WhatsApp Communities: wat biedt deze grote uitbreiding?

© PXimport

WhatsApp Communities: wat biedt deze grote uitbreiding?

Geplaatst: 7 november 2022 - 18:29

Aangepast: 25 november 2022 - 11:52

Wesley Akkerman

WhatsApp werkt momenteel aan een grote uitbreiding voor de populaire communicatiedienst. Die uitbreiding verschijnt in de vorm van Communities (Gemeenschappen, in goed Nederlands). Wat zijn communities en wat kun je ervan verwachten?

WhatsApp test nu een nieuwe functie in bèta, WhatsApp Communities. Het wordt een aparte tab binnen de populaire berichtendienst, die zich voornamelijk focust op gesprekken tussen de mensen die elkaar zakelijk of persoonlijk kennen. Natuurlijk zijn er ook groepschats waar tot 256 mensen in terecht kunnen komen; dan zit je soms met mensen in een groep die je níet kent.

Hoewel het idee achter zo’n groepschat prima is, wekt zo’n grote groep mensen – die allemaal door elkaar heen kletsen – vaak ook veel ergernissen op. Mensen reageren te vaak, reageren te weinig of lezen niet goed wat een ander typt – waarschijnlijk herken je dit wel als fervent WhatsApp-gebruiker. Het nieuwe tabblad Communities kan hier enigszins verandering in aanbrengen.

Dit zijn WhatsApp Communities

Het tabblad Communities behelst een aantal subgroepen waar je met veel mensen in zit. Communities lijken in die zin op groepschats, maar er zit een groot verschil tussen de twee. De nieuwe functie is namelijk meer bedoeld voor allerlei soorten organisaties. Denk dan aan bedrijven, maar ook aan scholen. Organisaties kunnen gemakkelijker discussies organiseren en admins kunnen iedereen snel bereiken door berichten te versturen naar de verschillende subgroepen.

Communities zijn als volgt opgebouwd. Je maakt een groep aan van mensen die iets gemeen hebben. Denk dan aan kinderen die naar dezelfde school gaan, mensen die in eenzelfde flat wonen of medewerkers die bij hetzelfde bedrijf over verschillende afdelingen werken. Als we een vergelijking met Slack maken, dan is de community de workspace en de kanalen de verschillende groepen.

Je kunt je als gebruiker aanmelden voor één subgroep binnen de community, maar ook voor een aantal groepen. Bijvoorbeeld omdat je kinderen in groep 4 en groep 6 hebt zitten of omdat je binnen het gebouwd groepjes wil hebben voor boodschappen, gratis op te halen spullen of meldingen over gevaarlijke situaties. Dit zijn slecht voorbeelden, natuurlijk.

WhatsApp

© PXimport

Admins en gebruikers

Admins zijn in staat om complete communities te bereiken met een enkel bericht, terwijl gebruikers zich moeten houden tot de groepen waarin ze in zitten. Dat hoeft geen nadeel te zijn.

Stel: je bent nu onderdeel van een groepsapp voor een basisschool. Je hoeft alleen maar niets mee te krijgen over algemene meldingen en de klas(sen) waarin je kind(eren) zit(ten). Maar ondertussen lees je ook van alles over andere klassen, klachten van ouders en meer dingen waar je niet op zit te wachten. Bovendien sneeuwt het nieuws dat je wel mee wil krijgen, redelijk snel onder.

Door je aan te melden voor zo’n subgroep, blijft een discussie beperkt tot het onderwerp van de groep (in dit geval groep 4). Natuurlijk kunnen er soms andere dingen voorbijkomen. Maar de kans dat dit gebeurt is klein en als het te vaak gebeurt, kunnen admins mensen snel bijsturen.

De groepen zijn overigens ook goed afgeschermd. Als je onderdeel wil worden van een subgroep, dan kan dat alleen als iemand jouw nummer heeft. Bovendien zijn de subgroepen niet vindbaar op een manier, zoals dat bijvoorbeeld wel bij Telegram het geval is.

Daarnaast word je nummer afgeschermd voor mensen die onderdeel zijn van een community op WhatsApp. Je nummer is wel zichtbaar voor mensen met wie je in een subgroep zit, evenals de admins van de gemeenschap. Maar als je niets te maken hebt met mensen uit groep 7 en je zit verder met niemand uit die groep in een andere groep, dan zien ze je nummer dus niet.

Wanneer verschijnt Communities?

Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer WhatsApp Communities uitrolt. De uitrol is inmiddels begonnen. Het bedrijf laat weten hier lang aan te willen werken en veel met de feedback vanuit gebruikers te willen doen.

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten