Googles DeepMind-algoritme AlphaGo wint 'Go'-spel

Googles deep learning-software heeft voor het eerst een spelletje 'Go' gewonnen van een mens. Dat is uniek, omdat 'Go' over het algemeen moeilijker en willekeuriger is dan schaken of dammen.

De mijlpaal werd behaald in Seoul, waar een programma genaamd AlphaGo de Koreaanse Go-speler Lee Se-dol versloeg. AlphaGo is een programma van Google, dat is gebaseerd op het deep learning-algoritme DeepMind.
 

Onmogelijk spel

'Go' is een Aziatisch bordspel met witte en zwarte stenen, dat wordt gezien als één van de moeilijkste spellen voor een computer om te leren. Schaken en dammen kunnen grotendeels worden opgelost met brute-force-rekenkracht, door alle mogelijke opties zo snel mogelijk af te gaan. Bij 'Go' kan dat niet, omdat het spel veel strategisch inzicht vereist. Daarvoor moet de computer het spel eerst leren begrijpen.
 

Winnaar

Tijdens de wedstrijd werden 5 spellen gespeeld, waarvan AlphaGo er eentje won. Lee Se-dol is wereldkampioen in het spel, maar moest na 3 uur opgeven. Onderzoekers zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van een algoritme dat 'Go' kan verslaan, maar tot nu toe werd er maar weinig vooruitgang geboekt.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000