ID.nl logo
Hier moet je op letten bij het kopen van een fatbike (voor je kind)
© Glaserfotografie.de
Mobiliteit

Hier moet je op letten bij het kopen van een fatbike (voor je kind)

Fatbikes zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld; vooral bij jongeren zijn ze immens populair. Tegelijkertijd hebben deze stoere elektrische fietsen nu niet bepaald een goed imago. Overweeg je een fatbike te kopen voor jezelf of voor je kind? Wij leggen je uit waar je allemaal rekening mee kunt houden.

In dit artikel vertellen we je: • Waarom fatbikes een slecht imago hebben. • Waar je op moet letten bij de aanschaf van een fatbike (voor jezelf of voor je kind). • Wat je moet weten over een mogelijke helmplicht.

Lees ook: Wat zijn de verschillen tussen e-bikes en fatbikes?

Slecht imago

De fatbike heeft in rap tempo een slecht imago verkregen. Dat komt voornamelijk doordat een steeds grotere groep bestuurders hun fatbike opvoert of een opgevoerd model koopt via bijvoorbeeld AliExpress. Daardoor kan de fiets harder rijden dan de wettelijk toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur (die voor alle e-bikes geldt). Dat zorgt met name voor gevaarlijke situaties in het verkeer, soms met ongelukken tot gelukken. Ook verzekeraars willen hun handen er niet meer aan branden.

Pas op: dit zijn de gevolgen als je jouw fatbike laat opvoeren!

Een fatbike kopen? Let hier op!

Wie ondanks het slechte imago een fatbike wil aanschaffen, kan met de volgende punten rekening houden. Allereerst is het belangrijk dat je kiest voor een fiets van goede kwaliteit. Voor een kwalitatieve fatbike ben je al snel minstens 2.000 euro kwijt. Goedkopere fatbikes (vaak van Chinese makelij) zijn regelmatig gemaakt van slechtere materialen en hebben een goedkopere accu en motor. Dat kost je op termijn niet alleen geld aan reparaties, maar is ook nog eens erg gevaarlijk. Op niet-werkende remmen of een accubrand zit je immers niet te wachten. Zorg er daarom voor dat de onderdelen en met name de accu gemaakt zijn door gerenommeerde merken. Kies bij voorkeur voor een fatbike met hydraulische schijfremmen in plaats van mechanische schijfremmen.

Een goede fatbike (net als iedere andere e-bike) is dus duidelijk niet goedkoop. Door de populariteit en de hoge prijs ligt diefstal dan ook op de loer. Een aantal verzekeraars is daarom gestopt met het verzekeren van fatbikes, waaronder de ANWB. Dit geldt overigens ook voor bepaalde andere e-bikemodellen die in trek zijn bij dieven. Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn op de weg en je fatbike goed moet beveiligen. Gebruik bijvoorbeeld een gps-tracker, zet de fiets dubbel op slot en plaats de fiets bij voorkeur niet in het zicht van voorbijgangers. Houd er daarnaast rekening mee dat je ook mét verzekering niets uitgekeerd krijgt als je op een illegale fatbike rijdt, bijvoorbeeld omdat de fiets is opgevoerd. 

©Politie

Koop je een fatbike voor je kind of geef je je kind toestemming om er een te kopen? Zorg er dan voor dat je het gesprek met hem of haar aangaat over de potentiële risico's van het rijden met een fatbike en maak hier afspraken over. Help je kind daarnaast bij het kiezen van een veilig model, om ervoor te zorgen dat de onderdelen van goede kwaliteit zijn en de accu betrouwbaar is. Een schuurbrand kan zich immers makkelijk verspreiden naar het huis. Bovendien kun je als ouders aansprakelijk gesteld worden voor de schade die je minderjarige kinderen aanbrengen met een fatbike.

Nederlandse fatbike-makers zeggen nee tegen opvoeren De Nederlandse fatbike-fabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap zijn het Convenant Veilige Fatbikes Nederland gestart. Speerpunt is het tegengaan van onveilige fatbikes. Dit willen de fabrikanten onder meer doen door het boycotten van fietsdealers die zich niet aan de wettelijke regels houden. Niels Willems van Brekr: “De import door andere partijen van fatbikes die niet voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving, moet stoppen. De illegale fatbikes worden opgevoerd en dit brengt veiligheids- en financiële risico's met zich mee voor consumenten.” Fabrikanten die zich aansluiten Veilige Fatbikes Nederland verklaren zich wél aan alle regels en wetten te houden.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Komt er nu wel of geen helmplicht?

Op dit moment kent Nederland geen helmplicht voor bestuurders van (elektrische) fietsen, dus ook niet voor fatbikerijders. Toch is het mogelijk dat dit in de toekomst gaat veranderen. VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp heeft bijvoorbeeld een voorstel ingediend om een helm en rijbewijs verplicht te stellen om op een fatbike te mogen fietsen. Veltman wil dan ook dat het nieuwe kabinet de fatbike als een bromfiets gaat beschouwen en dat alleen mensen van 16 jaar en ouder een fatbike mogen besturen. 

Of die helmplicht er daadwerkelijk komt, is nog maar de vraag. Niet alle partijen zijn het namelijk eens met een minimumleeftijd of helmplicht voor fatbikebestuurders. Bovendien is de fatbike in beginsel gewoon een stoerder ogende e-bike met brede banden. Dat roept de vraag op in hoeverre je een goed onderscheid kunt maken tussen fatbikes en e-bikes. Ook laatstgenoemde categorie kan worden opgevoerd, maar bij de fatbike gebeurt dit in de praktijk echter veel vaker. 

Als er een helmplicht komt, is het dan ook logischer dat deze voor alle elektrische fietsen geldt. Ook daar is de afgelopen jaren al de nodige discussie over. Door de hogere snelheid van e-bikes is er namelijk een grotere kans op ernstig hoofdletsel. Het dragen van een helm kan dit voorkomen of beperken. Tot dusver liggen er nog geen concrete plannen om een helmplicht voor e-bikes in te voeren, maar het is mogelijk dat dit over enkele jaren verandert. Dan zul je er ook met een fatbike aan moeten geloven.

Lees ook: Hoe gevaarlijk is de fatbike-hype?

Op zoek naar een goede fietshelm?

Kijk en vergelijk
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.