ID.nl logo
beyerdynamic Amiron Wireless - Supergeluid met domper
© PXimport
Huis

beyerdynamic Amiron Wireless - Supergeluid met domper

De Amiron Wireless is een nieuwe draadloze over-ear koptelefoon van beyerdynamic. Het gerenommeerde Duitse audiobedrijf belooft een comfortabele pasvorm met een high-end stereoweergave. Ook is het de eerste over-ear koptelefoon met de MIY-functionaliteit die wel kennen van de Aventho Wireless. Hoe goed is de beyerdynamic Amiron Wireless?

Na de introductie van de Aventho Wireless en de bijbehorende Make It Yours-functionaliteit tijdens IFA 2017 heeft het Duitse audiobedrijf heel wat innovatieprijzen gewonnen. Het is dan ook niet gek dat we deze functie in steeds meer koptelefoon van beyerdynamic gaan terugvinden. Nu heeft beyerdynamic de MIY-functie in een draadloze over-ear koptelefoon verwerkt, de Amiron Wireless.

Comfortabel

De koptelefoon is voorzien van comfortabele, zachte kussens op zowel de hoofdband als de oorschelpen. Door het stoffen materiaal van de hoofdband- en oorkussens, is de koptelefoon erg prettig om te dragen. Met de aanraakbediening op de zijkant kun je het volume van je smartphone of tablet bepalen, kun je de muziek pauzeren of afspelen, het vorige of volgende nummer selecteren en de spraakassistent van je smartphone activeren. De aanraakgevoelige zijkant werkt ook gewoon als je de koptelefoon bedraad verbindt. De bijgeleverde audiokabel is voorzien van een afstandsbediening, die je dezelfde mogelijkheden geeft als de aanraakbediening.

De beyerdynamic Amiron Wireless is heeft een ruime over-ear pasvorm die eenvoudig over de meeste oren past, maar is daardoor ook vrij groot van gestalte. De koptelefoon is niet inklapbaar, maar wordt wel geleverd met een stevige opbergcase. Hierdoor kun je de Amiron altijd veilig opbergen als je deze niet gebruikt. De Amiron Wireless maakt de beloofde batterijduur van 30 uur vrijwel waar, maar als je hier niet genoeg aan hebt kun je de koptelefoon ook gewoon met de bijgeleverde 3.5mm audiokabel gebruiken. Met de meegeleverde usb-c-kabel kun je de 1050 mAh tellende accu in de koptelefoon helemaal opladen.

©PXimport

©PXimport

Naast een 3.5mm koptelefooningang is er een USB-C poort aanwezig om de koptelefoon op te laden en van een update te voorzien. De enige fysieke knop die de Amiron Wireless heeft, gebruik je om de koptelefoon aan of uit te zetten. Een lampje in de knop geeft de status van de koptelefoon aan.

Geluidskwaliteit

De Amiron Wireless heeft een gedetailleerde geluidsweergave en met een nominale frequentierespons van 5Hz tot 40kHz krijgt je muziek de ruimte om alle toonhoogtes mooi weer te geven. Het resultaat is een behoorlijk dynamische weergave. Het geluidsbeeld is warm, maar toch worden de hoge tonen bijzonder goed weergegeven. Het middengebied is erg gedetailleerd, maar wordt toch een beetje omver geblazen door de stevige lage tonen. Het zijn vooral de lage en hoge waardoor de Amiron Wireless hoge ogen gooit op geluidskwaliteit, die toch behoorlijk natuurgetrouw blijft. We hebben zelden een over-ear koptelefoon gehoord die – ook draadloos – zo goed klinkt.

De Amiron Wireless is uitgerust met Make It Yours-technologie, een samenwerking met softwarebedrijf Mimi waarbij je het geluidsbeeld van de koptelefoon kunt optimaliseren voor je gehoor. In de bijbehorende app voor Android en iOS leg je een gehoortest af, waarna je persoonlijke geluidsprofiel wordt opgeslagen in de koptelefoon. Vervolgens wordt het geluidsprofiel bij elke audiobron geactiveerd waar je de beyerdynamic Amiron draadloos mee verbindt.

