Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten
Een tweedehands e-bike kopen is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets aanschaffen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan de aanschaf van een occasion. Waar moet je allemaal op letten voor je zo’n fiets mee naar huis neemt?
🚲 In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen: Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands e-bike? | Hoe kun je de accu van een tweedehands e-bike controleren? | Hoe kun je checken of de fiets als gestolen staat geregistreerd?
Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!
Een tweedehands elektrische fiets is vaak een stuk goedkoper dan een gloednieuwe. Een heel aantrekkelijke optie dus, zeker in tijden van economische malaise. Maar het is lang niet alles goud wat er blinkt, je moet echt goed opletten alvorens je de portemonnee trekt. Deze checklist helpt je om ervoor te zorgen dat je tweedehands aankoop ook echt een goede aankoop is!
☑ 1: De accu
Het aller- allerbelangrijkste waar je naar moet kijken is zonder meer de accu. In principe gaat de accu van een e-bike zo’n vijf jaar mee. Een tweedehands fiets ouder dan vijf jaar verdient dus een uitgebreide controle van die accu. Maar ook jongere e-bikes kunnen over een flink versleten accu beschikken. Dat gebeurt met name bij twee gebruikersscenario’s.
Het eerste ligt voor de hand: de fiets is héél veel gebruikt en de accu is zeer vaak ontladen en weer opgeladen. Het aantal laadcycli van een lithium-ion accu zoals gebruikt in een e-bike ligt rond de duizend. Stel dat iemand zijn fiets elke dag heeft opgeladen (dus 365 laadcycli per jaar) dan is dat aantal van duizend binnen drie jaar bereikt. Zó gek zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar te veel is nooit goed. Echt weten hoe goed een accu is, kun je eigenlijk alleen weten wanneer je hem laat doormeten. Daar komen we verderop op terug. Een indicatie kan in ieder geval de kilometerstand zijn: is die heel hoog, dan kun je ervan uitgaan dat de accu flink gebruikt is (en dus vaak opgeladen).
De tweede wellicht minder voor de hand liggende oorzaak is te weinig gebruik. Als een e-bike bijvoorbeeld door een ouder iemand is aangeschaft met het idee veel te gaan fietsen, maar dat er uiteindelijk niet van gekomen is, heeft de fiets misschien jaren stilgestaan. De accu heeft dan een flinke tik gehad of houdt vrijwel helemaal geen lading meer vast. Ook een e-bike die maar eens in de paar maanden werd opgeladen is een mogelijk probleemkind op accugebied.
Dringend advies: maak altijd een proefrit. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen hoe snel (of langzaam) de accu leeg raakt, maar je merkt ook of de motor zijn werk goed doet en of er geen vreemde geluiden klinken. Ook problemen met de remmen, de versnellingen en de verschillende trapondersteuningen spoor je zo op. Bovendien (ook heel belangrijk!): alleen met een proefrit kun je ervaren of je comfortabel op de e-bike kunt fietsen.
- De e-bike experts van ID.nl
🚨 Doen: de accu laten doormeten of zelf uitproberen
Probleem van de accucapaciteit is dat je die niet goed kunt testen op moment van aanschaf. Sommige fietsenhandelaren hebben apparatuur om de capaciteit te meten, maar zo niet, dan moet je zelf een inschatting maken. Blijkt dat de accu na een korte proefrit al vrijwel leeg is, dan kan de verkoper natuurlijk altijd zeggen dat de accu al vrijwel leeg wás voor vertrek. Je kunt eventueel vooraf vragen of de verkoper de accu voordat je naar de fiets komt kijken helemaal wil opladen. Maak daarnaast indien mogelijk ook een heldere afspraak dat je de fiets bij (erg) tegenvallende accuprestaties na een week kunt terugbrengen. Gebruik de fiets in die week zoveel mogelijk, en rijdt eens weg met een volgeladen accu voor een langere tocht. Ligt de actieradius ver onder die van de fabrieksspecificaties, dan kun je de koop beter alsnog afblazen (let op: daarvoor is het dus wel belangrijk dat je de optie tot terugbrengen wel hebt afgesproken). Blijkt de accu in slechte staat te verkeren en de fiets is verder goed? Dan kun je ook een bod uitbrengen dat een flink stuk lager ligt. Waarbij je dan in je hoofd de kostprijs van een nieuwe accu aftrekt.
☑ 2: Kilometerstand
Check ook zeker de kilometerstand van de fiets, want ook die is nauw verbonden met de (resterende) levensduur van de accu. Aan de hand van deze stand (we noemden het hierboven al kort) kun je inschatten hoe intensief de fiets gebruikt is. Is de kilometerstand bijvoorbeeld heel laag maar is de fiets wel jarenlang gebruikt? Dat is geen goed teken (want: dan bestaat de kans dat de accu zo weinig is opgeladen, dat hij inmiddels geen lading meer vasthoudt). Ook een heel hoge kilometerstand betekent even verder kijken en vergelijken. Goed om te weten: het einde van de levensduur van een fietsaccu is zonder meer bereikt na zo’n 60.000 kilometer. Gelukkig fietst de gemiddelde fietser daarvan slechts een fractie, dus het aantal laad- en ontlaadcycli weegt zwaarder.
©Angela Buzzi
☑ 3: Motor, aanstuur-elektronica en banden
Andere slijtagegevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de motor. Let tijdens de proefrit op vreemde geluiden tijdens het rijden. Komt de fiets niet goed op snelheid of is de snelheid verre van constant dan is er wellicht iets mis met die motor of de aanstuur-elektronica. Dat kan al op korte termijn tot dure reparaties leiden. Banden moeten verder in goede staat verkeren, voldoende profiel hebben en geen scheurtjes en dergelijke bevatten.
©ellisia - stock.adobe.com
☑ 4: Roest, ketting, remmen, verlichting en computer
Let op roestplekken of overduidelijk overgeschilderde stukken. Daar heeft óf stevige roest onder gezeten, óf de verflaag bedekt andere schade, zoals valschade. De kettingspanning moet op orde zijn (moet de ketting bijgespannen? daar zijn speciale tools voor). en natuurlijk moeten de remmen het goed doen. Even een noodstop maken tijdens een testrit is dan ook zeer aanbevelenswaardig. Controleer verder of alle versnellingen het doen, of de verlichting werkt, of de computer en bedieningselementen in orde zijn (geen beschadigd of gebroken display bijvoorbeeld). Losse bouten en moeren moeten natuurlijk ook vastgedraaid of desnoods vervangen worden voor aankoop. Waarbij geldt dat die laatstgenoemde punten trouwens prima ‘repareerbaar’ zijn, maar dat moet je dan wel vóór aanschaf laten doen.
Lees ook: Zo verwijder je roest van de fietsketting
☑ 5: Gestolen?
Komen we op een een-na-laatste – niet onbelangrijke – aandachtspunt: diefstal. Vanwege de hoge prijs van elektrische fietsen zijn deze een geliefd doelwit van het dievengilde. Op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet of een fiets gestolen is. Maar een je kunt de volgende zaken als een rode vlag beschouwen: een weggevijld of nergens te vinden framenummer en/of een ontbrekende sleutel van het fietsslot. Op het fietsdiefstalregister van de RDW (https://fdr.rdw.nl) kun je aan de hand van merk en framenummer snel checken of een fiets onverhoopt als gestolen geregistreerd staat.
☑ 6: BOVAG-garantie
Tot slot is het verstandig om een tweedehands e-bike bij een gerenommeerde fietsenhandelaar te kopen en niet bij een particulier. En als je dan voor een fietsenhandelaar gaat, kies er dan eentje die bij BOVAG is aangesloten. Je krijgt dan bij aanschaf BOVAG-garantie, wat je net wat meer zekerheid geeft als er toch iets over het hoofd gezien is. Tipje tot slot: woon je in de stad, dan loont het beslist de moeite ook eens te gaan neuzen in omliggende dorpen. Daar zijn de e-bikes vaak net wat goedkoper!