Fietshelm voor e-bikers: wachten op verplichting of nu al opzetten?
In de media lees je steeds vaker over ongelukken met e-bikes en de roep om een helmplicht wordt dus steeds groter. Nu kun je natuurlijk wachten tot het zover is, maar je kunt ook nú al gewoon een helm aanschaffen. ID.nl legt uit waar je op moet letten als je een fietshelm gaat kopen.
In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:
• Komt er een helmplicht voor e-bikes? • Welke keurmerken zijn er? • Hoe vind je de juiste maat helm? • Hoe weet je of de pasvorm van een helm goed is? • Waarom bestaat er een groot prijsverschil tussen fietshelmen? • Ook interessant voor jou: https://id.nl/mobiliteit/fiets/fiets-accessoires/een-goede-fietshelm-vind-je-zo
+ 7 tips om het dragen van een fietshelm zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken
Is er een helmplicht voor e-bikes op komst?
Wij Nederlanders zijn een fietsvolk en weten ons in het verkeer prima aan te passen. Dat wij goed met een fiets overweg kunnen lijdt geen twijfel. Maar met de komst van de e-bike ligt onze snelheid ineens 10 kilometer hoger en worden er andere eisen gesteld aan onze veiligheid. Geen wonder dat het vraagstuk rondom helmplicht ieder jaar weer aanwakkert. Toch is het de komende jaren niet te verwachten dat er een helmplicht voor e-bikes tot 25 kilometer per uur wordt ingesteld. Helmplicht zou het fietsgebruik kunnen ontmoedigen en de overheid wil het fietsgebruik juist aanmoedigen. Wel blijkt in de praktijk dat steeds meer e-bikers het nut van een fietshelm nu al inzien. Zowel in de fietsenwinkels als bij de ANWB zijn er dit jaar een recordaantal fietshelmen verkocht.
Wel zo veilig! Volgens Veilig Verkeer Nederland is de kans op ernstig hoofd- of hersenletsel bij een botsing of val maar liefst 60% kleiner als je een helm draagt. Het risico op dodelijk hoofd- of hersenletsel is zelfs 70% lager. Vooruit, nog wat cijfers: als iedereen een fietshelm zou dragen, scheelt dat zeker 85 verkeersdoden en 2500 ernstige verkeersgewonden per jaar!
©Halfpoint - stock.adobe.com
Let op het keurmerk in de helm
Een kwalitatief goede fietshelm is altijd voorzien van een keurmerk. Daarmee weet je zeker dat je een veilige helm aanschaft. Bij een helm voor een volwassen persoon moet je letten op een EN 1078-normering, kinderhelmen kennen de norm EN 1080 en voor speed pedelec-helmen wordt de norm NTA 8776 aangehouden. Een helm die een NTA 8776-certificering heeft lijkt op een fietshelm, maar is berekend op een hogere valsnelheid. Daarbij biedt de speed pedelec-helm ook meer bescherming voor de slapen en de achterkant van het hoofd.
Zo vind je de juiste maat fietshelm
Een fietshelm moet direct goed op het hoofd passen zonder dat de riempjes vast zitten. Om de juiste maat te vinden, meet je de omtrek van je hoofd (zo’n 2 centimeter boven je wenkbrauwen). Vind je dit lastig om te doen, vraag dan of iemand je wil helpen. Het aantal centimeters geeft je een goede indicatie van welke maat geschikt voor je is. In de tabel zie je welke omtrek bij welke maat past. Heb je als volwassene een relatief klein hoofd, dan kun je met een gerust hart kiezen voor een kinderhelm.
Fietshelm-pasvorm: hier moet je op letten
Heb je de juiste maat gevonden, dan is het zaak dat je de helm ook daadwerkelijk opzet om te kijken of hij écht past. Kijk naar de volgende punten:
Eenmaal op het hoofd mag de helm niet te veel bewegen: hij moet dus direct goed aansluiten op het hoofd.
Een helm staat goed op je hoofd als de voorzijde net boven je wenkbrauwen komt.
Let erop dat de bevestigingsbandjes goed aansluiten op het gezicht en onder de kin. De afstelling is goed als je net twee vingers tussen het riempje en de kaak kunt steken.
N.B.: De stelknop aan de achterkant van de helm is er alleen voor een extra fijnafstelling.
Waarom zijn sommige fietshelmen duur en andere fietshelmen goedkoop?
Binnen het assortiment fietshelmen bestaan veel prijsverschillen. Ook een goedkope helm met het juiste keurmerk is volkomen veilig. Het prijsverschil tussen helmen zit vooral in de toegepaste materialen en afwerking. Duurdere helmen zien er vaak fraaier uit en bieden meer comfort en functionele afstelmogelijkheden. Ook zijn deze fietshelmen dikwijls uitgerust met het MIPS-systeem. MIPS (dat staat voor Multidirectional Impact Protection System) is een wrijvingsarme laag tussen de buitenschaal en de voering van de helm. Hierdoor heb je bij een val een nog betere bescherming van het hoofd. Een andere oplossing is WaveCel, een laag met honderden cellen die als het ware de kreukelzone vormt in je helm. Tijdens de impact van een val vangen deze cellen, doordat ze meebuigen, de grote kracht op die vrijkomt.
©Estudio Eleva tu punto de vista
7 onmisbare fietshelm-tips
1. Spoel je helm na een fietstocht goed af met lauw water. Zo verwijder je eenvoudig zweet, insecten en straatvuil. Geef ook het binnenwerk af en toe een wasbeurt.
2. Leg je helm nooit onnodig lang in de volle zon.
3. Is je helm gevallen? Controleer hem dan op barsten in de buitenschaal. Zie je geen beschadiging, dan kun je de fietshelm gewoon gebruiken. Na een serieuze val of aanrijding moet je de helm overigens voor de zekerheid wél vervangen.
4. Draag je een bril, draag dan de brilpootjes óver de riempjes van de helm. Bij een eventuele val zal de bril afvallen en is er dus geen kans dat er glassplinters in je ogen komen.
5. Draag je regelmatig een paardenstaart, zoek dan een helm met een verticaal verstelbare fijnafstelling aan de achterzijde. Zo kun je ook met helm gewoon een paardenstaart dragen.
6. Tijdens koude dagen kun je een ruime wintermuts over je helm dragen. Ook bestaan er speciale fietsmutsen voor onder de helm.
7. Heb je moeite met het sluitmechanisme van de helmriempjes? Je kunt ook kiezen voor een helm met riempjes met een magneetsluiting.
Op zoek naar een goede fietshelm?
Kijk en vergelijk
Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!