ID.nl logo
Zo doe je dat: Printen vanuit iOS
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Zo doe je dat: Printen vanuit iOS

Als je iets wilt printen dat je op je iPhone open hebt staan, is het omslachtig om je pc aan te zetten. Wanneer je de juiste trucjes toepast, accepteert iedere printer probleemloos mobiele afdruktaken.

Voor afdruktaken grijpen we nog altijd regelmatig naar onze pc of notebook, omdat de printer daar nu eenmaal is op aangesloten. Best gek eigenlijk, want belangrijke zaken zie je meestal als eerste op je iPhone voorbijkomen. Concertkaarten, aankoopbewijzen, foto's, nieuwsbrieven, bankafschriften, rekeningen, loonstrookjes en uitnodigingen: je ontvangt ze tegenwoordig vaak via e-mail. Dus waarom niet ook direct afdrukken vanaf je smartphone?

Als je een e-mail ontvangt waarvan je de bijlage(n) wilt afdrukken, dan regel je dat voortaan direct. Dat kan zowel met als zonder Apples AirPrint-technologie. Ook van kiekjes die je onderweg schiet, zorg je desgewenst meteen voor een analoge versie op fotopapier. Met het gebruik van de juiste apps stoom je elke printer klaar om mobiele afdrukopdrachten te verwerken. Een voordeel, want ieder bestand kun je dus zonder omweg afdrukken vanaf een iPhone.

01 AirPrint

Printers die de AirPrint-techniek van Apple ondersteunen, werken naadloos samen met iOS. In het mobiele besturingssysteem van de iPhone is al een afdrukknop aanwezig, en om AirPrint te gebruiken, hoef je geen extra app te installeren. Houd er rekening mee dat AirPrint alleen werkt in programma's en apps die compatibel zijn met deze techniek, zoals Safari, Mail, Foto's, iBooks en Evernote.

Overigens zijn er niet zo veel app-bouwers die het iOS-afdruksysteem implementeren. Op zich geen probleem, want je zult vooral de behoefte hebben om bestanden, foto's en webpagina's af te drukken vanuit diverse standaardprogramma's die de iPhone rijk is. Mocht je geen idee hebben of je printer AirPrint ondersteunt, dan controleer je dat op de website van Apple.

Het is niet bijster ingewikkeld om een afdrukopdracht naar een AirPrint-apparaat te verzenden. Je klikt op het actiepictogram (rechthoek met een pijl), waarna je kiest voor de optie Druk af. Vervolgens is het alleen nog nodig om de juiste printer en het aantal pagina's te selecteren. Als de machine een duplexmodule in huis heeft, kies je er optioneel voor om dubbelzijdig af te drukken.

Na de bevestiging van de afdruktaak, toont het iOS-apparaat een voortgangsvenster. Herkent je iPhone geen printer, dan is de AirPrint-functie op dit apparaat mogelijk uitgeschakeld. Verder is er wellicht een firmware-update noodzakelijk om het iOS-afdruksysteem te activeren.

©PXimport

Via het actiepictogram druk je gemakkelijk foto's af op een AirPrint-apparaat.

02 Zonder AirPrint

Lang niet alle printers ondersteunen AirPrint, gelukkig zijn er meer mogelijkheden. Heb je een netwerkprinter zonder ondersteuning voor AirPrint, dan is er iets meer werk aan de winkel. Je hebt dan namelijk een driver nodig die in staat is om te communiceren met het afdrukapparaat.

Gelukkig hebben alle bekende fabrikanten van printers een eigen app voor iOS ontwikkeld. Hiermee voeg je vrij eenvoudig een afdrukfunctie aan de iPhone toe. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met iPrint afdruktaken naar een geschikte Epson-printer te sturen. Andere bekende printerfabrikanten met een eigen app voor iOS zijn onder meer HP (ePrint, Printer Control), Brother (iPrint & Scan), Samsung (Mobile Print), Lexmark (Mobile Printing) en Canon (Easy-PhotoPrint). De meeste toepassingen kunnen Office-documenten, pdf'jes, foto's en webpagina's afdrukken.

De print-app herkent als het goed is automatisch het afdrukapparaat in het netwerk. Je hoeft dan alleen nog maar aan te geven waarvan je een printje wilt hebben. Nadat je een afdruktaak hebt geselecteerd, geef je de gewenste instellingen op. Zo kies je onder andere het papierformaat, de papiersoort en de afdrukkwaliteit. Bij geschikte printers kies je optioneel ook tussen enkel- of dubbelzijdig afdrukken. Daarnaast geef je aan hoeveel exemplaren je wilt afdrukken. Sommige apps bieden de mogelijkheid om een datum toe te voegen en de kleuren aan te passen.

Als alle opties naar wens zijn ingesteld, kun je de printopdracht starten. Houd er rekening mee dat bij een trage verbinding de afdruktaak ook wat meer tijd in beslag neemt.

©PXimport

Zoek in de App Store naar een geschikte toepassing, bepaal wat je wilt printen en selecteer de gewenste afdrukinstellingen.

03 Scannen en onderhoud

De print-apps van de verschillende print-fabrikanten bieden vaak nog meer mogelijkheden. Zo scan je vaak gemakkelijk papieren documenten naar je iPhone. Digitale kopieën van belangrijke A4'tjes en foto's bewaar je op deze wijze veilig in je broekzak. Je legt eerst een velletje op de glasplaat van de scanner of je doet een stapeltje papier in de automatische documentinvoer. Afhankelijk van welke print-app je gebruikt, zijn er diverse instellingen beschikbaar.

Let vooral op de resolutie. Voor foto's gebruik je het beste een resolutie van 300 dpi. Vervolgens start je de scantaak. Na afloop is er meestal gelegenheid om de afmetingen aan te passen. Je bepaalt als laatste in welk bestandsformaat je de gedigitaliseerde versie wilt bewaren op je iPhone.

Afhankelijk van de gebruikte printer-app voer je ook allerlei onderhoudstaken uit. Hierdoor weet je meteen hoe de printer ervoor staat. Je hoeft dan namelijk de pc niet op te starten om met de onderhoudssoftware van de printer aan de slag te gaan. Het inktniveau maakt bijvoorbeeld duidelijk welke kleuren er bijna op zijn, zodat je de juiste cartridge tijdig kunt vervangen.

In de iPrint-app van Epson is het zelfs mogelijk om de printkop te reinigen en spuitkanaaltjes te controleren. Vooral wanneer je merkt dat de afdrukken niet meer zo mooi zijn, loont het de moeite om de onderhoudsopties eens nauwkeurig door te nemen.

©PXimport

Je scant moeiteloos analoge documenten en foto's naar je iPhone en met de iPrint-app van Epson regel je het onderhoud van de printer op je iOS-apparaat.

04 Extra mogelijkheden print-apps

Veel print-apps die hardwarefabrikanten uitbrengen werken ook samen met online opslagdiensten zoals Dropbox, Box.net, Google Drive en Evernote. Dat is vooral handig wanneer je veel bestanden in de cloud hebt opgeslagen. Als je bijvoorbeeld een afdruk van een belangrijk document wilt hebben, hoef je dit bestand niet eerst naar je iPhone te downloaden. In plaats daarvan stuur je het document vanuit de cloud rechtstreeks naar je printer. In de print-app geef je de accountgegevens op van een online opslagdienst, waarna de iPhone vervolgens alle opgeslagen bestanden toont. Je hoeft dan alleen maar een document of foto te selecteren om de afdruktaak te starten.

Als je iPhone zich niet binnen je thuisnetwerk bevindt, is het soms ook mogelijk om een afdrukopdracht te verzenden naar je printer die thuis staat. Handig, want als je dan thuiskomt van bijvoorbeeld je werk, liggen de afgedrukte A4'tjes al in de papierlade.

Epson en HP hebben hiervoor leuke oplossingen bedacht. Via Epson Connect en HP ePrint stuur je namelijk een document of foto naar het unieke e-mailadres van de printer. Er is ondersteuning voor alle gangbare bestandsformaten, zoals jpg, docx en pdf. Zodra de e-mail op de printer binnenkomt, verwerkt het apparaat de afdruktaak automatisch. Als je hiervan gebruik wilt maken, dien je wel een account aan te maken. Je surft in dat geval respectievelijk naar www.epsonconnect.com of www.eprint.com.

