ANWB stopt met het verzekeren van 'gewilde' e-bikes
De ANWB gaat stoppen met het aanbieden van verzekeringen voor e-bikes die erg in trek zijn bij dieven. De organisatie zegt dat de diefstalkans en de financiële schade te hoog is.
De ANWB gaat vanaf 6 september 2023 stoppen met het aanbieden van verzekeringen voor de zogeheten fatbikes. Volgens de NOS heeft dit te maken met de extreem hoge diefstalcijfers van deze populaire snelle fietsen en omdat de fietsen zodanig worden aangepast dat ze eigenlijk niet meer als origineel model zijn te verzekeren. Daarnaast heeft de ANWB ook besloten te stoppen met het verzekeren van Urban Arrow-e-bikes.
Té hoge schadepost
Volgens een woordvoerder van de ANWB is de financiële schade op fatbikes inmiddels gestegen tot 800 procent van de maandelijkse premie die voor de verzekering van dergelijke fietsen wordt betaald. Volgens de ANWB zijn er bij deze organisatie nu zo'n 10.000 verzekeringen voor fatbikes afgesloten. Klanten die een doorlopende verzekering hebben op zo'n fiets, krijgen twee maanden voor de verlenging van die verzekering een brief dat de verzekering stopt. Het is nog niet bekend of er andere verzekeraars zijn die deze verzekeringen van ANWB gaan overnemen.
Hoge kans op diefstal
Een andere reden dat ANWB stopt met de verzekeringen van fatbikes is omdat de diefstalkans te hoog is. Zo blijkt dat de kans dat een fatbikes wordt gestolen in Amsterdam 90 procent is. Toch gaat de organisatie wel kijken of en hoe fatbikes alsnog op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Daarbij wordt dan alleen niet naar de hoogte van de premie gekeken, maar ook naar de eisen die nodig zijn om een fatbike veilig te kunnen stallen en ermee te kunnen rijden.
©Bizgaimer
Ombouwkits
Fatbikes zijn met name populair onder jongeren die de fietsen vaak opvoeren door middel van het toevoegen van een gashendel. Hiermee kan de fiets een hogere snelheid halen en is het niet meer nodig om te trappen. Volgens Floor van Workum van ANWB Verzekeren gaat het hier om een gevaarlijke trend. "Naast de financiele risico's die dit met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbike-verzekering gaan ontwikkelen", zo meldt Van Workum aan NOS.
Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!
Helmplicht
Eigenaren van fatbikes kunnen op dit moment gewoon zonder helm op zo'n fiets rijden; er is nog geen wet die het rijden op deze en andere elektrische fietsen zonder helm verbiedt. De discussie over een helmplicht voor e-bikes is de laatste jaren echter wel opgelaaid. Voorstanders van de helmplicht wijzen op de toegenomen snelheid van e-bikes. De gemiddelde snelheid ligt namelijk rond de 25 km per uur, veel sneller dan bij een reguliere fiets. Bij een valpartij op deze snelheid is de kans op ernstig hoofdletsel dan ook groot. Een helm kan dit in veel gevallen voorkomen. Tegenstanders geven juist aan dat volwassenen zelf moeten kunnen beslissen of ze een helm willen dragen. Bovendien zou een verplichte helm het imago van de e-bike schaden.