ID.nl logo
Tablet in een netwerk
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Tablet in een netwerk

Waar twee jaar geleden nog niemand van een tablet had gehoord, heeft het apparaat inmiddels een eigen marktsegment opgeëist. Tablets zijn dan ook enorm handig, maar een minpunt is wel dat de netwerkintegratie soms wat te wensen over laat. Dat is jammer, want juist de tablet zou binnen een netwerk toch wat meer moeten kunnen doen dan bestandjes delen via Dropbox en consorten. Met onze tips maakt u van uw tablet alsnog een volwaardig netwerkapparaat.

Besturingssystemen

In dit artikel gaan we in op slechts twee van de beschikbare tablets. Er zijn inmiddels natuurlijk veel meer tablets op de markt, en omdat veel van deze apparaten een eigen besturingsysteem hebben (webOS, PlayBook OS en op termijn ook Windows) is het onmogelijk om al deze tablets te behandelen in dit artikel. We richten ons daarom op de twee apparaten die het grootste marktaandeel vertegenwoordigen, namelijk de iPad (iOS) van Apple en de Galaxy Tab (Android) van Samsung. Uiteraard zijn de tips die we voor de Galaxy Tab geven grotendeels ook van toepassing op andere tablets die Android gebruiken, zoals de Motorola Xoom. Overigens zit hier nog wel een 'maar' aan vast. De Galaxy tab werd uitgebracht met Android 2.2 als besturingssysteem en de verwachting heeft altijd geleefd dat deze tablet uiteindelijk zou gaan draaien op versie 3.0 ('Honeycomb'). Het is echter maar zeer de vraag of die upgrade nog plaats gaat vinden, mede omdat er grote twijfels bestaan over de vraag of de Galaxy Tab wel krachtig genoeg is om op Honeycomb te kunnen draaien. Als de eerste Galaxy Tab inderdaad bij Android 2.2 blijft steken, zou dit betekenen dat er grote onderlinge verschillen tussen Android-tablets ontstaan met betrekking tot de apps waar ze mee overweg kunnen.

1. iPad

1. IMAP of Exchange

Wanneer u de iPad als extra apparaat in uw netwerk gebruikt, is het natuurlijk erg handig als u uw e-mail ermee kunt controleren terwijl u even op de bank zit of op een andere plek waar geen computer is. Minder handig is het wanneer u vervolgens merkt dat de berichten van de server zijn verwijderd. U kunt de iPad zo instellen dat hij de gelezen e-mails op de server laat staan, maar dit heeft weinig zin als u uw berichten eerst op een pc hebt gelezen die ze wel van de server haalt. Een van beide locaties zal die instelling immers moeten hebben, om te voorkomen dat de server volloopt. Veel handiger is het daarom om gebruik te maken van een IMAP- of Exchange-account, omdat dit ervoor zorgt dat u altijd en overal bij al uw e-mail kunt. Alleen dan vormt de iPad echt een nuttige uitbreiding - en dat geldt uiteraard ook voor alle andere tablets. Wanneer u een eigen server hebt en e-mailadressen kunt aanmaken, kunt u er vaak voor kiezen om IMAP te gebruiken in plaats van POP 3. Bij het instellen van uw e-mailaccount op de iPad kiest u dan ook voor IMAP. Zelf een Exchange-server opzetten is wat ingewikkeld, maar als u voor een bedrijf werkt, is de kans groot dat uw zakelijke mail al op zo'n server wordt afgehandeld.

©PXimport

Wanneer u uw e-mail binnenhaalt via POP3, ontstaat de situatie waarbij u nieuwe berichten niet meer op een andere locatie kunt lezen. Kies daarom op uw tablet voor IMAP of, indien mogelijk, voor Exchange.

2. FileBrowser

Voor iPad-gebruikers die hun tablet als volwaardig netwerkapparaat willen gebruiken, bestaat het grootste struikelblok uit het feit dat het zich niet als een apparaat in het netwerk gedraagt. U bent gewend om bestanden over en weer te kopiëren in het netwerk. Wanneer u een bestand eerst in Dropbox of bij een andere online dienst moet opslaan om het te kunnen benaderen op de iPad, is dat erg handig. Als u bepaalde bestanden ineens onverwacht nodig hebt, hebt u immers niets aan dit systeem - en daarmee aan uw iPad. Dat wil zeggen: tenzij u Filebrowser installeert. Voor ongeveer 3 euro verandert deze app uw iPad in een apparaat dat gewoon in het netwerk kan bladeren en direct bestanden kan openen. Dit werkt overigens niet in beide richtingen: u kunt de iPad niet benaderen vanaf uw pc of Mac, want de iPad heeft geen openbare bestandsstructuur. Wat u wel kunt doen, is middels de app rechtstreeks verbinding maken met andere computers in het netwerk, of bijvoorbeeld met een NAS, om vervolgens documenten te doorzoeken, foto's te bekijken en muziek en video te streamen. Hebt u een iPad met 3G, dan haalt u helemaal de jackpot binnen met deze app. In dat geval kunt u er zelf uw netwerk mee benaderen wanneer u bijvoorbeeld op uw gemak in de trein zit.

©PXimport

Standaard kunt u met de iPad niet door bestanden op het netwerk bladeren. FileBrowser maakt dit echter wel mogelijk.

Het is in principe heel eenvoudig om een verbinding tussen FileBrowser en uw pc of Mac te maken, al kan een dichtgetimmerde firewall de pret behoorlijk drukken. Het enige dat u hoeft te doen om door uw netwerk te kunnen bladeren, is de app starten en vervolgens op het plusteken te drukken, dat u linksboven naast Machines vindt. U wordt dan gevraagd om de naam of het IP-adres in te geven van de computer waarmee u verbinding wilt maken. De werkwijze wijkt hierbij overigens af van de normale gang van zaken bij het aanleggen van een netwerk, omdat u voor elke computer afzonderlijk een verbinding moet maken. Hebt u dat eenmaal gedaan, dan kunt u door de gedeelde mappen bladeren zoals u dat ook op een notebook doet die aan uw netwerk is gekoppeld. Ook kunt u bestanden van en naar de gedeelde mappen kopiëren, u kunt ze verwijderen of als bijlage mailen, enzovoort. Het klinkt als reclame van het FileBrowser-promotieteam, maar toch is het zeker niet overdreven om te stellen dat deze app voor een luttele 3 euro functionaliteit toevoegt die uw iPad standaard natuurlijk allang zou moeten hebben. Extra handig, en daarom het vermelden waard, is de Open In-functie, waarmee u kunt aangeven welke bestanden moeten worden geopend in welke app. Zo krijgt u volledige controle over uw tablet!

©PXimport

U moet met iedere computer afzonderlijk verbinding maken, om uw iPad onderdeel uit te laten maken van uw netwerk.

3. WinAdmin iPad Edition

Hoezeer u uw iPad ook uitbreidt, een vervanger voor de pc of Mac zal hij nooit worden. Daar is de tablet ook nooit voor ontworpen. Toch kunnen er momenten zijn waarop u erg graag zou willen dat de iPad zich even als een pc zou gedragen. U kunt bijvoorbeeld een document hebben dat u in Photoshop moet openen, of u wilt een specifieke handeling uitvoeren in een applicatie die alleen onder Windows draait en waar geen tablet-app van is. Op zulke momenten kunt u uw iPad kortstondig omtoveren tot een pc, dankzij een technologie genaamd 'Remote Desktop Protocol' (RDP). Hiermee neemt u uw pc tijdelijk over vanaf een ander apparaat, zoals de iPad, waarna u er de volledige controle over hebt. De iPad vormt in dat geval als het ware een poort naar uw pc. WinAdmin iPad Edition is een prima programma om dit te bewerkstelligen. Er zijn veel meer RDP-apps beschikbaar dan deze, maar het fijne aan WinAdmin is de manier waarop u de pc ermee bedient. Zo kunt u tekst die u op de iPad hebt gekopieerd gewoon in Windows plakken, u tikt twee keer om te dubbelklikken, kunt een rechtermuisklik simuleren door uw vinger op een specifieke plek te houden, enzovoort. Ook erg prettig is dat u geen gegenereerd Windows-toetsenbord hoeft te gebruiken, maar dat tekstinvoer gewoon via het softwarematige iPad-toetsenbord geschiedt. Lang niet alle RDP-apps bieden deze laatste mogelijkheid. WinAdmin zorgt ervoor dat u de kracht van een pc kunt toepassen vanaf uw iPad. Zeker als uw tablet over 3G beschikt, werkt dit systeem prima.

