ID.nl logo
Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

Een tweedehands e-bike kopen is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets aanschaffen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan de aanschaf van een occasion. Waar moet je allemaal op letten voor je zo’n fiets mee naar huis neemt?

🚲 In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen: Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands e-bike? | Hoe kun je de accu van een tweedehands e-bike controleren? | Hoe kun je checken of de fiets als gestolen staat geregistreerd?

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Een tweedehands elektrische fiets is vaak een stuk goedkoper dan een gloednieuwe. Een heel aantrekkelijke optie dus, zeker in tijden van economische malaise. Maar het is lang niet alles goud wat er blinkt, je moet echt goed opletten alvorens je de portemonnee trekt. Deze checklist helpt je om ervoor te zorgen dat je tweedehands aankoop ook echt een goede aankoop is!

☑ 1: De accu

Het aller- allerbelangrijkste waar je naar moet kijken is zonder meer de accu. In principe gaat de accu van een e-bike zo’n vijf jaar mee. Een tweedehands fiets ouder dan vijf jaar verdient dus een uitgebreide controle van die accu. Maar ook jongere e-bikes kunnen over een flink versleten accu beschikken. Dat gebeurt met name bij twee gebruikersscenario’s.

Het eerste ligt voor de hand: de fiets is héél veel gebruikt en de accu is zeer vaak ontladen en weer opgeladen. Het aantal laadcycli van een lithium-ion accu zoals gebruikt in een e-bike ligt rond de duizend. Stel dat iemand zijn fiets elke dag heeft opgeladen (dus 365 laadcycli per jaar) dan is dat aantal van duizend binnen drie jaar bereikt. Zó gek zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar te veel is nooit goed. Echt weten hoe goed een accu is, kun je eigenlijk alleen weten wanneer je hem laat doormeten. Daar komen we verderop op terug. Een indicatie kan in ieder geval de kilometerstand zijn: is die heel hoog, dan kun je ervan uitgaan dat de accu flink gebruikt is (en dus vaak opgeladen).

De tweede wellicht minder voor de hand liggende oorzaak is te weinig gebruik. Als een e-bike bijvoorbeeld door een ouder iemand is aangeschaft met het idee veel te gaan fietsen, maar dat er uiteindelijk niet van gekomen is, heeft de fiets misschien jaren stilgestaan. De accu heeft dan een flinke tik gehad of houdt vrijwel helemaal geen lading meer vast. Ook een e-bike die maar eens in de paar maanden werd opgeladen is een mogelijk probleemkind op accugebied.

Dringend advies: maak altijd een proefrit. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen hoe snel (of langzaam) de accu leeg raakt, maar je merkt ook of de motor zijn werk goed doet en of er geen vreemde geluiden klinken. Ook problemen met de remmen, de versnellingen en de verschillende trapondersteuningen spoor je zo op. Bovendien (ook heel belangrijk!): alleen met een proefrit kun je ervaren of je comfortabel op de e-bike kunt fietsen.

- De e-bike experts van ID.nl


🚨 Doen: de accu laten doormeten of zelf uitproberen

Probleem van de accucapaciteit is dat je die niet goed kunt testen op moment van aanschaf. Sommige fietsenhandelaren hebben apparatuur om de capaciteit te meten, maar zo niet, dan moet je zelf een inschatting maken. Blijkt dat de accu na een korte proefrit al vrijwel leeg is, dan kan de verkoper natuurlijk altijd zeggen dat de accu al vrijwel leeg wás voor vertrek. Je kunt eventueel vooraf vragen of de verkoper de accu voordat je naar de fiets komt kijken helemaal wil opladen. Maak daarnaast indien mogelijk ook een heldere afspraak dat je de fiets bij (erg) tegenvallende accuprestaties na een week kunt terugbrengen. Gebruik de fiets in die week zoveel mogelijk, en rijdt eens weg met een volgeladen accu voor een langere tocht. Ligt de actieradius ver onder die van de fabrieksspecificaties, dan kun je de koop beter alsnog afblazen (let op: daarvoor is het dus wel belangrijk dat je de optie tot terugbrengen wel hebt afgesproken). Blijkt de accu in slechte staat te verkeren en de fiets is verder goed? Dan kun je ook een bod uitbrengen dat een flink stuk lager ligt. Waarbij je dan in je hoofd de kostprijs van een nieuwe accu aftrekt.

☑ 2: Kilometerstand

Check ook zeker de kilometerstand van de fiets, want ook die is nauw verbonden met de (resterende) levensduur van de accu. Aan de hand van deze stand (we noemden het hierboven al kort) kun je inschatten hoe intensief de fiets gebruikt is. Is de kilometerstand bijvoorbeeld heel laag maar is de fiets wel jarenlang gebruikt? Dat is geen goed teken (want: dan bestaat de kans dat de accu zo weinig is opgeladen, dat hij inmiddels geen lading meer vasthoudt). Ook een heel hoge kilometerstand betekent even verder kijken en vergelijken. Goed om te weten: het einde van de levensduur van een fietsaccu is zonder meer bereikt na zo’n 60.000 kilometer. Gelukkig fietst de gemiddelde fietser daarvan slechts een fractie, dus het aantal laad- en ontlaadcycli weegt zwaarder.

©Angela Buzzi

☑ 3: Motor, aanstuur-elektronica en banden

Andere slijtagegevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de motor. Let tijdens de proefrit op vreemde geluiden tijdens het rijden. Komt de fiets niet goed op snelheid of is de snelheid verre van constant dan is er wellicht iets mis met die motor of de aanstuur-elektronica. Dat kan al op korte termijn tot dure reparaties leiden. Banden moeten verder in goede staat verkeren, voldoende profiel hebben en geen scheurtjes en dergelijke bevatten.

©ellisia - stock.adobe.com


☑ 4: Roest, ketting, remmen, verlichting en computer

Let op roestplekken of overduidelijk overgeschilderde stukken. Daar heeft óf stevige roest onder gezeten, óf de verflaag bedekt andere schade, zoals valschade. De kettingspanning moet op orde zijn (moet de ketting bijgespannen? daar zijn speciale tools voor). en natuurlijk moeten de remmen het goed doen. Even een noodstop maken tijdens een testrit is dan ook zeer aanbevelenswaardig. Controleer verder of alle versnellingen het doen, of de verlichting werkt, of de computer en bedieningselementen in orde zijn (geen beschadigd of gebroken display bijvoorbeeld). Losse bouten en moeren moeten natuurlijk ook vastgedraaid of desnoods vervangen worden voor aankoop. Waarbij geldt dat die laatstgenoemde punten trouwens prima ‘repareerbaar’ zijn, maar dat moet je dan wel vóór aanschaf laten doen.

Lees ook: Zo verwijder je roest van de fietsketting

☑ 5: Gestolen?

Komen we op een een-na-laatste – niet onbelangrijke – aandachtspunt: diefstal. Vanwege de hoge prijs van elektrische fietsen zijn deze een geliefd doelwit van het dievengilde. Op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet of een fiets gestolen is. Maar een je kunt de volgende zaken als een rode vlag beschouwen: een weggevijld of nergens te vinden framenummer en/of een ontbrekende sleutel van het fietsslot. Op het fietsdiefstalregister van de RDW (https://fdr.rdw.nl) kun je aan de hand van merk en framenummer snel checken of een fiets onverhoopt als gestolen geregistreerd staat.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

☑ 6: BOVAG-garantie

Tot slot is het verstandig om een tweedehands e-bike bij een gerenommeerde fietsenhandelaar te kopen en niet bij een particulier. En als je dan voor een fietsenhandelaar gaat, kies er dan eentje die bij BOVAG is aangesloten. Je krijgt dan bij aanschaf BOVAG-garantie, wat je net wat meer zekerheid geeft als er toch iets over het hoofd gezien is. Tipje tot slot: woon je in de stad, dan loont het beslist de moeite ook eens te gaan neuzen in omliggende dorpen. Daar zijn de e-bikes vaak net wat goedkoper!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 condensdrogers voor minder dan 500 euro
© Beko
Huis

Waar voor je geld: 5 condensdrogers voor minder dan 500 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we een aantal keer per week op zoek naar de beste producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Deze keer kijken we naar condensdrogers. Welke modellen zijn er te koop voor onder de 500 euro en wat zijn de mogelijkheden?

Een condensdroger is een type wasdroger dat vocht uit je wasgoed onttrekt en opvangt in een ingebouwd reservoir of via een afvoerslang afvoert. In tegenstelling tot luchtafvoerdrogers heeft een condensdroger geen externe afvoer nodig, wat hem flexibel maakt in gebruik en daardoor nagenoeg overal kunt plaatsen. Condensdrogers zijn doorgaans goedkoper in aanschaf dan warmtepompdrogers, maar verbruiken wel meer energie. We vonden vijf exemplaren van minder dan 500 euro.

Beko DCU8235BXT

Energy Label G

De Beko DCU8235BXT is een gebruiksvriendelijke condensdroger met een capaciteit van 8 kg, geschikt voor gezinnen of huishoudens met regelmatig wasgoed. Hij beschikt over diverse programma’s, waaronder opties voor katoen, synthetisch, sportkleding en delicate stoffen. De AquaWave-trommel zorgt voor een zachte behandeling van je kleding, wat de slijtage beperkt. De droger produceert gemiddeld 66 dB aan geluid. Het water wordt opgevangen in een intern reservoir, maar kan ook via een afvoerslang worden weggespoeld. Dit model is niet voorzien van de nieuwste technologieën, maar biedt alles wat je nodig hebt voor betrouwbaar dagelijks gebruik.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar (10 jaar op de motor)

Sharp KDNCB8S7PW91BX 

Energy Label G

Deze condensdroger van Sharp is ontworpen met het oog op eenvoud en efficiëntie. De machine biedt 15 programma’s, waaronder instellingen voor katoen, synthetisch, gemengde was en snelle droogbeurten. Het display is helder en overzichtelijk en toont duidelijk de resterende tijd. De bediening is eenvoudig, wat hem geschikt maakt voor gebruikers die vooral gemak zoeken. De wateropvang gebeurt in een reservoir dat handmatig geleegd moet worden, tenzij je kiest voor aansluiting op de afvoer. Voor wie een betrouwbare, eenvoudige droger zoekt zonder poespas, is dit een goede keuze.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: dicht
Fabrieksgarantie: 2 jaar

Hisense DH3S802BW2

Energy Label D

De Hisense DH3S802BW2 is een moderne warmtepompdroger met een capaciteit van 8 kg en diverse slimme functies. Deze droger is uitgerust met ConnectLife, waarmee je hem via een app op je smartphone kunt bedienen. Ook beschikt hij over een stoomfunctie, die helpt om kreukels te verminderen en kleding op te frissen. De trommel is binnenin verlicht en de bediening is overzichtelijk, met een groot display dat de resterende tijd toont. De machine beschikt over programma’s voor onder andere katoen, wol en delicate stoffen. Hoewel het energieverbruik lager is dan bij een standaard condensdroger, duurt het droogproces gemiddeld wel wat langer.

Uitgestelde start: Nee
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar

Beko DF8421TX0

Energy Label E

De Beko DF8421TX0 is een warmtepompdroger met een ruime inhoud van 8 kg. Dankzij de EcoGentle-technologie blijven kleuren langer mooi en wordt kleding zachter behandeld. De AquaWave-trommel met speciale patronen zorgt ervoor dat kleding minder slijt tijdens het drogen. Dit model beschikt over 15 programma’s, waaronder opties voor sportkleding, jeans en wol. Ook is er een anti-kreukfase na het drogen, wat handig is als je niet meteen de was uit de machine haalt. De machine is wat ouder (model 202), maar is nog steeds te koop. Oorspronkelijk was het energielabel A++, maar omgerekend naar de huidige meetmethode is dat nu een E-label geworden. Handige extra’s zijn de startuitstelfunctie en het duidelijke display met resttijdindicatie.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 2 jaar (10 jaar op motor)

Frilec KOBLENZ 8600 TK

Energy Label F

De Frilec KOBLENZ8600TK is een eenvoudige, degelijke condensdroger en beschikt over meerdere standaardprogramma’s, zoals katoen, synthetisch en extra droog. De bediening is rechttoe rechtaan en het display toont de resterende droogtijd. Met een geluidsniveau van ongeveer 65 dB is hij niet de stilste, maar ook zeker niet storend in een gemiddelde omgeving. De droger heeft energielabel F, wat betekent dat hij relatief veel stroom gebruikt vergeleken met warmtepompdrogers. Het water dat uit het wasgoed wordt gehaald, wordt opgevangen in een waterreservoir. Deze moet handmatig geleegd worden, tenzij je hem aansluit op een afvoer.

Uitgestelde start: Ja
Vulgewicht: 8kg
Type deur: glas
Fabrieksgarantie: 5 jaar

▼ Volgende artikel
5 veelgemaakte fouten bij het koken op inductie
© alfa27 - stock.adobe.com
Huis

5 veelgemaakte fouten bij het koken op inductie

Aangebrand eten, vibrerende pannen of ongelijke resultaten: wie net begint met koken op inductie kan tegen dit soort frustraties aan lopen. Gelukkig zijn ze makkelijk te voorkomen. Wij vertellen wat de meest gemaakte fouten zijn bij het koken op inductie én hoe je ze voorkomt.

