ID.nl logo
Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

Een tweedehands e-bike kopen is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets aanschaffen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan de aanschaf van een occasion. Waar moet je allemaal op letten voor je zo’n fiets mee naar huis neemt?

🚲 In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen: Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands e-bike? | Hoe kun je de accu van een tweedehands e-bike controleren? | Hoe kun je checken of de fiets als gestolen staat geregistreerd?

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Een tweedehands elektrische fiets is vaak een stuk goedkoper dan een gloednieuwe. Een heel aantrekkelijke optie dus, zeker in tijden van economische malaise. Maar het is lang niet alles goud wat er blinkt, je moet echt goed opletten alvorens je de portemonnee trekt. Deze checklist helpt je om ervoor te zorgen dat je tweedehands aankoop ook echt een goede aankoop is!

☑ 1: De accu

Het aller- allerbelangrijkste waar je naar moet kijken is zonder meer de accu. In principe gaat de accu van een e-bike zo’n vijf jaar mee. Een tweedehands fiets ouder dan vijf jaar verdient dus een uitgebreide controle van die accu. Maar ook jongere e-bikes kunnen over een flink versleten accu beschikken. Dat gebeurt met name bij twee gebruikersscenario’s.

Het eerste ligt voor de hand: de fiets is héél veel gebruikt en de accu is zeer vaak ontladen en weer opgeladen. Het aantal laadcycli van een lithium-ion accu zoals gebruikt in een e-bike ligt rond de duizend. Stel dat iemand zijn fiets elke dag heeft opgeladen (dus 365 laadcycli per jaar) dan is dat aantal van duizend binnen drie jaar bereikt. Zó gek zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar te veel is nooit goed. Echt weten hoe goed een accu is, kun je eigenlijk alleen weten wanneer je hem laat doormeten. Daar komen we verderop op terug. Een indicatie kan in ieder geval de kilometerstand zijn: is die heel hoog, dan kun je ervan uitgaan dat de accu flink gebruikt is (en dus vaak opgeladen).

De tweede wellicht minder voor de hand liggende oorzaak is te weinig gebruik. Als een e-bike bijvoorbeeld door een ouder iemand is aangeschaft met het idee veel te gaan fietsen, maar dat er uiteindelijk niet van gekomen is, heeft de fiets misschien jaren stilgestaan. De accu heeft dan een flinke tik gehad of houdt vrijwel helemaal geen lading meer vast. Ook een e-bike die maar eens in de paar maanden werd opgeladen is een mogelijk probleemkind op accugebied.

Dringend advies: maak altijd een proefrit. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen hoe snel (of langzaam) de accu leeg raakt, maar je merkt ook of de motor zijn werk goed doet en of er geen vreemde geluiden klinken. Ook problemen met de remmen, de versnellingen en de verschillende trapondersteuningen spoor je zo op. Bovendien (ook heel belangrijk!): alleen met een proefrit kun je ervaren of je comfortabel op de e-bike kunt fietsen.

- De e-bike experts van ID.nl


🚨 Doen: de accu laten doormeten of zelf uitproberen

Probleem van de accucapaciteit is dat je die niet goed kunt testen op moment van aanschaf. Sommige fietsenhandelaren hebben apparatuur om de capaciteit te meten, maar zo niet, dan moet je zelf een inschatting maken. Blijkt dat de accu na een korte proefrit al vrijwel leeg is, dan kan de verkoper natuurlijk altijd zeggen dat de accu al vrijwel leeg wás voor vertrek. Je kunt eventueel vooraf vragen of de verkoper de accu voordat je naar de fiets komt kijken helemaal wil opladen. Maak daarnaast indien mogelijk ook een heldere afspraak dat je de fiets bij (erg) tegenvallende accuprestaties na een week kunt terugbrengen. Gebruik de fiets in die week zoveel mogelijk, en rijdt eens weg met een volgeladen accu voor een langere tocht. Ligt de actieradius ver onder die van de fabrieksspecificaties, dan kun je de koop beter alsnog afblazen (let op: daarvoor is het dus wel belangrijk dat je de optie tot terugbrengen wel hebt afgesproken). Blijkt de accu in slechte staat te verkeren en de fiets is verder goed? Dan kun je ook een bod uitbrengen dat een flink stuk lager ligt. Waarbij je dan in je hoofd de kostprijs van een nieuwe accu aftrekt.

☑ 2: Kilometerstand

Check ook zeker de kilometerstand van de fiets, want ook die is nauw verbonden met de (resterende) levensduur van de accu. Aan de hand van deze stand (we noemden het hierboven al kort) kun je inschatten hoe intensief de fiets gebruikt is. Is de kilometerstand bijvoorbeeld heel laag maar is de fiets wel jarenlang gebruikt? Dat is geen goed teken (want: dan bestaat de kans dat de accu zo weinig is opgeladen, dat hij inmiddels geen lading meer vasthoudt). Ook een heel hoge kilometerstand betekent even verder kijken en vergelijken. Goed om te weten: het einde van de levensduur van een fietsaccu is zonder meer bereikt na zo’n 60.000 kilometer. Gelukkig fietst de gemiddelde fietser daarvan slechts een fractie, dus het aantal laad- en ontlaadcycli weegt zwaarder.

©Angela Buzzi

☑ 3: Motor, aanstuur-elektronica en banden

Andere slijtagegevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de motor. Let tijdens de proefrit op vreemde geluiden tijdens het rijden. Komt de fiets niet goed op snelheid of is de snelheid verre van constant dan is er wellicht iets mis met die motor of de aanstuur-elektronica. Dat kan al op korte termijn tot dure reparaties leiden. Banden moeten verder in goede staat verkeren, voldoende profiel hebben en geen scheurtjes en dergelijke bevatten.

©ellisia - stock.adobe.com


☑ 4: Roest, ketting, remmen, verlichting en computer

Let op roestplekken of overduidelijk overgeschilderde stukken. Daar heeft óf stevige roest onder gezeten, óf de verflaag bedekt andere schade, zoals valschade. De kettingspanning moet op orde zijn (moet de ketting bijgespannen? daar zijn speciale tools voor). en natuurlijk moeten de remmen het goed doen. Even een noodstop maken tijdens een testrit is dan ook zeer aanbevelenswaardig. Controleer verder of alle versnellingen het doen, of de verlichting werkt, of de computer en bedieningselementen in orde zijn (geen beschadigd of gebroken display bijvoorbeeld). Losse bouten en moeren moeten natuurlijk ook vastgedraaid of desnoods vervangen worden voor aankoop. Waarbij geldt dat die laatstgenoemde punten trouwens prima ‘repareerbaar’ zijn, maar dat moet je dan wel vóór aanschaf laten doen.

Lees ook: Zo verwijder je roest van de fietsketting

☑ 5: Gestolen?

Komen we op een een-na-laatste – niet onbelangrijke – aandachtspunt: diefstal. Vanwege de hoge prijs van elektrische fietsen zijn deze een geliefd doelwit van het dievengilde. Op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet of een fiets gestolen is. Maar een je kunt de volgende zaken als een rode vlag beschouwen: een weggevijld of nergens te vinden framenummer en/of een ontbrekende sleutel van het fietsslot. Op het fietsdiefstalregister van de RDW (https://fdr.rdw.nl) kun je aan de hand van merk en framenummer snel checken of een fiets onverhoopt als gestolen geregistreerd staat.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

☑ 6: BOVAG-garantie

Tot slot is het verstandig om een tweedehands e-bike bij een gerenommeerde fietsenhandelaar te kopen en niet bij een particulier. En als je dan voor een fietsenhandelaar gaat, kies er dan eentje die bij BOVAG is aangesloten. Je krijgt dan bij aanschaf BOVAG-garantie, wat je net wat meer zekerheid geeft als er toch iets over het hoofd gezien is. Tipje tot slot: woon je in de stad, dan loont het beslist de moeite ook eens te gaan neuzen in omliggende dorpen. Daar zijn de e-bikes vaak net wat goedkoper!

 

▼ Volgende artikel
Van FM tot DAB+: zo vind je makkelijk je favoriete zenders op je draagbare radio
© Sanhanat
Huis

Van FM tot DAB+: zo vind je makkelijk je favoriete zenders op je draagbare radio

Een draagbare radio is handig om overal naar muziek, nieuws of je favoriete programma's te luisteren. Maar welke opties heb je om signalen te ontvangen, en hoe zorg je ervoor dat je eenvoudig de juiste zenders vindt? In dit artikel leggen we de verschillende ontvangstmethodes uit en geven we praktische tips om optimaal gebruik te maken van je radio.

In dit artikel lees je over: 📻 Analoge FM 📻 DAB+ 📻 Internetradio 📻 AM-radio Ook krijg je tips voor het makkelijk vinden en opslaan van je favoriete zenders.

Lees ook: Draagbare radio nodig (voor je noodpakket bijvoorbeeld)? Dit zijn je mogelijkheden

Hoe je je favoriete zenders kunt vinden, hangt voor een groot deel af van welk soort ontvangst je radio ondersteunt. Elke methode heeft zo zijn eigen kenmerken en voordelen. We zetten de belangrijkste ontvangstopties voor je op een rij en kijken daarna naar hoe je eenvoudig zenders kunt zoeken en opslaan.

Analoge FM-radio: klassiek maar betrouwbaar

De meeste draagbare radio's ondersteunen FM-ontvangst. Dit analoge systeem is al decennia in gebruik en biedt een breed aanbod aan zenders. FM-signalen zijn vrij sterk en hebben een relatief goede geluidskwaliteit, afhankelijk van de sterkte van het signaal en de locatie van de radio. Het is belangrijk om de antenne volledig uit te schuiven voor de beste ontvangst. Interferentie door andere elektronische apparaten kan storingen veroorzaken, dus het is handig om je radio niet in de buurt te zetten van apparaten zoals wifi-routers of magnetrons. Woon je in een gebied met veel hoogbouw, dan kun je last hebben van ruis. In dat geval kan het handig zijn om je radio in de buurt van een raam te plaatsen.

DAB+: digitale ontvangst met extra mogelijkheden

Steeds meer draagbare radio's zijn uitgerust met DAB+ (Digital Audio Broadcasting). Dit is een digitale technologie die een heldere geluidskwaliteit biedt zonder ruis of storingen. Voor een stabiel signaal is het belangrijk om de antenne goed te positioneren, net zoals bij FM-radio. DAB+ heeft ook voordelen zoals extra zenders, tekstinformatie en soms zelfs afbeeldingen, zoals het logo van de zender of informatie over het nummer dat wordt afgespeeld. Met een automatische scanfunctie kun je eenvoudig alle beschikbare zenders vinden. Een nadeel is dat DAB+ ontvangst afhankelijk kan zijn van de dekking in jouw regio. In huizen met veel metalen of betonnen muren kan de ontvangst bovendien storingsgevoelig zijn. Controleer daarom vooraf of er een goede DAB+ dekking is in jouw omgeving. Dat kun je bijvoorbeeld doen via de site Radio-TV-Nederland.

©dave0992

Internetradio: grenzeloze mogelijkheden

Sommige moderne draagbare radio's hebben wifi-functionaliteit, waarmee je via internetradio toegang hebt tot duizenden zenders wereldwijd. Dit biedt een bijna onbeperkte keuze aan muziekgenres en programma's. Een stabiele internetverbinding is wel een voorwaarde om zonder onderbrekingen te luisteren. Veel radio's hebben een ingebouwde zoekfunctie, zodat je niet handmatig URL's van zenders hoeft in te voeren. Het instellen van internetradio werkt meestal eenvoudig via het menu van de radio zelf. Houd er wel rekening mee dat draagbare internetradio’s meestal geen mobiele dataverbinding ondersteunen en je dus afhankelijk bent van beschikbare wifi-netwerken.

AM-radio: nog steeds nuttig

Hoewel AM-radio tegenwoordig minder vaak wordt gebruikt, ondersteunen veel draagbare radio's deze optie nog steeds. AM-signalen worden vooral gebruikt voor nieuws en praatprogramma's, met name in landelijke gebieden waar FM of DAB+ minder goed te ontvangen zijn. De geluidskwaliteit van AM is wel beduidend lager en je kunt last hebben van storingen door elektronische apparaten in de buurt.

OntvangstmethodeVoordelenNadelen
FMBreed aanbod, eenvoudig te gebruikenKans op ruis, afhankelijk van antenne en interferentie
DAB+Ruisvrij, extra functiesDekking niet overal goed, storingsgevoelig in sommige gebouwen
InternetradioWereldwijd bereik, veel keuzeWifi vereist, minder geschikt voor onderweg
AMGeschikt voor landelijke gebiedenLage geluidskwaliteit, storingsgevoelig

🎶 Tips om zenders makkelijk te vinden

De meeste draagbare radio's hebben een scan- of zoekfunctie waarmee je snel alle beschikbare zenders kunt opslaan. Gebruik deze functie regelmatig, vooral als je van locatie verandert. Bij DAB+ en internetradio kun je favorieten opslaan, zodat je niet steeds door een lijst hoeft te scrollen. Zet je radio bij voorkeur op een plek waar het signaal het sterkst is, zoals bij een raam of hoger in de kamer. Voor internetradio is het verstandig om je radio via de wifi-instellingen te verbinden met een 5 GHz-netwerk als dat beschikbaar is, omdat dit vaak stabieler is. Let er echter op dat oudere modellen mogelijk geen ondersteuning bieden voor 5 GHz-netwerken; controleer dit vooraf in de handleiding van je radio.

DAB+ en draagbaar?

Kies uit honderden modellen

▼ Volgende artikel
Review Poco X7 Pro – Bloedsnel en haarscherp
© Wesley Akkerman
Huis

Review Poco X7 Pro – Bloedsnel en haarscherp

In de basis is de Poco X7 Pro een typische smartphone van het jongerenmerk. De nadruk ligt op een goed scherm en krachtige prestaties, en dat zijn dan ook de onderdelen waar dit model goed op scoort. Andere dingen gaan helaas minder goed dan je zou willen.

Uitstekend
Conclusie

De Poco X7 Pro is een uniek ogend toestel dat de nadruk legt op snelheid en een fantastisch oledpaneel. Bovendien zijn we zeer tevreden over de software en de accuduur. Daar staat tegenover dat de camera-ervaring tegenvalt en dat de beeldbescherming beter kan. Maar voor een prijs van zo'n 400 euro kun je je hier geen buil aan vallen.

Plus- en minpunten
  • Razendsnelle processor
  • Mooi oledscherm
  • Uniek ontwerp
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Accuduur
  • Fijne software
  • Ondermaatse camera's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps
  • Speakers
  • Beschermlaag voor paneel

De Poco X7 Pro die wij testen heeft 12 GB aan werkgeheugen en 512 GB aan opslagruimte. Die variant kost 429 euro. Dat is in de basis een prima prijs voor een midrange smartphone, helemaal als je andere specificaties meetelt. Er zijn ook varianten beschikbaar voor lagere prijzen. Zo kost de 12/256GB-versie 399 euro en de 8/256GB-variant 369 euro. In alle drie de gevallen kun je kiezen uit de kleuren zwart, groen en – zoals wij deden – geel.

Het ontwerp doet een beetje denken aan een raceauto. Hij straalt een idee van snelheid en luxe uit, ondanks het betaalbare karakter. Daar waar de andere twee versies zijn gemaakt van gewone kunststof, beschikt de geel-zwarte uitvoering over een laagje vegan leer, dat bekendstaat om zijn flexibiliteit, hittebestendigheid en waterafstotende eigenschappen. Het zorgt voor een leerachtig en premium gevoel, en het biedt bovendien net wat meer grip.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Gezichtsloze massa

Het geheel is omsloten in een waterdicht ontwerp met een IP68-certificaat (waar bijvoorbeeld de veel duurdere OnePlus 13R niet over beschikt). Het ontwerp wordt verder afgemaakt door gouden ringen om de cameralenzen. Je zou dat een tikkeltje ordinair kunnen noemen, en dan heb je misschien gelijk, maar alles bij elkaar heb je wel met een unieke smartphone te maken. Een die opvalt in de gezichtsloze massa van telefoons die steeds meer naar elkaar toe groeien.

Het scherm is vergelijkbaar met dat van de Xiaomi 14T Pro. Dit is wederom een amoledscherm van 6,67 inch, met een iets afwijkende resolutie van 1220 bij 2712 pixels. De verversingssnelheid mag met 120 Hz dan iets lager liggen dan bij de 14T Pro, maar dat doet weinig af van de kwaliteit. Apps, websites en games ogen ontzettend soepel. Daarnaast ogen de beelden kleurrijk, mits je de instellingen induikt en bij Kleurenschema een andere optie selecteert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dimensity 8400 Ultra

Verder is het goed om te zien dat de Poco X7 Pro ondersteuning biedt voor belangrijke beeldtechnologieën, zoals HDR10 en Dolby Vision. Dat is nodig voor bepaalde videostreamingdiensten. Ook zijn er allerlei AI-modellen actief die de beeldkwaliteit van video's willen verbeteren, en dat gaat ze redelijk goed af. Vooral de functie waarmee je lo-res video's kunt verbeteren lijkt zowaar iets toe te voegen.

De Poco X7 Pro wordt aangedreven door de Dimensity 8400 Ultra-processor. Die is qua prestaties vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3s in bijvoorbeeld de Poco F6 Pro. Die chipset is op zijn beurt vergelijkbaar met de premium processor van 2023, namelijk de 8 Gen 2. De 8400 Ultra is net zo snel, stottert bijna nooit en biedt goede gamingprestaties – en dat zonder ontiegelijk warm te worden. Voor de prestaties hoef je het dus niet te laten.

Waar schort het dan aan?

Tot nu toe zijn we behoorlijk positief over het toestel, maar voor die prijs moeten er toch duidelijke bezuinigingen zijn? Die zijn we bijvoorbeeld terug in de cameramodule. Op de Poco X7 Pro zitten twee lenzen: een hoofdcamera van 50 megapixel en een ultragroothoeklens van 8 megapixel. Voorop zit nog een selfiecamera van 20 megapixel. Over het algemeen maken de lenzen degelijke foto's, maar echt veel indruk maken ze uiteindelijk niet.

De foto's zijn voornamelijk helder en scherp, maar missen wat 'panache' en levendigheid. De groothoeklens doet het niet veel beter: de beelden zijn ontdaan van volle kleuren en missen details in donkere gebieden. Wat helaas ook niet helpt bij de fotografie-ervaring is dat de twee lenzen precies op de plek zitten waar je je vinger zou willen laten rusten. Daar wen je aan, maar aanvankelijk zorgt dat voor wat oncomfortabele fotografiesessies.

Heel veel apps

Het is bovendien zo dat de Poco X7 Pro geleverd wordt met een aanzienlijke hoeveelheid vooraf geïnstalleerde applicaties. Mogelijk heb je iets aan Netflix of TikTok, maar veel meegeleverde games zeggen ons niets. Daarnaast kom je ook apps als Amazon, AliExpress en WPS Office tegen – applicaties die je niet per se hoeft te gebruiken. Het is fijn dat we het gros van die extra apps gewoon kunnen verwijderen, maar we vinden het vervelend dat dit elke keer een taakje is.

Wat dan wel tof is: het toestel draait op Android 15 met daaroverheen HyperOS van Xiaomi. Dat is een zwaar aangepaste doch overzichtelijke versie van Android, en een van de snelste in z'n soort. OnePlus biedt met de OnePlus Nord 4 een soortgelijke ervaring als het om snelheid gaat, maar die softwareschil kan dan weer druk overkomen. In beide gevallen krijg je toegang tot een grote hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden waarmee je het toestel eigen maakt.

Poco X7 Pro kopen?

De software-ondersteuning is met drie jaar aan Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates redelijk te noemen. Het is fijn dat je niet eerst hoeft te wachten op Android 15 (nog niet elke smartphone draait daarop), en dat je dus kunt uitkijken naar 16, 17 én 18. OnePlus doet het met vier om zes net iets beter, maar over het algemeen voldoet Poco aan de norm. De accuduur gaat voorbij aan wat standaard is: de 6000 mAh houdt het met gemak twee dagen vol.

Onderaan de streep houden we van de Poco X7 Pro. Het is een uniek ogend toestel dat de nadruk legt op snelheid en een fantastisch oledpaneel. Bovendien zijn we zeer tevreden over de software en de accuduur. Daar staat tegenover dat de camera-ervaring tegenvalt, er veel apps vooraf geïnstalleerd worden en dat de beeldbescherming beter kan. Maar voor een prijs van ongeveer 400 euro kun je je hier geen buil aan vallen. Die prijs maakt dus een hoop goed.