©PXimport

Ook bestanden die je in de cloud hebt opgeslagen, kun je printen vanaf je iPhone.

Google Cloud Print

Google Cloud Print is een universele oplossing om printers overal toegankelijk te maken voor verschillende apparaten, zoals pc's, notebooks, tablets en smartphones. Je kunt je op www.google.com/cloudprint/learn aanmelden voor de dienst. Het enige wat je hoeft te doen, is een printer koppelen aan Google Coud Print. Luxe afdrukapparaten maken rechtstreeks verbinding met de online server van Google. Heb je een oudere machine staan, dan registreer je de printer via de geavanceerde instellingen in de Chrome-browser. Vanaf een iOS-apparaat is het momenteel alleen mogelijk om met PrintCentral Pro en verschillende webversies van Google-diensten printopdrachten te verzenden via Google Cloud Print.

©PXimport

Met Google Cloud Print kun je iedere printer met je iPhone verbinden.

05 Oudere printers

Printers hebben over het algemeen een lange levensduur. De kans is daarom aanwezig dat je huidige afdrukapparatuur nog te ouderwets is om samen te werken met AirPrint of apps van printerfabrikanten. PrintCentral biedt als alternatief een universele oplossing aan die werkt op alle netwerk- én usb-printers.

Bij gebruik van een usb-printer is het wel noodzakelijk om extra software op een pc te installeren waarop de hardware is aangesloten. Het programma WePrint Server is beschikbaar voor Windows en Mac OS X. Een bijkomend voordeel is dat het met de software ook mogelijk is om afdrukopdrachten via 3G of 4G te ontvangen. Je vindt het downloadbestand hier. Voor een bedrag van 4,49 euro schaf je PrintCentral aan in de App Store.

©PXimport

Met behulp van de betaalde app PrintCentral maak je elke printer geschikt voor de iPhone.

06 Printer toevoegen

Zeker bij een netwerkprinter kost het weinig moeite om een afdruk te maken via PrintCentral. In het beginscherm selecteer je eerst een document of foto. Via het plusteken voeg je desgewenst nog meer bestanden toe. Je tikt daarna rechtsboven het pictogram met de printer aan. PrintCentral herkent automatisch afdrukapparaten binnen je thuisnetwerk. Je drukt op de naam van de printer, waarna je zo nodig een testpagina afdrukt. Vergeet niet om het aantal kopieën en het juiste papierformaat te selecteren. Met Preview bekijk je eventueel een afdrukvoorbeeld. Gebruik tot slot de knop Printen om het afdrukapparaat aan het werk te zetten.

Ook als de printer geen deel uitmaakt van het thuisnetwerk, verzend je evengoed printopdrachten vanaf je iPhone. Je hoeft alleen maar te zorgen dat WePrint Server actief is op de computer waaraan de usb-printer is gekoppeld. Overigens is het niet nodig om de voorgestelde applicatie Bonjour te installeren. Zodra je een afdruktaak start in PrintCentral, verschijnt vanzelf de naam van de printer in beeld met het juiste IP-adres. Is de term Beschikbaar te zien, dan gebruik je zonder problemen dit afdrukapparaat. Vergeet niet om alle instellingen door te nemen.

©PXimport

PrintCentral pikt automatisch je netwerkprinter op.

07 Printen via 3G en 4G

Je gebruikt het pc-programma WePrint Server ook om buitenshuis printen mogelijk te maken. Overal waar er een mobiele internetverbinding beschikbaar is, benader je moeiteloos de printer in je woning. Voor deze functie heb je een Gmail-account nodig (www.gmail.com).

In WePrint Server klik je achtereenvolgens op Printen via 3G / Instellingen. Je vinkt daarna de voorgestelde optie aan, waarna je de inloggegevens van Gmail invult. Controleer via Test de verbinding en sluit af met Opslaan. Bepaal hoe vaak WePrint Server moet checken op nieuwe afdruktaken. Je start een printopdracht op je iPhone via PrintCentral. Kies voor Printen via 3G/EDGE en vul je Gmail-gegevens in. Het afdrukapparaat haalt printopdrachten indirect binnen vanaf Gmail, waardoor buitenshuis afdrukken voortaan een eenvoudig karweitje is.

©PXimport

Met een Gmail-adres kun je altijd en overal afdrukken.

08 E-mails en webpagina's afdrukken

PrintCentral nestelt zich niet in de standaardprogramma's van iOS. Zo zal je in de Mail-applicatie van je iPhone bijvoorbeeld geen afdrukfunctie van PrintCentral tegenkomen. Toch is het wel degelijk mogelijk om (bijlagen van) e-mails uit te printen. De app heeft namelijk zelf een e-mailclient aan boord waarin je accounts van onder meer je internetprovider, Outlook.com en Gmail integreert. Op die manier ontvang je alle e-mails in PrintCentral, zodat je ze evengoed kunt uitprinten.

Vanuit het beginscherm open je het onderdeel E-mail en voeg je een nieuw account toe. Kies in de lijst de juiste aanbieder, zoals Gmail of Hotmail (Outlook.com). Overigens is er ook ondersteuning voor IMAP en POP3. Zodra alle benodigde gegevens bij PrintCentral bekend zijn, druk je simpel e-mails inclusief bijlagen af. PrintCentral heeft ook een geïntegreerde browser, waarmee je gemakkelijk webpagina's afdrukt. De functies vallen niet tegen, want je stelt probleemloos zelf een startpagina in, voegt bladwijzers toe en gebruikt verschillende tabbladen.

Gebruik je liever gewoon Safari om mobiel te surfen? Via een slim trucje stuur je vanuit deze browser ook printopdrachten naar PrintCentral. Het werkt erg eenvoudig. Je hoeft namelijk alleen maar de letter 'z' voor een url te zetten. De website http://iphone-magazine.nl wordt dan bijvoorbeeld zhttp://iphone-magazine.nl. Vervolgens komt PrintCentral gelijk met de printinstellingen op de proppen. Zodra je de gewenste instellingen hebt gekozen, maak je van de webpagina een kopietje.

©PXimport

Met een kleine aanpassing in de url verzend je afdrukopdrachten naar PrintCentral.

Klembord

Tekst en plaatjes die je naar het klembord van de iPhone hebt gekopieerd, druk je simpel af met PrintCentral. Op die manier maak je bijvoorbeeld een afdruk van leuke berichten op Twitter of WhatsApp. Ook mooie foto's op internet kun je zo uitprinten. Selecteer eerst de afbeelding of de tekst en druk op Kopieer. Kies dan in het startvenster van PrintCentral voor Klembord. Heb je verschillende zaken naar het klembord gekopieerd, dan kun je alles in het overzicht terugvinden. Plaats een vinkje voor teksten en/of afbeeldingen die je wilt afdrukken en tik rechtsboven het pictogram aan met de printer.

©PXimport

Tekst kopieer je naar het klembord en druk je eventueel meteen af.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Gek op Italiaans eten? Kijk dan eens naar een pizzarette: een elektrische tafeloven waarbij iedereen aan tafel zijn eigen mini-pizza's kan beleggen en bakken. Wij vonden er vijf voor je.

Een pizzarette is een elektrische tafeloven met een terracotta koepel, vergelijkbaar met gourmetten. Iedereen aan tafel belegt zijn eigen mini-pizza en schuift deze via openingen in de oven. Binnen enkele minuten heb je een versgebakken, krokante pizza. Het is een gezellige, sociale manier om samen te eten. Wij vonden vijf mooie modellen voor een gezellige avond voor minder dan 100 euro.

Emerio PO‑115848 Pizzarette

Dit model van Emerio is geschikt voor zes personen maar heeft een iets ander ontwerp. De terracottadom is gecombineerd met een stevige kunststof basis met antislipvoetjes. Het apparaat gebruikt ongeveer 1200 watt, wat betekent dat de pizzarette snel op temperatuur komt. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor deeg niet blijft plakken en je weinig tot geen olie nodig hebt. Je kunt de pizzarette niet alleen voor pizza gebruiken; met de zes bijgeleverde spatels maak je ook minipannenkoekjes of wraps. Bovenop de dom bevinden zich kleine openingen zodat stoom kan ontsnappen, wat een knapperige korst bevordert. Een controlelampje laat zien wanneer de oven klaar is voor gebruik.

