ID.nl logo
Kapot apparaat repareren of vervangen? Volg dit stappenplan
© Andrey Popov
Zekerheid & gemak

Kapot apparaat repareren of vervangen? Volg dit stappenplan

Is je smartphone, wasmachine, stofzuiger of koffiemachine stuk? Misschien denk je al aan een nieuwe kopen, maar repareren is natuurlijk de duurzame keuze. Doorloop deze stappen om te onderzoeken wat in jouw geval de beste optie is.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen.

  • Wanneer heb je recht op kosteloze reparatie van je kapotte apparaat?
  • Waar kun je je apparaat laten repareren?
  • Waar moet je op letten als je een nieuw apparaat koopt?

Ook interessant voor jou: Recht op reparatie: wat houdt het in en waarom is het belangrijk?

Stap 1: Volg de probleemoplosser in de handleiding

Heb je problemen met de werking van een apparaat? Kijk dan om te beginnen in de handleiding of er een eenvoudige oplossing is. Heb je de papieren handleiding niet meer? Je vindt de meeste handleidingen ook op internet, bijvoorbeeld op de website van de fabrikant. Hierin kun je de betekenis van storingscodes opzoeken en veelvoorkomende problemen en oplossingen vinden. Zo kun je bijvoorbeeld problemen met je vaatwasser, printer of koffiemachine oplossen. Bij digitale apparaten kan het nodig zijn om een update te installeren. 

©Phovoir

Stap 2: Maak gebruik van je recht op garantie

Gaat je apparaat eerder stuk dan je mocht verwachten? Dan kun je gebruikmaken van de garantie. Je vindt de duur van de verkopers- of fabrieksgarantie in de garantievoorwaarden. Als je recht hebt op garantie, moet de verkoper of fabrikant het product kosteloos repareren of vervangen.

Heb je het product gekocht na 27 april 2022 en gaat het al in het eerste jaar na aankoop stuk? Dan hoef je niet te bewijzen dat je het product hebt gebruikt zoals het hoort. Een apparaat dat in het eerste jaar al stukgaat, is een ‘ondeugdelijk’ apparaat volgens de wet. Het was bij aankoop al niet goed. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt, kun je het recht op garantie verliezen. Gaat het apparaat na het eerste jaar stuk en zegt de verkoper dat het je eigen schuld is? Dan is de bewijslast omgekeerd. Je moet dan bewijzen dat de verkoper ongelijk heeft en dat je het apparaat normaal gebruikt hebt. 

TIPS Het kan lastig zijn om te bewijzen dat je een product normaal hebt gebruikt. Deze tips helpen.

  • Zoek op internet of andere gebruikers hetzelfde probleem hebben.
  • Ga in gesprek met de verkoper. Vertel wat je met het product hebt gedaan en vraag om een oplossing.
  • Als het gaat om een kostbaar product: stel voor een onafhankelijke deskundige te raadplegen die kan beoordelen of het product verkeerd is gebruikt.

©guruXOX

Stap 3: Doe een beroep op de verkoper na de garantieperiode

Ook als de garantietermijn is afgelopen, ben je niet rechteloos. Als je mocht verwachten dat je het product langer probleemloos zou kunnen gebruiken, moet de verkoper nog steeds meewerken aan een oplossing. De verkoper is je eerste aanspreekpunt, omdat je met hem de overeenkomst hebt gesloten. Zo nodig verwijst de verkoper je door naar de fabrikant voor een oplossing.

In de tabel hieronder vind je de gemiddelde levensduur van verschillende huishoudelijke en digitale apparaten. Als een apparaat eerder mankementen vertoont die niet aan normale slijtage te wijten zijn, kun je de verkoper vragen om een kosteloze reparatie of vervanging. Heb je bijvoorbeeld een dure speakerset en doet zich net na de garantieperiode van twee jaar kortsluiting voor? Dan kun je recht hebben op nieuwe speakers. Het kan ook redelijk zijn dat de verkoper korting geeft op de reparatie, omdat je het product al een tijdlang zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Denk aan een koelvries-combinatie waarvan de ventilator na ruim twee jaar hinderlijk gaat brommen.

ProductGemiddelde levensduur in jaren
Espressomachine6,7
Koelkast13,4
Sledestofzuiger11,5
Steelstofzuiger5,9
Vaatwasser11,8
Vriezer15,1
Wasdroger13,1
Televisie10
Printers6
Laptop6
Tablet4,5
Smartphone4
Smartwatch3,5

Bron: Consumentenbond

Stap 4: Ga na wat je zelf kunt doen

Heb je geen recht op gratis reparatie, bijvoorbeeld omdat je zelf schuld hebt aan het mankement of omdat het gaat om normale slijtage? Ga dan na of je het probleem zelf kunt verhelpen. Is er een onderdeel stuk en kun je dat demonteren? Denk aan een onderdeel van je keukenmachine, de stofzuigerslang of het deurrubber van de wasmachine? Dan kun je dit onderdeel misschien ook zelf vervangen. Het kan even zoeken zijn naar een winkel die het betreffende onderdeel op voorraad heeft of voor je kan bestellen. Zoek bijvoorbeeld met het typenummer van je apparaat op internet, vraag het aan de leverancier of neem het onderdeel mee naar een elektronica- of witgoedwinkel. Weet je niet hoe je de reparatie moet uitvoeren? Op YouTube vind je talloze filmpjes die je kunnen helpen. Zorg dat je altijd veilig werkt en haal de stekker uit het stopcontact. 

©Robert Kneschke

Zelf aan de slag?

Een schroevendraaier heb je (bijna) altijd wel nodig!

Stap 5: Zoek gratis hulp bij de reparatie

Is de reparatie te ingewikkeld? Misschien kun je hulp vragen bij een Repair Café. Het Repair Café is een wereldwijde reparatieservice die wordt gerund door vrijwilligers. Je kunt er terecht met je kapotte koffiemachine, stofzuiger, laptop of meubelstuk. Voorwaarde is wel dat je het apparaat makkelijk kunt meenemen. Je vindt Repair Cafés door heel Nederland. Neem eventueel vooraf contact op om te vragen of er iemand aanwezig met de deskundigheid die je nodig hebt. Let ook goed op de openingstijden, want die zijn meestal heel beperkt. Je vindt op de website van Repair Café ook handige tips over zelf repareren

©Andrey Popov

Stap 6: Zoek een betaalde reparatieservice

Zoek je een professional die jouw apparaat kan repareren? Afhankelijk van het apparaat dat je wilt laten repareren, heb je verschillende mogelijkheden.

  • Neem contact op met de klantenservice van het merk en vraag om advies.

  • Met een telefoon of ander klein apparaat kun je makkelijk naar een reparatiewinkel of reparatiebalie van een elektronicazaak.

  • Voor grotere apparaten, zoals wasmachines en vaatwassers, kun je ook zoeken naar een klussenbedrijf dat reparaties uitvoert. Je kunt ook hulp vragen van een monteur op afstand, die door middel van een videoverbinding met je meekijkt wat er aan de hand is. Of zoek een betrouwbare elektronicareparateur bij jou in de buurt in het Nationaal Reparateursregister.

 Soms betaal je vooraf onderzoekskosten. Pas na het onderzoek hoor je of het apparaat gerepareerd kan worden en voor welke prijs. Als je kiest voor reparatie, kunnen de onderzoekskosten worden kwijtgescholden. Maak daar afspraken over. Vraag ook of de reparateur contact met je opneemt als de reparatie duurder wordt. 

Stap 7: Nieuw apparaat nodig? Let dan hierop

Is een reparatie niet mogelijk of te duur ten opzichte van de waarde van je apparaat? Dan zit er weinig anders op dan het apparaat af te danken en een nieuw exemplaar te kopen. Neem de ervaring met je oude apparaat mee bij de aankoop. Moest je je oude apparaat afdanken omdat onderdelen niet te demonteren of niet verkrijgbaar waren? Kies dan een merk dat wel goed te repareren is. Vraag ernaar bij de verkoper. Zorg dat je kwetsbare apparaten zoals een telefoon, tablet of laptop goed beschermt als je onderweg bent. En volg zoveel mogelijk de adviezen in de handleiding over goed gebruik en noodzakelijk onderhoud.


▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.