Make It Yours

In onze review van de Aventho Wireless waren we al lovend over de techniek, met de voetnoot dat de functie op iOS behoorlijk beter werkte dan op Android. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en hadden we gehoopt dat beyerdynamic zijn zaakjes op orde heeft. Als je de bezitter bent van een iPhone hebben we goed nieuws: het werkt nog steeds enorm goed. Mocht je – zoals de meeste mensen – een Android-smartphone gebruiken, dan wacht je een flinke domper. Het lukt de app namelijk niet om een verbinding tot stand te brengen met de draadloos verbonden bluetooth. Voor het gebruik met smartphones die op Android Marshmallow en Android Oreo draaien, moet je volgens de website eerste een firmware-update installeren om de MIY-functionaliteit te gebruiken op de Aventho Wireless of Amiron Wireless. Dit doe je via een applicatie die alleen beschikbaar is voor Windows, en je kunt downloaden van de website van beyerdynamic. Als je een Android-telefoon gebruikt en daarnaast een Mac bezit, val je dus tot twee keer toe buiten de boot. Toen we het update-programma hadden geopend, detecteerde ons Windows-systeem de koptelefoon ook nog eens niet.

©PXimport

©PXimport

Toen het updaten uiteindelijk niet lukte, hebben we de koptelefoon van een geluidsprofiel voorzien via een iPhone. Bijzonder genoeg detecteerde de Android-app de Amiron Wireless plotseling wel op het moment dat deze van een profiel was voorzien. We moesten echter wel weer een nieuwe gehoortest afleggen om de MIY-functionaliteit te gebruiken op de Android-smartphone. Kortom: als je geen iPhone om handen hebt, behandel de koptelefoon dan vooralsnog als een reguliere draadloze koptelefoon zonder extra functies. Dit was helaas ook al deels het geval bij de Aventho Wireless, maar is in het geval van de Amiron Wireless nog erger geworden. Het blijft oprecht zonde dat beyerdynamic niet genoeg aandacht heeft besteed aan Android.

Volgens beyerdynamic moet de smartphone een tweede bluetooth LE-verbinding maken met de koptelefoon om de informatie voor het geluidsprofiel uit te wisselen. Dat is waar het bij Androidversies 6 en 8 blijkbaar fout gaat. We voorzien dit artikel van een update als de Android-variant wel net zo soepel werkt als de versie voor iOS.

Conclusie

De beyerdynamic Amiron Wireless is mooi afgewerkt, wordt geleverd met luxe accessoires en gooit hoge ogen wat betreft draagcomfort. Ook de geluidskwaliteit is bijzonder goed en het warme maar natuurgetrouwe geluidsbeeld heeft een verslavende werking op liefhebbers van bijna alle muziekgenres. De MIY-functionaliteit is ook dit weer een geweldige toevoeging, vooral voor slechthorenden. Helaas is deze luxe – net als de vorige keer – vooral weggelegd voor gebruikers van een iPhone, waardoor het prijskaartje voor Android-gebruikers niet valt te rechtvaardigen. Het is een flinke domper voor een koptelefoon die voor de rest heel dingen wel goed doet.

Oké
Conclusie

**Prijs:**699 euro **Frequentiebereik:** 5 Hz – 40kHz **Gevoeligheid:** 100 dB SPL (1 mW / 500 Hz) **Impedantie:** 32 Ohm **Connectiviteit:** 3.5mm-koptelefoonpoort, USB-C, bluetooth 4.2 **Batterijduur** 30 uur **Gewicht:** 380 gram **Kleur:** Zwart **App:**MIY ([Android](\"https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beyerdynamic.android&hl=en_US") & [iOS](\"https://itunes.apple.com/us/app/miy/id1288555674?mt=8") ) **Website:** [europe.beyerdynamic.com](https://europe.beyerdynamic.com/amiron-wireless.html)

Plus- en minpunten
  • Geluidskwaliteit
  • Pasvorm
  • Bediening
  • Batterijduur
  • Luxe opbergcase
  • Ondersteuning Android
▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.