ID.nl logo
Waarom een smartwatch of activity tracker kopen?
© Reshift Digital
Gezond leven

Waarom een smartwatch of activity tracker kopen?

Langzaam maar zeker worden smartwatches gemeengoed, je ziet ze steeds vaker om polsen verschijnen. Het is nog een markt die flink in ontwikkeling is, waardoor je je kunt afvragen of de tijd rijp is voor een smartwatch. Of een andere wearable, zoals een activity tracker. Waarom een smartwatch of fitnessbandje een interessante aankoop voor je kan zijn, behandelen we hieronder.

Is een smartwatch interessant?

De opkomst van de smartwatchverloopt gestaag en heeft niet tot een run naar de winkelschappen geleid, zoals dat bij de opkomst van de smartphone wel het geval was. Het is ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, wel een bewuste: want de eerste smartwatches leken vooral taken van de smartphone in de broekzak naar de wearable om de pols te verplaatsen. 

Prettig? Zeker. Indrukwekkend? Absoluut. Onmisbaar? Verre van. Daar lijkt toch wel een uitdaging in te zitten. Welke unieke functies kan een smartwatch brengen die een smartphone niet brengt?

In dit artikel maken we onderscheid tussen de smartwatch en activity tracker / fitnessband. De laatstgenoemde is een dun armbandje met een scherm, dat vooral gericht is op activiteitsmeting. Zo’n bandje wordt ook weleens een fitnesstracker, smartband, sportarmband, activity tracker of een combinatie van die woorden genoemd.  Als overkoepelende term voor zowel de smartwatch als de activity tracker gebruiken we wearables, oftewel draagbare apparatuur.

©PXimport

Op je gezondheid

Voor die onmisbare functionaliteit kijken we eerst naar de fitnesstrackers, de sportarmbandjes die sinds 2015 hun intrede voor de massa deden met de komst van de eerste Fitbit Charge. De sportarmbandjes zitten natuurlijk continu tegen het lichaam aan, wat een deur opent voor sensoren zoals een hartslagmeter, stappenteller, bewegingsmeter en meer. Deze sensoren kun je wel kwijt in een smartphone, maar ze lenen zich beter voor apparatuur die je op het lichaam kunt dragen.

Fitbit was niet de eerste die dergelijke meetapparatuur in een bandje stopte, maar wist wel als eerste een meter in te bouwen die doorlopend de hartslag bijhield. Concurrenten als Samsung, TomTom en Jawbone kwamen destijds niet verder dan een momentopname. Het duurde dan ook niet lang voordat de meting van lichaamsfuncties ook zijn intrede deed bij de smartwatch.

Op het gebied van gezondheid, slaapanalyse, (sport)bewegingsmeting, calorieverbranding en coaching hebben makers van wearables daarom ook veel stappen gemaakt. Ben je actief bezig met sport en gezondheid of heb je interesse om hier meer mee te doen, dan ligt een smartwatch of sportarmbandje zeker voor de hand. Maar onthoud wel: de bandjes maken je niet gezonder of actiever. Ze maken je activiteiten alleen meetbaar en bezorgen je tips om daadwerkelijk gezonder te leven.

Eigenlijk vind je dit soort metingen in iedere wearable wel terug. De vraag is hoe nauwkeurig je je metingen wilt hebben en wat je vervolgens met deze data wilt doen. Zoek je de meest accurate meting? Dan zijn Garmin en Polar onovertroffen. Apple, Samsung en Fitbit kiezen eerder voor toegankelijkheid, door iets minder nauwkeurige data overzichtelijk te presenteren.

©PXimport

Niet bedoeld voor zelfdiagnose

Zo’n anderhalf jaar geleden publiceerden we het artikel ‘Helpt een smartwatch je gezonder te leven?’. Die vraag werd volmondig met ‘ja’ beantwoord. Maar wel met een kanttekening. Hoewel de wearables je coachen actiever en gezonder te leven, zijn er nu zelfs wearables verkrijgbaar die hartfilmpjes maken. Hiermee kunnen mogelijke hartritmestoornissen opgespoord worden door cardiologen. De geïnterviewde experts beaamden dat ze regelmatig gebruikgemaakt hebben van hartfilmpjes van smartwatches. Het gaat wel om vaststellingen die alleen specialisten kunnen maken. Vermoed je daarom dat je hartproblemen hebt, ga dan altijd naar een specialist en probeer geen zelfdiagnose te stellen op basis van je eigen smartwatch. Dat geldt natuurlijk ook voor andere gezondheidsmetingen, waarmee wearables de komende jaren uitgerust worden. 

©PXimport

Smartwatch als gadget

Alle activiteits- en lichaamsfuncties die een wearable meet, zijn razend interessant. Maar wat als je daarvoor niet in de markt bent? In zo’n geval kun je een smartwatch vooral zien als een verlengstuk van je smartphone, dat overigens steeds zelfstandiger zijn werk doet. Zo kun je bijvoorbeeld meldingen van je smartphone zien of zelfs berichtjes beantwoorden vanaf je pols.

