ID.nl logo
Garantie: hoe zit dat precies? En wat zijn je rechten bij een faillissement?
© Igor Kardasov - stock.adobe.com
Huis

Garantie: hoe zit dat precies? En wat zijn je rechten bij een faillissement?

Als je een product koopt in de winkel, krijg je garantie. Hoe lang die garantie is hangt van een aantal zaken af. Ook bij een faillissement kan het zijn dat je nog steeds garantie hebt, maar in die gevallen kun je niet (meer) aankloppen bij de winkel waar je je product hebt aangeschaft. Hoe zit dat? We zetten de feiten voor je op een rijtje.

Je hoopt natuurlijk dat een product lang blijft werken, maar soms valt het tegen. Stel dat een televisie er na drie jaar mee ophoudt: bel je dan een reparateur of ga je terug naar de winkel? Veel mensen kiezen de reparateur. Niet verstandig, want het heeft zeker zin om na drie, vier of zelfs vijf jaar de verkoper te benaderen. Er gelden wel enkele voorwaarden en kanttekeningen. Ook belangrijk is wat je moet weten als een bedrijf failliet gaat, want hoe zit het dan met je rechten?

Wat staat er in de wet?

In artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Het apparaat moet gedurende een redelijke periode probleemloos functioneren. Voorwaarde is dat de consument er normaal mee omgaat. “Als een computer bijvoorbeeld 24 uur per dag wordt gebruikt als netwerkcomputer, is dat geen normaal gebruik,” zegt Saskia Bierling van ConsuWijzer, onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Verwarring over garantietermijn

Ook over de garantietermijn zelf is vaak wat verwarring. Dat komt door deze twee oorzaken:

1. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie wordt wel degelijk de termijn van twee jaar genoemd. Dat is een minimumtermijn waarbinnen het product – in ieder geval – aan de normale verwachtingen van de consument moet voldoen. In Nederland is besloten die specifieke termijn niet op te nemen in de wet. De gedachte erachter is dat sommige producten zelfs veel langer horen mee te gaan. Wasmachines en televisies zijn hiervan goede voorbeelden.

2. De verwarring wordt versterkt doordat er op veel producten fabrieksgarantie zit. Die is vaak twee jaar en kun je zien als extraatje. Verkopers vermelden die periode graag bij de verkoop. Dat er daarnaast wettelijke regels bestaan over hoelang een product mee moet gaan, zeggen ze er meestal niet bij.

Fabrieksgarantie en de wet

Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen wat er wettelijk is bepaald rond garantie enerzijds en fabrieksgarantie anderzijds. De wettelijke garantie verplicht een verkoper om een ondeugdelijk product gratis te herstellen of te vervangen. “Als hij dat niet kan, heeft de consument recht op terugbetaling,” legt Bierling uit. Fabrieksgarantie kun je zien als extraatje, die komt dus bovenop de wettelijke garantie. Over fabrieksgarantie staat niets in de wet. De fabrikant mag zelf de voorwaarden bepalen. Maar de wettelijke garantie gaat voor fabrieksgarantie. “Indien de verkoper wordt aangesproken, kan hij zich niet verschuilen achter het beleid van de fabrikant.”

©PXimport

Bedrijf failliet: hoe zit het dan met de garantie?

Heb je een product gekocht bij een winkel of bedrijf dat failliet is? Dan kun je bij die winkel of dat bedrijf niet meer aankloppen om het product te laten repareren. Dat geldt ook als je je product wil ruilen. Een bedrijf dat failliet is mag namelijk geen geld teruggeven aan de klant, omdat dat geld wordt vastgehouden door de curator. Ook ruilen voor een ander product is niet mogelijk; alle producten zijn op het moment van een faillissement eveneens eigendom van de curator.

Gaat een product binnen de garantietermijn kapot, maar is de winkel waar je het product hebt gekocht, failliet? Dan heb je nog wel gewoon recht op de garantie, maar in dat geval moet je dan aankloppen bij de fabrikant van het product. De kassakoopbon van de (failliete) winkel mag dan als bewijs fungeren voor de datum dat je het product hebt gekocht.

Product is al ter reparatie bij de failliete winkel

Heb je een product ter reparatie aangeboden bij een winkel, maar is deze winkel in de tussentijd failliet verklaard? Dan is de kans erg klein dat je het product (al dan niet gerepareerd) snel terugkrijgt. Bij een faillissement hebben schuldeisers zoals de Belastingdienst en het UVW (voor de doorbetaling van het loon van ontslagen medewerkers) altijd voorrang op consumenten. Je zult dan heel lang moeten wachten op teruggave van het product, meestal pas tot het moment dat het bedrijf is overgenomen. Vindt er géén overname plaats, dan ben je je product waarschijnlijk voorgoed kwijt.

Anders is het als je defecte product door de failliete winkel is opgestuurd naar een fabrikant. Dan zou je in principe moeten kunnen aankloppen bij die fabrikant, maar dan moet je wel zeker weten dat jouw product daar inderdaad ter reparatie is aangeboden. Contact opnemen met de failliete winkel is echter vaak zeer lastig.

Cadeaubonnen en faillissement

Heb je een cadeaubon van een bedrijf dat failliet is? Dan heeft deze bon op dat moment geen waarde meer. Ook in die gevallen beland je dus achterin de rij als je bij een failliet bedrijf aanklopt om de waarde van de bon terug te krijgen. Nou zal dat laatste sowieso nooit het geval is, want het gaat dan om een tegoed: het geeft je geen recht op (teruggave) van geld; alleen in goederen. In het geval van het recent failliet verklaarde BCC kan het zijn dat een cadeaubon van dat bedrijf nog wel geldig is tijdens een faillisementsuitverkoop.

Hoelang is de wettelijke garantie?

Terug naar de algemene garantie op producten. De wet is vrij vaag over hoelang de wettelijke garantie precies is. Er geldt geen vaste termijn; het product moet een redelijke periode goed functioneren. Maar wat is redelijk? Dit hangt af van het type product, de prijs en wat er is verteld bij aankoop. Bierling: “Het hangt samen met mededelingen die in bijvoorbeeld reclame-uitingen zijn gedaan.” Omdat de wet geen exacte termijn noemt, heeft de brancheorganisatie voor elektronica UNETO-VNI richtlijnen opgesteld. Die wordt gehanteerd door winkels die zich hierbij hebben aangesloten. Dit geldt voor veel elektronicawinkels. Welke dat zijn, is na te zoeken op www.uneto-vni.nl. De richtlijn bepaalt dat een televisie van duizend euro of meer het minstens zes jaar moet doen. Een radio van 250 euro moet minimaal drie jaar blijven werken. In de tabel zijn de termijnen voor enkele veelvoorkomende categorieën te vinden.

©PXimport

Wordt in deze periode alles vergoed?

In principe moet een winkelier het product in de genoemde periode herstellen of vervangen. Als dat niet lukt, moet het aankoopbedrag worden teruggestort. Als het product al meerdere jaren is gebruikt, is het volgens ConsuWijzer wel redelijk als de klant een deel van de reparatie meebetaalt. Dat geldt ook bij vervanging door een nieuw exemplaar of ontbinding van de koop. “Als een televisie het vijf jaar heeft gedaan, kan het zijn dat de consument niet het volledige bedrag terugkrijgt,” zegt Bierling. Ook Media Markt hanteert die regel. “De verdeling van bijvoorbeeld de reparatiekosten is naar rato van het aantal maanden dat het product in bezit is geweest in verhouding met de gemiddelde levensduur,” vertelt woordvoerder Ruth Leijting over het beleid dat elektronicawinkel hanteert. “Wanneer een klant niet wenst mee te betalen, is er de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden. De waarde van het product wordt dan berekend naar rato van de leeftijd en de gemiddelde levensduur.”

Een tegoedbon, mag dat?

Bij sommige winkels wordt een tegoedbon aangeboden in plaats van het bedrag terug te geven. Een winkel mag dat wel aanbieden, maar daar hoeft een klant niet mee akkoord te gaan. Als de klant zijn geld terug wil, moet een winkelier daaraan voldoen.

En, zoals gezegd: een tegoedbon is niet meer geldig op het moment dat een winkel failliet is. Je kunt er dus geen producten meer mee kopen en geld terugkrijgen is sowieso niet mogelijk met een tegoedbon.

Als de winkelier tegenstribbelt

Het kan voorkomen dat de winkelier niet meewerkt. Hij beweert bijvoorbeeld dat het product niet netjes is behandeld en daardoor stuk is gegaan. In de wet staat dat de bewijslast gedurende de eerste zes maanden bij de verkoper ligt. Hij moet dan bewijzen dat je het product onzorgvuldig hebt gebruikt. Na dat eerste halfjaar is het aan de consument om met bewijs te komen. Het varieert hoe streng winkels hiermee omgaan. Leijting over het beleid van Media Markt: “Dit bewijzen is vaak moeilijk of zelfs onmogelijk voor de koper. Om het niet onnodig moeilijk te maken, ontnemen wij de bewijslast. Tenzij er duidelijk sprake is van een defect als gevolg van externe onheil zoals vocht, een val, stootschade of verkeerd gebruik.”

Geschillencommissie

Wie er niet uitkomt met een winkelier, kan naar De Geschillencommissie. Veel elektronicawinkels zijn hierbij aangesloten. Informatie hierover is te vinden op www.degeschillencommissie.nl. Als de verkoper niet is aangesloten bij deze commissie, rest de gang naar de rechter. Het is in zo’n geval belangrijk een inschatting te maken van de kosten. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, is het de moeite waard die in te schakelen.

Altijd terug naar verkoper

Om gebruik te maken van garantie, ga je altijd terug naar de verkoper. Het niet verstandig om de fabrikant rechtstreeks aan te spreken, want de koopovereenkomst is gesloten met de verkoper. Hij moet juridisch gezien dus het probleem oplossen. Bij een faillissement is dat wel anders, dan mag je meestal wel aankloppen bij de fabrikant.

Maar als onder normale omstandigheden een verkoper niet wordt ingelicht dat je de fabrikant rechtstreeks benadert, kan hij later een klacht afwijzen. Hij kan bijvoorbeeld tegenwerpen dat hem niet de kans is gegund om het product zelf te repareren, wat goedkoper uit had kunnen pakken. “In de praktijk zien we dat winkels vaak doorverwijzen naar de fabrikant,” zegt Bierling. “Dit kan soms sneller werken, omdat de winkelier het product zelf ook moet doorsturen.” Toch gaat daar nog weleens wat mis mee. “We krijgen meldingen dat de verkoper uit beeld verdwijnt en de consument het met de fabrikant uit moet zoeken.” Het komt ook voor dat een fabrikant zich aan eigen opgestelde garantievoorwaarden houdt, terwijl de consument op basis van de wet recht heeft op herstel, nieuw product of geld terug.

Help, het bonnetje is kwijt!

Wie teruggaat naar de winkel voor garantie, wordt meestal gevraagd om het aankoopbewijs te overleggen. Het is dus zaak het bonnetje goed te bewaren. Volgens de Consumentenbond is een kopie of foto van een bonnetje overigens ook geen probleem. Als dat toch ontbreekt, is het mogelijk om een ander bewijs te overhandigen. Denk aan een bankafschrift als je hebt betaald via internetbankieren of een pinautomaat. Als daar overtuigend uit blijkt dat het product is aangeschaft, is dat voldoende. Bij een faillissement is het altijd slim om het bonnetje te bewaren.

Extra garantie afsluiten

Soms bieden verkopers tegen bijbetaling extra garantie aan. Voor een winkel is dat aantrekkelijk: het zorgt voor extra omzet. Maar is het verstandig? Vaak is het overbodig. De winkelier is verplicht een product te leveren dat een redelijke termijn meegaat. Als het apparaat eerder kapotgaat, moet hij zorgen voor reparatie, nieuw product of geld terug. Een voordeel van extra garantie is dat er minder moeilijk wordt gedaan over de bewijslast. De klant hoeft ook na zes maanden niet te bewijzen zorgvuldig om te zijn gegaan met het apparaat. Extra garantie kun je ook overwegen als de garantietermijn duidelijk langer is. Denk aan een garantie voor vijf jaar, terwijl de wettelijke garantie maar drie jaar geldt.

Moet je een refurbished apparaat accepteren?

De laatste tijd worden steeds meer refurbished apparaten verkocht. Het zijn tweedehands apparaten die zijn nagekeken en – waar nodig – hersteld. Sommige winkeliers stellen voor een kapot product te vervangen voor een refurbished exemplaar. Dat hoeft een klant niet te accepteren. Hij heeft (als reparatie niet lukt) recht op een volledig nieuw exemplaar. De rechter heeft zich hier tot tweemaal toe over uitgesproken in een zaak tegen Apple.

Let ook goed op bij de aankoop van een refurbished of 'tweede kans'-artikel, er is namelijk een verschil. Een refurbished apparaat zoals bijvoorbeeld een telefoon of laptop kan gebruikssporen bevatten, zoals een licht beschadigd scherm of toetsen die ietwat versleten zijn.

Een tweede kans-product is een apparaat dat even uit de verpakking is gehaald, maar niet of nauwelijks is gebruikt. Vaak is dan alleen de verpakking beschadigd. Een tweede kans-artikel is dus heel kort gebruikt, terwijl een refurbished product grondig door de verkoper is gecontroleerd en eventueel is gerepareerd, bijvoorbeeld door het glas van een telefoon te vervangen. Een refurbished product is doorgaans vele malen goedkoper dan het product als nieuw is, terwijl er bij een tweede kans-product vaak maar echt een heel klein stukje van de prijs af gaat.

Ook hier speelt garantie een rol. Een refurbished product moet minimaal 6 maanden garantie hebben. Bij tweede kans-producten is de garantie gelijk als het product nieuw zou zijn, dus doorgaans is dat twee jaar.

©PXimport

Garantie in andere Europese landen

Bij aankoop van een product in een land dat behoort tot de Europese Unie (plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) gelden de bepalingen die in de Europese richtlijn Koop en Garantie zijn vastgelegd. Je hebt dus minimaal twee jaar recht op reparatie of vervanging. Dat moet bovendien binnen redelijke termijn gebeuren. Als dat niet mogelijk is, dan moet de klant zijn geld terugkrijgen. In sommige landen moet je een defect wel binnen twee maanden na constateren melden, zo ook in Nederland. Als een bedrijf binnen de EU een garantiegeval niet goed afhandelt, kun je een klacht indienen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Deze organisatie is in het leven geroepen om klanten te helpen hun klachten neer te leggen bij de geschillencommissie in het land van aankoop.

©PXimport

Garantie buiten Europa

Wie een product koopt buiten de Europese Unie, heeft te maken met de regels van het land van aankoop. Met een uitzondering: als de buitenlandse winkel zich nadrukkelijk richt op de Nederlandse markt, gelden dezelfde regels als in Nederland. Beroep op garantie in het buitenland is altijd lastiger dan bij een Nederlandse winkel. Niet alleen door de afstand, maar ook door de taalbarrière. Dat geldt zeker voor Chinese webwinkels. Om Europese klanten tegemoet te komen heeft het Chinese AliExpress wel geregeld dat smartphones en tablets een jaar garantie hebben. Dit wordt afgehandeld door verzekeraar Allianz. Voor andere producten is het afwachten hoe er met garantie wordt omgegaan. Houd sowieso rekening met een lange reparatietijd. Ook moet je soms een video toesturen waarin je het defect bewijst. Wie koopt in Amerika vindt bij Amazon de nodige informatie over garantie, maar ook hier geldt dat het versturen van een kapot product voor vertraging kan zorgen.

©PXimport

Laptop laten vallen, garantiegeval?

Garantie dekt niet onzorgvuldig gebruik. Wie zijn laptop laat vallen, kan geen aanspraak maken op garantie. In zo’n geval kun je wel uitzoeken of een verzekering de schade dekt. Als het in huis gebeurt, valt de schade mogelijk onder de inboedelverzekering. Er gelden wel voorwaarden, want je mag niet roekeloos zijn omgegaan met het apparaat. Bovendien wordt schade die je zelf veroorzaakt niet altijd vergoed. Als een partner of kind het heeft gedaan, is het wel gedekt. Exacte voorwaarden zijn te vinden in de polis van de verzekeraar. Een inboedelverzekering geldt alleen binnenshuis. Een ongelukje in de tuin wordt dus niet vergoed. Soms wordt een ongeluk in een ander huis wel vergoed, bijvoorbeeld een vakantiehuis. Verder sluiten verzekeraars soms smartphones en tablets uit. Om ze toch te kunnen verzekeren, kun je een kostbaarhedenverzekering overwegen. Wie op vakantie is, kan schade proberen te verhalen op de reisverzekering. Die vergoedt meestal een dagwaarde met een maximum. Als er in de voorwaarden staat dat je maximaal 300 euro vergoed krijgt, is dat voor een splinternieuwe laptop dus niet zo’n hoog bedrag. Overweeg in zo’n geval een hogere dekking af te sluiten. Ook smartphones zijn gedekt, met een maximum.

Dit wordt veel gerepareerd

Sommige producten worden vaker aangeboden ter reparatie dan andere. “Laptops, tablets en smartphones zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven,” zegt Ruth Leijting van Media Markt. “Op die producten zien we dat er eerder een beroep op garantie wordt gedaan bij een defect dan bijvoorbeeld voor een printer of e-reader.”

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 bij Coolblue: dit zijn de 10 beste deals van vandaag
© Coolblue
Huis

Black Friday 2025 bij Coolblue: dit zijn de 10 beste deals van vandaag

De afgelopen weken zag je al overal Black Friday-aanbiedingen voorbij komen, maar vandaag barst het echt los. Hieronder zie je welke deals bij Coolblue je echt niet wilt missen. Wees er snel bij, want: op = op!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Coolblue

Philips Hue White Ambiance GU10 3-pack

Met de Philips Hue White Ambiance GU10 spots bepaal je met één druk op de knop precies de juiste sfeer in huis. Ze geven alle tinten wit licht, van koel en helder voor overdag tot zacht warm licht voor een ontspannen avond. Je bedient de verlichting eenvoudig via bluetooth, of breidt de mogelijkheden uit met een Hue Bridge om routines in te stellen en het licht ook buitenshuis te regelen. De spots reageren bovendien op spraak via Google Assistent, Alexa en Siri. Met deze deal haal je er meteen drie in huis!

Philips Hue White Ambiance GU10 3-pack

Adviesprijs 69,99 euro. Nu voor 37,99 euro. Dat betekent bijna 46% korting!

TCL 55" QD Mini-led C61K 4K

De TCL 55" QD Mini-led C61K 4K combineert helder beeld met diepe contrasten en natuurgetrouwe kleuren. Dankzij de mini-ledverlichting met local dimming blijven donkere scènes echt donker, terwijl felle details zoals zonlicht of vuur helder oplichten zonder grijze waas. De quantum-dotlaag zorgt voor levendige, realistische kleuren die in elke scène tot hun recht komen. Het geluid komt van drie ingebouwde Onkyo-speakers, goed voor een vol en helder klankbeeld. Een complete 55 inch tv die zich onderscheidt in beeld én geluid.

TCL 55" QD Mini-led C61K 4K

Adviesprijs 699 euro. Nu voor 499 euro. Dat betekent bijna 29% korting!

Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G

De Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G biedt veel snelheid en ruimte in een strak ontwerp. Het 6,7 inch full-hd-scherm laat games, video's en foto's haarscherp zien, terwijl de krachtige hardware moeiteloos meerdere apps tegelijk aankan. Met de drie camera's op de achterkant leg je beelden vast in 4K-kwaliteit en dankzij het ruime opslaggeheugen heb je plaats voor al je foto's en bestanden. De 5.000 mAh-batterij houdt het bij normaal gebruik de hele dag vol, zodat je zonder zorgen online blijft.

Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G

Adviesprijs 529 euro. Nu voor 319 euro. Dat betekent bijna 40% korting!

Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi

De Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi is een snelle en betrouwbare tablet voor alledaags gebruik. Het scherpe display toont films, series en foto's in levendige kleuren en fijne details. Dankzij de vlotte prestaties schakel je moeiteloos tussen apps, blader je door websites en speel je lichte games zonder haperingen. Perfect voor wie een iPad zoekt voor dagelijks gebruik.

Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi

Adviesprijs 409 euro. Nu voor 349 euro. Dat betekent bijna 15% korting!

Bosch WGG244ZONL

De Bosch WGG244ZONL (serie 6) combineert kracht met stilte en zuinigheid. Met 9 kilo vulgewicht is er genoeg ruimte voor een volle week was, terwijl het maximale geluidsniveau van 70 decibel zorgt dat je ook tijdens het thuiswerken kunt wassen zonder hinder. Dankzij energieklasse A verbruik je minimaal, zelfs bij kleine wasjes. Met het Iron Assist-programma stoom je snel kreukels uit overhemden of shirts, en met SpeedPerfect verkort je wasprogramma's tot wel 65% – ideaal als je haast hebt.

Bosch WGG244ZONL

Adviesprijs 939 euro. Nu voor 599 euro. Dat betekent ruim 36% korting!

Ninja Foodi AirFryer AF300EU

De Ninja Foodi AirFryer AF300EU heeft twee aparte baklades, zodat je friet en vlees tegelijk bereidt zonder dat iets te vroeg klaar is. Dankzij de Sync-functie lopen beide bereidingen perfect gelijk. Met zes kookstanden – van bakken en roosteren tot opwarmen en drogen – maak je met gemak een complete maaltijd voor het hele gezin. De airfryer haalt een temperatuur tot 240 graden voor extra knapperige resultaten, en na het eten gaan de losse onderdelen gewoon in de vaatwasser.

Ninja Foodi AirFryer AF300EU

Adviesprijs 229 euro. Nu voor 109 euro. Dat betekent ruim 52% korting!

Philips FC9745/09 PowerPro Expert

De Philips FC9745/09 PowerPro Expert levert krachtige zuigprestaties op elk vloertype. Met de parketborstel reinig je houten vloeren voorzichtig, terwijl de tapijtborstel laagpolig tapijt grondig schoonmaakt. Wissel je liever niet steeds van opzetstuk, dan gebruik je de TriActive+ combizuigmond die moeiteloos schakelt tussen harde vloeren en tapijt. Voor dierenharen en grove vloerkleden is er de turboborstel. Dankzij de PowerCyclone 8-techniek blijft de zuigkracht hoog, zelfs bij een volle stofbak, en met de actieradius van 10 meter bereik je een hele verdieping zonder van stopcontact te wisselen.

Philips FC9745/09 PowerPro Expert

Adviesprijs 279,99 euro. Nu voor 159 euro. Dat betekent ruim 43% korting!

eufy X10 Pro Omni

De eufy X10 Pro Omni neemt het schoonmaken volledig van je over. In het slimme basisstation leegt hij automatisch zijn stofbak, vult de watertank bij en wast én droogt zijn dweilpads. Met een zuigkracht van 8000 Pascal verwijdert hij moeiteloos vuil, terwijl de draaiende dweilpads hardnekkige vlekken aanpakken. Dankzij lasernavigatie en slimme objectherkenning rijdt de robot doelgericht door je huis zonder vast te lopen. Op tapijt verhoogt hij automatisch de zuigkracht en tilt hij de dweilpads op, zodat je niet hoeft te wisselen tussen stofzuigen en dweilen. Alles regel je eenvoudig via de app, waar de robot steeds beter leert hoe jouw huis in elkaar zit.

eufy X10 Pro Omni

Adviesprijs 699 euro. Nu voor 439 euro. Dat betekent ruim 37% korting!

Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue

De Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue droogt en stylet je haar snel en zorgvuldig. Dankzij de slimme warmteregeling blijft de temperatuur constant, zodat je haar beschermd blijft tegen hitte. De motor zit in het handvat, wat zorgt voor een lichte en goed gebalanceerde föhn die prettig in de hand ligt. Met de drie meegeleverde opzetstukken tem je pluizig haar, droog je fijn haar extra zacht en geef je steil of golvend haar een glanzende finish. Gebruik de koude stand om je coupe langer in model te houden.

Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue

Adviesprijs 429 euro. Nu voor 279 euro. Dat betekent bijna 35% korting!

Sonos Era 100 Zwart

De Sonos Era 100 Zwart vult elke kamer met rijk, helder geluid en sluit moeiteloos aan op je dagelijkse routine. Je streamt muziek via wifi, bluetooth of AirPlay en bedient alles eenvoudig met de Sonos-app. Combineer meerdere speakers voor multiroom-geluid of koppel de Era 100 aan een Sonos-soundbar voor volwaardig surround-geluid bij films en series. Met Amazon Alexa regel je de speaker met je stem, en dankzij Spotify Connect speel je direct af vanaf je telefoon.

Sonos Era 100 Zwart

Adviesprijs 229 euro. Nu voor 179 euro. Dat betekent bijna 22% korting!

▼ Volgende artikel
Black Friday op Kieskeurig.nl: de best geteste tv’s van 2025 mét actuele deals
© Gorodenkoff - stock.adobe.com
Huis

Black Friday op Kieskeurig.nl: de best geteste tv’s van 2025 mét actuele deals

Kieskeurig.nl en ID.nl laten ieder jaar de beste televisies testen door Eric Beeckmans. We hebben ontdekt dat een aantal van deze tv's nu ook tijdens Black Friday enorm in prijs zijn gedaald, waardoor het voordeel kan oplopen tot wel enkele honderden euro's! Lees snel verder voor een overzicht van de tv's met de laagste prijzen!

LG OLED evo AI 65C54LA

De LG OLED65C54LA is een kleine update van LG’s populaire C‑serie. Het paneel biedt betere piekhelderheid en een uitstekende fabriekskalibratie. De tv ondersteunt Dolby Vision en HDR10, en dankzij vier HDMI 2.1‑poorten is hij geschikt voor gamen. WebOS 25 reageert snel en LG belooft vijf jaar software‑updates, maar de startpagina bevat advertenties. Daarnaast ontbreken HDR10+ en DTS‑ondersteuning.

Adviesprijs 2.099 euro / Actuele prijs:

Sony Bravia 8 II K‑65XR8M2

De Sony Bravia 8 II K‑65XR8M2 levert een indrukwekkend beeld met veel detail, goede schaduwwerking en sterke beeldverwerking. De OLED‑tv ondersteunt Dolby Vision en gebruikt Google TV, maar heeft slechts twee HDMI 2.1‑poorten (maximaal 4K @ 120 Hz) en haalt een iets lagere piekhelderheid dan concurrenten. Dankzij het Acoustic Surface‑audiosysteem klinkt hij beter dan veel platte tv’s en Sony Pictures Core biedt toegang tot films.

Adviesprijs 3.699 euro / Actuele prijs:

TCL 55C6K

De TCL 55C6K is een betaalbare mini‑LED‑tv met 180 local‑dimmingzones. In SDR levert hij mooie kleuren, maar in HDR is het contrast en de piekhelderheid relatief beperkt. Filmmaker‑ en film­modus zijn goed gekalibreerd en Google TV biedt een uitgebreid app‑aanbod. Twee HDMI 2.1‑poorten ondersteunen 4K @ 120 Hz en variabele refresh rates. Voor de prijs biedt de tv goede prestaties, al is de C6K soms duurder dan de betere C7K.

Adviesprijs 899 euro / Actuele prijs:

Philips 65OLED950

De Philips 65OLED950 is een high‑end OLED‑tv met het META‑3‑paneel, waardoor hij recordbrekende piekhelderheid en contrast levert. De vierzijdige Ambilight en uitstekende beeldverwerking maken HDR‑content zeer indrukwekkend. De tv ondersteunt alle HDR‑formaten, heeft goede gamingfuncties met twee HDMI 2.1‑poorten en biedt Google TV en AirPlay 2. Het geluid is ruimtelijk met Dolby Atmos en DTS:X, al zijn er soms lichte banding‑artefacten in donkere scènes.

Adviesprijs 3.499 euro / Actuele prijs:

LG OLED EVO 65G56LS

De LG OLED EVO 65G56LS (G5) tilt OLED naar een nieuw niveau. De tv gebruikt een vernieuwd paneel met hoge piekhelderheid en groot kleurbereik; het dynamische Filmmaker‑profiel is nagenoeg referentiekwaliteit. Het Alpha 11‑procesor en WebOS 25 zorgen voor soepele beelden en handige AI‑functies, al leveren die laatste weinig meerwaarde. De ingebouwde luidsprekers klinken goed, maar DTS ontbreekt. Gamers profiteren van vier HDMI 2.1‑poorten en 4K @ 144 Hz. De prijs is hoog, maar LG levert vijf jaar software‑updates.

Adviesprijs 3.299 euro / Actuele prijs:

LG OLED65B4

De LG OLED65B4 biedt OLED‑prestaties tegen een relatief lage prijs. Het paneel is iets minder helder dan de topmodellen, maar biedt toch een mooi contrast en goede HDR‑beelden in Dolby Vision. De Alpha8‑processor levert nette beeldverwerking, al kunnen lichte banding‑verschijnselen in kleurverlopen voorkomen. WebOS 24 met vijf jaar updates is gebruiksvriendelijk. Vier HDMI 2.1‑poorten ondersteunen 4K @ 120 Hz en VRR.


Adviesprijs 1.599 euro / Actuele prijs:

Samsung QE55QN85D

De Samsung QE55QN85D is een Neo QLED‑tv met solide prestaties maar zonder echte uitschieters. Het mini‑LED‑paneel biedt veel helderheid, goede contrasten en een groot kleurbereik; de Filmmaker‑modus is netjes gekalibreerd. Tizen Smart Hub levert veel functies en vier HDMI 2.1‑poorten maken de tv geschikt voor gamers. Geluid is redelijk, maar Dolby Vision en DTS ontbreken en het aantal dimmingzones beperkt de uniformiteit.

Adviesprijs 1.199 euro / Actuele prijs: