ID.nl logo
Zo maak je een dashboard voor Home Assistant
Zekerheid & gemak

Zo maak je een dashboard voor Home Assistant

Heb je Home Assistant geïnstalleerd, de nodige apparaten toegevoegd en misschien zelfs enkele automatiseringen, dan wil je natuurlijk dat iedereen er gebruik van gaat maken. Die kans wordt een stuk groter met een praktisch dashboard op een tablet, die je ophangt op een centrale plek in huis. In dit artikel laten we zien hoe je dat voor elkaar krijgt en hoe je er optimaal gebruik van maakt!

Home Assistant is een mooi en veelzijdig pakket voor het automatiseren van je huis, met enorm veel integraties met apparaten en diensten. En het draait uitstekend op een Raspberry Pi. In dit artikel, lees je hoe je het op de singleboardcomputer installeert en hoe je er mee begint. Nadat je het hebt opgezet, wil je natuurlijk ook dat iedereen gebruik maakt van al die handige features die je hebt toegevoegd. Een van de mooiste manieren is een dashboard, weergegeven op een tablet die je op een handige plek in huis ophangt. Dankzij Lovelace biedt Home Assistant alle mogelijkheden voor zo’n eigen dashboard, waarbij je in de vorm van kaarten heel veel details kunt toevoegen. Ook kun je kaarten of thema’s van de online community gebruiken zodat het er precies uit ziet zoals je wenst! In deze masterclass helpen we je op weg.

01 De Lovelace UI

Via het menu in de zijbalk van Home Assistant blader je naar de verschillende onderdelen van de software, met Overzicht als eerste onderdeel. In de vorm van een dashboard zie je hier alle toegevoegde en nieuw ontdekte apparaten en diensten, zoals sensoren, lampen en schakelaars. Daar hoef je niets voor te doen, het wordt automatisch gegenereerd. Het dashboard heeft zelfs een naam: Lovelace (UI). Dit vormt het startpunt voor ons eigen dashboard. Als je net begint is het erg kaal met alleen een weerbericht, terwijl het juist weer erg vol en druk wordt wanneer je veel toegevoegt. Gelukkig kun je het dashboard opdelen in aparte pagina’s met tabbladen, ook wel weergaven of views genoemd. En je kunt sinds kort ook meerdere dashboards maken. Bovendien kun je een dashboard handmatig beheren zodat je precies bepaalt wat er op staat en hoe het er uitziet. Ga je met Lovelace aan de slag, dan zul je snel de kracht inzien van de gebruikersinterface. En als je nog wat verder bent, zul je ook de bijdragen uit de community waarderen, zoals alternatieve kaarten en thema’s.

©PXimport

Apparaten toevoegen aan Home Assistant

Voordat je een zinvol dashboard kunt maken, moet je natuurlijk het nodige toevoegen aan Home Assistant. Het is slim om dat meteen goed aan te pakken. Zorg dat je onder Instellingen / Gebieden de ruimtes in huis hebt gedefinieerd, naast de standaard ruimtes keuken, slaapkamer en woonkamer. Je kunt voor elk apparaat dat je toevoegt dan meteen de juiste ruimte opgeven. Het toevoegen van apparaten en diensten lukt voor een groot deel via de gebruikersinterface onder Instellingen / Integraties. Enkele zijn automatisch gevonden en staan al in het overzicht en anders kun je ze handmatig toevoegen door op het plusteken te klikken. Het is vaak in een paar klikken geregeld. Om opties achteraf te wijzigen kun je op hetzelfde scherm terecht. Sommige integraties lukken nog niet via deze grafische interface en vereisen aanpassingen in het configuratiebestand (configuration.yaml). Voor tips voor bijvoorbeeld Philips Hue en Yeelight en een Rfxcom-transceiver met enkele temperatuursensoren kun je het eerder genoemde online artikel er bij pakken. Voor het verrijken van het dashboard gaan we nog extra apparaten toevoegen, lees hieronder verder hoe.

©PXimport

02 Dashboard toevoegen

Home Assistant onderhoudt bij de standaard instellingen zelf de indeling van je dashboard en zet nieuw toevoegde apparaten of diensten er direct op. Je kunt het ook zelf beheren zodat je zelf verantwoordelijk bent voor het toevoegen van apparaten. Je kunt dat dan wel precies doen zoals je dat mooi vindt. Gelukkig hoef je niet te kiezen. Je kunt onbeperkt extra dashboards aanmaken die al dan niet automatisch worden gegenereerd. Onder Instellingen / Lovelace-dashboards zie je je dashboards, waar in eerste instantie alleen het standaard dashboard Overzicht staat. Klik op het plusteken om een dashboard te maken. Als voorbeeld maken we een dashboard genaamd Alles. Als je het vinkje bij Toon in de zijbalk hebt laten staan, is het bereikbaar via de zijbalk onder de gekozen naam. Hierop zullen automatisch alle nieuw toegevoegde apparaten verschijnen. Het standaarddashboard Overzicht gaan we in het vervolg van de masterclass handmatig beheren.

©PXimport

03 Beheer overnemen

We gaan naar het standaarddashboard Overzicht. Om het beheer over te nemen klikken we in het menu rechtsboven (de drie puntjes) op Configureer UI. Je ziet een waarschuwingsvenster dat het dashboard daarmee niet meer automatisch wordt bijgewerkt. Je kunt er eventueel voor kiezen om met een lege pagina te beginnen, door een vinkje bij deze optie te zetten. Klik daarna op Neem over. Tenzij je het vinkje hebt gezet, worden de bestaande onderdelen overgenomen in het dashboard waar je nu handmatig het beheer over hebt. Er is een eerste tabblad gemaakt met de naam Home. Via het penceeltje veranderen we de naam naar Thuis. We willen een extra tabblad maken, wat binnen Home Assistant een weergave of view wordt genoemd, voor kantoor. Hiervoor klikken we op het plusteken, voeren de titel Kantoor in en eventueel een pictogram, bijvoorbeeld mdi:briefcase, één van de Material Design-iconen. Deze iconen kun je op veel plaatsen in Home Assistant gebruiken. Hier kun je zien welke iconen er zoal zijn. De overige opties laten we ongemoeid en we kiezen Opslaan.

©PXimport

04 Rij met lampen of schakelaars

We willen wat knoppen voor lampen naast elkaar: in dit voorbeeld een Hue Go-lamp voor achtergrondverlichting, een Yeelight-lamp boven het bureau en bij de leeshoek en een KlikAanKlikUit-schakelaar voor de bergruimteverlichting. Ze zijn allemaal aan Home Assistant toegevoegd. Eerst klikken we op het plusteken rechts om een kaart toe te voegen en kiezen voor Horizontale stapel. Op zo’n kaart kun je andere kaarten stapelen (zie kader ‘Horizontale of verticale stapel’) wat ideaal is om de lampen naast elkaar weer te geven. Als eerste voegen we een kaart genaamd Lamp toe waarbij we onder het kopje Entiteit de gewenste lamp kiezen. Stel eventueel een vervangende naam in, als de naam onduidelijk of te lang is. De twee andere lampen voegen we op vergelijkbare wijze toe via het plusteken. Voor de schakelaar voor de bergruimteverlichting kiezen we de kaart Knop en vullen een passend icoontje in. Je kunt eventueel Material Design-icoontjes kiezen zoals uitgelegd in de vorige stap. Bijvoorbeeld mdi:flashlight voor een zaklampicoontje. Kies Opslaan als je klaar bent. We gebruiken hier steeds de visuele editor, maar je kunt ook code invoeren. Klik daarvoor op Code-editor weergeven. Je kunt daarna ook weer wisselen naar de visuele editor.

©PXimport

Horizontale of verticale stapel

Wil je dat kaarten altijd naast elkaar in één kolom staan, dan kun je een zogenoemde Horizontale stapel toevoegen. Voor kaarten die onder elkaar – dus in dezelfde kolom – moeten worden gegroepeerd kies je Verticale stapel. Het zijn speciale kaarten waar je vervolgens weer andere kaarten aan toe kunt voegen. Nadat je een eerste kaart hebt toegevoegd, kun je een tweede via het plusteken toevoegen. Via een genummerd tabblad kun je door alle toegevoegde kaarten bladeren. Om de details voor een kaart te bewerken klik je op het bewuste tabblad. De onderlinge positie kun je veranderen met de pijltjes. Om een kaart te verwijderen klik je op het prullenbakicoontje.

05 Kaart met internetsnelheid

Om in het dashboard de snelheid van je internetverbinding te zien, kun je eenvoudig via Instellingen / Integraties de component Speedtest.net toevoegen. Daarmee wordt elk uur de download- en uploadsnelheid van de internetverbinding getest op de gekozen testserver. Via de sensor kun je de waarde uitlezen. Om de laatste meting weer te geven kun je bijvoorbeeld een Horizontale stapel toevoegen en daarin twee kaarten van het type Meter met als entiteit de sensor voor de download- en uploadsnelheid. Nog mooier is een grafiek met de geschiedenis van je metingen. Standaard houdt Home Assistant gegevens van onder meer sensoren bij in een lokale database, dus je hoeft daar niets voor te doen. Voeg hiervoor een kaart van het type Geschiedenis grafiek toe. Hierin kun je één of meerdere entiteiten opnemen. Wij kiezen weer de twee entiteiten en geven aan dat we de metingen van de laatste 24 uur willen zien, waarna de grafiek automatisch wordt getoond.

©PXimport

06 Kaarten voor een nas

Om gegevens van een Synology-nas op te nemen in je dashboard kun je onder Instellingen / Integraties bij Synology DSM op Configureer klikken. Hierna volstaat het om je gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. Handig aan de integratie is dat je bijvoorbeeld zicht kunt houden op de gebruikte opslagruimte en de status van de harde schijven. We voegen daarvoor om te beginnen een kaart Meter toe en selecteren de sensor met het percentage gebruikte opslagruimte. Het is handig enkele drempelwaardes op te geven, door een vinkje bij Ernst definiëren te zetten. Je kunt dan kiezen bij welke waarde de grafiek groen, geel of rood wordt, zodat je het direct ziet als de opslagruimte kritiek wordt. Om de temperatuur of status van de vier harde schijven te monitoren kun je een kaart Oogopslag of Entiteiten toevoegen. Bij deze kaarten kun je meerdere entiteiten toevoegen zoals sensors maar bijvoorbeeld ook lampen en schakelaars. Bij Oogopslag staan ze naast elkaar, Entiteit maakt een verticaal lijstje met de gekozen entiteiten. Beide kaarten zijn geschikt om de temperaturen of de status van de vier harde schijven te laten zien. Hierna zou je bijvoorbeeld ook een kaart van het type Geschiedenis grafiek toe kunnen voegen met de gemeten belasting van de nas.

©PXimport

07 Thermostaat toevoegen

Het toevoegen van een airconditioning van Daikin is eenvoudig als je een model met wifi hebt. In het integratiescherm vind je hem dan meteen terug. Qua gebruik in Home Assistant is er weinig verschil met een slimme thermostaat: ze worden als klimaatregeling gezien. De standaard kaart heet Thermostaat. Het volstaat om hierin de bewuste airconditioning te kiezen en een naam in te voeren. En je hoeft je niet tot standaard kaarten te beperken. In de community zijn veel zogenoemde custom kaarten te vinden. Bijvoorbeeld simple-thermostat met een naar ons idee fijnere temperatuurregeling. Om deze te kunnen gebruiken voegen we een bron toe voor Lovelace (zie kader ‘Bronnen toevoegen voor Lovelace’): het bestand simple-thermostat.js uit de laatste release. Daarna ga je naar je dashboard, klik je op het plusteken en kies je Handmatig. Voor deze kaart is geen visuele editor beschikbaar, maar je hoeft in de code-editor maar een paar regels in te voeren:

type: 'custom:simple-thermostat'
entity: climate.zolder

Heb je de correcte entiteit ingevuld dan zie je rechts een werkend voorbeeld voor de kaart. Klik op Opslaan om deze definitief toe te voegen. Je kunt ook nog wat opties instellen om de weergave te verfijnen, zoals uitgelegd op de bewuste GitHub-pagina.

©PXimport

Bronnen toevoegen voor Lovelace

Om kaarten van de community te gebruiken voeg je extra bronnen toe voor Lovelace. Om dat te kunnen doen, gebruik je Home Assistant in de zogeheten Geavanceerde modus. Dit is een instelling per gebruiker. Om het aan te zetten klik je in de zijbalk op je naam zodat je profiel wordt geopend. Met een vinkje zet je de modus aan. Als eerste gaan we nu zorgen dat de bron, in ons voorbeeld is dat het javascript-bestand simple-thermostat.js, benaderbaar is voor Home Assistant. Daarvoor gaan we het uploaden. We openen File editor. Je komt standaard in de map config. Via het icoontje New Folder maken we daarin een nieuwe map genaamd www. Blader naar deze map door er op te klikken, kies het icoontje Upload File, wijs het bestand (simple-thermostat.js) aan en upload het. Om het als bron toe te voegen ga je vervolgens naar Instellingen / Lovelace-dashboards. Dankzij de geavanceerde modus zie je hier het extra tabblad Bronnen. Hier kun je een nieuwe bron toevoegen. Achter Url voeren we /local/simple-thermostat.js?v=1 in. Dit verwijst naar het zojuist geüploade bestand. Bij Type bron kiezen we JavaScript-module. Klik dan op Aanmaken.

©PXimport

08 Thema’s gebruiken

Wil je het dashboard een hele andere uitstraling geven? Het standaardthema kent een lichte en donkere modus én je kunt de primaire kleur en accentkleur wijzigen. De opties vind je in je profiel, door linksonder op je naam te klikken. Voor een complete metamorfose kun je ook een thema maken of ophalen in de community. Als voorbeeld nemen we Clear Theme Dark. Ga eerst naar File editor en open configuration.yaml, voeg onderstaande regels toe en bewaar de aanpassingen.

frontend:
themes: !include themes.yaml

Hiermee hebben we een verwijzing naar themes.yaml gemaakt waarin we de opmaakcode van het toe te voegen thema gaan zetten. Maak dit bestand eerst aan in de editor en klik het aan om het te bewerken. Kopieer dan de code die je op de genoemde link vindt. Plak het in je editor en bewaar het bestand. Je kunt nu voor elke kaart die je maakt dit thema kiezen, maar ook in één handeling het thema toepassen via je profiel, door daar het thema (in dit geval dark) te selecteren. Op de bewuste link vind je trouwens ook een achtergrondafbeelding (night.jpg) waar het thema naar verwijst. Die kun je (via de editor) uploaden in de www-map.

©PXimport

Dashboard vast zetten op tablet

Wil je je dashboard op je tablet weergeven? Dat kan met de Android-app Fully Kiosk Browser & App Lockdown. Wil je dat het dashboard het volledige scherm inneemt en geen zijbalk laat zien, dan kun je in het profiel een vinkje bij Zijbalk altijd verbergen zetten. Het menu wordt dan verborgen maar blijft bereikbaar via de drie streepjes linksboven, net zoals op mobiele apparaten.

Ook geïnteresseerd in professionele beveiliging?

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.