Sommige smartwatches, zoals die van Samsung en Apple, beschikken over een eigen applicatiewinkel waarmee je – net als bij je smartphone – de functionaliteit van je apparaat uitbreidt. Denk aan apps om mee te navigeren, zodat je vanaf je pols ziet of hoort welke richting je uit moet. Ook zijn er parkeer-apps waarmee je de parkeermeterdienst start of stopt, ticket-apps die een scanbare streepjescode tonen voor toegang en veel meer.

Voordeel is dat de apps ook kunnen werken zonder dat je je smartphone bij je hebt, vooral als je kiest voor een smartwatch met e-sim-ondersteuning. Dit is een soort ingebouwde simkaart, zodat je smartwatch een eigen mobiele dataverbinding heeft.

Er zijn vooral veel smartwatches op de markt zonder applicatiewinkel. Of zonder noemenswaardige applicatiewinkel. Smartwatches van Huawei, Oppo, Amazfit (onderdeel van Xiaomi) en Fitbit kunnen niet functioneel worden uitgebreid met diverse apps. Sommige van deze merken hebben een plek waar je apps vandaan kunt halen, maar dit zijn eigenlijk alleen functies van de fabrikant zelf die je in- of uitschakelt.

Samsung bundelt krachten met Google

Als we kijken naar functionaliteit, dan ligt de Apple Watch mijlenver voor op de concurrentie. Maar het is niet zo dat andere fabrikanten het niet proberen. Google heeft een besturingssysteem, Wear OS (voorheen Android Wear), waar andere fabrikanten zoals Fossil en TicWatch mee aan de slag kunnen. Maar Wear OS was nog niet goed genoeg en app-ontwikkelaars lieten het platform links liggen. Samsung is een andere speler die qua ontwerp weer mijlenver voorligt op Apple. Alleen worstelt Samsung ook om een groot publiek te bereiken en is het eigen Tizen-besturingssysteem maar zozo. In een ultieme poging om aan te haken en zo ook een Apple Watch-alternatief te bieden dat op Android werkt, hebben Samsung en Google de krachten gebundeld. De nieuwste Galaxy Watch 4 draait nu op Wear OS en er gaan geruchten dat ook Google zelf een smartwatch maakt. Dit is een interessante ontwikkeling, maar wel een die ten koste gaat van bestaande Galaxy Watch-gebruikers. Die zien hun platform immers van de ene op andere dag afgedankt worden. Deze oudere smartwatches krijgen namelijk geen update naar Wear OS.

©PXimport

Contactsport en wearables

Dankzij de lichaamsmeting kan een smartwatch je vooral goed helpen met coaching om meer en beter te bewegen. Dat is wel duidelijk. Maar houd er wel rekening mee dat niet iedere sport zich leent voor een smartwatch. Ben je zwemmer, dan kun je met de meeste smartwatches tegenwoordig uit de voeten, met of zonder flippers. Doe je aan een contactsport, dan kun je een wearable beter links laten liggen. Bovendien zal een scheidsrechter je ook verzoeken je gadget af te doen. Niet geheel onterecht natuurlijk, want een klap van een smartwatch – per ongeluk of niet – kan een flinke blauwe plek of een verloren tand opleveren. Wil je echt graag je contactsport meten, dan kun je in sommige gevallen, zoals voetbal, een fitnessbandje onder een zweetbandje dragen. Andere sporters, waterpoloërs bijvoorbeeld, moeten het zonder meting stellen.

Conclusie

De ervaring van een smartwatch kan een beetje teleurstellend zijn als je geen interesse hebt in de lichaams- en prestatiemetingen die eigenlijk wel op elk apparaat aanwezig zijn. Hoewel een smartwatch een interessant hebbeding is, kun je je in dat geval serieus afvragen of die wel zo’n nuttige aankoop is. Het blijft dan min of meer een verlengstuk van je smartphone. Heb je wel interesse in deze metingen, ga dan na of je fanatiek bent met sporten en gezond(er) leven. Zo ja, dan kun je het beste kijken naar de activity trackers en sporthorloges.

De smartwatches van Apple en Samsung zijn het uitgebreidst qua functionaliteit: wil je een slimme gadget die tal van handigheidjes biedt en prima metingen, dan zijn dat je beste keuzes. Een Apple Watch heeft functioneel veruit het meest te bieden, maar werkt alleen met iPhones. De Galaxy Watch is functioneel en qua metingen iets minder ver, maar heeft op zijn beurt weer een fraai design met rond horlogescherm.

Ben je ervan overtuig dat je een smartwatch wilt kopen, lees dan ook eens onze keuzegids met beste smartwatches van het moment er op na. Daarnaast hebben we enkele van de beste activity trackers voor je op een rijtje gezet. Er zit vast iets voor je tussen!

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: