijderen om erbij te kunnen? Ook dat wordt allemaal opgenomen in de uiteindelijke classificering van de telefoon: hoe minder stappen er nodig zijn, des te hoger is de score die wordt toegekend.

Hoe makkelijk is een telefoon te repareren en hoelang zijn reserve-onderdelen beschikbaar? Dat geeft dit onderdeel van het energielabel aan.

Tot slot

De Europese Unie heeft met het nieuwe energielabel voor smartphones een goede stap gezet in de richting van duurzaamheid. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat fabrikanten meer hun best gaan doen om een zo makkelijk mogelijk te repareren telefoon uit te brengen. Deze strengere regels in de EU betekenen ook dat deze toestellen in andere landen buiten de EU makkelijker te repareren zullen zijn, omdat een telefoonfabrikant waarschijnlijk niet compleet verschillende uitvoeringen van een model smartphone gaat maken. Maar of consumenten in landen buiten de EU ook zo makkelijk zelf aan onderdelen kunnen komen, is dan nog maar de vraag; deze mate van tegemoetkoming aan of bescherming van de consument gelden vaak niet in andere landen. Fabrikanten hoeven deze informatie dus niet beschikbaar te stellen in landen buiten de EU.