©PXimport

WinAdmin is een bijzonder handige RDP-app. U kent er tijdelijk de kracht van een pc mee toe aan uw iPad.

4. Gedeelde Agenda

Hoewel lang niet iedereen de iPad ervoor zal hebben gekocht, blijkt dat het apparaat in veel huishoudens door het hele gezin wordt gebruikt. Het is in die gevallen natuurlijk erg prettig als de tablet een gezinsagenda bevat. Nu is het instellen daarvan in de basis niet heel ingewikkeld. Het is echter wel zo handig om een agenda te hebben die centraal vanaf het netwerk kan worden bijgewerkt, bijvoorbeeld door een afspraak direct in de voeren op een iPhone of een computer elders in huis. Voorheen was dit alleen te realiseren door bijvoorbeeld een Google-agenda aan te maken, hem te delen met andere mensen en vervolgens alles te synchroniseren met de iPad. Dat werkte prima, maar het leverde aardig wat gedoe op om het allemaal te realiseren. Op het moment van schrijven kunnen we u er helaas nog niets over laten zien, maar er gloort licht aan de horizon, en wel dankzij Apple zelf. Met de komst van het nieuwe besturingssysteem iOS 5 komt namelijk ook een nieuwe versie van de Agenda-app uit, die het mogelijk maakt om via iCloud agenda's te delen met vrienden en familie - en vast ook met vreemden. Dat maakt het systeem natuurlijk minder toegankelijk voor synchronisatie met apparaten die een ander besturingssysteem dan iOS hebben, maar daar ligt Apple niet wakker van. Gelukkig is de oude manier van werken ook nog altijd mogelijk. Meer uitleg hierover vindt u in het artikel Google Agenda synchroniseren met iPhone.

©PXimport

Agenda's kunt u delen via een omslachtige truc met behulp van Google. Met Het nieuwe besturingssysteem iOS 5 maakt het echter een stuk eenvoudiger.

5. Song Exporter Pro

Een kwalijk minpunt van de iPad - en van alle andere Apple-apparaten - is dat u uw audiocontent niet van de tablet kunt kopiëren. U hebt daardoor een netwerkapparaat in handen waar bepaalde bestanden standaard op worden 'opgesloten'. Song Exporter Pro brengt hier op vernuftige wijze verandering in. Als u de app start, kunt u aangeven welke audiobestanden u graag wilt delen. Het kan daarbij zowel om een enkel liedje of album gaan, als om een volledige bibliotheek. Vervolgens start u het delen ervan en krijgt u de melding dat u naar een bepaald intern IP-adres moet surfen. Wanneer u op een willekeurige computer binnen het netwerk naar dit adres surft, kunt u de audiobestanden downloaden. Nadeel van deze methode is dat dit downloaden nog steeds iets anders is dan het centraal door uw bestanden bladeren, en dat het downloaden van bestanden of mappen één voor één geschiedt. Met name dat laatste is iets dat in een toekomstige versie wellicht nog wordt aangepast. Het is overigens onbegrijpelijk dat Apple deze app heeft geaccepteerd in de App Store, want hij maakt precies mogelijk wat de producent van de iPad juist probeert te voorkomen. Tip: wanneer u de interne url in uw browser 'mapt' als een netwerkstation, is het natuurlijk net alsof u wel door de muziekbibliotheek kunt bladeren.

©PXimport

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Apple de app Song Exporter Pro heeft goedgekeurd.

6. Printen

Het is natuurlijk te gek voor woorden dat de iPad een wereld aan mogelijkheden biedt, maar u niet in staat stelt om te printen. Nu is dit euvel deels verholpen met behulp van ePrint-technologie, maar om daar gebruik van te maken moet u een nieuwe printer aanschaffen die dit systeem ondersteunt, en vooralsnog doen alleen bepaalde printers van HP dat. Gelukkig is er een manier om dit deels te omzeilen. Er zijn verschillende programma's verkrijgbaar die u in staat stellen om e-mails automatisch te laten printen. U maakt daarbij een specifiek e-mailadres op uw domein aan, of desnoods een speciaal Gmail- of Hotmail-account, dat u alleen gebruikt voor deze taak. Vervolgens hoeft u, uiteraard na het installeren van de software, alleen maar een e-mailbericht naar dit adres te versturen om de inhoud ervan te laten printen. U kunt ervoor kiezen om alleen de bijlage uit te laten printen of ook de inhoud van het bericht zelf. Deze methode is uiteraard ideaal voor het printen van foto's en Word-documenten. Helaas is de software die het printprobleem van de iPad op deze manier omzeilt niet gratis. Een voorbeeld van goed programma is Namtuk Automatic Email Manager. Daar dient u weliswaar 69 euro voor neer te tellen, maar dat is uiteindelijk minder geld dan wat u kwijt zou zijn aan een nieuwe printer die ePrint ondersteunt.

©PXimport

Het is vreemd en bijzonder vervelend dat het printen van documenten vanaf de iPad zo ingewikkeld is gemaakt. Gelukkig is er speciale software ontwikkeld waarmee het via een omweg ook op een alternatieve manier mogelijk is.

7. Jailbreak

Een laatste onderwerp dat we met betrekking tot de iPad willen bespreken, vergt enige voorzichtigheid. Het is namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat de rechten van fabrikanten zijn, als het om gejailbreakte apparaten en garantievoorwaarden gaat. Desalniettemin zijn er goede redenen te bedenken waarom u uw iPad zou 'jailbreaken'. Als u uw iPad vanuit de fabriek krijgt geleverd, is - net als bij alle andere mobiele apparaten van Apple - slechts een fractie van de capaciteit van het apparaat vrijgegeven. Regels, afspraken en overeenkomsten leiden ertoe dat Apple bepaalde functies van zijn apparatuur standaard heeft uitgeschakeld. Dit levert veel controverse op, want veel gebruikers vinden dat zij als betalende consument het recht hebben om hun tablet uit zijn 'gevangenis' te bevrijden middels een 'jailbreak'. Het gevolg is een kat-en-muisspel tussen Apple, dat het apparaat voortdurend verder dichttimmert, en hackers die steeds weer nieuwe mogelijkheden vinden om jailbreaks uit te voeren. Bij Computer!Totaal zijn we geen uitgesproken voorstander van jailbreaken, omdat het mogelijk tot problemen kan leiden bij de installatie van toekomstige updates. Wie zijn apparaat jailbreakt, krijgt echter wel toegang tot alle mogelijkheden van de iPad. Dat betekent onder andere dat u bestanden gewoon kunt uploaden en downloaden, de iPad in het netwerk kunt zien en door de bestandsstructuur kunt bladeren. Dat laatste is uiteraard niet zonder risico, al kunt u de iPad in geval van problemen altijd weer terugzetten naar de fabrieksmodus.

©PXimport

Wilt u de ware kracht van de iPad ervaren? Dan kunt u een jailbreak overwegen. Jailbreaken is niet illegaal, maar het kan problemen veroorzaken met betrekking tot toekomstige updates.

