ID.nl logo
Hier moet je op letten bij het kopen van een fatbike (voor je kind)
© Glaserfotografie.de
Mobiliteit

Hier moet je op letten bij het kopen van een fatbike (voor je kind)

Fatbikes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld; vooral bij jongeren zijn ze immens populair. Tegelijkertijd hebben deze stoere elektrische fietsen nu niet bepaald een goed imago. Overweeg je een fatbike te kopen voor jezelf of voor je kind? Wij leggen je uit waar je allemaal rekening mee kunt houden.

In dit artikel vertellen we je: • Waarom fatbikes een slecht imago hebben. • Waar je op moet letten bij de aanschaf van een fatbike (voor jezelf of voor je kind). • Wat je moet weten over een mogelijke helmplicht.

Lees ook: Wat zijn de verschillen tussen e-bikes en fatbikes?

Slecht imago

De fatbike heeft in rap tempo een slecht imago verkregen. Dat komt voornamelijk doordat een steeds grotere groep bestuurders hun fatbike opvoert of een opgevoerd model koopt via bijvoorbeeld AliExpress. Daardoor kan de fiets harder rijden dan de wettelijk toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur (die voor alle e-bikes geldt). Dat zorgt met name voor gevaarlijke situaties in het verkeer, soms met ongelukken tot gelukken. Ook verzekeraars willen hun handen er niet meer aan branden.

Pas op: dit zijn de gevolgen als je jouw fatbike laat opvoeren!

Een fatbike kopen? Let hier op!

Wie ondanks het slechte imago een fatbike wil aanschaffen, kan met de volgende punten rekening houden. Allereerst is het belangrijk dat je kiest voor een fiets van goede kwaliteit. Voor een kwalitatieve fatbike ben je al snel minstens 2.000 euro kwijt. Goedkopere fatbikes (vaak van Chinese makelij) zijn regelmatig gemaakt van slechtere materialen en hebben een goedkopere accu en motor. Dat kost je op termijn niet alleen geld aan reparaties, maar is ook nog eens erg gevaarlijk. Op niet-werkende remmen of een accubrand zit je immers niet te wachten. Zorg er daarom voor dat de onderdelen en met name de accu gemaakt zijn door gerenommeerde merken. Kies bij voorkeur voor een fatbike met hydraulische schijfremmen in plaats van mechanische schijfremmen.

Een goede fatbike (net als iedere andere e-bike) is dus duidelijk niet goedkoop. Door de populariteit en de hoge prijs ligt diefstal dan ook op de loer. Een aantal verzekeraars is daarom gestopt met het verzekeren van fatbikes, waaronder de ANWB. Dit geldt overigens ook voor bepaalde andere e-bikemodellen die in trek zijn bij dieven. Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn op de weg en je fatbike goed moet beveiligen. Gebruik bijvoorbeeld een gps-tracker, zet de fiets dubbel op slot en plaats de fiets bij voorkeur niet in het zicht van voorbijgangers. Houd er daarnaast rekening mee dat je ook mét verzekering niets uitgekeerd krijgt als je op een illegale fatbike rijdt, bijvoorbeeld omdat de fiets is opgevoerd. 

©Politie

Koop je een fatbike voor je kind of geef je je kind toestemming om er een te kopen? Zorg er dan voor dat je het gesprek met hem of haar aangaat over de potentiële risico's van het rijden met een fatbike en maak hier afspraken over. Help je kind daarnaast bij het kiezen van een veilig model, om ervoor te zorgen dat de onderdelen van goede kwaliteit zijn en de accu betrouwbaar is. Een schuurbrand kan zich immers makkelijk verspreiden naar het huis. Bovendien kun je als ouders aansprakelijk gesteld worden voor de schade die je minderjarige kinderen aanbrengen met een fatbike.

Nederlandse fatbike-makers zeggen nee tegen opvoeren De Nederlandse fatbike-fabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap zijn het Convenant Veilige Fatbikes Nederland gestart. Speerpunt is het tegengaan van onveilige fatbikes. Dit willen de fabrikanten onder meer doen door het boycotten van fietsdealers die zich niet aan de wettelijke regels houden. Niels Willems van Brekr: “De import door andere partijen van fatbikes die niet voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving, moet stoppen. De illegale fatbikes worden opgevoerd en dit brengt veiligheids- en financiële risico's met zich mee voor consumenten.” Fabrikanten die zich aansluiten Veilige Fatbikes Nederland verklaren zich wél aan alle regels en wetten te houden.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Komt er nu wel of geen helmplicht?

Op dit moment kent Nederland geen helmplicht voor bestuurders van (elektrische) fietsen, dus ook niet voor fatbikerijders. Toch is het mogelijk dat dit in de toekomst gaat veranderen. VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp heeft bijvoorbeeld een voorstel ingediend om een helm en rijbewijs verplicht te stellen om op een fatbike te mogen fietsen. Veltman wil dan ook dat het nieuwe kabinet de fatbike als een bromfiets gaat beschouwen en dat alleen mensen van 16 jaar en ouder een fatbike mogen besturen. 

Of die helmplicht er daadwerkelijk komt, is nog maar de vraag. Niet alle partijen zijn het namelijk eens met een minimumleeftijd of helmplicht voor fatbikebestuurders. Bovendien is de fatbike in beginsel gewoon een stoerder ogende e-bike met brede banden. Dat roept de vraag op in hoeverre je een goed onderscheid kunt maken tussen fatbikes en e-bikes. Ook laatstgenoemde categorie kan worden opgevoerd, maar bij de fatbike gebeurt dit in de praktijk echter veel vaker. 

Als er een helmplicht komt, is het dan ook logischer dat deze voor alle elektrische fietsen geldt. Ook daar is de afgelopen jaren al de nodige discussie over. Door de hogere snelheid van e-bikes is er namelijk een grotere kans op ernstig hoofdletsel. Het dragen van een helm kan dit voorkomen of beperken. Tot dusver liggen er nog geen concrete plannen om een helmplicht voor e-bikes in te voeren, maar het is mogelijk dat dit over enkele jaren verandert. Dan zul je er ook met een fatbike aan moeten geloven.

Lees ook: Hoe gevaarlijk is de fatbike-hype?

Op zoek naar een goede fietshelm?

Kijk en vergelijk
▼ Volgende artikel
Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen

Met een prijskaartje van 399 euro is de Dyson V8 Cyclone een van de meest betaalbare draadloze steelstofzuigers van het Britse merk. Je haalt hiervoor een redelijk compacte maar krachtige huishoudhulp in huis, die een aantal duidelijke kanttekeningen heeft.

Goed
Conclusie

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

Plus- en minpunten
  • Krachtig zuigsysteem
  • Lekker wendbaar
  • Prima batterijduur
  • Handig opvang- en leegsysteem
  • Twee knoppen voor de bediening
  • Verrassend compleet
  • Voelt soms wat basaal
  • Handvat is niet comfortabel
  • Nieuwe vloermond tikt hard op de grond
  • Geen lcd-display
  • Zelf van zuigstand wisselen

De Dyson V8 heeft een nieuw ontwerp gekregen. Weg is de trekker die je constant moet indrukken om het apparaat te laten zuigen. In plaats daarvan beschikt hij voortaan over een handige aan-uitknop. Daarnaast zit een moduswisselaar, die met verschillende kleuren aangeeft welke zuigstand je gebruikt. Opvallend is ook dat Dyson voor de V8 Cyclone geen spannende kleuren voor de plastic onderdelen gebruikt. In plaats daarvan zien we een combinatie van kaki, rood, grijs en zwart; het geheel valt daardoor minder op.

©Wesley Akkerman

De nieuwe Dyson V8 Cyclone

De nieuwe V8 levert 30 procent meer zuigkracht en een 50 procent langere accuduur. In de laagste zuigstand houdt hij het tot 60 minuten vol. Helaas ontbreekt een handig lcd-scherm (dat wel op duurdere modellen zit) voor de resterende accutijd; ook hier moet je het doen met iets te simpele led-indicators. Onderop zit een nieuwe vloerzuigmond, die Dyson de 'Motorbar' noemt. Die moet dankzij het gebruik van speciale kammetjes effectief zijn tegen vastzittende haren, maar de stofzuiger moet het verder ook zonder moderne functies doen zoals lasers of stofsensoren.

Met slechts 2,7 kilogram is de Dyson V8 Cyclone lekker licht en wendbaar, waardoor je moeiteloos vloeren en zelfs hoekjes op het plafond schoonhoudt. Het stofreservoir (540 milliliter) heeft een handig uitwerpsysteem waarbij je het vuil niet hoeft aan te raken. Toch zijn we niet helemaal tevreden over alle eigenschappen van de zuigmodule. Het handvat is namelijk smal en klein, waardoor je grip bij langer gebruik oncomfortabel is. Ook kan het bij je duim gaan schuren. Dit is waarschijnlijk de minst ergonomische Dyson die we op de redactie hebben getest.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone in de praktijk

Gelukkig biedt de Dyson V8 Cyclone met 297 air-watts in de Boost-stand een flinke verbetering in zuigkracht (ten opzichte van zijn voorganger). De standaardmodus levert 79 aW en dat is voor ons ruim voldoende voor dagelijkse taken. Vooral het vloerkleed moet eraan geloven: haren, kruimels en ander vuil worden daar moeiteloos uit gezogen. Op hardere vloeren stelt de Cyclone eveneens niet teleur, al valt er wel één ding op. Wanneer je de stofzuiger oppakt nadat je bijvoorbeeld wat kruimels of korrels opzuigt, kan het zijn dat er een paar uit de mond vallen.

Daarnaast missen we een zachte(re) borstel op de Dyson V8 Cyclone. De huidige zuigmond ratelt namelijk hard over de vloer, wat niet zo prettig is voor (onder)buren in een flat- of appartementsgebouw of slapende kinderen. En dat terwijl de motor zelf stiller is dan verwacht. Gelukkig neemt de zuigmond moeiteloos allerlei soorten haren op en raken die niet in de borstel verstrengeld. Ook goed om te weten: de Cyclone past zijn zuigkracht niet automatisch aan, zoals duurdere modellen dat wel doen, waardoor je dat dus zelf in de gaten moet houden. Geen groot probleem, maar toch.

©Wesley Akkerman

Batterij en accessoires

Zoals gezegd gaat de batterij maximaal een uurtje mee wanneer je de zuinigste modus inschakelt. Anders moet je rekening houden met ongeveer een halfuur in de normale stand. Zet je de Boost-modus aan en laat je die aanstaan, dan is het binnen tien minuten wel gedaan. Geen vreemde scores als je kijkt naar het formaat en de behoorlijk indrukwekkende zuigkracht. Een groot pluspunt is daarnaast dat je de accu kunt verwisselen. Daardoor kun je de levensduur aanzienlijk verlengen door mettertijd een nieuwe batterij aan te schaffen.

Je krijgt trouwens twee accessoires bij aanschaf van de Dyson de V8 Cyclone: een kierenzuiger en een gemotoriseerde miniborstel. Hoewel dat misschien wat karig lijkt vergeleken met eerdere modellen, zijn oude V8-hulpstukken compatibel (mocht je die nog hebben). In de praktijk blijkt de basisset echter compleet genoeg. De kierenzuiger werkt goed voor meubels en lastige hoeken, terwijl de miniborstel onmisbaar is voor trappen, matrassen en bekleding. Ondanks het beperkte pakket biedt de stofzuiger dus voldoende opties voor de meeste huishoudens.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone kopen?

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

▼ Volgende artikel
Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien
© ID.nl
Huis

Last van hoge energiekosten in de winter? Zo laat je je was en vaat zuiniger draaien

In de winter loopt de energierekening al snel op. De droger gaat vaker aan omdat de was buiten niet droogt, en omdat we vaker thuis koken en eten gaat ook de vaatwasser vaker aan. Ook de wasmachine draait op volle toeren, want nat weer en dikke kleding leveren extra was op. Hét moment dus om even stil te staan bij het energieverbruik van deze drie apparaten. Met wat kleine aanpassingen zorg je voor een zichtbaar (gunstig!) verschil op je stroomrekening.

In het kort

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige ingrepen energie bespaart bij het wassen, drogen en afwassen. We kijken naar slimme instellingen, zuinige programma's en klein onderhoud waarmee je het energieverbruik omlaag brengt.

Lees ook: 5 stille wasmachines met zuinig label

Slim plannen loont

Wie een slimme meter of dynamisch energietarief heeft, kan precies zien wanneer stroom het goedkoopst is. Door het programma van je wasmachine, droger of vaatwasser daarop af te stemmen, draai je letterlijk op de voordeligste momenten. Veel moderne apparaten hebben een startuitstelknop, waarmee je eenvoudig plant dat een was 's nachts of vroeg in de ochtend klaar is.

Heb je geen dynamisch contract, dan is het slim om eerst te kijken of jouw leverancier een piek- en daltarief hanteert. Bij een dubbeltariefmeter geldt het lagere tarief meestal alleen tussen ongeveer 23.00 en 07.00 uur, niet standaard in het weekend. Even checken bij je energieleverancier voorkomt verrassingen.

Gebruik van nachtstroom

Heb je een dubbeltariefmeter, dan betaal je tijdens de daluren vaak minder. Handig om te weten, maar houd rekening met geluid als je apparaten laat draaien terwijl je slaapt. Sluit de deur van het washok of gebruik het stille programma als dat aanwezig is.

Wassen op lagere temperatuur

De grootste energiebesparing zit in de temperatuur van het waswater. Een was van 30 graden is meestal voldoende schoon, zeker met de huidige wasmiddelen die ook bij lage temperatuur goed werken. Alleen bij sterk vervuilde was of handdoeken kan een hogere stand nodig zijn. Een wasbeurt op 60 graden of af en toe een machinereiniger houdt de trommel fris en voorkomt vetluis - een kookwas op 90 graden is bij moderne machines niet meer nodig.

Een andere eenvoudige stap is de wasmachine pas te laten draaien als hij goed vol is. Een halve was verbruikt bijna evenveel energie als een volle: zonde. Ook de juiste dosering helpt: te veel wasmiddel kan op den duur zeepresten achterlaten, waardoor de machine harder moet werken.

Droger of droogrek?

De droger is een onmisbare hulp in de winter, maar verbruikt veel stroom. Centrifugeer je was daarom eerst op de hoogste stand, zodat er minder vocht overblijft. Hoe droger het de trommel ingaat, hoe korter het droogprogramma duurt. Warmtepompdrogers verbruiken het minst stroom, al bespaar je nog meer door de was af en toe op te hangen. In een goed geventileerde kamer, bijvoorbeeld bij de verwarming, droogt het prima zonder dat je ernaar hoeft om te kijken.

Zuiniger én veiliger

Reinig na elke droogbeurt het pluizenfilter en controleer het rooster aan de achterkant. Ophoping van stof belemmert de luchtstroom, waardoor het apparaat langer draait en warmer wordt. Dat verhoogt niet alleen het energieverbruik, maar ook het risico op oververhitting.

Liever niet de wasdroger gebruiken?

Ga voor een droogrek!

De vaatwasser slim inzetten

Een vaatwasser verbruikt vooral energie om water te verwarmen. Kies daarom het eco-programma: dat duurt wat langer, maar gebruikt minder stroom en water doordat het water op lagere temperatuur wordt verwarmd. Grote etensresten kun je beter even wegschrapen, maar spoel servies niet voor onder de kraan - dat is onnodig en verspilt warm water. Licht aangekoekte pannen en schalen vormen voor moderne vaatwassers echt geen probleem.

Wie zonnepanelen heeft, kan de vaatwasser het beste overdag laten draaien, zodat de stroom direct uit eigen opwekking komt. Ook hier geldt dat een startuitstelknop handig is: je plant eenvoudig in dat het programma start zodra de zon op het dak staat.

Onderhoud maakt echt verschil

Goed onderhoud klinkt saai, maar heeft een direct effect op het energieverbruik. Een verstopt filter, kalk in de sproeiarmen of pluis in de droger laten apparaten harder werken dan nodig. Zet ze af en toe op een onderhoudsprogramma of gebruik een speciale reiniger. Dat voorkomt niet alleen geurtjes, maar zorgt ook dat de machine weer zo goed (lees: zo zuinig) mogelijk zijn werk kan doen.

Kleine aanpassingen, harde euro's

Energie besparen is vooral een optelsom van gewoontes. Door slimmer te plannen, de juiste temperatuur te kiezen en je apparaten schoon te houden, daalt het verbruik ongemerkt. En misschien nog belangrijker: je verlengt de levensduur van apparaten die het dagelijks zwaar te verduren hebben. Daarmee bespaar je ook op de langere termijn.