In het kort

Overgestapt van gas op inductie? Dat is vaak even wennen. Wij zetten 5 veelgemaakte fouten bij het koken op een rij, zodat jij ze niet hoeft ze maken. Dit zijn ze:

  1. Verkeerde pannen gebruiken
  2. Kookzones niet goed benutten
  3. Te hoog vermogen gebruiken
  4. Boostfunctie te veel gebruiken
  5. Niet goed schoonmaken

Inductieplaat kopen?

Check hier de beste deals!

Fout 1: Verkeerde pannen gebruiken

Een klassieke fout bij het koken op inductie is het gebruik van pannen die eigenlijk niet geschikt zijn voor dit type kookplaat. Inductie werkt via een magnetisch veld dat de bodem van de pan rechtstreeks verwarmt. Zijn jouw pannen niet magnetisch, dan is het gevolg een tragere opwarming, ongelijke garing en onnodig veel energieverbruik. Soms reageert een inductiekookplaat helemaal niet op gewone pannen.

Weet je niet zeker of jouw pannen geschikt zijn voor inductie? Doe dan de magneettest: pak een (koelkast)magneet en houd 'm tegen de bodem van de pan. Plakt de magneet stevig vast? Dan is de pan geschikt voor inductie. Glijdt de magneet weg of is de magnetische werking veel te zwak? Dan kun je beter niet koken met deze pan. 

Extra tip: als je nieuwe pannen voor je inductiekookplaat wilt kopen, let dan niet alleen op de magnetische werking. Ook de dikte van de bodem is belangrijk. Pannen met een bodem van minstens 4 à 5 mm dik verminderen de kans op aanbranden en trillen bij hoog vermogen. Kies daarnaast voor keukengerei van hout of siliconen; dat voorkomt krassen aan de onderkant van de pan. 

Fout 2: Kookzones niet goed benutten

Een inductiekookplaat werkt het best met pannen die qua formaat goed door de kookzone worden herkend. Zet je een pan neer die veel kleiner is dan de kookzone, dan kan het zijn dat de plaat hem niet detecteert of dat er minder vermogen beschikbaar is. Er gaat echter geen warmte verloren: alleen het deel van de pan dat binnen het magnetisch veld valt, wordt verwarmd. Een pan die juist groter is dan de kookzone kan leiden tot ongelijkmatige verhitting, omdat alleen het middendeel voldoende wordt opgewarmd. Let er daarnaast op dat de bodem van de pan vlak en schoon is, zodat het contact met het glasoppervlak optimaal blijft. Een kromgetrokken of vuile bodem kan de werking verstoren.

©vectorizer88 - stock.adobe.com

Fout 3: Te snel opwarmen

Inductie warmt veel sneller op dan gas. Daardoor zetten veel mensen het vermogen al snel te hoog, met als gevolg dat olie of eten kan aanbranden. Het is slimmer om op een lagere stand te beginnen en de temperatuur geleidelijk op te voeren, zeker bij bakken of sudderen. Voor water koken mag je gerust vol vermogen gebruiken, maar bij braden is dat vaak niet nodig. Merk je dat je pan gaat trillen of de kookplaat een zoemend geluid maakt, dan staat hij waarschijnlijk te hoog. Gebruik bovendien olie of vet met een hoog rookpunt, zoals arachideolie, zonnebloemolie, kokosolie of geklaarde boter (ghee). Daarmee voorkom je dat het vet te snel verbrandt.

Fout 4: Boostfunctie te veel gebruiken 

Veel inductiekookplaten hebben een boostfunctie die het vermogen tijdelijk flink opschroeft. Ideaal om snel een pan met water aan de kook te brengen of grote hoeveelheden soep of pasta te verhitten. Voor delicate bereidingen is de booststand minder geschikt, omdat de pan dan zo heet wordt dat eten kan aanbranden of ongelijk gaart. Gebruik hem dus met beleid: handig als je snel kracht nodig hebt, maar niet bedoeld om continu op te koken.

Fout 5: Niet goed schoonmaken 

Vlekken en etensresten op je inductiekookplaat zijn niet alleen onhygiënisch, ze kunnen ook blijvende schade veroorzaken. Vooral suikers zijn verraderlijk: die kunnen bij verhitting het glasoppervlak aantasten. Ook verbrande resten laten vaak hardnekkige vlekken achter en kunnen het glas op den duur verkleuren of zelfs doen barsten. Maak de kookplaat daarom na gebruik altijd schoon. Gebruik een licht vochtige doek met een mild reinigingsmiddel, zoals een beetje afwasmiddel of een speciaal middel voor inductiekookplaten. Voor aangekoekte resten is een speciale kookplaatschraper handig. Vermijd schuurmiddelen en schuursponsjes, want die veroorzaken krassen en maken het glas dof.