ID.nl logo
Kapot apparaat repareren of vervangen? Volg dit stappenplan
© Andrey Popov
Zekerheid & gemak

Kapot apparaat repareren of vervangen? Volg dit stappenplan

Is je smartphone, wasmachine, stofzuiger of koffiemachine stuk? Misschien denk je al aan een nieuwe kopen, maar repareren is natuurlijk de duurzame keuze. Doorloop deze stappen om te onderzoeken wat in jouw geval de beste optie is.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen.

  • Wanneer heb je recht op kosteloze reparatie van je kapotte apparaat?
  • Waar kun je je apparaat laten repareren?
  • Waar moet je op letten als je een nieuw apparaat koopt?

Ook interessant voor jou: Recht op reparatie: wat houdt het in en waarom is het belangrijk?

Stap 1: Volg de probleemoplosser in de handleiding

Heb je problemen met de werking van een apparaat? Kijk dan om te beginnen in de handleiding of er een eenvoudige oplossing is. Heb je de papieren handleiding niet meer? Je vindt de meeste handleidingen ook op internet, bijvoorbeeld op de website van de fabrikant. Hierin kun je de betekenis van storingscodes opzoeken en veelvoorkomende problemen en oplossingen vinden. Zo kun je bijvoorbeeld problemen met je vaatwasser, printer of koffiemachine oplossen. Bij digitale apparaten kan het nodig zijn om een update te installeren. 

©Phovoir

Stap 2: Maak gebruik van je recht op garantie

Gaat je apparaat eerder stuk dan je mocht verwachten? Dan kun je gebruikmaken van de garantie. Je vindt de duur van de verkopers- of fabrieksgarantie in de garantievoorwaarden. Als je recht hebt op garantie, moet de verkoper of fabrikant het product kosteloos repareren of vervangen.

Heb je het product gekocht na 27 april 2022 en gaat het al in het eerste jaar na aankoop stuk? Dan hoef je niet te bewijzen dat je het product hebt gebruikt zoals het hoort. Een apparaat dat in het eerste jaar al stukgaat, is een ‘ondeugdelijk’ apparaat volgens de wet. Het was bij aankoop al niet goed. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt, kun je het recht op garantie verliezen. Gaat het apparaat na het eerste jaar stuk en zegt de verkoper dat het je eigen schuld is? Dan is de bewijslast omgekeerd. Je moet dan bewijzen dat de verkoper ongelijk heeft en dat je het apparaat normaal gebruikt hebt. 

TIPS Het kan lastig zijn om te bewijzen dat je een product normaal hebt gebruikt. Deze tips helpen.

  • Zoek op internet of andere gebruikers hetzelfde probleem hebben.
  • Ga in gesprek met de verkoper. Vertel wat je met het product hebt gedaan en vraag om een oplossing.
  • Als het gaat om een kostbaar product: stel voor een onafhankelijke deskundige te raadplegen die kan beoordelen of het product verkeerd is gebruikt.

©guruXOX

Stap 3: Doe een beroep op de verkoper na de garantieperiode

Ook als de garantietermijn is afgelopen, ben je niet rechteloos. Als je mocht verwachten dat je het product langer probleemloos zou kunnen gebruiken, moet de verkoper nog steeds meewerken aan een oplossing. De verkoper is je eerste aanspreekpunt, omdat je met hem de overeenkomst hebt gesloten. Zo nodig verwijst de verkoper je door naar de fabrikant voor een oplossing.

In de tabel hieronder vind je de gemiddelde levensduur van verschillende huishoudelijke en digitale apparaten. Als een apparaat eerder mankementen vertoont die niet aan normale slijtage te wijten zijn, kun je de verkoper vragen om een kosteloze reparatie of vervanging. Heb je bijvoorbeeld een dure speakerset en doet zich net na de garantieperiode van twee jaar kortsluiting voor? Dan kun je recht hebben op nieuwe speakers. Het kan ook redelijk zijn dat de verkoper korting geeft op de reparatie, omdat je het product al een tijdlang zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Denk aan een koelvries-combinatie waarvan de ventilator na ruim twee jaar hinderlijk gaat brommen.

ProductGemiddelde levensduur in jaren
Espressomachine6,7
Koelkast13,4
Sledestofzuiger11,5
Steelstofzuiger5,9
Vaatwasser11,8
Vriezer15,1
Wasdroger13,1
Televisie10
Printers6
Laptop6
Tablet4,5
Smartphone4
Smartwatch3,5

Bron: Consumentenbond

Stap 4: Ga na wat je zelf kunt doen

Heb je geen recht op gratis reparatie, bijvoorbeeld omdat je zelf schuld hebt aan het mankement of omdat het gaat om normale slijtage? Ga dan na of je het probleem zelf kunt verhelpen. Is er een onderdeel stuk en kun je dat demonteren? Denk aan een onderdeel van je keukenmachine, de stofzuigerslang of het deurrubber van de wasmachine? Dan kun je dit onderdeel misschien ook zelf vervangen. Het kan even zoeken zijn naar een winkel die het betreffende onderdeel op voorraad heeft of voor je kan bestellen. Zoek bijvoorbeeld met het typenummer van je apparaat op internet, vraag het aan de leverancier of neem het onderdeel mee naar een elektronica- of witgoedwinkel. Weet je niet hoe je de reparatie moet uitvoeren? Op YouTube vind je talloze filmpjes die je kunnen helpen. Zorg dat je altijd veilig werkt en haal de stekker uit het stopcontact. 

©Robert Kneschke

Zelf aan de slag?

Een schroevendraaier heb je (bijna) altijd wel nodig!

Stap 5: Zoek gratis hulp bij de reparatie

Is de reparatie te ingewikkeld? Misschien kun je hulp vragen bij een Repair Café. Het Repair Café is een wereldwijde reparatieservice die wordt gerund door vrijwilligers. Je kunt er terecht met je kapotte koffiemachine, stofzuiger, laptop of meubelstuk. Voorwaarde is wel dat je het apparaat makkelijk kunt meenemen. Je vindt Repair Cafés door heel Nederland. Neem eventueel vooraf contact op om te vragen of er iemand aanwezig met de deskundigheid die je nodig hebt. Let ook goed op de openingstijden, want die zijn meestal heel beperkt. Je vindt op de website van Repair Café ook handige tips over zelf repareren

©Andrey Popov

Stap 6: Zoek een betaalde reparatieservice

Zoek je een professional die jouw apparaat kan repareren? Afhankelijk van het apparaat dat je wilt laten repareren, heb je verschillende mogelijkheden.

  • Neem contact op met de klantenservice van het merk en vraag om advies.

  • Met een telefoon of ander klein apparaat kun je makkelijk naar een reparatiewinkel of reparatiebalie van een elektronicazaak.

  • Voor grotere apparaten, zoals wasmachines en vaatwassers, kun je ook zoeken naar een klussenbedrijf dat reparaties uitvoert. Je kunt ook hulp vragen van een monteur op afstand, die door middel van een videoverbinding met je meekijkt wat er aan de hand is. Of zoek een betrouwbare elektronicareparateur bij jou in de buurt in het Nationaal Reparateursregister.

 Soms betaal je vooraf onderzoekskosten. Pas na het onderzoek hoor je of het apparaat gerepareerd kan worden en voor welke prijs. Als je kiest voor reparatie, kunnen de onderzoekskosten worden kwijtgescholden. Maak daar afspraken over. Vraag ook of de reparateur contact met je opneemt als de reparatie duurder wordt. 

Stap 7: Nieuw apparaat nodig? Let dan hierop

Is een reparatie niet mogelijk of te duur ten opzichte van de waarde van je apparaat? Dan zit er weinig anders op dan het apparaat af te danken en een nieuw exemplaar te kopen. Neem de ervaring met je oude apparaat mee bij de aankoop. Moest je je oude apparaat afdanken omdat onderdelen niet te demonteren of niet verkrijgbaar waren? Kies dan een merk dat wel goed te repareren is. Vraag ernaar bij de verkoper. Zorg dat je kwetsbare apparaten zoals een telefoon, tablet of laptop goed beschermt als je onderweg bent. En volg zoveel mogelijk de adviezen in de handleiding over goed gebruik en noodzakelijk onderhoud.