Was jailbreaken voorheen nog akelig ingewikkeld, tegenwoordig hoeft u alleen nog maar op uw iPad naar een website te surfen, te weten www.jailbreakme.com. Voordat u dit doet, is het belangrijk dat u eerst middels iTunes een reservekopie maakt van de inhoud van uw iPad. Niet zozeer omdat het mis zou kunnen gaan, maar vooral voor het geval dat u terug wilt naar de oude situatie omdat de jailbreak niet bevalt. U kunt in dat geval uw reservekopie terugzetten, zodat het net lijkt alsof er nooit wat is gebeurd. Wanneer u de iPad hebt gejailbreakt, zult u een nieuwe app-pictogram zien, genaamd Cydia. Dit is de jailbreakvariant van de App Store, die u in staat stelt om allerlei apps te downloaden die in veel opzichten krachtiger zijn dan de apps die Apple zelf toestaat. Hardcore-jailbreakers zullen het betwisten, maar doordat de censuurcultuur van Apple ontbreekt bij Cydia loopt u een aardige kans apps binnen te halen die crashen of die op een andere wijze niet doen wat u wilt. Wanneer u systeembeheertools installeert en verzuimt om deze goed dicht te timmeren, vormt de iPad bovendien een veiligheidsrisico voor uw netwerk. Dat moet u uiteraard zo goed mogelijk voorkomen.

©PXimport

Maak altijd eerst een back-up via iTunes, voordat u zich in een jailbreak-avontuur stort.

Geen netwerkwonder

Uit de tips die we in dit artikel geven, blijkt wel dat er een behoorlijke trukendoos moet worden opengetrokken als u een tablet een beetje soepel in een netwerk wilt laten functioneren. Dit heeft ongetwijfeld alles te maken met het feit dat Apple pas anderhalf jaar geleden als eerste een tablet op de markt bracht en de toon heeft gezet op het gebied van apps, games, internet en mail op de tablet. Direct daarna zijn er concurrenten opgestaan met de missie om binnen no-time de ultieme iPad-killer te ontwikkelen. Door alle tijdsdruk lijkt geen enkele fabrikant uitgebreid te hebben nagedacht over wat een tablet eigenlijk zou moeten kunnen doen. Men heeft vooral tijd, geld en energie gestoken in het ontwerpen van een interface die beter zou moeten werken dan die van de iPad, in het inbouwen van functies die de iPad moeten aftroeven (zoals SD-slots, usb-poorten en een fatsoenlijke camera) en natuurlijk in het lanceren van een goedgevulde app-winkel die kan concurreren met de App Store van Apple. Allemaal erg belangrijke zaken als het om concurrentieposities gaat, maar het is jammer dat er vooralsnog geen tablet is ontwikkeld dat een echte aanwinst is in het thuisnetwerk. Een apparaat waarmee u zonder moeilijke omwegen andere apparaten in uw netwerk kunt benaderen, dat documenten kan printen zonder dat er kunstgrepen aan te pas komen, en waarmee u bestanden kunnen delen zonder het apparaat eerst te hoeven hacken. Zo'n tablet wordt ongetwijfeld ooit nog op de markt gebracht, zodra de hype echt voorbij is en fabrikanten zich meer gaan richten op waar de gebruikers van deze apparaten écht op wachten.

2. Galaxy Tab

Flash

Los van het feit dat beide apparaten tablets zijn, is de Galaxy Tab in veel opzichten niet te vergelijken met de iPad. Zo ondersteunt de Galaxy Tab Flash, dit in tegenstelling tot de iPad. We noemen specifiek dit voorbeeld, omdat er nog steeds veel websites zijn die Flash gebruiken voor de hoofdnavigatie. Op de iPad kunt u die op dit moment simpelweg niet zien, terwijl de Galaxy Tab ze wel weergeeft. Een belangrijke afweging, als u nog twijfelt over welke tablet u wilt kopen.