Review.nlis hét testpanel-platform van Kieskeurig.nl waar je als consument de unieke kans krijgt om de nieuwste producten, zoals elektronica en huishoudelijke apparaten, uitgebreid thuis te proberen. Het concept is eenvoudig: je meldt je aan voor specifieke testacties die jou aanspreken. Word je geselecteerd, dan ontvang je het product om het enkele weken in je eigen omgeving te gebruiken.

In ruil voor deze ervaring deel je jouw ongezouten, eerlijke mening in een review om andere kopers te helpen. Na de testperiode is het zelfs soms mogelijk om het product met een mooie korting over te nemen.

Ariete 919 pizzaoven

Wat deze pizzarette uniek maakt, is de speciale 'Pre-Bake' functie op de platte bovenkant van de handgemaakte terracotta koepel. Hiermee bak je het deeg kort voor voordat je het belegt, wat garandeert dat je pizza’s een perfecte, krokante bodem krijgen en niet zompig worden door de tomatensaus. De poreuze terracotta koepel absorbeert bovendien vocht tijdens het bakken, wat bijdraagt aan die authentieke steenoven-smaak. Dankzij het krachtige vermogen van 1500 Watt zijn de creaties in slechts enkele minuten gaar en knapperig. De set is compleet uitgevoerd met acht geïsoleerde bakspatels en een handige deeguitsteker, zodat je direct aan de slag kunt. Of het nu voor een kinderfeestje is of een uitgebreid diner, met deze Emerio Pizzarette wordt samen eten een culinair feestje zonder gedoe.

Emerio PO‑115985 Pizzarette

Voor kleinere gezelschappen is er de Emerio PO‑115985. Deze compacte pizzarette is ontworpen voor vier personen en heeft een vermogen van 900 watt. Net als bij de andere modellen zorgt een terracottadom voor een gelijkmatige warmteverdeling. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor je deeg of andere ingrediënten eenvoudig omdraait. Het apparaat wordt geleverd met vier hittebestendige spatels en heeft ventilatieopeningen om overtollige stoom af te voeren. Met dit toestel bak je niet alleen pizza’s; je kunt er ook kleine broodjes of taartjes mee maken. Doordat het model compacter is, neemt het minder ruimte in op tafel.

Tristar PZ‑9160 Pizza Festa Gourmet

De Tristar PZ‑9160 onderscheidt zich doordat hij drie functies combineert: pizza’s bakken, raclette en gourmetten. Dit tafeltoestel van 1800 watt heeft een grote ronde bakplaat waarboven je een terracottadom plaatst voor pizza’s. Onder dezelfde kap kun je ook kleine pannetjes gebruiken voor kaas of vlees; ze zijn voorzien van een antiaanbaklaag en worden verlicht door een indicatielampje. De temperatuur stel je handmatig in via een draaiknop en een controlelampje geeft aan wanneer het toestel warm is. De set wordt geleverd met zes spatels, zodat je met zes personen kunt koken. Dankzij de antislipvoetjes blijft de unit stabiel op tafel. De PZ‑9160 is sinds 2021 verkrijgbaar.

Emerio Pizzarette PO‑1158471

De Emerio PO‑1158471 is de vierpersoonsversie van de bekende pizzarette. Dit apparaat verbruikt ongeveer 1100 watt en heeft een keramische bakplaat met een antiaanbaklaag, zodat pizza’s niet vastplakken. De terracottadom zorgt voor een gelijkmatige warmte en een knapperige korst. Openingen aan de bovenkant laten stoom ontsnappen en voorkomen dat de pizza te vochtig wordt. Bij de set krijg je vier spatels met geïsoleerde handvatten. Omdat dit model kleiner is, neemt het niet veel plaats in op tafel en is het ook geschikt voor kleinere huishoudens. De pizzarette is geschikt voor gebruik met kant‑en‑klare pizzabodems of zelfgemaakt deeg.

▼ Volgende artikel
Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig
© Queenmoonlite Studio - stock.adobe.com
Huis

Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig

Hoewel wachtwoordloze technieken als toegangssleutels snel terrein winnen, doe je er voorlopig goed aan slim om te gaan met je huidige wachtwoorden. De tips en (gratis) tools in dit artikel helpen je bij het opzetten van degelijk wachtwoordbeheer.

Dit gaan we doen

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie blijven voorlopig onmisbaar, ook nu toegangssleutels opkomen. In dit artikel lees je hoe je veilig en praktisch met wachtwoorden omgaat. Je ontdekt welke gratis tools je helpen – zoals Bitwarden voor cloudbeheer of KeePassXC voor lokale opslag – en hoe je 2FA en authenticatie-apps toevoegt voor extra bescherming. Verder komt aan bod hoe je datalekken opspoort, phishing voorkomt, herstelcodes bewaart en aparte browserprofielen instelt voor gevoelige accounts. Tot slot lees je hoe toegangssleutels werken, de toekomst van wachtwoordloos inloggen.

Lees ook: Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Cloudbeheer

Telkens hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere apps en diensten is sterk af te raden, maar verschillende complexe wachtwoorden onthouden lukt haast niet zonder een wachtwoordbeheerder. Een degelijke, gratis optie is het opensource Bitwarden. Kies eerst een hoofdwachtwoord en installeer daarna de desktop-app, browserextensies (voor automatisch invullen) en/of de mobiele app. Je wachtwoordkluis wordt end-to-end versleuteld in de cloud bewaard en wordt via je account gesynchroniseerd. Kies bij voorkeur bitwarden.eu als serverlocatie. Je kunt ook creditcards en andere gevoelige gegevens in je kluis bewaren.

De webversie van Bitwarden is nog handiger als je ook de browserextensie installeert.

Lokaal beheer

Bitwarden is een uitstekende wachtwoordmanager, maar functies als TOTP-authenticatie (Time-based One-Time Password) zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Misschien stoort het je ook dat je wachtwoordkluis in de cloud wordt opgeslagen. Een gratis, opensource-alternatief is KeePassXC. Deze bewaart alles lokaal in een versleuteld bestand, van wachtwoorden en creditcards tot notities. De app werkt volledig offline, ondersteunt ook TOTP-authenticatie en vult inloggegevens automatisch in via een browserextensie. Wil je toch synchronisatie, dan kun je de database delen via een cloudopslagdienst als Google Drive of Dropbox, of met Syncthing.

KeePassXC is een volwaardige wachtwoordmanager, weliswaar offline.

Algoritme

Bij wachtwoordbeheerders als Bitwarden en KeePassXC worden je wachtwoorden opgeslagen. LessPass pakt het anders aan. Deze bewaart niets, maar genereert je wachtwoorden telkens opnieuw via een algoritme op basis van je hoofdwachtwoord, gebruikersnaam en sitenaam. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik je hiervoor liefst de browserextensie of mobiele app, zodat alles lokaal gebeurt. Omdat nergens iets wordt opgeslagen, is dit systeem veilig, maar je moet bij elke herberekening wel exact dezelfde gegevens ingeven. Automatisch invullen of ondersteuning voor notities ontbreekt helaas.

LessPass: veiliger, maar het luistert nauw en is omslachtiger.

Browsers

Gebruik je bijna uitsluitend je browser voor allerlei aanmeldingen, dan kun je ook de ingebouwde wachtwoordbeheerfunctie gebruiken. Deze zit in de meeste Chromium-browsers en in Firefox. In Chrome ga je naar Instellingen / Jij en Google / Synchronisatie en Google-services. Schakel de functie in en zorg dat bij Beheren wat je synchroniseert ook Wachtwoorden en toegangssleutels is aangevinkt. Wil je liever niet synchroniseren, dan kun je wachtwoorden ook handmatig exporteren en importeren via Instellingen / Automatisch invullen en wachtwoorden / Google Wachtwoordmanager. Kies daar Instellingen en Wachtwoorden exporteren. Je kunt het opnieuw inladen via Wachtwoorden importeren. Verwijder eventueel het csv-bestand na gebruik. Firefox biedt vergelijkbare opties.

In onder meer Chrome kun je wachtwoorden (en meer) via je account laten synchroniseren.

