ID.nl logo
Zekerheid & gemak

S2wheelS2Go: Maak ruim baan voor de deelstep

Fietsen mag dan wel zo oer-Hollands zijn als windmolens en kaas, maar sommige ondernemers denken dat een ander vervoermiddel de tweewieler binnenkort van de troon stoot. Start-ups als S2wheelS2Go willen elektrische stepjes populair maken – met de deeleconomie én blockchain.

De fiets is zeker in grote steden hét vervoermiddel bij uitstek. Groen, goedkoop en wendbaar. Elektrische stepjes hebben veel parallellen met de fiets, dus zou daar zeker in Nederland wel een markt voor zijn. “Als je bovendien een pak draagt zweet je al snel op de fiets. Dat heb je met een step een stuk minder”, zegt Jair van der Reis Cohen. Hij is de oprichter van SwheelS2Go, een Nederlandse start-up die zich op dit moment volop richt op een lancering in onder andere Amsterdam.

In Amerika lijkt de step in ieder geval al succesvol. Start-ups als Bird en Line kregen kapitaalinjecties van meer dan 300 miljoen dollar. Ook dichter bij de grens roert de deelstepmarkt zich. In België ging onlangs Troty van start met een aantal deelstepjes in Brussel.

De e-stepjes van de verschillende start-ups lijken veel op elkaar. Het zijn kleine stepjes zoals je die vroeger als kind had, maar dan voorzien van een elektrische motor. Nadat je jezelf met de voet afzet neemt de motor het rijden over en hoe je niet zelf te blijven steppen.

Deeleconomie

Andere snufjes zoals gps en een internetverbinding maken de e-stepjes bovendien interessant als typisch product van de deeleconomie. Gebruikers downloaden een app om de dichtstbijzijnde step te vinden en te starten, en om die na afloop weer op slot te zetten. Ook betalingen gaan via de app. Van der Reis Cohen zegt dat hij dat laatste via ‘een blockchain’ wil doen. Ook de GVB en Arriva werken daaraan mee, zodat reizigers in de toekomst een app kunnen gebruiken die de ov-chipkaart moet vervangen. Daarover wil Van der Reis Cohen echter nog niet teveel details prijsgeven.

Het idee achter SwheelS2Go is niet heel anders dan dat van bestaande deelfietsstart-ups. Met een app kun je een step in de buurt vinden en die van het slot halen. Na je ritje kun je de step overal in de stad achterlaten voor de volgende gebruiker. Dat levert uiteraard wel potentiële risico’s voor de start-up op, want wat gebeurt er als een dronken toerist in de hoofdstad de step na gebruik lollig in de gracht gooit?

“Daar ontwikkelen we een handig systeem voor”, zegt Van der Reis Cohen. Deels is daar technologie bij betrokken, al wil (of kan) hij daar op dit moment niet te veel over kwijt. Een andere oplossing voor dat probleem zijn ‘sancties’ die gebruikers krijgen als zij de step niet op de juiste manier terugzetten of op slot doen.

Concrete plannen

SwheelS2Go is internationaal niet de enige stepstart-up, maar wel de enige die serieuze plannen voor de Nederlandse markt heeft. In Silicon Valley werd ook grote concurrent Bird geboren, die hetzelfde concept naar San Francisco en andere grote steden bracht.

De start-up heeft inmiddels al een aantal stepjes in ontwikkeling, die uitermate geschikt zijn voor de Nederlandse markt. Het disruptieve model van typische deelstart-ups zoals AirBnB of Uber gaat voor SwheelS2Go niet op. Het bedrijf gooit geen product de markt op om vervolgens te strijden tegen de regulering. Liever volgt Van der Reis Cohen het conventionele pad. Het bedrijf ging langs bij de RDW om te kijken wat er nodig is voor de stepjes de weg op mogen. De banden moeten bijvoorbeeld een bepaald profiel hebben, en de steppen moesten worden uitgerust met knipperlichten. Nu weet Van der Reis Cohen in ieder geval zeker dat zijn stepjes gewoon veilig de weg op kunnen.

Dat zou voor grote concurrenten zoals Bird wel eens een probleem kunnen worden, denkt hij. Die kopen kant-en-klare stepjes in bulk in die door het Chinese Xiaomi worden gebouwd. “Die kunnen het hier wel eens zwaar krijgen, want ze kunnen hun voertuigen niet zo makkelijk geschikt maken voor de Nederlandse weg.”

Vergunningen

Een wat lastiger obstakel is de vergunning die nodig is en waar het bedrijf ongeduldig op wacht. Zo’n vergunning wordt in Amsterdam verplicht, omdat de gemeente het aantal deelvervoermiddelen stevig wil terugdringen. De hoofdstad heeft veel overlast van deelfietsen, die her en der door gebruikers worden neergezet. In de toekomst mogen er dan ook nog maar maximaal 9.000 deelfietsen in de stad rondrijden, verdeeld over maximaal drie bedrijven.

De gemeente evalueert nu welke bedrijven dat worden. Hoewel in die evaluatie aanvankelijk alleen naar fietsen werd gekeken vallen stepjes straks ook onder de regeling en dat is geen goed nieuws voor SwheelS2Go. Toch heeft Van der Reis Cohen er vertrouwen in dat zijn start-up straks een vergunning krijgt.

Desondanks zet SwheelS2Go niet meer alleen in op de hoofdstad. Ook Rotterdam (waar veel minder toeristen komen en er veel minder overlast is met deelfietsen) en studentenstad Eindhoven staan op de planning. “We zijn al met die gemeenten in gesprek”, zegt Van der Reis Cohen, al gaat het waarschijnlijk ook daar nog even duren voor de start-up voet aan de grond krijgt. Amsterdam is ook niet de enige stad die dwarsligt. In Amerika willen ook steden zoals San Francisco de stepjes aan banden leggen.

Het wordt dus nog even afwachten wanneer de eerste e-stepjes in Nederland te zien zijn. Van der Reis Cohen denkt zelf dat dat ergens begin dit jaar nog gaat gebeuren. “Je moet niet in januari beginnen, maar in de lente zullen de eerste wel de weg op gaan. Als alles meezit natuurlijk.”

▼ Volgende artikel
Inbouwkoelkast vervangen: dit moet je weten over afmetingen en montage
© Oleg Fedosenko
Huis

Inbouwkoelkast vervangen: dit moet je weten over afmetingen en montage

Ben je van plan een inbouwkoelkast te kopen of een bestaande te vervangen? Let dan goed op de juiste nismaten, het type scharniersysteem en de benodigde ventilatieruimte. In dit artikel lees je hoe je de juiste maat kiest, welke standaardhoogtes er zijn en hoe je voorkomt dat je nieuwe koelkast straks nét niet past.

In dit artikel lees je:
  • Welke standaard nismaten er zijn voor inbouwkoelkasten
  • Hoe je breedte, diepte en ventilatieruimte correct opmeet
  • Wat het verschil is tussen een sleepdeur en een deur-op-deur-systeem
  • Wanneer maatwerk nodig is (en hoe je dat voorkomt)
  • Hoe je bij vervanging of een nieuwe keuken kiest voor de juiste inbouwmaat

Wie op zoek is naar een nieuwe inbouwkoelkast, ontdekt al snel dat afmetingen minstens zo belangrijk zijn als inhoud, energielabel of uitstraling. Zeker als het apparaat in een bestaande nis moet passen of deel uitmaakt van een strak ontworpen keukenfront. Een kleine afwijking in maatvoering kan leiden tot frustratie, extra kosten of zelfs een keukenaanpassing. Gelukkig zijn er standaarden die houvast bieden.

De standaardhoogtes voor inbouwkoelkasten

Inbouwkoelkasten zijn er in een aantal vaste hoogtes, afgestemd op gangbare keukenkastmaten. De meest voorkomende nishoogtes zijn 88, 102, 122, 140 en 178 centimeter. Een koelkast van 88 centimeter wordt vaak gekozen in compacte keukens of onder het aanrecht. De 102 en 122 centimeter zijn net iets ruimer en bieden meer koelruimte zonder een volledige hoge kast nodig te hebben. De 140 centimeter is populair bij mensen die wel wat extra capaciteit willen, maar niet kunnen of willen overstappen naar een vloerhoge koelkast. Wie echt voldoende ruimte zoekt voor een gezin of een royale levensstijl, komt al snel uit bij de nishoogte van 178 centimeter, die geldt als de standaard voor volwaardige inbouwkoelkasten (vaak met een vriezer er direct onder). Het is goed om te weten dat de koelkast zelf altijd iets kleiner is dan de nismaat, zodat er ruimte overblijft voor ventilatie en installatie.

©rois010

Breedte, diepte en ventilatie-eisen

Naast de hoogte zijn ook de breedte en diepte van de nis van belang. In vrijwel alle gevallen gaat het om een nisbreedte van 56 tot 60 centimeter en een diepte van ongeveer 55 tot 60 centimeter. Daarmee sluiten de meeste inbouwkoelkasten mooi aan op standaard keukenkasten. Toch is het belangrijk om altijd te controleren of er voldoende ruimte is aan de achterkant en zijkanten voor luchtcirculatie, want een gebrek aan ventilatie kan de levensduur van je apparaat verkorten en het energieverbruik verhogen. De exacte marges en ventilatie-eisen staan altijd vermeld in de inbouwtekening van de fabrikant.

Let op het juiste deursysteem

Een ander aspect waar je zeker rekening mee moet houden is het type deurscharnier en bevestigingssysteem. Er zijn twee veelgebruikte manieren om de keukendeur aan de koelkastdeur te koppelen. Bij een sleepdeur schuiven beide deuren over elkaar via een glijgeleider. Bij een deur-op-deur-systeem wordt de keukendeur rechtstreeks vastgemaakt aan de koelkastdeur. Deze laatste methode is robuuster, eenvoudiger in gebruik en vaak de voorkeur bij moderne keukens. Belangrijk is dat je bij vervanging van een koelkast goed controleert welk systeem je huidige keuken gebruikt, want een sleepdeursysteem en deur-op-deur-systeem zijn niet onderling uitwisselbaar zonder aanpassingen.

©yunava1

Wanneer maatwerk nodig is

Hoewel standaardmaten veel problemen voorkomen, is maatwerk soms toch onvermijdelijk. Dit is bijvoorbeeld het geval bij oudere keukens met afwijkende kastafmetingen, bij zelfbouwkeukens of designoplossingen waarbij concessies zijn gedaan op standaardisatie. Ook in kleine woningen of appartementen met schuine wanden of andere beperkingen kan het nodig zijn om af te wijken van de standaard. Soms volstaat een simpele opvulling of aanpassing, maar in andere gevallen moet een kast volledig opnieuw worden ontworpen.

Problemen voorkomen bij aankoop of vervanging

Wie verrassingen wil voorkomen bij de aanschaf van een nieuwe koelkast of bij de montage in een nieuwe keuken, doet er goed aan om alles zorgvuldig op en in te meten. Dat betekent dat je niet alleen de hoogte, breedte en diepte van de nis opneemt, maar ook rekening houdt met de ruimte voor ventilatie en het juiste type deursysteem.

Daarnaast is het verstandig om altijd de technische tekening van het apparaat te raadplegen en je goed te laten adviseren door een keuken- of witgoedspecialist. Zeker bij vervanging is het belangrijk om niet alleen naar de buitenmaten te kijken, maar ook naar de technische en functionele eigenschappen die bepalen of een apparaat probleemloos past.

Wie zich aan deze richtlijnen houdt en bewust kiest voor een standaardmaat, voorkomt gedoe, vertragingen of kostbare aanpassingen achteraf. Een koelkast op maat hoeft dus helemaal geen maatwerk te zijn, als je maar weet waar je op moet letten.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare digitale waterpassen met laser
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare digitale waterpassen met laser

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Deze zomer klussen? Goed gereedschap is dan onontbeerlijk. Ee digitale waterpas bijvoorbeeld, ook wel kruislijnlaser genoemd. Dankzij een duidelijke lijn van laserlicht kun je alles mooi waterpas ophangen, zetten of plaatsen.

Een digitale waterpas met laser, ook wel kruislijnlaser genoemd, helpt je om alles perfect recht of waterpas te krijgen, bijvoorbeeld bij het ophangen van een schilderij, het plaatsen van een plank of het tegelen van een muur. De ingebouwde laser projecteert een strakke lijn op de muur, zodat je grotere afstanden gemakkelijk kunt uitlijnen zonder steeds opnieuw te hoeven meten. Handig bij het klussen, verbouwen of inrichten van je huis! Wij vonden vijf betaalbare kruislijnlasers.

Kapro Prolaser 862GS

Deze Kapro Prolaser 862GS verrast met een opvallend groen laserlijn die beter zichtbaar is in fel licht, perfect voor binnen én buiten gebruik. Hij werkt tot zo’n 20 m met indrukwekkende nauwkeurigheid van ± 0,2 mm/m en een zelfnivelleringsbereik van ± 3°. Je krijgt er zelfs een mini‑statief bij, waardoor je meteen aan de slag kunt. Compact, lichtgewicht – maar gebouwd om te presteren onder uiteenlopende omstandigheden dankzij zijn IP 54‑behuizing en lange batterijduur. Een slimme keuze voor wie zowel gemak als zichtbaarheid wil tijdens precisiewerk.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,4 mm / meter
Automatische correctie: ± 3 °
Lijnzichtbaarheid: 20 meter
Stroombron: 2x AA-batterij

Parkside PKLL 7 D3

De Parkside PKLL 7 D3 is een betaalbare instapper die verrassend veel kan. Hij projecteert kruislijnen met automatische nivellering tot ± 4° en werkt tot ca. 7  meter afstand. Uniek is de mogelijkheid om de lasers onder vaste hoeken te projecteren – handig bij creatief-imaginair werk of wanneer precieze hoeken nodig zijn zonder automatisch corrigerend niveau. Hij is compact, licht en ideaal voor gebruik bij kleine klussen in huis. De nauwkeurigheid van deze kruislijnlaser is met een afwijking van 0,8 mm per meter echter wel iets minder goed, iets om rekening mee te houden.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,8 mm / meter
Automatische correctie:
Lijnzichtbaarheid: 7 meter
Stroombron: 2xAA-batterij

Makita SK105DZ

Deze Makita projecteert heldere rode lijnen tot 25 meter, ideaal voor zowel horizontale als verticale lijnprojectie. Dankzij de zelfnivellerende functie hoef je je nooit druk te maken over scheve hoeken: hij corrigeert automatisch tot zo'n 4° graden. Deze Makita werkt op en afzonderlijk te verkrijgen 12Volt CXT-accu. De nauwkeurigheid van de SK105DZ is met een afwijking van 0,3 mm per meter erg goed.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,3 mm / meter
Automatische correctie:
Lijnzichtbaarheid: 25 meter
Stroombron: Accu

Stanley STHT77502-1 Cross 90

Deze Stanley Cross 90 projecteert naast een horizontale en verticale ook nog een extra verticale lijn op exact 90°, waardoor hij ideaal is voor bijvoorbeeld tegelwerk, vloeren en het netjes uitlijnen van tussenschotten. De automatische nivellering zorgt voor een precieze uitlijning zonder gedoe. Een uitstekende keuze voor wie professioneel resultaat wil zonder poespas.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,5 mm / meter
Automatische correctie: ± 4°
Bereik: 12 meter
Stroombron: 2xAA-batterij

Bosch Universal Level 2

De Bosch Universal Level 2 biedt drie handige modi: kruislijnen met automatische nivellering, verticale lijnen met puntenfunctie of een hellingsmodus voor schuine uitlijning. Dankzij de heldere rode laserstraal en de intuïtieve bediening ervaar je snel gemak en nauwkeurigheid. Compleet geleverd inclusief batterijen en opberghoes.

Lasertype: Kruislijn, horizontaal, verticaal
Nauwkeurigheid: 0,5 mm / meter
Automatische correctie: 4 °
Lijnzichtbaarheid: 10 meter
Stroombron: 3xAA-batterij