ID.nl logo
Garantie: hoe zit dat precies? En wat zijn je rechten bij een faillissement?
© Igor Kardasov - stock.adobe.com
Huis

Garantie: hoe zit dat precies? En wat zijn je rechten bij een faillissement?

Als je een product koopt in de winkel, krijg je garantie. Hoe lang die garantie is hangt van een aantal zaken af. Ook bij een faillissement kan het zijn dat je nog steeds garantie hebt, maar in die gevallen kun je niet (meer) aankloppen bij de winkel waar je je product hebt aangeschaft. Hoe zit dat? We zetten de feiten voor je op een rijtje.

Je hoopt natuurlijk dat een product lang blijft werken, maar soms valt het tegen. Stel dat een televisie er na drie jaar mee ophoudt: bel je dan een reparateur of ga je terug naar de winkel? Veel mensen kiezen de reparateur. Niet verstandig, want het heeft zeker zin om na drie, vier of zelfs vijf jaar de verkoper te benaderen. Er gelden wel enkele voorwaarden en kanttekeningen. Ook belangrijk is wat je moet weten als een bedrijf failliet gaat, want hoe zit het dan met je rechten?

Wat staat er in de wet?

In artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Het apparaat moet gedurende een redelijke periode probleemloos functioneren. Voorwaarde is dat de consument er normaal mee omgaat. “Als een computer bijvoorbeeld 24 uur per dag wordt gebruikt als netwerkcomputer, is dat geen normaal gebruik,” zegt Saskia Bierling van ConsuWijzer, onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Verwarring over garantietermijn

Ook over de garantietermijn zelf is vaak wat verwarring. Dat komt door deze twee oorzaken:

1. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie wordt wel degelijk de termijn van twee jaar genoemd. Dat is een minimumtermijn waarbinnen het product – in ieder geval – aan de normale verwachtingen van de consument moet voldoen. In Nederland is besloten die specifieke termijn niet op te nemen in de wet. De gedachte erachter is dat sommige producten zelfs veel langer horen mee te gaan. Wasmachines en televisies zijn hiervan goede voorbeelden.

2. De verwarring wordt versterkt doordat er op veel producten fabrieksgarantie zit. Die is vaak twee jaar en kun je zien als extraatje. Verkopers vermelden die periode graag bij de verkoop. Dat er daarnaast wettelijke regels bestaan over hoelang een product mee moet gaan, zeggen ze er meestal niet bij.

Fabrieksgarantie en de wet

Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen wat er wettelijk is bepaald rond garantie enerzijds en fabrieksgarantie anderzijds. De wettelijke garantie verplicht een verkoper om een ondeugdelijk product gratis te herstellen of te vervangen. “Als hij dat niet kan, heeft de consument recht op terugbetaling,” legt Bierling uit. Fabrieksgarantie kun je zien als extraatje, die komt dus bovenop de wettelijke garantie. Over fabrieksgarantie staat niets in de wet. De fabrikant mag zelf de voorwaarden bepalen. Maar de wettelijke garantie gaat voor fabrieksgarantie. “Indien de verkoper wordt aangesproken, kan hij zich niet verschuilen achter het beleid van de fabrikant.”

©PXimport

Bedrijf failliet: hoe zit het dan met de garantie?

Heb je een product gekocht bij een winkel of bedrijf dat failliet is? Dan kun je bij die winkel of dat bedrijf niet meer aankloppen om het product te laten repareren. Dat geldt ook als je je product wil ruilen. Een bedrijf dat failliet is mag namelijk geen geld teruggeven aan de klant, omdat dat geld wordt vastgehouden door de curator. Ook ruilen voor een ander product is niet mogelijk; alle producten zijn op het moment van een faillissement eveneens eigendom van de curator.

Gaat een product binnen de garantietermijn kapot, maar is de winkel waar je het product hebt gekocht, failliet? Dan heb je nog wel gewoon recht op de garantie, maar in dat geval moet je dan aankloppen bij de fabrikant van het product. De kassakoopbon van de (failliete) winkel mag dan als bewijs fungeren voor de datum dat je het product hebt gekocht.

Product is al ter reparatie bij de failliete winkel

Heb je een product ter reparatie aangeboden bij een winkel, maar is deze winkel in de tussentijd failliet verklaard? Dan is de kans erg klein dat je het product (al dan niet gerepareerd) snel terugkrijgt. Bij een faillissement hebben schuldeisers zoals de Belastingdienst en het UVW (voor de doorbetaling van het loon van ontslagen medewerkers) altijd voorrang op consumenten. Je zult dan heel lang moeten wachten op teruggave van het product, meestal pas tot het moment dat het bedrijf is overgenomen. Vindt er géén overname plaats, dan ben je je product waarschijnlijk voorgoed kwijt.

Anders is het als je defecte product door de failliete winkel is opgestuurd naar een fabrikant. Dan zou je in principe moeten kunnen aankloppen bij die fabrikant, maar dan moet je wel zeker weten dat jouw product daar inderdaad ter reparatie is aangeboden. Contact opnemen met de failliete winkel is echter vaak zeer lastig.

Cadeaubonnen en faillissement

Heb je een cadeaubon van een bedrijf dat failliet is? Dan heeft deze bon op dat moment geen waarde meer. Ook in die gevallen beland je dus achterin de rij als je bij een failliet bedrijf aanklopt om de waarde van de bon terug te krijgen. Nou zal dat laatste sowieso nooit het geval is, want het gaat dan om een tegoed: het geeft je geen recht op (teruggave) van geld; alleen in goederen. In het geval van het recent failliet verklaarde BCC kan het zijn dat een cadeaubon van dat bedrijf nog wel geldig is tijdens een faillisementsuitverkoop.

Hoelang is de wettelijke garantie?

Terug naar de algemene garantie op producten. De wet is vrij vaag over hoelang de wettelijke garantie precies is. Er geldt geen vaste termijn; het product moet een redelijke periode goed functioneren. Maar wat is redelijk? Dit hangt af van het type product, de prijs en wat er is verteld bij aankoop. Bierling: “Het hangt samen met mededelingen die in bijvoorbeeld reclame-uitingen zijn gedaan.” Omdat de wet geen exacte termijn noemt, heeft de brancheorganisatie voor elektronica UNETO-VNI richtlijnen opgesteld. Die wordt gehanteerd door winkels die zich hierbij hebben aangesloten. Dit geldt voor veel elektronicawinkels. Welke dat zijn, is na te zoeken op www.uneto-vni.nl. De richtlijn bepaalt dat een televisie van duizend euro of meer het minstens zes jaar moet doen. Een radio van 250 euro moet minimaal drie jaar blijven werken. In de tabel zijn de termijnen voor enkele veelvoorkomende categorieën te vinden.

©PXimport

Wordt in deze periode alles vergoed?

In principe moet een winkelier het product in de genoemde periode herstellen of vervangen. Als dat niet lukt, moet het aankoopbedrag worden teruggestort. Als het product al meerdere jaren is gebruikt, is het volgens ConsuWijzer wel redelijk als de klant een deel van de reparatie meebetaalt. Dat geldt ook bij vervanging door een nieuw exemplaar of ontbinding van de koop. “Als een televisie het vijf jaar heeft gedaan, kan het zijn dat de consument niet het volledige bedrag terugkrijgt,” zegt Bierling. Ook Media Markt hanteert die regel. “De verdeling van bijvoorbeeld de reparatiekosten is naar rato van het aantal maanden dat het product in bezit is geweest in verhouding met de gemiddelde levensduur,” vertelt woordvoerder Ruth Leijting over het beleid dat elektronicawinkel hanteert. “Wanneer een klant niet wenst mee te betalen, is er de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden. De waarde van het product wordt dan berekend naar rato van de leeftijd en de gemiddelde levensduur.”

Een tegoedbon, mag dat?

Bij sommige winkels wordt een tegoedbon aangeboden in plaats van het bedrag terug te geven. Een winkel mag dat wel aanbieden, maar daar hoeft een klant niet mee akkoord te gaan. Als de klant zijn geld terug wil, moet een winkelier daaraan voldoen.

En, zoals gezegd: een tegoedbon is niet meer geldig op het moment dat een winkel failliet is. Je kunt er dus geen producten meer mee kopen en geld terugkrijgen is sowieso niet mogelijk met een tegoedbon.

Als de winkelier tegenstribbelt

Het kan voorkomen dat de winkelier niet meewerkt. Hij beweert bijvoorbeeld dat het product niet netjes is behandeld en daardoor stuk is gegaan. In de wet staat dat de bewijslast gedurende de eerste zes maanden bij de verkoper ligt. Hij moet dan bewijzen dat je het product onzorgvuldig hebt gebruikt. Na dat eerste halfjaar is het aan de consument om met bewijs te komen. Het varieert hoe streng winkels hiermee omgaan. Leijting over het beleid van Media Markt: “Dit bewijzen is vaak moeilijk of zelfs onmogelijk voor de koper. Om het niet onnodig moeilijk te maken, ontnemen wij de bewijslast. Tenzij er duidelijk sprake is van een defect als gevolg van externe onheil zoals vocht, een val, stootschade of verkeerd gebruik.”

Geschillencommissie

Wie er niet uitkomt met een winkelier, kan naar De Geschillencommissie. Veel elektronicawinkels zijn hierbij aangesloten. Informatie hierover is te vinden op www.degeschillencommissie.nl. Als de verkoper niet is aangesloten bij deze commissie, rest de gang naar de rechter. Het is in zo’n geval belangrijk een inschatting te maken van de kosten. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, is het de moeite waard die in te schakelen.

Altijd terug naar verkoper

Om gebruik te maken van garantie, ga je altijd terug naar de verkoper. Het niet verstandig om de fabrikant rechtstreeks aan te spreken, want de koopovereenkomst is gesloten met de verkoper. Hij moet juridisch gezien dus het probleem oplossen. Bij een faillissement is dat wel anders, dan mag je meestal wel aankloppen bij de fabrikant.

Maar als onder normale omstandigheden een verkoper niet wordt ingelicht dat je de fabrikant rechtstreeks benadert, kan hij later een klacht afwijzen. Hij kan bijvoorbeeld tegenwerpen dat hem niet de kans is gegund om het product zelf te repareren, wat goedkoper uit had kunnen pakken. “In de praktijk zien we dat winkels vaak doorverwijzen naar de fabrikant,” zegt Bierling. “Dit kan soms sneller werken, omdat de winkelier het product zelf ook moet doorsturen.” Toch gaat daar nog weleens wat mis mee. “We krijgen meldingen dat de verkoper uit beeld verdwijnt en de consument het met de fabrikant uit moet zoeken.” Het komt ook voor dat een fabrikant zich aan eigen opgestelde garantievoorwaarden houdt, terwijl de consument op basis van de wet recht heeft op herstel, nieuw product of geld terug.

Help, het bonnetje is kwijt!

Wie teruggaat naar de winkel voor garantie, wordt meestal gevraagd om het aankoopbewijs te overleggen. Het is dus zaak het bonnetje goed te bewaren. Volgens de Consumentenbond is een kopie of foto van een bonnetje overigens ook geen probleem. Als dat toch ontbreekt, is het mogelijk om een ander bewijs te overhandigen. Denk aan een bankafschrift als je hebt betaald via internetbankieren of een pinautomaat. Als daar overtuigend uit blijkt dat het product is aangeschaft, is dat voldoende. Bij een faillissement is het altijd slim om het bonnetje te bewaren.

Extra garantie afsluiten

Soms bieden verkopers tegen bijbetaling extra garantie aan. Voor een winkel is dat aantrekkelijk: het zorgt voor extra omzet. Maar is het verstandig? Vaak is het overbodig. De winkelier is verplicht een product te leveren dat een redelijke termijn meegaat. Als het apparaat eerder kapotgaat, moet hij zorgen voor reparatie, nieuw product of geld terug. Een voordeel van extra garantie is dat er minder moeilijk wordt gedaan over de bewijslast. De klant hoeft ook na zes maanden niet te bewijzen zorgvuldig om te zijn gegaan met het apparaat. Extra garantie kun je ook overwegen als de garantietermijn duidelijk langer is. Denk aan een garantie voor vijf jaar, terwijl de wettelijke garantie maar drie jaar geldt.

Moet je een refurbished apparaat accepteren?

De laatste tijd worden steeds meer refurbished apparaten verkocht. Het zijn tweedehands apparaten die zijn nagekeken en – waar nodig – hersteld. Sommige winkeliers stellen voor een kapot product te vervangen voor een refurbished exemplaar. Dat hoeft een klant niet te accepteren. Hij heeft (als reparatie niet lukt) recht op een volledig nieuw exemplaar. De rechter heeft zich hier tot tweemaal toe over uitgesproken in een zaak tegen Apple.

Let ook goed op bij de aankoop van een refurbished of 'tweede kans'-artikel, er is namelijk een verschil. Een refurbished apparaat zoals bijvoorbeeld een telefoon of laptop kan gebruikssporen bevatten, zoals een licht beschadigd scherm of toetsen die ietwat versleten zijn.

Een tweede kans-product is een apparaat dat even uit de verpakking is gehaald, maar niet of nauwelijks is gebruikt. Vaak is dan alleen de verpakking beschadigd. Een tweede kans-artikel is dus heel kort gebruikt, terwijl een refurbished product grondig door de verkoper is gecontroleerd en eventueel is gerepareerd, bijvoorbeeld door het glas van een telefoon te vervangen. Een refurbished product is doorgaans vele malen goedkoper dan het product als nieuw is, terwijl er bij een tweede kans-product vaak maar echt een heel klein stukje van de prijs af gaat.

Ook hier speelt garantie een rol. Een refurbished product moet minimaal 6 maanden garantie hebben. Bij tweede kans-producten is de garantie gelijk als het product nieuw zou zijn, dus doorgaans is dat twee jaar.

©PXimport

Garantie in andere Europese landen

Bij aankoop van een product in een land dat behoort tot de Europese Unie (plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) gelden de bepalingen die in de Europese richtlijn Koop en Garantie zijn vastgelegd. Je hebt dus minimaal twee jaar recht op reparatie of vervanging. Dat moet bovendien binnen redelijke termijn gebeuren. Als dat niet mogelijk is, dan moet de klant zijn geld terugkrijgen. In sommige landen moet je een defect wel binnen twee maanden na constateren melden, zo ook in Nederland. Als een bedrijf binnen de EU een garantiegeval niet goed afhandelt, kun je een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Deze organisatie is in het leven geroepen om klanten te helpen hun klachten neer te leggen bij de geschillencommissie in het land van aankoop.

©PXimport

Garantie buiten Europa

Wie een product koopt buiten de Europese Unie, heeft te maken met de regels van het land van aankoop. Met een uitzondering: als de buitenlandse winkel zich nadrukkelijk richt op de Nederlandse markt, gelden dezelfde regels als in Nederland. Beroep op garantie in het buitenland is altijd lastiger dan bij een Nederlandse winkel. Niet alleen door de afstand, maar ook door de taalbarrière. Dat geldt zeker voor Chinese webwinkels. Om Europese klanten tegemoet te komen heeft het Chinese AliExpress wel geregeld dat smartphones en tablets een jaar garantie hebben. Dit wordt afgehandeld door verzekeraar Allianz. Voor andere producten is het afwachten hoe er met garantie wordt omgegaan. Houd sowieso rekening met een lange reparatietijd. Ook moet je soms een video toesturen waarin je het defect bewijst. Wie koopt in Amerika vindt bij Amazon de nodige informatie over garantie, maar ook hier geldt dat het versturen van een kapot product voor vertraging kan zorgen.

©PXimport

Laptop laten vallen, garantiegeval?

Garantie dekt niet onzorgvuldig gebruik. Wie zijn laptop laat vallen, kan geen aanspraak maken op garantie. In zo’n geval kun je wel uitzoeken of een verzekering de schade dekt. Als het in huis gebeurt, valt de schade mogelijk onder de inboedelverzekering. Er gelden wel voorwaarden, want je mag niet roekeloos zijn omgegaan met het apparaat. Bovendien wordt schade die je zelf veroorzaakt niet altijd vergoed. Als een partner of kind het heeft gedaan, is het wel gedekt. Exacte voorwaarden zijn te vinden in de polis van de verzekeraar. Een inboedelverzekering geldt alleen binnenshuis. Een ongelukje in de tuin wordt dus niet vergoed. Soms wordt een ongeluk in een ander huis wel vergoed, bijvoorbeeld een vakantiehuis. Verder sluiten verzekeraars soms smartphones en tablets uit. Om ze toch te kunnen verzekeren, kun je een kostbaarhedenverzekering overwegen. Wie op vakantie is, kan schade proberen te verhalen op de reisverzekering. Die vergoedt meestal een dagwaarde met een maximum. Als er in de voorwaarden staat dat je maximaal 300 euro vergoed krijgt, is dat voor een splinternieuwe laptop dus niet zo’n hoog bedrag. Overweeg in zo’n geval een hogere dekking af te sluiten. Ook smartphones zijn gedekt, met een maximum.

Dit wordt veel gerepareerd

Sommige producten worden vaker aangeboden ter reparatie dan andere. “Laptops, tablets en smartphones zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven,” zegt Ruth Leijting van Media Markt. “Op die producten zien we dat er eerder een beroep op garantie wordt gedaan bij een defect dan bijvoorbeeld voor een printer of e-reader.”

▼ Volgende artikel
Geen internet? Zo gebruik je Google Maps, Spotify en Gmail gewoon offline
© จุฑารัตน์ เ
Huis

Geen internet? Zo gebruik je Google Maps, Spotify en Gmail gewoon offline

Je smartphone of laptop lijkt soms alleen te werken als je een goede internetverbinding hebt. In vliegtuigen, tunnels, natuurgebieden of simpelweg aan het einde van je databundel kun je gemakkelijk stranden. Toch hoef je geen nieuwsberichten, vertalingen, podcasts of routebeschrijvingen te missen. Dankzij deze apps en verborgen functies haal je belangrijke gegevens vooraf binnen. Zo blijft alles offline beschikbaar.

Dit artikel in het kort

Je hoeft niet altijd online te zijn om goed te kunnen werken, lezen of luisteren. In dit artikel lees je hoe je kaarten, mail, nieuwsfeeds, vertalingen en podcasts vooraf downloadt zodat je ze ook zonder internet kunt gebruiken. Google Maps, Gmail, Feedly, Kiwix, Spotify en andere apps hebben functies om data lokaal op te slaan. We laten zien hoe je dat instelt, hoe je ruimte vrijhoudt op je toestel en hoe je voorkomt dat de batterij te snel leegraakt. Zo blijf je onderweg, in het vliegtuig of op vakantie gewoon doen wat je wilt - ook zonder netwerk.

Lees ook: 5 manieren om je wifi-snelheid te verbeteren

Misschien denk je bij offline gaan aan een ongemakkelijke terugkeer naar de tijd van papieren wegenkaarten en statische encyclopedieën, maar niets is minder waar. Met slimme cachefuncties en compacte taalpakketten kun je vandaag de dag moeiteloos blijven navigeren, lezen, vertalen en luisteren, zelfs zonder netwerk. We laten stap voor stap zien hoe je vooraf de juiste gegevens binnenhaalt en hoe je daarna toch profiteert van bijna dezelfde functionaliteit als online.

We leggen uit hoe je kaarten, e-mail, rss-feeds, boeken, vertalingen en podcasts op elk moment toegankelijk maakt. Zo navigeer je, lees je en luister je verder zonder dat een haperende verbinding roet in het eten gooit. Android- en iOS-gebruikers, laptopreizigers en desktopnomaden vinden hier allemaal bruikbare trucs. Daarbij besteden we speciale aandacht aan opslagbeheer en energiebesparing, want een volle schijf of lege batterij kan je offlinevrijheid net zo hard belemmeren als een ontbrekende verbinding.

Blijven navigeren

Om in afgelegen gebieden toch de weg te vinden, kun je complete kaartgebieden lokaal opslaan. Open eerst Google Maps, tik rechtsboven op je profielfoto, kies vervolgens Offline kaarten en druk op Selecteer je eigen kaart. Zoom nu naar het gewenste gebied, controleer de MB-indicatie en tik op Downloaden. Als je later zonder verbinding zoekt, navigeert Maps alsnog van a naar b, al ontbreekt dan natuurlijk wel de actuele verkeersdata.

Wil je buiten Google blijven? Installeer dan Maps.me. Start de app, geef eenmalig locatietoestemming, tik op Download de kaart naast de regionaam en wacht tot het kaarttegelpakket verschijnt. Maps.me slaat niet alleen wegen op, maar ook wandelroutes en zelfs hoogtelijnen.

Vergeet tot slot in beide apps niet de net binnengehaalde kaarten geregeld te updaten. Doe je dat niet, dan klopt de straatinformatie na een paar maanden niet meer.

Binnen Google Maps kun je (delen van) kaarten downloaden voor offline gebruik.

Mailen in vliegtuigmodus

Als je veel onderweg bent, kun je in Gmail eenvoudig offline-ondersteuning activeren. Open Gmail in je browser, klik op Instellingen, kies Alle instellingen bekijken, ga naar tab Offline en vink Offline e-mail inschakelen aan. Bepaal of de laatste 7, 30 of 90 dagen worden gesynchroniseerd, kies eventueel voor het opslaan van bijlagen en bevestig met Wijzigingen opslaan.

Gmail maakt nu een lokale database in de browser; zodra de vliegtuigmodus wordt aangezet, kun je recente berichten lezen en concepten typen. Ze worden automatisch verstuurd zodra je weer internet hebt. Op Windows-laptops werkt Outlook vergelijkbaar: ga in de nieuwe Outlook-app naar het tandwieltje en vervolgens naar Algemeen / Offline, en zet de schakelaar aan.

Offline mail? Het kan, zowel in Gmail als in Outlook.

Nieuwe smartphone nodig?

Voor de beste prijzen bekijk je de prijsdalers op Kieskeurig.nl
View post on TikTok

Kranten en blogs

Met Inoreader (iOS | Android) kun je offline rss-feeds lezen. Download de app en ga via het menu naar Instellingen / Overig / Offline instellingen. Tik daarna op Synchronisatie forceren om de artikelen uit je feeds offline beschikbaar te maken. Let er wel op dat je afhankelijk bent van hoeveel van het artikel de dienst meestuurt in de feed.

Gebruik je Feedly (iOS | Android), zoals veel rss-gebruikers? Dan heb je een omweggetje nodig. Via de app FeedMe (Android) kun je inloggen bij verschillende rss-diensten, waaronder Feedly, zowel met je gebruikersnaam als met een gekoppeld Google-account. Eenmaal gekoppeld kun je via Instellingen bovenaan tikken op Synchroniseren. Artikelen uit de feed worden nu gedownload voor offline gebruik. Ook bij Feedly ben je natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid data die met de feed wordt meegestuurd. FeedMe werkt ook met andere populaire rss-diensten.

Voor Wikipedia-liefhebbers is Kiwix een uitkomst. Deze opensource-app voor Android, iOS en Windows stelt je in staat om de volledige Wikipedia of specifieke onderdelen ervan te downloaden voor offline gebruik. Na installatie ga je naar het tabblad Downloaden en kies je welke content je wilt downloaden. Houd rekening met de bestandsgrootte. De volledige Nederlandstalige Wikipedia neemt ongeveer 17 GB in beslag, terwijl een selectie van belangrijke artikelen om ongeveer 700 MB ruimte vraagt. Je vindt binnen Kiwix ook andere opensource-projecten, zoals Gutenberg, een Nederlandstalige bibliotheek, en verschillende andere wiki-projecten.

Zelfs rss-feeds kun je vaak offline gebruiken, direct of met een kleine omweg.

Cachemanagement

Lokaal opslaan is handig, maar een paar gigabyte is zo gevuld. Op Android open je Instellingen / Opslag / Apps om per applicatie te controleren hoeveel ruimte de offline data inneemt. Tik op de betreffende app, kies vervolgens Opslaggebruik en Gegevens wissen als tijdelijke gegevens of route-informatie te veel plek inneemt.

IOS-gebruikers gaan naar Instellingen / Algemeen / iPhone-opslag, selecteren de app en drukken op Documenten en gegevens verwijderen. Gebruik een periodieke routine waarbij je op vaste dagen oude kranten, overtollige podcasts en ongebruikte kaarttiles verwijdert. Zo voorkom je dat offline vrijheid verandert in een trage opslagchip die volloopt en blijft er ruimte over voor verse downloads wanneer de volgende reis zich aandient. Houd wel in je achterhoofd dat verwijderen ook betekent dat je de data later opnieuw moet downloaden, dus blijf ook je dataverbruik in de gaten houden.

Vertalen zonder verbinding

Een vertaalapp lijkt per definitie afhankelijk van de cloud. Toch zetten moderne neurale netwerken verrassend handzame taalpakketten neer. In de Google Translate-app tik je op het poppetje en vervolgens op Gedownloade talen. Klik nu op de downloadknop naast de gewenste taal en bevestig met Downloaden. Vaak volstaat 50 MB voor een complete tolk voor onderweg.

Als je offline bent, schakelt de app automatisch naar de offline-engine. Op je iPhone kun je ook offline vertalen met behulp van de ingebouwde Vertaal-app van Apple, standaard geïnstalleerd op iPhones met iOS 14 of nieuwer. Open de app, tik bovenaan op de taalknop om een taal te kiezen, scrol omlaag en tik op het pictogram Download. Als je favoriete talen eenmaal gedownload zijn, kun je ze in de app ook offline gebruiken.

Vertaaldiensten hebben vaak een offline versie die prima werkt voor doorsnee vertaalwerk.

Podcast en video bufferen

Een lange treinreis is het moment om te genieten van podcasts of offline video. Binnen Pocket Casts open je via je profiel Instellingen / Automatisch downloaden, en stel je in dat de nieuwste afleveringen automatisch worden opgeslagen. Controleer via Downloads of je downloads inderdaad in de lijst staan.

In Spotify vind je bij een podcastshow een downloadknop onder elke aflevering van je favoriete podcasts. Zet vliegtuigmodus aan en de afleveringen met een groen pijltje blijven afspelen. Dat laatste werkt hetzelfde in de desktopversie van de app. Ga naar de podcast die je offline wilt luisteren en klik per aflevering op het knopje met het omlaag wijzende pijltje. De afleveringen worden nu gedownload voor offline gebruik.

Ben je een podcastliefhebber? Ook die download je eenvoudig voor offline gebruik.

Behoud van batterij

Zodra je wifi en mobiele data uit staan, zoekt je toestel soms obsessief naar netwerken, wat juist stroom vreet. Zet daarom op Android via Instellingen / Wi-Fi de schuif uit en open daarna Batterij om Energiebesparingsmodus te activeren.

Op een iPhone of iPad ga je naar Instellingen / Wi-Fi en Bluetooth en deactiveer je beide modules; vervolgens open je Instellingen / Batterij en kies je Energie besparende modus.

Offline navigatie-apps zoals Maps.me houden het scherm constant actief, dus het is raadzaam om je schermhelderheid tijdelijk op handmatig te zetten. In Android vind je die schakelaar via Instellingen / Scherm, in iOS via Instellingen / Toegankelijkheid / Beeldscherm en tekstgrootte. Via het bedieningsvenster kun je de helderheid handmatig aanpassen.

Altijd data bij je

Offline gaan betekent tegenwoordig niet langer dat je informatie verliest. Je kunt vooraf kaarttegels in Google Maps of Maps.me veiligstellen. Ook recentste e-mails synchroniseer je in Gmail of Outlook. Nieuwsartikelen cache je via Feedly of Inoreader en je taalpakketten haal je binnen via Google Translate. Tot slot buffer je podcasts in Pocket Casts of Spotify. Zo blijft vrijwel elke digitale behoefte vervuld.

Door ook aandacht te schenken aan het opslagbeheer en de batterijsparende instellingen combineer je continuïteit met efficiëntie. Of je nu diep in een bos staat, in een vliegtuig zweeft of gewoon even zonder databundel zit, met deze stappen neem je de cloud mee op zak. Zo kun je met een gerust hart reizen, werken en leren, zonder dat je je druk hoeft te maken om onvoorspelbare netwerken.

Hier is een concept voor het kader, volledig afgestemd op de huidige situatie (december 2025) en de nieuwste toestellen. Ik heb gekozen voor een mix van de absolute accukampioenen van dit moment.

Smartphones met de beste batterijduur (2025)

Apple iPhone 17 Pro Max

Net uit in september en de absolute koning van de standby-tijd. Dankzij de superzuinige A19-chip en een grotere batterijcapaciteit dan ooit, haal je bij dit model met gemak twee dagen zonder lader.

Google Pixel 10 Pro XL

In oktober 2025 gelanceerd en eindelijk een accuwonder. Google is overgestapt op een veel zuinigere, zelfontworpen chip (Tensor G5) die ervoor zorgt dat deze telefoon het aanzienlijk langer volhoudt dan zijn voorgangers, zelfs bij zware AI-taken.

Review Google Pixel 10 Pro

Xiaomi 15T Pro

Dit model heeft een enorme accu en laadt bizar snel op: in nog geen 20 minuten zit hij weer vol. Ideaal voor wie 's ochtends vergeten is te laden.

Review Xiaomi 15T Pro

Samsung Galaxy S25 Ultra

De combinatie van de Snapdragon 8 Elite-processor en de 5.000mAh-accu maakt dit nog steeds de veiligste keuze voor power-users die de dag door moeten.

Review Samsung Galaxy S25 Ultra

Nothing Phone (3)

In de zomer van 2025 verschenen en verrassend efficiënt. Nothing combineert een schone, lichte Android-versie met een zuinige processor, waardoor je onverwacht lang doet met één lading voor een scherpere prijs dan de concurrentie.

Review Nothing Phone (3)

▼ Volgende artikel
Meer tijd, minder gedoe: deze Amazon-deals maken je leven een stuk makkelijker!
© ER | ID.nl
Huis

Meer tijd, minder gedoe: deze Amazon-deals maken je leven een stuk makkelijker!