2FA

Zelfs met een degelijke wachtwoordbeheerder blijven wachtwoorden een zwakke schakel: ze zijn te eenvoudig, je vergeet of verliest ze, je geeft ze in op phishing-sites of malware onderschept ze. Daarom is het aangeraden om 2FA, oftewel tweestapsverificatie, te activeren. Daarbij is naast je wachtwoord een extra factor nodig, zoals een pincode, TOTP, sms, pushmelding, biometrie of een beveiligingssleutel. Een handig overzicht van sites en diensten die 2FA ondersteunen, met info over de gebruikte methoden en links naar de instelinstructies, vind je op https://2fawebsites.github.io en op de thematische https://2fa.directory.

Een uitgebreide lijst met diensten die 2FA ondersteunen.

Authenticator

Er bestaan meerdere verificatiemethoden voor 2FA, maar vrijwel alle diensten ondersteunen verificatie zowel via sms als via TOTP. Bij TOTP is geen internet of gsm-netwerk nodig, wat het minder kwetsbaar maakt voor onderschepping of sim-swapping. Om zulke codes te genereren heb je een TOTP-authenticator-app nodig. Goede gratis opties zijn Google Authenticator, Microsoft Authenticator (ondersteunt geen wachtwoordbeheer en autofill meer), Aegis Authenticator en Authy. Alle vier ondersteunen TOTP en bieden een back-upfunctie. Wil je je codes exporteren, dan lukt dit het best met Google of Aegis. Deze laatste is ook opensource, maar is enkel beschikbaar voor Android. Authy is veelzijdigst, want bruikbaar op Android, iOS, macOS en Windows.

Export van TOTP-codes in Google Authenticator (voor gebruik op een ander apparaat).

Herstelcodes

De meeste diensten met 2FA laten je ook herstelcodes gebruiken. Deze bieden een uitweg als je tijdelijk geen toegang hebt tot andere aanmeldopties, bijvoorbeeld bij verlies van je smartphone. Bewaar deze herstelcodes tevens digitaal, zoals in het notitiegedeelte van je favoriete wachtwoordmanager, in een versleutelde VeraCrypt-container of in een versleuteld cloudbestand. Bij Google vind je tot 10 herstelcodes via https://myaccount.google.com/security, bij Back-upcodes. Bij Microsoft is dit beperkt tot één code: ga naar https://account.microsoft.com/security, klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een nieuwe code genereren.

Bij Microsoft kun je slechts één herstelcode tegelijk activeren.

Gehackt?

Het is verstandig om regelmatig te controleren of een van je login-id's al in een online datalek voorkomt. Dit kan via Have I Been Pwned. Hier vul je e-mailadres in en je ziet meteen hoeveel en welke datalekken er zijn. Klik bovenaan op Notify Me voor een gratis melding zodra je adres in een nieuw lek opduikt. Klik op Passwords om te controleren of een wachtwoord reeds voorkomt in een datalek.

In Chrome kun je via chrome://password-manager/checkup?start=true eveneens een wachtwoordcheck uitvoeren. Je ziet ook hoeveel wachtwoorden zwak zijn of worden hergebruikt.

Een weinig opbeurend rapport: zestien datalekken gevonden.

Anti-phishing

Wachtwoorden bieden weinig bescherming tegen phishing-sites, dus zorg ervoor dat je hiertegen zo goed mogelijk beveiligd bent. In je browser, zoals Chrome, ga je naar Instellingen, kies Privacy en beveiliging / Beveiliging en activeer bij voorkeur Geoptimaliseerde beveiliging bij Safe Browsing, of anders Standaardbeveiliging. Daarnaast kun je via DNS phishing-sites al blokkeren voor ze laden. Een optie is het gebruik van de nieuwe Europese publieke DNS4EU-resolvers. Kies hier voor Protective resolution (86.54.11.1 en 86.54.11.201), eventueel aangevuld met kinderbescherming en/of advertentieblokkering. Op de site vind je stap-voor-stap-instructies.

De EU biedt nu ook eigen publieke DNS-filters aan.

E-mailadres

Veel diensten laten je een e-mailadres opgeven ingeval je je wachtwoord vergeet of je account wordt geblokkeerd. Je ontvangt dan een mail om je identiteit te bevestigen en een herstellink te krijgen. Gebruik hiervoor liefst niet je hoofdadres, want als iemand dat via een datalek bemachtigt, kan die herstelmails onderscheppen en je accounts via wachtwoordherstel overnemen. Je kiest dus beter een apart e-mailadres dat je nergens anders voor gebruikt. Bij Google kun je dit instellen op https://myaccount.google.com/security, bij Herstelmailadres.

