Vertraging tijdens een busreis? Zo krijg je compensatie!
Langeafstandsbussen zijn een betaalbare manier om van A naar B te reizen. Bovendien zie je veel meer van het landschap en betaal je voor je reis flink wat minder dan vliegen of per trein. Maar zo'n bus gaat vooral over de snelweg en we weten allemaal hoe druk het daar kan zijn, zeker in de vakantieperiodes. Wat zijn de regels omtrent vertragingen bij zulke busreizen? Krijg je daar ook een compensatie voor?
In dit artikel lees je:
-
Welke compensatieregelingen er zijn voor langeafstandsbussen
-
Hoe je deze aanvraagt
-
Hoe werkt dat bij FlixBus?
-
En bij BlaBlaCar Bus?
-
Ook interessant: Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
Voor de duidelijkheid: in dit artikel hebben we het alleen over busvervoer over lange afstanden en in/naar het buitenland. Nederlandse stads- en streekbussen vallen dus buiten dit artikel.
We vallen maar meteen met de deur in huis: wettelijk is er niets geregeld omtrent vertragingen bij busvervoer. Het komt dus aan op de compensatieregelingen die de busmaatschappijen zelf aanbieden. Vanuit Nederland opereert slechts een tweetal busmaatschappijen voor lange afstanden: Flixbus en BlaBlaCar Bus. Lange tijd was ook EuroLines een populaire dienst, maar deze is in 2019 overgenomen door Flixbus.
Vertragingen
Een langeafstandsbus is doorgaans kwetsbaarder als het aankomt op een stipte dienstregeling. Want in tegenstelling tot een trein die op een eigen, afzonderlijke baan (rails) rijdt, moet een langeafstandsbus zich gewoon tussen het overige autoverkeer begeven. En autowegen worden nu eenmaal steeds drukker, zeker in de vakantieperiode wanneer iedereen tegelijk de weg op wil.
Vertragingen van een langeafstandsbus zijn onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld die van een trein. Reistijden van een langeafstandsbus zijn dan ook vaak bij benadering, want als het verkeer juist meezit, kan een bus ook eerder op zijn bestemming aankomen, maar dus ook veel later dan de bedoeling is.
Compensatie
Met al die onzekerheden over een goed uit te voeren dienstregeling vraag je je misschien af of er ook geld terug-regelingen bestaan voor dit soort busvervoer. Het korte antwoord: ja. Het lange antwoord: er zijn wel wat voorwaarden waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor compensatie. Welke dat zijn, verschilt per busmaatschappij. In dit artikel bekijken we de restitutieregelingen van Flixbus en BlaBlaCar.
Flixbus
Waar je bij de spoorwegen en de luchtvaart geld kunt terugkrijgen als je te laat op je bestemming arriveert, zijn de regels bij Flixbus anders. Wat is namelijk het geval? Je hebt alleen recht op compensatie bij een vertrekkende vertraging vanaf 120 minuten. Met andere woorden: alleen als jouw bus bij vertrek 120 minuten te laat is, kun je een deel van de ticketprijs terugkrijgen.
Vertrekt je bus op tijd, maar komt de bus onderweg vast te staan waardoor je te laat op je bestemming arriveert, dan krijg je dus géén geld terug, ook niet als je meer dan 120 minuten te laat aankomt. Natuurlijk is het risico dat een bus onderweg vertraging oploopt vrij groot.
©Dragoș Asaftei
BlaBlaCar
Ook BlaBlaCar hanteert alleen regels omtrent compensatie bij te laat vertrek van de bus, maar is daar wel een stuk ruimhartiger in dan Flixbus. Zo begint de 'teller' al te lopen bij 30 minuten vertraging. Het bedrijf compenseert je dan met een kortingsvoucher van 50 procent op een volgende BlaBlaCar-busreis. Vertrekt je bus 90 minuten te laat, dan krijg je ook een voucher van 50 procent korting, maar mag je ook een maaltijd bij de maatschappij declareren. Dat laatste dan wel tot een maximum van 10 euro...
Bij 120 minuten of meer vertraging krijg je een 50 procent kortingsvoucher, mag je voor 10 euro een maaltijd declareren én krijg je de volledige ticketprijs terug.
©Ricochet64 - stock.adobe.com
Pakket- en busreizen
Naast de langeafstandsbussen zijn er natuurlijk ook gewone busreizen als onderdeel van een pakketreis of als losse touringcar die je naar een attractie of gebied brengt. Dergelijke busritten worden georganiseerd door de touroperator en in geval van problemen en uitval van busritten wend je je tot het reisbureau. Welke compensatie daar tegenover staat, verschilt per reisbureau en de situatie ter plekke.
©Robertvt - stock.adobe.com