Klaar voor een serieuze upgrade van je huis en ochtendroutine? Soms zijn er deals die je gewoon niet mag missen. Wij visten de pareltjes uit het Amazon-aanbod: drie premium gadgets die het leven makkelijker én mooier maken. Pak nu tot 42 procent korting op deze absolute publieksfavorieten.

Technologie is op zijn best als je er eigenlijk niet over na hoeft te denken. Als het klusjes uit handen neemt, je helpt om sneller de deur uit te kunnen of zorgt voor een veiliger gevoel. Maar laten we eerlijk zijn: voor die premium kwaliteit betaal je vaak de hoofdprijs.

Tenzij je het juiste moment afwacht.

Op dit moment vind je bij Amazon een aantal opvallend lekkere deals op high-end apparatuur. We hebben drie producten geselecteerd die niet alleen bekendstaan om hun kwaliteit, maar nu ook tijdelijk een wel heel vriendelijk prijskaartje hebben. Van een robot die werkelijk alles zelf doet tot een haarstyler die viral gaat: dit zijn de aanraders!

©Dreame

Dreame L40s Pro Ultra - nooit meer dweilen

Robotstofzuigers zijn er in alle soorten en maten, maar de Dreame L40s Pro Ultra valt in de categorie gamechangers. Dit is geen apparaat waar je alsnog achteraan moet lopen, het is een volledig autonoom schoonmaaksysteem.

Dankzij de MopExtend-technologie reikt de dweilarm tot in de lastigste hoekjes en langs plinten, plekken die standaard robotstofzuigers normaal gesproken overslaan. Hij zuigt met brute kracht (tot 19.000 Pa), dweilt én keert zelf terug naar zijn basisstation. Daar wordt de robot niet alleen geleegd, maar worden de dweilen ook gewassen én met hete lucht gedroogd. Dat laatste is echt wel een dingetje, want het voorkomt nare geurtjes en schimmelvorming. Top dus!

Normaal vergt dit vlaggenschip een forse investering, maar met de huidige deal wordt dit soort luxe ineens een stuk bereikbaarder, want je krijgt nu tijdelijk 35 procent korting op de adviesprijs.

Bekijk de Dreame L40s Pro Ultra bij Amazon

©Shark

Shark FlexStyle 5-in-1 - voor een salonwaardige look

De Shark FlexStyle heeft de beautywereld behoorlijk opgeschud. Het belooft dezelfde veelzijdigheid en resultaten als de bekende concurrentie, maar dan voor een fractie van de prijs. En met de huidige Amazon-actie wordt dat prijsverschil wel érg groot.

Dit is een krachtige haardroger en veelzijdige multistyler in één. Of je nu gaat voor krullen, volume, stijl haar of gewoon snel drogen: met de vijf opzetstukken kan het allemaal. Het belangrijkste pluspunt? Hij gebruikt luchtstroom in plaats van extreme hitte. Hierdoor blijft je haar glanzend en gezond, zelfs als je dagelijks je look verandert. Hij is licht, compact en draait makkelijk om van droger naar styler. Dit is dan ook de klapper van de week met 42 procent korting!

Bekijk de Shark FlexStyle 5-in-1 bij Amazon

©Amazon

Ring Battery Video Doorbell Pro - wie staat er voor de deur?

Een slimme deurbel is vaak de eerste stap naar een slim huis, en de Ring Battery Video Doorbell Pro is in zijn klasse de topkeuze. Het grootste voordeel van dit model is de flexibiliteit: omdat hij op een verwisselbare batterij werkt, installeer je hem binnen enkele minuten op elke gewenste plek, zonder gedoe met bedrading.

De 'Pro'-toevoeging zit 'm in de beeldkwaliteit en functies. Je krijgt haarscherp zicht van top tot teen (Head-to-Toe Video), waardoor je niet alleen gezichten ziet, maar bijvoorbeeld ook pakketjes die voor je deur zijn neergezet. Met functies als 3D-bewegingsdetectie en zicht in kleur (ook 's nachts!) mis je bovendien niets meer. Of je nu op zolder zit of op kantoor bent: je hebt altijd de controle over je voordeur. En het mooie is: je krijgt nu 35 procent korting!

Bekijk de Ring Battery Video Doorbell Pro bij Amazon


Let op: de prijzen en beschikbaarheid bij Amazon kunnen snel veranderen. De genoemde kortingen waren actueel op het moment van publiceren.