Je gebruikt bij voorkeur een afzonderlijk adres voor het wachtwoordherstel.

Lees ook: Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Browserprofiel

Voor gevoelige accounts zoals online bankieren of je wachtwoordkluis kun je overwegen een apart browserprofiel te gebruiken. Malafide scripts of extensies uit je standaardprofiel worden zo niet geactiveerd. Zo beperk je ook tracering en fingerprinting, en voorkom je dat je per ongeluk ingelogd blijft, aangezien je in dat profiel geen andere sites bezoekt.

In Chrome maak je een nieuw profiel aan via het profielicoon rechtsboven. Kies Chrome-profiel toevoegen. Je kunt inloggen met een Google-account of klikken op Doorgaan zonder account. Kies een zoekmachine, vul een profielnaam in, selecteer een opvallend thema en klik op Klaar.

Overweeg een afzonderlijk browserprofiel voor privacygevoelige online diensten.

Aanmeldpogingen

Bij sommige diensten, zoals Google en Microsoft, ontvang je automatisch een e-mail of pushmelding zodra een nieuw apparaat of een nieuwe browser inlogt. Zo kun je snel ingrijpen, bijvoorbeeld door je wachtwoord aan te passen of verdachte sessies uit te loggen. Bij Google ga je naar https://myaccount.google.com/security. Scrol naar Je apparaten en klik op Apparaten beheren. Selecteer een sessie en kies Uitloggen. Bij Microsoft ga je naar https://account.microsoft.com/security en klik je op Mijn aanmeldactiviteiten weergeven.

Ook bij Google kun je de recentste sessies (en gekoppelde diensten) bekijken.

Beveiligingssleutel

Je kunt een fysieke beveiligingssleutel (zoals de meeste YubiKeys) ook gebruiken om je wachtwoordkluis te openen in combinatie met je hoofdwachtwoord.

Installeer eerst Yubikey Manager en start dit programma. Ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response en klik op Generate voor een geheime sleutel. Vink Require touch aan voor extra veiligheid. Bevestig met Finish.

Open vervolgens je database in KeePassXC en ga naar Database / Databasebeveiliging. Kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen. Selecteer het juiste slot van je ingeplugde beveiligingssleutel en bevestig met OK.

Voortaan is deze wachtwoordkluis alleen toegankelijk met wachtwoord en token.

Yubikey kopen?

Dan kan gewoon

Browserwachtwoorden

Gebruik je meerdere browsers en zoek je het wachtwoord van een specifieke site, wil je alle wachtwoorden exporteren voor import in een andere browser, of is je systeem gecrasht en wil je de wachtwoorden uit je browserprofielen halen? Dan kan het gratis WebBrowserPassView handig van pas komen (let op: je virusscanner kan een foutpositief geven). Pak het zip-bestand uit met het wachtwoord wbpv28821@ en start de portable app. Je krijgt een overzicht van alle gevonden sites en log-ins. Via Bestand / Geselecteerde items opslaan kun je exporteren naar diverse csv-formaten, zoals voor Chrome, KeePass en Firefox.

Je browserlogins op een presenteerblaadje.

Toegangssleutels

Een mooie afsluiter lijkt ons een tip rond passkeys, oftewel toegangssleutels. Immers, steeds meer diensten (en wachtwoordmanagers) ondersteunen deze aanmeldmethode waarbij je geen wachtwoord meer hoeft in te voeren. Een passkey is een cryptografisch sleutelpaar: de publieke sleutel wordt bewaard bij de onlinedienst, terwijl de (afgeleide) private sleutel veilig op je toestel blijft, zoals je pc, smartphone of een fysieke beveiligingssleutel zoals een Yubikey.

Zo maak je een toegangssleutel aan bij Google. Ga naar https://g.co/passkeys en meld je aan. Klik twee keer op Toegangssleutel maken. Je toestel stelt nu een methode voor, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Bevestig de koppeling. Vanaf nu kun je je bij Google aanmelden vanaf dit toestel, zonder wachtwoord.

Je kunt meerdere toegangssleutels maken voor diverse apparaten.

View post on TikTok