ID.nl logo
Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands e-bike kopen: dit zijn dé 6 dingen waar je op moet letten

Een tweedehands e-bike kopen is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets aanschaffen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan de aanschaf van een occasion. Waar moet je allemaal op letten voor je zo’n fiets mee naar huis neemt?

🚲 In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen: Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands e-bike? | Hoe kun je de accu van een tweedehands e-bike controleren? | Hoe kun je checken of de fiets als gestolen staat geregistreerd?

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Een tweedehands elektrische fiets is vaak een stuk goedkoper dan een gloednieuwe. Een heel aantrekkelijke optie dus, zeker in tijden van economische malaise. Maar het is lang niet alles goud wat er blinkt, je moet echt goed opletten alvorens je de portemonnee trekt. Deze checklist helpt je om ervoor te zorgen dat je tweedehands aankoop ook echt een goede aankoop is!

☑ 1: De accu

Het aller- allerbelangrijkste waar je naar moet kijken is zonder meer de accu. In principe gaat de accu van een e-bike zo’n vijf jaar mee. Een tweedehands fiets ouder dan vijf jaar verdient dus een uitgebreide controle van die accu. Maar ook jongere e-bikes kunnen over een flink versleten accu beschikken. Dat gebeurt met name bij twee gebruikersscenario’s.

Het eerste ligt voor de hand: de fiets is héél veel gebruikt en de accu is zeer vaak ontladen en weer opgeladen. Het aantal laadcycli van een lithium-ion accu zoals gebruikt in een e-bike ligt rond de duizend. Stel dat iemand zijn fiets elke dag heeft opgeladen (dus 365 laadcycli per jaar) dan is dat aantal van duizend binnen drie jaar bereikt. Zó gek zal het in de meeste gevallen niet zijn, maar te veel is nooit goed. Echt weten hoe goed een accu is, kun je eigenlijk alleen weten wanneer je hem laat doormeten. Daar komen we verderop op terug. Een indicatie kan in ieder geval de kilometerstand zijn: is die heel hoog, dan kun je ervan uitgaan dat de accu flink gebruikt is (en dus vaak opgeladen).

De tweede wellicht minder voor de hand liggende oorzaak is te weinig gebruik. Als een e-bike bijvoorbeeld door een ouder iemand is aangeschaft met het idee veel te gaan fietsen, maar dat er uiteindelijk niet van gekomen is, heeft de fiets misschien jaren stilgestaan. De accu heeft dan een flinke tik gehad of houdt vrijwel helemaal geen lading meer vast. Ook een e-bike die maar eens in de paar maanden werd opgeladen is een mogelijk probleemkind op accugebied.

Dringend advies: maak altijd een proefrit. Zo zie je bijvoorbeeld niet alleen hoe snel (of langzaam) de accu leeg raakt, maar je merkt ook of de motor zijn werk goed doet en of er geen vreemde geluiden klinken. Ook problemen met de remmen, de versnellingen en de verschillende trapondersteuningen spoor je zo op. Bovendien (ook heel belangrijk!): alleen met een proefrit kun je ervaren of je comfortabel op de e-bike kunt fietsen.

- De e-bike experts van ID.nl


🚨 Doen: de accu laten doormeten of zelf uitproberen

Probleem van de accucapaciteit is dat je die niet goed kunt testen op moment van aanschaf. Sommige fietsenhandelaren hebben apparatuur om de capaciteit te meten, maar zo niet, dan moet je zelf een inschatting maken. Blijkt dat de accu na een korte proefrit al vrijwel leeg is, dan kan de verkoper natuurlijk altijd zeggen dat de accu al vrijwel leeg wás voor vertrek. Je kunt eventueel vooraf vragen of de verkoper de accu voordat je naar de fiets komt kijken helemaal wil opladen. Maak daarnaast indien mogelijk ook een heldere afspraak dat je de fiets bij (erg) tegenvallende accuprestaties na een week kunt terugbrengen. Gebruik de fiets in die week zoveel mogelijk, en rijdt eens weg met een volgeladen accu voor een langere tocht. Ligt de actieradius ver onder die van de fabrieksspecificaties, dan kun je de koop beter alsnog afblazen (let op: daarvoor is het dus wel belangrijk dat je de optie tot terugbrengen wel hebt afgesproken). Blijkt de accu in slechte staat te verkeren en de fiets is verder goed? Dan kun je ook een bod uitbrengen dat een flink stuk lager ligt. Waarbij je dan in je hoofd de kostprijs van een nieuwe accu aftrekt.

☑ 2: Kilometerstand

Check ook zeker de kilometerstand van de fiets, want ook die is nauw verbonden met de (resterende) levensduur van de accu. Aan de hand van deze stand (we noemden het hierboven al kort) kun je inschatten hoe intensief de fiets gebruikt is. Is de kilometerstand bijvoorbeeld heel laag maar is de fiets wel jarenlang gebruikt? Dat is geen goed teken (want: dan bestaat de kans dat de accu zo weinig is opgeladen, dat hij inmiddels geen lading meer vasthoudt). Ook een heel hoge kilometerstand betekent even verder kijken en vergelijken. Goed om te weten: het einde van de levensduur van een fietsaccu is zonder meer bereikt na zo’n 60.000 kilometer. Gelukkig fietst de gemiddelde fietser daarvan slechts een fractie, dus het aantal laad- en ontlaadcycli weegt zwaarder.

©Angela Buzzi

☑ 3: Motor, aanstuur-elektronica en banden

Andere slijtagegevoelige onderdelen zijn bijvoorbeeld de motor. Let tijdens de proefrit op vreemde geluiden tijdens het rijden. Komt de fiets niet goed op snelheid of is de snelheid verre van constant dan is er wellicht iets mis met die motor of de aanstuur-elektronica. Dat kan al op korte termijn tot dure reparaties leiden. Banden moeten verder in goede staat verkeren, voldoende profiel hebben en geen scheurtjes en dergelijke bevatten.

©ellisia - stock.adobe.com


☑ 4: Roest, ketting, remmen, verlichting en computer

Let op roestplekken of overduidelijk overgeschilderde stukken. Daar heeft óf stevige roest onder gezeten, óf de verflaag bedekt andere schade, zoals valschade. De kettingspanning moet op orde zijn (moet de ketting bijgespannen? daar zijn speciale tools voor). en natuurlijk moeten de remmen het goed doen. Even een noodstop maken tijdens een testrit is dan ook zeer aanbevelenswaardig. Controleer verder of alle versnellingen het doen, of de verlichting werkt, of de computer en bedieningselementen in orde zijn (geen beschadigd of gebroken display bijvoorbeeld). Losse bouten en moeren moeten natuurlijk ook vastgedraaid of desnoods vervangen worden voor aankoop. Waarbij geldt dat die laatstgenoemde punten trouwens prima ‘repareerbaar’ zijn, maar dat moet je dan wel vóór aanschaf laten doen.

Lees ook: Zo verwijder je roest van de fietsketting

☑ 5: Gestolen?

Komen we op een een-na-laatste – niet onbelangrijke – aandachtspunt: diefstal. Vanwege de hoge prijs van elektrische fietsen zijn deze een geliefd doelwit van het dievengilde. Op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet of een fiets gestolen is. Maar een je kunt de volgende zaken als een rode vlag beschouwen: een weggevijld of nergens te vinden framenummer en/of een ontbrekende sleutel van het fietsslot. Op het fietsdiefstalregister van de RDW (https://fdr.rdw.nl) kun je aan de hand van merk en framenummer snel checken of een fiets onverhoopt als gestolen geregistreerd staat.

☑ 6: BOVAG-garantie

Tot slot is het verstandig om een tweedehands e-bike bij een gerenommeerde fietsenhandelaar te kopen en niet bij een particulier. En als je dan voor een fietsenhandelaar gaat, kies er dan eentje die bij BOVAG is aangesloten. Je krijgt dan bij aanschaf BOVAG-garantie, wat je net wat meer zekerheid geeft als er toch iets over het hoofd gezien is. Tipje tot slot: woon je in de stad, dan loont het beslist de moeite ook eens te gaan neuzen in omliggende dorpen. Daar zijn de e-bikes vaak net wat goedkoper!

 

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.