ID.nl logo
Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

Een tweedehands e-bike kopen is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets aanschaffen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan de aanschaf van een occasion. Waar moet je allemaal op letten voor je zo’n fiets mee naar huis neemt?

🚲 In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen: Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands e-bike? | Hoe kun je de accu van een tweedehands e-bike controleren? | Hoe kun je checken of de fiets als gestolen staat geregistreerd?

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Een tweedehands elektrische fiets is vaak een stuk goedkoper dan een gloednieuwe. Een heel aantrekkelijke optie dus, zeker in tijden van economische malaise. Maar het is lang niet alles goud wat er blinkt, je moet echt goed opletten alvorens je de portemonnee trekt. Deze checklist helpt je om ervoor te zorgen dat je tweedehands aankoop ook echt een goede aankoop is!

☑ 1: De accu

Het aller- allerbelangrijkste waar je naar moet kijken is zonder meer de accu. In principe gaat de accu van een e-bike zo’n vijf jaar mee. Een tweedehands fiets ouder dan vijf jaar verdient dus een uitgebreide controle van die accu. Maar ook jongere e-bikes kunnen over een flink versleten accu beschikken. Dat gebeurt met name bij twee gebruikersscenario’s.

Het eerste ligt voor de hand: de fiets is héél veel gebruikt en de accu is zeer vaak ontladen en weer opgeladen. Het aantal laadcycli van een lithium-ion accu zoals gebruikt in een e-bike ligt rond de duizend. Stel dat iemand zijn fiets elke dag heeft opgeladen (dus 365 laadcycli per jaar) dan is dat aantal van duizend binnen drie jaar bereikt. Zó gek zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar te veel is nooit goed. Echt weten hoe goed een accu is, kun je eigenlijk alleen weten wanneer je hem laat doormeten. Daar komen we verderop op terug. Een indicatie kan in ieder geval de kilometerstand zijn: is die heel hoog, dan kun je ervan uitgaan dat de accu flink gebruikt is (en dus vaak opgeladen).

De tweede wellicht minder voor de hand liggende oorzaak is te weinig gebruik. Als een e-bike bijvoorbeeld door een ouder iemand is aangeschaft met het idee veel te gaan fietsen, maar dat er uiteindelijk niet van gekomen is, heeft de fiets misschien jaren stilgestaan. De accu heeft dan een flinke tik gehad of houdt vrijwel helemaal geen lading meer vast. Ook een e-bike die maar eens in de paar maanden werd opgeladen is een mogelijk probleemkind op accugebied.

Dringend advies: maak altijd een proefrit. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen hoe snel (of langzaam) de accu leeg raakt, maar je merkt ook of de motor zijn werk goed doet en of er geen vreemde geluiden klinken. Ook problemen met de remmen, de versnellingen en de verschillende trapondersteuningen spoor je zo op. Bovendien (ook heel belangrijk!): alleen met een proefrit kun je ervaren of je comfortabel op de e-bike kunt fietsen.

- De e-bike experts van ID.nl


🚨 Doen: de accu laten doormeten of zelf uitproberen

Probleem van de accucapaciteit is dat je die niet goed kunt testen op moment van aanschaf. Sommige fietsenhandelaren hebben apparatuur om de capaciteit te meten, maar zo niet, dan moet je zelf een inschatting maken. Blijkt dat de accu na een korte proefrit al vrijwel leeg is, dan kan de verkoper natuurlijk altijd zeggen dat de accu al vrijwel leeg wás voor vertrek. Je kunt eventueel vooraf vragen of de verkoper de accu voordat je naar de fiets komt kijken helemaal wil opladen. Maak daarnaast indien mogelijk ook een heldere afspraak dat je de fiets bij (erg) tegenvallende accuprestaties na een week kunt terugbrengen. Gebruik de fiets in die week zoveel mogelijk, en rijdt eens weg met een volgeladen accu voor een langere tocht. Ligt de actieradius ver onder die van de fabrieksspecificaties, dan kun je de koop beter alsnog afblazen (let op: daarvoor is het dus wel belangrijk dat je de optie tot terugbrengen wel hebt afgesproken). Blijkt de accu in slechte staat te verkeren en de fiets is verder goed? Dan kun je ook een bod uitbrengen dat een flink stuk lager ligt. Waarbij je dan in je hoofd de kostprijs van een nieuwe accu aftrekt.

