Vertraging opgelopen met de ferry? Zo krijg je je geld (deels) terug
Ferry's verbinden grote delen van Europa met elkaar. Denk aan de schepen tussen Groot-Brittannië en Nederland en België, maar ook de veerdiensten van de verschillende eilanden in de Middellandse Zee, Atlantische Oceaan en Scandinavië. Maar wat als zo'n veerdienst vertraging heeft – of helemaal niet vaart? ID.nl heeft de regels voor compensatie voor je uitgezocht.
In dit artikel lees je: ⛴️ Welke rechten je hebt wanneer je vertraging oploopt tijdens een zeereis of -overtoch met een ferry. ⛴️ Of er verschil zit tussen vertraging bij vertrek en vertraging bij aankomst. ⛴️ Wat je kunt verwachten wanneer een overtocht geannuleerd wordt. ⛴️ Hoe je zelf contact kunt opnemen met de verschillende ferry-maatschappijen.
Lees ook: Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie
Om op je (vakantie)bestemming te komen in Europa zijn er allerlei reismogelijkheden. Denk aan de trein, het vliegtuig, de bus of natuurlijk gewoon met je eigen auto. In dat laatste geval zul je – als je een zee moet oversteken – soms gebruik moeten maken van een veerdienst. In Europa zijn dat er nogal wat. Als vliegtuigpassagier of treinreiziger is er veel geregeld als het aankomt op vertragingen of annuleringen, maar hoe is dat eigenlijk bij een veerdienst geregeld?
Enorm aantal veerdiensten
In Europa alleen al zijn er honderden veerdiensten die passagiers van het ene (ei)land naar het andere (ei)land brengen en tientallen maatschappijen die de diensten verzorgen. Om de informatie enigszins behapbaar en overzichtelijk te houden, bespreken we hier alleen de veerdiensten met een reistijd van 60 minuten of langer en waarvoor je een ticket moet kopen. In dit artikelen laten we veerpontjes over rivieren of meren buiten beschouwing: het gaat alleen om ferry's die een zee overvaren.
Rechten
Net als bij de spoorwegen en vliegen is ook bij ferry's goed geregeld wanneer je compensatie krijgt bij vertraging of uitval, en wat een ferrymaatschappij nog meer voor je moet regelen. De EU schrijft voor dat indien een schip dat vanuit een EU-land is vertrokken of naar een EU-land reist vertraging heeft, je als reiziger recht hebt op minstens een teruggave van 25 procent op de ticketprijs en maximaal 50 procent van de ticketprijs. Opvallend is dat de compensatieregels ook gelden voor cruises waarbij je minstens twee nachten aan boord bent en er ook andere faciliteiten worden geboden, zoals eet- en drinkgelegenheden.
Annulering of vertraging
Net als bij vliegreizen is er een groot verschil in de compensatie die je krijgt als een overtocht is vertraagd of geannuleerd. Allereerst is de operator verplicht om jou binnen 30 minuten voor aanvang van het oorspronkelijke vertrek te informeren over de annulering of vertraging. Vervolgens gelden de volgende regels:
Vertraging bij vertrek
Recht op compensatie bij vertragingen van je afvaart heb je bij een vertraging vanaf 90 minuten. Als het schip met meer dan 90 minuten vertraging vertrekt, moet de rederij je de keuze bieden uit twee opties:
• Je krijgt het bedrag van je ticket terug (ook als je al aan boord bent) en de rederij moet je gratis terugbrengen naar het oorspronkelijke vertrekpunt als de vertraging ervoor heeft gezorgd dat het doel van de reis onmogelijk is gemaakt en je de reis dus afbreekt.
• Of de ferrymaatschappij moet jou een vergelijkbare reis met gelijkwaardige omstandigheden (bijvoorbeeld dezelfde of betere accommodatie) aanbieden. Dit mag dezelfde route zijn of een andere, zolang je maar naar de oorspronkelijke aankomsthaven gaat.
©Ryhor Bruyeu (Grisha Bruev)
Tijdens het wachten heb je recht op een maaltijd en drinken, afhankelijk van de duur van de wachttijd. Indien de vertraging een overnachting omvat, dan moet de maatschappij jou op haar kosten onderbrengen in een hotel. Daarbij geldt een maximaal tarief van 80 euro per nacht. De bovenstaande regels gelden niet als de overtocht vertraagd is door extreem weer.
Vertraging bij aankomst
Heeft de veerboot of cruise tijdens de reis vertraging opgelopen, dan kun je eveneens compensatie aanvragen. Hoeveel je dan van je ticketprijs kunt terugkrijgen hangt af van de voorwaarden van de ferrymaatschappij. Bij vertragingen van meer dan een uur (voor minder kun je geen compensatie krijgen) krijg je minimaal 25 procent van de ticketprijs terug, en maximaal 50 procent. Ook in deze gevallen geldt de compensatie niet als de vertraging is ontstaan door weersomstandigheden.
©Image'in
Bij annulering
Wordt de overtocht of cruise geannuleerd, dan moet de ferry- of cruisemaatschappij jou een keuze bieden uit twee opties:
• Een complete terugbetaling en – indien van toepassing – een gratis enkele reis naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
• Zo snel mogelijk een andere route met vergelijkbare accommodatie aanbieden naar de oorspronkelijke bestemming.
Mis je door het annuleren van een overtocht een andere aansluiting, dan moet de maatschappij je duidelijk informeren over de alternatieven. Verder moet de ferry- of cruisemaatschappij jou tijdens de wachttijd voor een alternatieve afvaart ook voorzien van eten en drinken als dit redelijkerwijs is te regelen op de locatie waar je gestrand bent, bijvoorbeeld in de haventerminal.
Als je zo lang moet wachten dat je pas een dag later kunt vertrekken, dan moet de maatschappij ook accommodatie voor je regelen, inclusief het vervoer naar en van die accommodatie. De prijs van de overnachting per persoon mag ook in dit geval niet meer dan 80 euro per persoon per nacht te kosten. Ook hier geldt dat de bovenstaande regels niet van toepassing zijn als het schip niet kan uitvoeren vanwege het weer, bijvoorbeeld bij een storm.
Ik ga op vakantie, en neem mee....
Een tandenborstel! Je vindt ze bij Bol
Zelf contact opnemen
In vrijwel alle gevallen zul je zelf contact moeten opnemen met de ferry- of cruisemaatschappij als je compensatie wilt krijgen voor de opgelopen vertraging. Vanuit Nederland opereren een drietal ferrymaatschappijen naar en van het Verenigd Koninkrijk: DFDS (IJmuiden - Newcastle), Stena Line (Hoek van Holland - Harwich) en P&O Ferries (Rotterdam Europort - Hull). DFDS en P&O verzorgen ook de overtochten tussen Calais (Frankrijk) en Dover (Engeland), naast Irish Ferries.
Volg de onderstaande links voor meer informatie over het aanvragen van restituties bij deze maatschappijen.
• Stena Line
• DFDS
• P&O Ferries
• Irish Ferries
💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ✈️ Vertraging met het vliegtuig 🚂 Vertraging met de trein