8. Astro File Manager

Dat de iPad geen ingebouwde mogelijkheid heeft tot het bladeren door een netwerk is enigszins begrijpelijk omdat Apple koste wat het kost wil voorkomen dat met zijn tablet betaalde content kan worden gekopieerd. Dat een dergelijke functionaliteit ook op de Galaxy Tab ontbreekt is echter volstrekt niet te bevatten. Welk nut heeft een tablet als het niet in verbinding staat met de rest van het netwerk? Gelukkig is het probleem ook bij de Galaxy Tab en andere Android-apparaten te verhelpen met behulp van software. Het programma dat u hiervoor moet gebruiken, heet Astro File Manager en u kunt het gratis downloaden via de App Market. Dat deze app gratis is, brengt overigens wel met zich mee dat de schermen ervan zijn doorspekt met advertenties. Als u dat laatste erg vervelend vindt, kunt u deze uitingen vermijden door voor ongeveer 3 euro de betaalde versie binnen te halen. U kunt met deze app basale handelingen uitvoeren, zoals bestanden kopiëren, verplaatsen, hernoemen, verwijderen, enzovoort. Deze functies zijn wel wat verstopt. U benadert ze door op de betreffende map of bestand een vinger ingedrukt te houden, waarna er een contextmenu verschijnt. Astro File Manager is in de basis 'slechts' een gewone filemanager zonder netwerkfunctionaliteit. Om door uw netwerk te kunnen navigeren moet u nog een ander onderdeel toevoegen, namelijk de SMB Module.

©PXimport

Astro File Manager is een filebrowser waarmee u Verkenner-achtige functies toevoegt aan uw Android-tablet.

'SMB Module' klinkt als iets heel ingewikkelds, maar in feit is het niets anders dan een andere download uit de App Market, waarvoor u overigens niet hoeft te betalen. U dient eerst Astro File Manager op uw iPad te hebben gezet voordat u deze module kunt installeren. Hij wordt namelijk automatisch toegevoegd. Vervolgens kunt u eenvoudig verbinding maken met een computer in het netwerk, door op de Network-knop in de werkbalk te drukken en vervolgens voor New te kiezen. Daarna geeft u bij Server het IP-adres in van de computer op waarmee u wilt verbinden, samen met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Net als op de iPad zult u per computer een aparte verbinding moeten maken, maar dit is alleen de eerste keer lastig, omdat u dan het programma instelt. Daarna kunt u de computers namelijk als snelkoppeling aantikken en door de eventueel aanwezige gedeelde mappen bladeren. Een fijne bijkomstigheid is dat de Galaxy Tab niet zo is dichtgetimmerd als de iPad. Dat betekent dat mediabestanden eenvoudiger vanaf de tablet naar uw computer kunnen worden gekopieerd. Helaas is het ook bij de Galaxy Tab standaard niet mogelijk om de bestandsstructuur te benaderen vanaf een andere pc in het netwerk. Er is echter een truc om dit alsnog te bewerkstelligen, waarmee de tablet ineens veel interessanter wordt als netwerkapparaat. In de volgende tip leggen we deze truc uit.

©PXimport

Astro File Manager heeft standaard geen netwerkfunctionaliteit. Door de SMB module te installeren, voegt u hem alsnog toe.

9. Tab in netwerk

De Galaxy Tab is natuurlijk pas een echt netwerkapparaat als u vanaf de tablet bestanden op andere computers kunt benaderen, en andersom. Met behulp van een specifieke app is het daadwerkelijk mogelijk om de tablet toegankelijk te maken voor andere pc's in het netwerk, al is een voorwaarde hiervoor dat de tablet 'rooted' moet zijn (zie tip 11). Dat we deze tip wel opnemen in het gedeelte voor de Galaxy Tab en niet in dat voor de iPad, heeft een reden. Ondanks het feit dat het 'rooten' veel ingewikkelder is dan het eerder besproken jailbreaken, speelt Samsung anders dan Apple geen kat-en-muis-spel met hackers. Dat betekent dat er voor de Galaxy Tab minder updates uitkomen en dat de kans op problemen door het 'rooten' van het apparaat kleiner is dan bij een gejailbreakte iPad. Wanneer u hebt geroot, downloadt u Samba Filesharing via de App Markt, waarna u de juiste instellingen ingeeft. Zo moet u het IP-adres toewijzen, een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven, enzovoort. In Windows 7 klikt u vervolgens met de rechtermuisknop op Computer en selecteert u Netwerkverbinding maken. Vul het IP-adres in dat aan de app is toegewezen, en de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u tijdens de configuratie hebt ingegeven. Meer hoeft u niet te doen. De Galaxy Tab is nu automatisch opgenomen in het netwerk en u kunt de mappenstructuur gewoon vanaf uw pc doorbladeren. Als u dit wenst, kunt u voortaan ook bestanden van uw pc naar de tablet kopiëren, en andersom.