☑ 2: Kilometerstand

Check ook zeker de kilometerstand van de fiets, want ook die is nauw verbonden met de (resterende) levensduur van de accu. Aan de hand van deze stand (we noemden het hierboven al kort) kun je inschatten hoe intensief de fiets gebruikt is. Is de kilometerstand bijvoorbeeld heel laag maar is de fiets wel jarenlang gebruikt? Dat is geen goed teken (want: dan bestaat de kans dat de accu zo weinig is opgeladen, dat hij inmiddels geen lading meer vasthoudt). Ook een heel hoge kilometerstand betekent even verder kijken en vergelijken. Goed om te weten: het einde van de levensduur van een fietsaccu is zonder meer bereikt na zo’n 60.000 kilometer. Gelukkig fietst de gemiddelde fietser daarvan slechts een fractie, dus het aantal laad- en ontlaadcycli weegt zwaarder.

©Angela Buzzi

☑ 3: Motor, aanstuur-elektronica en banden

Andere slijtagegevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de motor. Let tijdens de proefrit op vreemde geluiden tijdens het rijden. Komt de fiets niet goed op snelheid of is de snelheid verre van constant dan is er wellicht iets mis met die motor of de aanstuur-elektronica. Dat kan al op korte termijn tot dure reparaties leiden. Banden moeten verder in goede staat verkeren, voldoende profiel hebben en geen scheurtjes en dergelijke bevatten.

©ellisia - stock.adobe.com


☑ 4: Roest, ketting, remmen, verlichting en computer

Let op roestplekken of overduidelijk overgeschilderde stukken. Daar heeft óf stevige roest onder gezeten, óf de verflaag bedekt andere schade, zoals valschade. De kettingspanning moet op orde zijn (moet de ketting bijgespannen? daar zijn speciale tools voor). en natuurlijk moeten de remmen het goed doen. Even een noodstop maken tijdens een testrit is dan ook zeer aanbevelenswaardig. Controleer verder of alle versnellingen het doen, of de verlichting werkt, of de computer en bedieningselementen in orde zijn (geen beschadigd of gebroken display bijvoorbeeld). Losse bouten en moeren moeten natuurlijk ook vastgedraaid of desnoods vervangen worden voor aankoop. Waarbij geldt dat die laatstgenoemde punten trouwens prima ‘repareerbaar’ zijn, maar dat moet je dan wel vóór aanschaf laten doen.

Lees ook: Zo verwijder je roest van de fietsketting

☑ 5: Gestolen?

Komen we op een een-na-laatste – niet onbelangrijke – aandachtspunt: diefstal. Vanwege de hoge prijs van elektrische fietsen zijn deze een geliefd doelwit van het dievengilde. Op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet of een fiets gestolen is. Maar een je kunt de volgende zaken als een rode vlag beschouwen: een weggevijld of nergens te vinden framenummer en/of een ontbrekende sleutel van het fietsslot. Op het fietsdiefstalregister van de RDW (https://fdr.rdw.nl) kun je aan de hand van merk en framenummer snel checken of een fiets onverhoopt als gestolen geregistreerd staat.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

☑ 6: BOVAG-garantie

Tot slot is het verstandig om een tweedehands e-bike bij een gerenommeerde fietsenhandelaar te kopen en niet bij een particulier. En als je dan voor een fietsenhandelaar gaat, kies er dan eentje die bij BOVAG is aangesloten. Je krijgt dan bij aanschaf BOVAG-garantie, wat je net wat meer zekerheid geeft als er toch iets over het hoofd gezien is. Tipje tot slot: woon je in de stad, dan loont het beslist de moeite ook eens te gaan neuzen in omliggende dorpen. Daar zijn de e-bikes vaak net wat goedkoper!

 

▼ Volgende artikel
Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills
© Halfpoint
Huis

Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills

Natuurlijk, een kipsateetje of hamburger blijft het goed doen op de barbecue. Maar wie meer wil, kan zich vast helemaal vinden in de barbecue-trends die dit jaar populair zijn. Van koken op open vuur tot wereldsmaken: de barbecue verandert mee met de tijd – en dat proef je.

Barbecue-trends 2025 in het kort: ♨️ Koken op open vuur ♨️ Technologie op de grill ♨️ Wereldsmaken op het rooster ♨️ Duurzamer barbecueën ♨️ Meer plantaardig op de grill ♨️ Zoete afsluiters

Lees ook: Houtskool, elektrisch, gas of kamado: welke barbecue past bij jou?

Koken op open vuur

Barbecueën zonder poespas wint terrein. Terug naar het vuur, letterlijk. Steeds meer mensen kiezen voor koken op hout of houtskool, zonder gas of stekkers. Het vraagt wat oefening, maar geeft een intense smaak en een ambachtelijke sfeer. Denk aan gietijzeren pannen boven smeulende kolen of een stuk vis in een zelfgebouwde vuurplaats. Oergezellig én smaakvol.

Technologie op de grill

Aan de andere kant zie je ook het tegenovergestelde: hightech barbecues met wifi, apps en automatische temperatuurregeling. Vooral pellet grills zijn in trek. Die gebruiken houtpellets als brandstof en houden de temperatuur constant, zodat je rustig achterover kunt leunen. Ideaal voor wie wil grillen zonder stress, maar wel met smaak.

De skillet doet volop mee Een skillet is een zware gietijzeren pan met een steel, zonder antiaanbaklaag. Je gebruikt 'm rechtstreeks op het rooster van je barbecue of in het vuur. Door het dikke materiaal blijft de hitte lang hangen en gaart alles gelijkmatig. Deze pan is inmiddels vaste prik bij veel buitenkoks. In 2025 zie je 'm vaker, juist omdat hij zo goed past bij de trend van vuurkoken en gevarieerder grillen. Groenten, kazen, eieren of desserts? In een skillet lukt het allemaal, zonder dat je iets tussen het rooster verliest. Hij houdt de warmte lang vast, kan direct in het vuur en gaat jarenlang mee. Functioneel én duurzaam.

©Aleksei Isachenko

Wereldsmaken op het rooster

De barbecue wordt steeds internationaler. Klassiekers als saté en hamburgers maken ruimte voor gerechten met een twist. Spareribs met gochujang, geroosterde aubergine met tahin, of kip met ras el hanout. Deze mix van keukens levert verrassende combinaties op – ga vooral lekker experimenteren!

Duurzamer barbecueën

Ook bij de barbecue zie je dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Houtskool uit verantwoord bosbeheer, minder wegwerpartikelen en vaker lokaal en seizoensgebonden inkopen. Herbruikbare accessoires vervangen aluminium bakjes en houten prikkers. En wie kiest voor plantaardige gerechten, verkleint zijn ecologische voetafdruk nog verder.

Skillet nodig?

Bekijk het aanbod

Meer plantaardig op de grill

Barbecueën zonder vlees is allang geen uitzondering meer. Groenten krijgen een hoofdrol: bloemkool, maïskolven, paddenstoelen, paprika, allemaal gaan ze direct op het rooster of in een gietijzeren schaal. Vleesvervangers zijn er in alle soorten en smaken, van burgers tot worstjes. De barbecue wordt daardoor breder inzetbaar – ook als je geen vlees eet.

©sai-chan

Zoete afsluiters

Tot slot: desserts van de barbecue. Gegrilde ananas, gebakken banaan of marshmallows tussen twee biscuitjes (s'mores). Ook cakes of broodpudding in een skillet doen het goed. Daarmee sluit je een barbecue niet alleen warm, maar ook origineel af.

S'mores van de barbecue Leg per persoon twee biscuitjes klaar, een stuk chocolade (bijvoorbeeld melk of puur) en een grote marshmallow.

  1. Rooster de marshmallow boven de barbecue tot hij goudbruin en zacht is.
  2. Leg een stukje chocolade op een biscuitje.
  3. Zet de warme marshmallow erop en dek af met het tweede biscuitje.
  4. Druk licht aan zodat de chocolade smelt.
  5. Even laten afkoelen (voor zover je dat redt), en genieten maar. Je kunt de chocolade ook vervangen door bijvoorbeeld een karamelsnoepje of een lik hazelnootpasta.

Conclusie

In 2025 barbecue je minder op routine en meer met aandacht. Dat kan met een zelfgestookt vuurtje of een slimme grill, zolang het maar draait om smaak, delen en ontdekken!