▼ Volgende artikel
Review Baristina Plus Stainless Steel – Foolproof design, smakelijke koffie
© Versuni
Huis

Review Baristina Plus Stainless Steel – Foolproof design, smakelijke koffie

Philips introduceert de Baristina Plus Stainless Steel, een semi-automatische koffiemachine met een roestvrijstalen design en iced coffee-functie. Dit derde apparaat in de Baristina-lijn combineert een robuuste uitstraling met veel gebruiksgemak. Kan er echt niks verkeerd gaan? ID.nl testte het uit.

Uitstekend
Conclusie

Deze machine blinkt uit in gebruiksgemak en het robuuste design zal zeker een grote groep koffiedrinkers aanspreken. Het reservoir bevat genoeg water om de dag door te komen, en er kan eigenlijk niets misgaan tijdens het gebruik. De prijs is stevig vergeleken met de eerder uitgebrachte Baristina Bean Swap, die geen optie heeft voor ice koffie maar wel weer de keuze biedt uit twee soorten koffiebonen. Ben je erg prijsbewust en wil je wel de genoemde functies voor espresso, lungo en ice koffie, maar geef je niks om verse bonen, dan is de L'OR Barista Absolu zeker een optie: die werkt met cups maar is in functionaliteit identiek. Kies je voor je eigen bonen, stijl en gebruiksgemak, dat is de Baristina Plus Stainless Steel een goede keuze.

Plus- en minpunten
  • Stijlvolle uitstraling
  • Gebruiksgemak
  • Meerdere opties voor volume/type koffie
  • Geen handleiding meegeleverd
  • Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Prijzig

Ontwerp & specificaties

De Baristina Plus Stainless Steel is een matte, zilverkleurige koffiemachine waarmee je espresso, lungo en cold brew kunt maken van je eigen gewenste soort koffiebonen. In het apparaat zit een grinder die de bonen maalt, de gemalen koffie komt in het portafilter terecht en daarmee zet de Baristina een kop koffie in de gewenste sterkte. De machine is met zijn 5,8 kilo makkelijk te verplaatsen en niet overdreven groot: 35 centimeter hoog, 38 centimeter diep en 15 centimeter breed. De buitenzijde is uitgevoerd in RVS. Smaakvol, maar wel gevoelig voor vingerafdrukken (zoals alle apparaten van roestvrij staal).

©Versuni

Plaats in de Baristina-lijn & techniek

Deze machine is de derde variant in de Baristina-lijn. De eerste, de Baristina, bood in vergelijking met dit apparaat geen ice koffie en was eenvoudiger uitgevoerd. De tweede, de Baristina met Bean swap, bood de gebruikers de keuze om bij elke bak koffie te kiezen tussen twee soorten bonen, of een mix van beide. Dit derde, nieuwe apparaat is een premium-machine die naast een luxe uitstraling de kwaliteit van versgemalen koffie combineert met gebruiksgemak. Als extraatje vergeleken met het instapmodel is er dus de ice coffee-optie. Voor het koffiezetten zet de machine 16 bar pompdruk in voor optimale extractie.

Uitpakken & installatie

De machine zit deugdelijk verpakt in een grote doos met kartonnen bescherming. Er zit geen handleiding bij, alleen een sticker met iconen die aangeven wat er ongeveer moet gebeuren. We vinden dat echt een minpunt; wie nieuw is 'in de koffie' heeft toch wat meer informatie nodig over wat de machine precies kan.

Monteren is een groot woord voor wat je zelf nog moet doen om je eerste kop koffie te zetten. Je pakt het portafilter uit, spoelt het goed om en vult het waterreservoir van 1,2 liter. Dat kan door het reservoir los te halen uit de machine en onder de kraan te vullen. Handiger is het om het klepje bovenaan even open te doen en dan met een kan of maatbeker het water aan te vullen. Bovenin zit een reservoir voor koffiebonen. Ook dit open je met een klepje en vul je tot de rand. Dat is alles!

Bediening & functies

Dit apparaat is duidelijk ontwikkeld voor de koffieliefhebber die houdt van gemak en kwaliteit. De kwaliteit heb je natuurlijk deels zelf in de hand door het type koffiebonen dat je gebruikt. Het gemak uit zich in de bediening van de machine. Aan de bovenzijde zitten verschillende knoppen: een voor espresso, een voor lungo, een voor koffie waar je een ijskoffiedrank mee wilt maken, en een knop voor extra sterke koffie, voor als de standaardinstelling niet voldoende voor je is. Voor de ice coffee wordt de koffie eerst warm gebouwen waarna het doorstroomproces traag verloopt zodat de koffie langzaam afkoelt tijdens het zetten.

De instelling van de molen is niet aanpasbaar, het volume van de koffie in het kopje wel. Hier uit zich het gemis aan een handleiding, deze functie ontdekten we pas toen we op het YouTube-kanaal van Philips wat filmpjes bekeken over de bediening en functies. HIER vind je de betreffende video.

©Versuni

Workflow: van boon tot kop

Je duwt het portafilter in de gleuf links tot deze vastklikt. Dan kies je de gewenste drank, en beweegt (swipet) het portafilter helemaal naar rechts, waar de grinder zit. Het filter zit dan vast en de machine maalt de koffiebonen. Dat maakt uiteraard geluid, vergelijkbaar met andere koffiezetapparaten. Het filter spring terug naar de beginpositie, en de machine zet de gewenste hoeveelheid koffie. Stopt de keuzeknop met knipperen, dan is je 'bakkie' klaar. Het portafilter kun je dan loshalen, ondersteboven boven de vuilnisbak houden en met een druk op de knop de koffiedrab eruit werpen. Dat is alles.

Hier zie je in een Duitstalige video precies hoe dit werkt:

Watch on YouTube

Praktijktest

Koffiemachines moeten natuurlijk getest worden en het liefst door veel verschillende mensen. Ons testexemplaar beleefde de vuurdoop tijdens een drukke verjaardagsvisite, waarbij alle koffiedrinkende bezoekers een kopje Baristina kregen. De vraag was of de machine snel genoeg zou zijn om mensen niet nodeloos lang te laten wachten, en of het geluid van het malen de gesprekken niet zou overstemmen. Voor beide aspecten slaagde de machine met vlag en wimpel. Iedereen was erg te spreken over de smaak van de koffie. Het waterreservoir van 1,2 liter is natuurlijk na enige tijd leeg, dus moet tijdens zulke bijeenkomsten tussentijds wel worden bijgevuld.

Koffiebonen bewaar je niet in de zak uit de supermarkt

Houd ze lang vers in een speciaal bewaarblik

Aandachtspunt

Wel dook er een klein aandachtspunt op. Na enige tijd kwam er nogal waterige koffie met een raar kleurtje uit de machine en klonk het malen ook een beetje gek. De koffiebonen bleken op te zijn. Daar komt verder geen signaal of melding van, maar is iets om in de gaten te houden. Het deksel van het koffiebonen-reservoir is semi-transparant, dus normaliter zou je dat wellicht snel zien. Echter, de machine wordt niet geleverd met een handleiding, maar... met een paarse sticker precies op die plek! Als je die er niet afhaalt, zie je dus niet hoe het gesteld is met de voorraad koffiebonen.

Onderhoud & schoonmaak

De machine heeft verder weinig nodig aan energie van de gebruiker. Het lekbakje is afneembaar en kun je periodiek schoonmaken. Als je zorgt voor voldoende water en bonen en het portafilter elke keer leegmaakt na het zetten van een kopje koffie, kun je een tijd vooruit. Overigens: als je vergeet de drab weg te gooien en aan een nieuwe bak koffie wilt beginnen, kun je het portafilter niet naar de grinder bewegen, dan zit 'ie vast. Je kunt dus nooit verse koffie gemaald krijgen over de drab van een eerdere sessie.

©Versuni

Eindoordeel & alternatieven

Deze machine blinkt uit in gebruiksgemak en het robuuste design zal zeker een grote groep koffiedrinkers aanspreken. Het reservoir bevat genoeg water om de dag door te komen, en er kan eigenlijk niets misgaan tijdens het gebruik. De prijs is stevig vergeleken met de eerder uitgebrachte Baristina Bean Swap, die geen optie heeft voor ice koffie, maar wel weer de keuze biedt uit twee soorten koffiebonen. Ben je erg prijsbewust en wil je wel de genoemde functies voor espresso, lungo en ice koffie, maar geef je niks om verse bonen, dan is de L'OR Barista Absolu zeker een optie. Die werkt met cups maar is in functionaliteit identiek. Kies je voor je eigen bonen, stijl en gebruiksgemak, dat is de Baristina Plus Stainless Steel een goede keuze.

☕ Bekijk alle koffieapparaten van Philips op Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© ID.nl
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Met de huidige energieprijzen letten we allemaal extra op ons stroomverbruik. Zuinig aandoen klinkt logisch, maar is best lastig als je niet weet waar de echte energieslurpers zitten. Soms zitten de kosten in een onverwachte hoek. We zetten vijf apparaten op een rij die meer stroom verbruiken dan je waarschijnlijk denkt.

Dit artikel in het kort

Na het lezen van dit artikel zie je precies welke apparaten in huis ongemerkt meer kosten dan je dacht en hoe energielabels je kunnen helpen om de kosten goed (of in ieder geval beter) in te schatten.

Lees ook: Toch nog verdienen aan je zonnepanelen? Zo doe je dat!

Altijd doen: energielabel checken of instellingen aanpassen

Als je iets in huis moet vervangen, kijk in de winkel dan altijd eerst naar het energielabel. Dat geeft een duidelijk beeld van het stroomverbruik. Blijf je liever nog even bij je huidige toestel, dan helpt het om zuiniger met de instellingen om te gaan. Denk aan het aanpassen van de standby-stand of het apparaat alleen gebruiken op momenten waarop de stroomprijs lager ligt. Dat levert al snel tientallen euro's voordeel op.

Het energielabel laat in één oogopslag zien hoe energiezuinig een apparaat is. Vanaf maart 2021 zijn de labels voor een groot aantal apparaten aangepast. Voor de meeste apparaten (zoals wasmachines, vaatwassers, koelkasten, televisies en wasdrogers) loopt de nieuwe schaal van A (het zuinigst) tot G (het minst zuinig). Bij deze groep is A+++ dus verleden tijd; een label C of D is hier vaak al erg zuinig.

Let op: Voor sommige productgroepen, zoals ovens, afzuigkappen en airco's, wordt het oude label nog wel gebruikt. Daar is A+++ nog steeds het hoogst haalbare. Kijk dus altijd goed naar de letter én de kleur op de kaart.

Op energielabel.nl kun je per apparaat opzoeken wat hoe de energielabels precies lopen.

©EPREL

1. Kokendwaterkraan: 133 euro per jaar

Meteen kokend water uit de kraan: wie eenmaal een Quooker heeft, wil niet meer zonder. Maar realiseer je wel dat zo'n kraan het water doorlopend op temperatuur moet houden. En dat zie je terug op je energierekening. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo'n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld 0,26 euro per kWh betaalt, dan kost de kraan je 133 euro per jaar. Je moet dus zelf de afweging maken of je het extra comfort vindt opwegen tegen de extra kosten.

Waar zijn deze bedragen op gebaseerd?

Bij het berekenen van de kosten zijn we uitgegaan van een gemiddelde stroomprijs van 0,26 euro per kWh. Dit is het bedrag dat de ANWB noemt als meest actuele stroomprijs (november 2025). Je kunt de berekeningen makkelijk aanpassen door het tarief in te vullen dat je zelf betaalt.

2. Wifi-versterker: 23 euro per jaar

Overal goede wifi in huis: we kunnen niet meer zonder. Zeker wanneer je veel thuis werkt, graag streamt of kids hebt die niet achter hun gameconsole zijn weg te slaan, is een must. Grote kans dus dat je een of meerdere wifi-versterkers of repeaters gebruikt. Omdat die 24/7 hun werk doen, kost dat meer dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 23 euro per repeater.

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je zelf uitrekenen als je het vermogen in Watt (W) weet. Dit wattage vind je meestal in de specificaties of achterop het apparaat onder het kopje Vermogen. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie op je rekening in kilowattuur (kWh) wordt afgerekend, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om de kosten te berekenen, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Aantal uur in gebruik (h) x Vermogen (kW)

Rekenvoorbeeld:
Gebruik je de stofzuiger van 0,9 kW elke week 3 uur? Dan is het verbruik: 0,9 x 3 = 2,7 kWh per week. De kosten hiervan zijn dan 2,7 kWh x 0,26 euro = = 0,702 per week. Op jaarbasis is dat dus ruim 36 euro per jaar.

Let op:
Deze berekening werkt alleen goed voor apparaten die constant vermogen vragen zolang ze ingeschakeld zijn. Denk aan een stofzuiger, waterkoker of straalkachel: die staan 'aan' en verbruiken dan continu stroom. Voor apparaten met een wisselend programma of thermostaat (zoals een wasmachine, vaatwasser of koelkast) werkt deze som niet, omdat ze niet constant op vol vermogen draaien. Daarvoor kun je beter naar het kWh-verbruik op het energielabel kijken.

3. Televisie: afhankelijk van grootte en schermresolutie

Niet verrassend: het stroomverbruik van een televisie is afhankelijk van het formaat van het scherm. Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is. Bij televisies wordt daarom ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Doordat er hier zo veel variabelen een rol spelen, kunnen we geen richtbedrag berekenen. Met deze gegevens en de uitleg over verbruik uitrekenen in het kader hierboven kun je dit het beste zelf doen.
Lees ook: Dit zijn de 11 best geteste televisies van 2025

Ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt. Bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze tv energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

4. Extra koelkast - tussen de 30 en 36 euro

Wanneer ze een nieuwe koelkast kopen, zetten veel mensen hun oude koelkast in de schuur of garage. Handig, maar houd er rekening mee dat oude koelkasten wel een stuk minder zuinig zijn dan nieuwe. Stel dat je een simpele, eendeurs oude koelkast als extra koelruimte gaat gebruiken. Grote kans dat zo'n koelkast dan energielabel D, E of zelfs F heeft. Daarvan is het gemiddelde jaarverbruik respectievelijk 113, 130 en 139 kWh. Dat kost je op jaarbasis al snel tussen de 30 en 36 euro op jaarbasis extra.

Het kan dus slimmer zijn om in plaats daarvan één grotere koelkast in de keuken neer te zetten. Neem een energiezuinig model als de Samsung RB38C607AB1: die heeft een koelinhoud van 273 liter en een vriesinhoud van 114. Verbruik op jaarbasis? 108 kWh, dus ongeveer 28 euro. Dat is dus lager dan die simpele, oude eendeurs koelkasten die we hierboven hebben aangehaald!

Weet je niet zeker of je aan één koelkast genoeg hebt? Veel mensen leggen uit gewoonte alles in de koelkast, maar dat is zonde van de ruimte én de energie. Sommige producten horen er zelfs liever niet in: tomaten, komkommers, avocado's en aubergines verliezen door de kou hun smaak. Daarnaast zijn harde groenten zoals pompoen, knolselderij en winterpeen op een koele plek in huis wekenlang houdbaar zonder koeling. En waarom zou je zes flessen frisdrank tegelijk koelen? Er pas een nieuwe fles in zetten wanneer de oude bijna leeg is werkt net zo goed.

Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan wanneer je hem echt nodig hebt, bijvoorbeeld wanneer je je hele familie hebt uitgenodigd voor het kerstdiner of wanneer je je verjaardag viert.

5. Consoles en gaming-pc's - tussen de 45 en 365 euro

Ben je een fervent gamer of heb je kinderen die dat zijn? Afhankelijk van het apparaat waarmee er gegamed wordt, kunnen de kosten flink oplopen. Gebeurt dat op een Xbox of PlayStation, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 45 euro.

Maar pas écht in de papieren loopt het met een game-pc: het verbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. Je hebt het dan, bij een tarief van 0,26 euro/kWh, over zo'n 365 euro. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Wil je echt besparen, dan is een gameconsole dus de betere keuze. En door hem echt uit te zetten in plaats van op stand-by wanneer je hem niet gebruikt, ben je nog voordeliger uit.