Fatbike-koorts: hoe gevaarlijk is deze hype?
De afgelopen jaren is de fatbike enorm populair geworden in Nederland. De elektrische fiets – herkenbaar aan zijn dikke banden en stoere uitstraling – spreekt steeds meer mensen aan, al zijn dat vooral jongeren. Wat begon als een niche is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar schijn bedriegt: achter de hippe uitstraling van de fatbike gaan ook de nodige risico's schuil.
De fatbike is een hip verschijnsel van de laatste jaren, maar hoe veilig zijn deze stoere fietsen nou eigenlijk? In dit artikel lees je:
- Waarom de fatbike zo enorm populair is geworden
- De risico's van goedkope kwaliteit en eenvoudig opvoeren tot hogere snelheden
- Welke wettelijke verplichtingen gelden bij fatbikes die als bromfiets worden gezien
- Hoe groot de gevaren zijn van opgevoerde fatbikes zonder helm en verzekering
Lees ook: Elektrische fatbikes, welke zijn legaal en welke niet?
Waarom jongeren massaal voor de fatbike kiezen
De fatbike is vooral onder jongeren razend populair. Dat is vooral te danken aan het stoere en opvallende uiterlijk. Met zijn brede banden en robuuste frame valt een fatbike veel meer op dan een traditionele e-bike. Dat spreekt veel jongeren aan. Daarnaast is de fatbike voor veel jongeren een leuk en goedkoper alternatief voor scooters en snorfietsen, zeker nu de helmplicht voor die laatste categorie is ingevoerd. Bovendien hoef je voor een fatbike geen aparte verzekering af te sluiten. Op de manier rijd je voor een fractie van de prijs van een gemiddelde e-bike (fatbikes zijn er al vanaf 1000 euro) toch elektrisch ondersteund door de stad. En met een eenvoudig te installeren opvoerkitje kan de topsnelheid ook nog eens flink omhoog.
De risico's van opvoeren en slechte kwaliteit
Uit onderzoek van de ANWB blijkt helaas dat veel verkochte fatbikes van twijfelachtige kwaliteit zijn. Om de verkoopprijs laag te houden, wordt vaak gekozen voor goedkope onderdelen. Met name op het gebied van remmen, accu, motor en versnellingsapparatuur vallen de fabrikanten regelmatig door de mand tijdens keuringen. Ondertussen heeft diezelfde ANWB ook besloten om fatbikes niet meer te verzekeren.
Deze inferieure onderdelen vormen niet alleen een risico voor storingen en ongelukken, maar zorgen er ook voor dat een fatbike zich goed leent om (we noemden het eerder al even) te worden opgevoerd. Dat kan erg gevaarlijk zijn; de marges op de onderdelen zijn simpelweg te klein voor de zware belasting bij hoge snelheden. Bij een degelijke e-bike met kwalitatieve onderdelen is het opvoeren een stuk lastiger.
Bovendien beschikken veel goedkope fatbikes niet eens over een Europese typegoedkeuring, wat wettelijk verplicht is. De ILT en ANWB waarschuwen dan ook voor de risico's en roepen op tot meer toezicht en handhaving.
©Eshma
Wees boetes voor
Wanneer een fatbike is opgevoerd tot snelheden boven de 25 km/u, dan is er wettelijk gezien sprake van een bromfiets. Dat brengt allerlei verplichtingen met zich mee waar veel fietsers zich niet van bewust zijn. Zo ben je verplicht om een helm te dragen, is een verzekering noodzakelijk en dien je officiële papieren zoals een kenteken en rijbewijs te hebben.
Rijd je op een opgevoerde fatbike zonder de juiste spullen, dan riskeer je forse boetes tot wel 1400 euro. Maar belangrijker nog: je brengt jezelf en anderen in levensgevaar. De meeste fatbikes zijn simpelweg niet geschikt om veilig mee te rijden bij snelheden van 40 km/u of meer. De goedkope remmen en instabiele besturing kunnen namelijk tot ernstige ongelukken leiden.
Het advies: kies altijd voor een kwalitatieve fatbike
Wil je veilig kunnen genieten van een fatbike? Kies dan voor kwaliteit boven een scherpe prijs. Ga voor een fatbike van een bekend merk met goede garantie en service, ook als dat de aanschafprijs wat opdrijft. Investeer desnoods iets meer; het is je veiligheid meer dan waard. Laat je ook goed informeren door de verkoper over de eigenschappen van de fatbike. En ga alsjeblieft niet zomaar zelf aan de slag met opvoerkitjes: je komt hiermee snel in illegale vaarwateren terecht. Geniet liever van je fatbike zoals die bedoeld is. Dan beleef je er nog jarenlang plezier aan, zonder risico's voor je portemonnee of gezondheid.
©Bizgaimer
Fatbikes in het buitenland
Ook in andere landen neemt de populariteit van de fatbike flink toe. Vooral in de Verenigde Staten, Canada en Scandinavië zie je steeds meer fatbikes rondrijden. Hier heeft de term echter een iets andere betekenis dan in Nederland. Waar bij ons de fatbike vooral een robuust ogende fiets is die lijkt op een brommer, gaat het daar juist om elektrische mountainbikes met extra brede banden. Deze zijn ideaal voor het rijden op sneeuw en zand vanwege de goede grip en stabiliteit.
In landen waar 's winters veel sneeuw valt en met veel stranden aan de kust, komt de fatbike dan ook goed van pas. Ook in de bergen worden fatbikes veel gebruikt vanwege de controle op ruw terrein. Met elektrische ondersteuning wordt klimmen een stuk makkelijker. De verwachting is dat de internationale populariteit de komende jaren verder zal groeien.
©Mandrikyan Yuri