ID.nl logo
Vertraging opgelopen met de ferry? Zo krijg je je geld (deels) terug
© Jordi Clave Garsot
Zekerheid & gemak

Vertraging opgelopen met de ferry? Zo krijg je je geld (deels) terug

Ferry's verbinden grote delen van Europa met elkaar. Denk aan de schepen tussen Groot-Brittannië en Nederland en België, maar ook de veerdiensten van de verschillende eilanden in de Middellandse Zee, Atlantische Oceaan en Scandinavië. Maar wat als zo'n veerdienst vertraging heeft – of helemaal niet vaart? ID.nl heeft de regels voor compensatie voor je uitgezocht.

In dit artikel lees je: ⛴️ Welke rechten je hebt wanneer je vertraging oploopt tijdens een zeereis of -overtoch met een ferry. ⛴️ Of er verschil zit tussen vertraging bij vertrek en vertraging bij aankomst. ⛴️ Wat je kunt verwachten wanneer een overtocht geannuleerd wordt. ⛴️ Hoe je zelf contact kunt opnemen met de verschillende ferry-maatschappijen.

Lees ook: Vertraging opgelopen tijdens je vliegreis? Zo krijg je compensatie

Om op je (vakantie)bestemming te komen in Europa zijn er allerlei reismogelijkheden. Denk aan de trein, het vliegtuig, de bus of natuurlijk gewoon met je eigen auto. In dat laatste geval zul je – als je een zee moet oversteken – soms gebruik moeten maken van een veerdienst. In Europa zijn dat er nogal wat. Als vliegtuigpassagier of treinreiziger is er veel geregeld als het aankomt op vertragingen of annuleringen, maar hoe is dat eigenlijk bij een veerdienst geregeld?

Enorm aantal veerdiensten

In Europa alleen al zijn er honderden veerdiensten die passagiers van het ene (ei)land naar het andere (ei)land brengen en tientallen maatschappijen die de diensten verzorgen. Om de informatie enigszins behapbaar en overzichtelijk te houden, bespreken we hier alleen de veerdiensten met een reistijd van 60 minuten of langer en waarvoor je een ticket moet kopen. In dit artikelen laten we veerpontjes over rivieren of meren buiten beschouwing: het gaat alleen om ferry's die een zee overvaren.

Rechten

Net als bij de spoorwegen en vliegen is ook bij ferry's goed geregeld wanneer je compensatie krijgt bij vertraging of uitval, en wat een ferrymaatschappij nog meer voor je moet regelen. De EU schrijft voor dat indien een schip dat vanuit een EU-land is vertrokken of naar een EU-land reist vertraging heeft, je als reiziger recht hebt op minstens een teruggave van 25 procent op de ticketprijs en maximaal 50 procent van de ticketprijs. Opvallend is dat de compensatieregels ook gelden voor cruises waarbij je minstens twee nachten aan boord bent en er ook andere faciliteiten worden geboden, zoals eet- en drinkgelegenheden.

Annulering of vertraging

Net als bij vliegreizen is er een groot verschil in de compensatie die je krijgt als een overtocht is vertraagd of geannuleerd. Allereerst is de operator verplicht om jou binnen 30 minuten voor aanvang van het oorspronkelijke vertrek te informeren over de annulering of vertraging. Vervolgens gelden de volgende regels:

Vertraging bij vertrek

Recht op compensatie bij vertragingen van je afvaart heb je bij een vertraging vanaf 90 minuten. Als het schip met meer dan 90 minuten vertraging vertrekt, moet de rederij je de keuze bieden uit twee opties:

• Je krijgt het bedrag van je ticket terug (ook als je al aan boord bent) en de rederij moet je gratis terugbrengen naar het oorspronkelijke vertrekpunt als de vertraging ervoor heeft gezorgd dat het doel van de reis onmogelijk is gemaakt en je de reis dus afbreekt.

• Of de ferrymaatschappij moet jou een vergelijkbare reis met gelijkwaardige omstandigheden (bijvoorbeeld dezelfde of betere accommodatie) aanbieden. Dit mag dezelfde route zijn of een andere, zolang je maar naar de oorspronkelijke aankomsthaven gaat.

©Ryhor Bruyeu (Grisha Bruev)

Wordt de reis of overtocht naar een ander moment verplaatst, dan heb je nog steeds recht op vergelijkbare accommodatie aan boord.

Tijdens het wachten heb je recht op een maaltijd en drinken, afhankelijk van de duur van de wachttijd. Indien de vertraging een overnachting omvat, dan moet de maatschappij jou op haar kosten onderbrengen in een hotel. Daarbij geldt een maximaal tarief van 80 euro per nacht. De bovenstaande regels gelden niet als de overtocht vertraagd is door extreem weer.

Vertraging bij aankomst

Heeft de veerboot of cruise tijdens de reis vertraging opgelopen, dan kun je eveneens compensatie aanvragen. Hoeveel je dan van je ticketprijs kunt terugkrijgen hangt af van de voorwaarden van de ferrymaatschappij. Bij vertragingen van meer dan een uur (voor minder kun je geen compensatie krijgen) krijg je minimaal 25 procent van de ticketprijs terug, en maximaal 50 procent. Ook in deze gevallen geldt de compensatie niet als de vertraging is ontstaan door weersomstandigheden.

©Image'in

Heeft de ferry vertraging door het slechte weer? Dan krijg je geen geld terug.

Bij annulering

Wordt de overtocht of cruise geannuleerd, dan moet de ferry- of cruisemaatschappij jou een keuze bieden uit twee opties:

• Een complete terugbetaling en – indien van toepassing – een gratis enkele reis naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
• Zo snel mogelijk een andere route met vergelijkbare accommodatie aanbieden naar de oorspronkelijke bestemming.

Mis je door het annuleren van een overtocht een andere aansluiting, dan moet de maatschappij je duidelijk informeren over de alternatieven. Verder moet de ferry- of cruisemaatschappij jou tijdens de wachttijd voor een alternatieve afvaart ook voorzien van eten en drinken als dit redelijkerwijs is te regelen op de locatie waar je gestrand bent, bijvoorbeeld in de haventerminal.

Als je zo lang moet wachten dat je pas een dag later kunt vertrekken, dan moet de maatschappij ook accommodatie voor je regelen, inclusief het vervoer naar en van die accommodatie. De prijs van de overnachting per persoon mag ook in dit geval niet meer dan 80 euro per persoon per nacht te kosten. Ook hier geldt dat de bovenstaande regels niet van toepassing zijn als het schip niet kan uitvoeren vanwege het weer, bijvoorbeeld bij een storm.

Ik ga op vakantie, en neem mee....

Een tandenborstel! Je vindt ze bij Bol

Zelf contact opnemen

In vrijwel alle gevallen zul je zelf contact moeten opnemen met de ferry- of cruisemaatschappij als je compensatie wilt krijgen voor de opgelopen vertraging. Vanuit Nederland opereren een drietal ferrymaatschappijen naar en van het Verenigd Koninkrijk: DFDS (IJmuiden - Newcastle), Stena Line (Hoek van Holland - Harwich) en P&O Ferries (Rotterdam Europort - Hull). DFDS en P&O verzorgen ook de overtochten tussen Calais (Frankrijk) en Dover (Engeland), naast Irish Ferries.

Volg de onderstaande links voor meer informatie over het aanvragen van restituties bij deze maatschappijen.

Stena Line
DFDS
P&O Ferries
Irish Ferries

💶 Nog meer geld terug? Lees dan ook: 🚌 Vertraging met de langafstandsbus ✈️ Vertraging met het vliegtuig 🚂 Vertraging met de trein

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: