Veilig online.
Nokia wint het van Apple met verkoop van smartphones
De op Android gebaseerde smartphones, zoals de recent aangekondigde Motorola Droid, worden door velen gezien als de potentiële iPhone-killer. Zo lijkt het alsof Apple de belangrijkste concurrent in de smartphonemarkt is, die verslagen moet worden. Toch doet Nokia in zijn eentje nog steeds erg goed als marktleider op smartphonegebied.Nokia is nog steeds markleider met 37% marktaandeel in het derde kwartaal van dit jaar, aldus marktonderzoeker IDC. De concurrent die daar het dichtste bijkomt is Research in Motion, de makers van de Blackberry die 19% marktaandeel hebben.

Accu's: origineel of kloon?
Het blijft er stil rondom de Crunchpad
BlackBerry dood? Nog lang niet!
Alle jubelverhalen over de iPhone ten spijt lijkt het erop dat de BlackBerry zich nog lang niet gewonnen geeft. Een recente marktanalyse laat zien dat de iPhone weer op de derde plek staat, na de BlackBerry. Een jaar geleden had de iPhone zijn concurrent ingehaald.In een jaar is erveel gebeurd op de smartphonemarkt. De nummer één-speler, Nokia, heeft zijn marktaandeel niet uit weten te breiden maar ook niets ingeleverd (van 37,8 in Q3 2008 naar 37,9 procent in Q3 2009).

Paypal begint nieuwe betaalstrategie
Paypal heeft zijn Paypal X-programma nu officieel beschikbaar gemaakt. Dit is een API (application Program Interface) die ontwikkelaars de mogelijkheid biedt Paypal betalingen naadloos in hun applicaties te integreren. Paypal wil hiermee de concurrentie het hoofd bieden van recente online betaalinitiatieven van Google en Facebook.Dankzij de nieuwe API kunnen webtoepassingen Paypal zo integreren dat klanten rechstreeks betalen zonder zoals in het verleden voor een betaling omgeleid te worden naar een site van het betaalbedrijf zelf.

Overheid start campagne voor internetvaardigheid
Een mailtje sturen, internetbankieren, online iets kopen of digitaal je belastingaangifte doen: voor de meeste mensen vormt dit geen probleem. Toch zijn er 1,6 miljoen Nederlanders waarvan de digitale vaardigheden zodanig onder de maat zijn dat ze hoognodig bijgeschoold moeten worden.Het is de overheid die deze taak op zich genomen heeft. Gisteren gaf Frank Heemskerk, Staatssecretaris van Economische Zaken, de aftrap vanhet Internet Boot Camp.

Ook interessant
Europese Commissie is voor vrij internetverkeer
De kogel is definitief door de kerk: Europeanen die betrapt worden op illegaal downloaden, mogen niet zomaar door hun provider worden afgesloten. Dat heeft het Europees Parlement deze week besloten.Het Europees Parlement en de Europese ministers hebben woensdagavond laat overeenstemming bereikt over het beschermen van internettoegang als grondrecht.
Nvidia profiteert van herstel pc-markt
Fabrikant van grafische chips Nvidia rapporteert goede resultaten over het afgelopen kwartaal, dankzij het doorzettende herstel van de pc-verkopen.De firma rapporteert een omzet van ruim 900 miljoen dollar voor het derde kwartaal, beter dan de door analisten verwachte 838 miljoen dollar. Deze omzet is 16% hoger dan die van het voorgaande kwartaal en ietsje beter dan de omzet over dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel is daarmee gestegen naar 19 cent per aandeel vergeleken met 11 cent vorig jaar. De aandelenkoers steeg naar aanleiding van deze berichten met 6 %.
Flinke groei in chipverkoop verwacht voor 2010
Dankzij een groei van 20% over het derde kwartaal van 2009 in de verkopen van halfgeleider chips, komt de totale daling over 2009 ten opzichte van 2008 uit op een geschatte 10%. Dit is aanzienlijk beter dan de eerder verwachte daling van 14%.Britse marktonderzoeker Future Horizons heeft zijn voorspellingen over 2009 aanzienlijk bijgesteld dankzij een onverwacht snel herstel. De verkopen in september warenbeter dan de meest optimistische verwachtingen. Het marktherstel heeft al in het tweede kwartaal ingezet met een groei van 17%.
iPhone-introductie flopt in China
Bij de introductie van de iPhone in China zouden er rijen en rijen met mensen buiten de winkels staan. Het lijkt er nu op dat deze mensen betaald kregen om te doen alsof ze de iPhone graag wilden, want de introductie kan met recht een flop genoemd worden.Apple wil erg graag zijn voet in de Chinese en Russische markt krijgen. Niet vreemd wanneer je je bedenkt dat dit de twee grootste groeimarkten zijn van het moment.
Skype-oprichters keren terug bij Skype
Het lijkt erop dat er een einde komt aan de soap tussen eBay en Joltid. Het eerste bezit Skype, het tweede bezit de rechten op de onderliggende p2p-techniek. eBay en Joltid zijn al enige tijd in een rechtszaak verwikkeld, met als inzet de voip-dienst Skype.eBay kocht enige tijd geleden Skype over van oprichters Zennström en Friis. Deze richten daarop het bedrijf Joltid op. Joltid behield de rechten op de onderliggende p2p-techniek waar Skype gebruik van maakt, eBay sloot bij dit bedrijf een licentie af.
Simlock nieuwe iPhones nu ook gekraakt
Goed nieuws voor wie een iPhone in het buitenland heeft gekocht: hacker GeoHot heeft de meest recente baseband (modemfirmware) van de iPhone 3G en iPhone 3GS weten te kraken. Dankzij zijn blacksn0w-hack is het mogelijk sim-kaarten van alle providers te gebruiken.Wie een iPhone heeft, kan deze jailbreaken. Dat betekent dat het bestandssysteem open komt te liggen en dat er third-party applicaties op geïnstalleerd kunnen worden die niet door Apple goedgekeurd zijn. Jailbreaken is al langere tijd mogelijk met alle huidige iPhone-modellen.
Atheros kondigt extreem zuinige 802.11n-chip aan
Atheros heeft de AR6003 aangekondigd. Deze chip biedt bluetooth- en 802.11n-functionaliteit aan en is bedoeld voor gebruik in smartphones en andere kleine mobiele apparaten. Hoewel de AR6003 niet de eerste 802.11n-chip voor smartphones is, is het wel verreweg de zuinigste chip.De Atheros AR6003 moet concurreren met de Broadcom BCM4329, die we al tegenkomen in de iPhone 3GS. Maar van échte concurrentie wil Atheros niet spreken, want de AR6003 is veel zuiniger dan de BCM4329. Atheros spreekt zelf over twee tot twee-en-een-half keer zo zuinig.
Hector Ruiz, CEO van Globalfoundries, treedt af
Een groot aandelenschandaal begint steeds meer slachtoffers te eisen. Het draait om het afstoten van de AMD-fabrieken naar een seperate entiteit, Globalfoundries. Bij dit afstoten zou er spraken geweest zijn van handel met voorkennis.Vlak voordat AMD bekend maakte dat het zijn fabs zou afstoten naar een nieuw bedrijf zou AMD-baas Hector Ruiz dit feit met investeerders hebben gedeeld. Handel met voorkennis, dus. Ruiz is op dit moment CEO van Globalfoundries, maar heeft aangegeven af te treden.
Twintigmiljoen mobiele telefoonaansluitingen
Er zijn bijna 20 miljoen mobiele telefoonaansluitingen. Een verdubbeling ten opzichte van 2000. Het aantal vaste telefoonaansluitingen blijft met 5,8 miljoen redelijk stabiel. Wel stijgt het aandeel van Viop ten opzichte van de aloude analoge (pstn-)aansluiting.Het Ministerie van Economische zaken publiceert een rapport over de stand van zaken rond de ontwikkelingen op het gebied van telecom en ict. De belangrijkste conclusies hieruit zijn:
Sony Ericsson Xperia X10 Android-telefoon
Ook Sony Ericsson springt op de Android-trein en heeft vandaag officieel zijn eerste smartphone met Android aangekondigd. Het is Sony Ericsson vlaggeschip en moet het summum vormen van gebruiksgemak en geïntegreerde functionaliteit op het gebied van sociale media.De geruchten gingen al geruime tijd rond maar nu is het dan officieel. De Xperia X10 wordt Sony Ericsssons eerste Android telefoon. We moeten nog even geduld hebben maar het toestel zal in het eerste kwartaal van 2010 beschikbaar komen.
Zink-lucht wordt opvolger van lithium-ion
Hoewel lithium-ion-accu's veel meer energie kunnen bevatten dan hun voorgangers, blijven de accu's wel de zwakke schakel in hedendaagse apparatuur. Een opvolger staat nu eindelijk voor de deur: het gaat om accu's die gebruik maken van zink en lucht.Lithium-ion is al langere tijd op de markt. De techniekverving destijds vooral de nikkel-cadmium-accu's, die een minder lange loopduur hadden enbekend stonden om hun geheugeneffect. Lithium-ion isstukken beter, maar ook niet zonder problemen: herinnert u zich nog de terugroepacties vanwege exploderende notebookbatterijen?
''Wii krijgt in 2010 blu-ray en 1080p''
Nintendo gaat vermoedelijk volgend jaar al een opvolger van de Wii uitbrengen. De focus van deze Wii 2 zal high definition zijn; de console krijgt naar verluidt 1080p-weergave en een ingebouwde blu-ray-speler.Als we de geruchten mogen geloven komt de Wii 2 al in het derde kwartaal van 2010 op de markt. Daarmee is Nintendo concurrenten Microsoft en Sony voor; die komen pas in 2011 of 2012 met nieuwe consoles op de markt. De informatie over de Wii 2 is afkomstig van een Nintendo-medewerker in Frankrijk.