©PXimport

Als u de Galaxy Tab 'root', kunt u de tablet voortaan via een app benaderen vanuit het netwerk.

10. Printen

Net als de iPad is de Galaxy Tab nogal onthand als het gaat om het printen van documenten. Wanneer u een simpele zoekopdracht als "print on Galaxy Tab" invoert in Google, komt u talloze forumposts tegen van mensen die het niet voor elkaar krijgen om hun printer door de tablet te laten herkennen, tenzij die printer, hoe kan het anders, van Samsung is. U kunt natuurlijk kiezen voor de oplossing die we hebben aangedragen in tip 6, want die werkt ook voor de Galaxy Tab. Toch kan het bij deze tablet een stuk eenvoudiger, door een applicatie genaamd PrinterShare te downloaden via de App Market. Deze app kost ongeveer tien euro. Het is belangrijk dat u eerst de gratis versie, die veel beperkingen heeft, downloadt en daarna de betaalde versie er overheen installeert. Wanneer u dit eenmaal hebt gedaan, kunt u eenvoudig documenten laten afdrukken door printers die zijn gedeeld via Windows of OS X, of rechtstreeks naar printers die een wifi- of bluetooth-functionaliteit hebben. Als u een printer hebt die 'cloud-ready' is, kunt u met behulp van deze app ook printen via Google Cloud Print.

©PXimport

Het is gelukkig eenvoudiger om documenten te printen vanaf de Galaxy Tab dan vanaf de iPad. Het enige dat u nodig hebt is een - niet al te goedkope - app.

11. Rooting

De Galaxy Tab is wat flexibeler dan de iPad, als het gaat om de standaardfuncties waarmee het apparaat wordt geleverd. Toch komt ook de Galaxy Tab met ingebouwde beperkingen uit de fabriek en ook bij dit apparaat hebt u de mogelijkheid om het te 'bevrijden uit zijn gevangenis'. Waar men bij de iPad spreekt over 'jailbreaking', gaat het bij de Galaxy Tab om 'rooting'. Op de tablet van Samsung neemt het geen overdreven lange tijd in beslag in beslag, maar het is wel een stuk ingewikkelder dan op de iPad. Allereerst moet u er een app voor downloaden uit de Android Market, genaamd z4root. Deze toepassing kunt u vervolgens gebruiken om de tablet na een hele reeks handelingen succesvol te rooten. Voor een overzicht van de handelingen die u daarbij precies moet uitvoeren, verwijzen we u naar de Engelstalige website GalaxyTabbing. We kunnen u er hier geen uitgebreide uitleg over geven, omdat het proces daarvoor te ingewikkeld is, en bovendien regelmatig wordt aangepast, waardoor u ten tijde van het verschijnen van dit artikel wellicht niets meer aan onze uitleg zou hebben. De makers van de genoemde site zijn er blijkbaar niet happig op om op de voorpagina een link naar de tutorial te plaatsen, daarom moet u in het zoekveld van die pagina How to root invullen. U krijgt dan stap voor stap uitleg over het het rooten van uw Galaxy Tab, en tips waarmee u eventuele problemen kunt verhelpen.

©PXimport

Het 'rooten' van de Galaxy Tab is ingewikkelder dan het 'jailbreaken' van de iPad, maar het kan absoluut de moeite waard zijn.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.