ID.nl logo
Vertraging tijdens een busreis? Zo krijg je compensatie!
© Kirill Gorlov - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Vertraging tijdens een busreis? Zo krijg je compensatie!

Langeafstandsbussen zijn een betaalbare manier om van A naar B te reizen. Bovendien zie je veel meer van het landschap en betaal je voor je reis flink wat minder dan vliegen of per trein. Maar zo'n bus gaat vooral over de snelweg en we weten allemaal hoe druk het daar kan zijn, zeker in de vakantieperiodes. Wat zijn de regels omtrent vertragingen bij zulke busreizen? Krijg je daar ook een compensatie voor?

In dit artikel lees je:

Voor de duidelijkheid: in dit artikel hebben we het alleen over busvervoer over lange afstanden en in/naar het buitenland. Nederlandse stads- en streekbussen vallen dus buiten dit artikel.

We vallen maar meteen met de deur in huis: wettelijk is er niets geregeld omtrent vertragingen bij busvervoer. Het komt dus aan op de compensatieregelingen die de busmaatschappijen zelf aanbieden. Vanuit Nederland opereert slechts een tweetal busmaatschappijen voor lange afstanden: Flixbus en BlaBlaCar Bus. Lange tijd was ook EuroLines een populaire dienst, maar deze is in 2019 overgenomen door Flixbus.

Vertragingen

Een langeafstandsbus is doorgaans kwetsbaarder als het aankomt op een stipte dienstregeling. Want in tegenstelling tot een trein die op een eigen, afzonderlijke baan (rails) rijdt, moet een langeafstandsbus zich gewoon tussen het overige autoverkeer begeven. En autowegen worden nu eenmaal steeds drukker, zeker in de vakantieperiode wanneer iedereen tegelijk de weg op wil.

Vertragingen van een langeafstandsbus zijn onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld die van een trein. Reistijden van een langeafstandsbus zijn dan ook vaak bij benadering, want als het verkeer juist meezit, kan een bus ook eerder op zijn bestemming aankomen, maar dus ook veel later dan de bedoeling is.

Compensatie

Met al die onzekerheden over een goed uit te voeren dienstregeling vraag je je misschien af of er ook geld terug-regelingen bestaan voor dit soort busvervoer. Het korte antwoord: ja. Het lange antwoord: er zijn wel wat voorwaarden waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor compensatie. Welke dat zijn, verschilt per busmaatschappij. In dit artikel bekijken we de restitutieregelingen van Flixbus en BlaBlaCar.

Flixbus

Waar je bij de spoorwegen en de luchtvaart geld kunt terugkrijgen als je te laat op je bestemming arriveert, zijn de regels bij Flixbus anders. Wat is namelijk het geval? Je hebt alleen recht op compensatie bij een vertrekkende vertraging vanaf 120 minuten. Met andere woorden: alleen als jouw bus bij vertrek 120 minuten te laat is, kun je een deel van de ticketprijs terugkrijgen.

Vertrekt je bus op tijd, maar komt de bus onderweg vast te staan waardoor je te laat op je bestemming arriveert, dan krijg je dus géén geld terug, ook niet als je meer dan 120 minuten te laat aankomt. Natuurlijk is het risico dat een bus onderweg vertraging oploopt vrij groot.

©Dragoș Asaftei

BlaBlaCar

Ook BlaBlaCar hanteert alleen regels omtrent compensatie bij te laat vertrek van de bus, maar is daar wel een stuk ruimhartiger in dan Flixbus. Zo begint de 'teller' al te lopen bij 30 minuten vertraging. Het bedrijf compenseert je dan met een kortingsvoucher van 50 procent op een volgende BlaBlaCar-busreis. Vertrekt je bus 90 minuten te laat, dan krijg je ook een voucher van 50 procent korting, maar mag je ook een maaltijd bij de maatschappij declareren. Dat laatste dan wel tot een maximum van 10 euro...

Bij 120 minuten of meer vertraging krijg je een 50 procent kortingsvoucher, mag je voor 10 euro een maaltijd declareren én krijg je de volledige ticketprijs terug.

©Ricochet64 - stock.adobe.com

Pakket- en busreizen

Naast de langeafstandsbussen zijn er natuurlijk ook gewone busreizen als onderdeel van een pakketreis of als losse touringcar die je naar een attractie of gebied brengt. Dergelijke busritten worden georganiseerd door de touroperator en in geval van problemen en uitval van busritten wend je je tot het reisbureau. Welke compensatie daar tegenover staat, verschilt per reisbureau en de situatie ter plekke.

©Robertvt - stock.adobe.com

Bij een busreis als onderdeel van een pakketreis of om je naar een attractie te brengen, gelden andere regels omtrent compensatie.

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: ⛴️ Vertraging met de ferry ✈️ Vertraging met het vliegtuig 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING

▼ Volgende artikel
Nieuwe Sony Xperia 1 VII smartphone is voorzien van slimme AI-camera en duurzaam geproduceerd
Huis

Nieuwe Sony Xperia 1 VII smartphone is voorzien van slimme AI-camera en duurzaam geproduceerd

Sony heeft zijn nieuwste vlaggenschip smartphone in de Xperia-serie aangekondigd, de Xperia 1 VII. Met deze telefoon kunnen gebruikers vloeiende en stabiele video-opnamen maken, zonder dat ze daarbij naar het scherm hoeven te kijken.

De nieuwe Xperia is ontworpen in nauwe samenwerking met de ingenieurs van Sony's andere productlijnen, zoals Alpha camera's, Walkman audioapparatuur en BRAVIA televisies. Hierdoor profiteert de smartphone van de nieuwste technologieën uit deze verschillende Sony-productcategorieën. De telefoon maakt gebruik van wat Sony 'Xperia Intelligence' noemt, een verzameling AI-technologieën die speciaal voor deze telefoon zijn geoptimaliseerd om camera, geluid en beeldweergave te verbeteren.

Nieuwe camera-bediening

De Xperia 1 VII introduceert een compleet nieuwe camera-ervaring voor smartphones. Met nieuwe functies zoals 'AI Camerawork' en 'Auto Framing' kunnen gebruikers stabiele video-opnamen met een goede compositie maken, zelfs wanneer ze niet naar het scherm kijken. De 'AI Camera Work' functie zorgt ervoor dat het onderwerp in het midden van het beeld blijft, zelfs als je rondloopt tijdens het filmen. 'Auto Framing' gebruikt AI om het onderwerp te volgen en het beeld automatisch bij te snijden zodat het centraal in het scherm wordt geplaatst.

De smartphone beschikt over drie camera's aan de achterzijde. De ultragroothoeklens van 16 mm is uitgerust met een 48 MP 1/1,56-inch sensor, ongeveer 2,1 keer groter dan het vorige model, waardoor je ook 's nachts heldere foto's kunt maken. De groothoeklens biedt 24-48 mm (gelijk aan 2x optische zoom) en is uitgerust met de 'Exmor T for mobile'-sensor. De telelens geeft een optische zoom van 85-170 mm, waarmee ook onderwerpen op grote afstand in hoge resolutie vastgelegd kunnen worden.

Verbeterde audiokwaliteit

Het Walkman DNA komt terug in de verbeterde geluidskwaliteit, vooral bij het gebruik van bedrade koptelefoons. De 'DSEE Ultimate' technologie maakt gebruik van AI om ook bij draadloze verbindingen en gecomprimeerde streaming audiobronnen een hoge geluidskwaliteit te bieden. De full-stage speakers zijn verder aangepast voor een nog helderder geluid over het hele frequentiebereik.

Voor een optimale kijkervaring is aan de achterkant van de Xperia 1 VII een extra lichtsensor toegevoegd waarmee de helderheid en kleur van het scherm aangepast kunnen worden aan de omstandigheden. Of je nu buiten in fel zonlicht staat of binnen in gedimd licht, de telefoon past de helderheid, het kleurengamma en de kleurtemperatuur aan.

Krachtige prestaties

De smartphone is uitgerust met de nieuwste Qualcomm-chip, de Snapdragon 8 Elite, waarbij NPU, CPU en GPU elk met meer dan 40% zijn verbeterd. Met de 'Processing Optimization'-functie kan tot 10% energie bespaard worden bij specifieke toepassingen zoals social media en internetgebruik. Hierdoor kan de Xperia 1 VII volgens Sony twee dagen lang actief gebruikt worden. Sony belooft verder ondersteuning voor vier OS-versie-upgrades en zes jaar aan beveiligingsupdates.

Toegankelijkheid en duurzaamheid

Sony heeft ook aan toegankelijkheid gedacht met functies zoals horizontale meetinformatie via geluid en trillingen op het opnamescherm. De Android 'TalkBack'-functie is aangepast, zodat het menu in volgorde van gebruiksfrequentie kan worden voorgelezen. Bij de productie van de telefoon zelf is volgens Sony rekening gehouden met het milieu: de verpakking is volledig plasticvrij en ongeveer 84% van de materialen in bepaalde onderdelen bestaat uit milieubewuste kunststoffen, waaronder het gerecyclede SORPLAS.

Er is ook een speciaal hoesje ontworpen voor de Xperia 1 VII (apart verkrijgbaar), voorzien van een statiefje dat zowel verticaal als horizontaal gebruikt kan worden. Het hoesje is verkrijgbaar in drie kleuren die bij de Xperia 1 VII passen en bestaat voor ongeveer 78% uit milieuvriendelijke kunststoffen.

Beschikbaarheid en prijzen

De Xperia 1 VII is nu verkrijgbaar in de Sony Store in de kleuren Slate Black, Moss Green en Orchid Purple. De adviesprijs bedraagt 1499 euro inclusief btw. Bij aankoop via de Sony Store ontvangen klanten tijdelijk een gratis WH-1000XM5 draadloze koptelefoon met Noise Cancelling en 50% korting op het speciale Xperia 1 VII hoesje.