▼ Volgende artikel
Altijd een frisse vaatwasser: zo houd je 'm schoon, fris en in topvorm!
© Andrey Popov
Huis

Altijd een frisse vaatwasser: zo houd je 'm schoon, fris en in topvorm!

De vaatwasser is je trouwe keukenmaatje. Dag in, dag uit maakt hij pannen, glazen en borden blinkend schoon. Maar wie zorgt er eigenlijk voor hem? Een beetje liefde en onderhoud doet wonderen: je vaat blijft fris, je machine gaat langer mee én je voorkomt nare geurtjes. Met deze simpele tips blijft je afwasmachine in topconditie.

Als je een echt schone vaat wil, moet de vaatwasser zelf natuurlijk ook schoon zijn. In dit artikel lees je:

  • Hoe vaak je de vaatwasser zou moeten schoonmaken
  • Welke middelen je hiervoor kunt gebruiken
  • Waarom je niet altijd voor een verkort programma moet kiezen

Lees ook zeker even: Wat is een slimme vaatwasser en wat kun je ermee?

Elke dag verdwijnt er van alles in de vaatwasser: vet, etensresten, kalk, noem maar op. Vooral het filter en de afvoer krijgen het zwaar te verduren. Draai je vaak korte of lauwe programma's, dan hoopt vuil zich nóg sneller op, met doffe glazen of een vieze geur als gevolg. Daarom is regelmatig schoonmaken bepaald geen overbodige luxe. Zo houd je het bij:

  • Wekelijks: filter schoonmaken onder de warme kraan.

  • Elke twee tot drie maanden: een heet programma draaien zonder vaat.

  • Per kwartaal: rubbers goed schoonboenen.

  • Twee keer per jaar: sproeiarmen loshalen en reinigen.

©Lazy_Bear - stock.adobe.com

Het filter: de stille held van je vaatwasser

Het filter is dé plek waar alle etensresten samenkomen. En net als het zeefje in je gootsteen moet ook dit onderdeel regelmatig worden geleegd. Klik het filter eruit, verwijder alle viezigheid en spoel het ten slotte grondig af onder heet water. Een beetje afwasmiddel erbij kan geen kwaad. Binnen een minuut gefixt, en je voorkomt bovendien verstoppingen en nare luchtjes.

Af en toe flink heet spoelen

Die snelle Eco-stand is handig, maar niet altijd afdoende. Draai daarom om de paar maanden een leeg programma op de hoogste temperatuur. Zo los je vetresten op die zich anders aan de wanden hechten. Wil je extra grondig te werk gaan? Giet dan wat schoonmaakazijn op de bodem en leg een paar schijfjes citroen in het bestekmandje. Daarna gewoon de machine zijn werk laten doen.

Liever geen azijn? Dan is baking soda een goed alternatief. Let wel op: een klein theelepeltje in het zeepbakje is genoeg. Te veel soda kan de rubbers aantasten.

©Lazy_Bear - stock.adobe.com

Sproeiarmen schoonmaken: zo gepiept

Zit er plotseling nauwelijks nog kracht achter de waterstralen? Grote kans dat een van de sproeiarmen verstopt zit. Meestal heeft je vaatwasser er twee: eentje onderin en eentje onder het bovenste rek. Je haalt ze los door ze iets in te duwen en naar links te draaien, maar check bij twijfel vooral even de handleiding.

Spoel de sproeiarmen af onder de kraan en prik eventuele verstoppingen open met een satéprikker. Zijn ze erg vies? Laat ze dan een uurtje weken in heet water met wat soda.

Rubbers: vaak vergeten, maar o zo belangrijk

De rubbers rondom de deur zijn een broedplaats voor viezigheid. Tussen de plooien kunnen zich etensresten, schimmels en bacteriën ophopen – en dat ga je op den duur ruiken. Bovendien kunnen versleten of vieze rubbers gaan lekken.

Maak de rubbers schoon met een warm sopje van afwasmiddel en water. Een doekje werkt prima, maar voor de kleine kiertjes is een oude tandenborstel ideaal. Vermijd agressieve middelen: die tasten het rubber aan, en dan ben je nog verder van huis.

©Kislev | Julia - stock.adobe.com

Vergeet de zijkanten van de deur en de rubbers niet schoon te maken.

Mocht je toch op zoek zijn naar een nieuwe vaatwasser, dan kun je uiteraard terecht bij de bekende webwinkels.