ID.nl logo
ANWB stopt met het verzekeren van 'gewilde' e-bikes
Mobiliteit

ANWB stopt met het verzekeren van 'gewilde' e-bikes

De ANWB gaat stoppen met het aanbieden van verzekeringen voor e-bikes die erg in trek zijn bij dieven. De organisatie zegt dat de diefstalkans en de financiële schade te hoog is.

De ANWB gaat vanaf 6 september 2023 stoppen met het aanbieden van verzekeringen voor de zogeheten fatbikes. Volgens de NOS heeft dit te maken met de extreem hoge diefstalcijfers van deze populaire snelle fietsen en omdat de fietsen zodanig worden aangepast dat ze eigenlijk niet meer als origineel model zijn te verzekeren. Daarnaast heeft de ANWB ook besloten te stoppen met het verzekeren van Urban Arrow-e-bikes.

Té hoge schadepost

Volgens een woordvoerder van de ANWB is de financiële schade op fatbikes inmiddels gestegen tot 800 procent van de maandelijkse premie die voor de verzekering van dergelijke fietsen wordt betaald. Volgens de ANWB zijn er bij deze organisatie nu zo'n 10.000 verzekeringen voor fatbikes afgesloten. Klanten die een doorlopende verzekering hebben op zo'n fiets, krijgen twee maanden voor de verlenging van die verzekering een brief dat de verzekering stopt. Het is nog niet bekend of er andere verzekeraars zijn die deze verzekeringen van ANWB gaan overnemen.

Hoge kans op diefstal

Een andere reden dat ANWB stopt met de verzekeringen van fatbikes is omdat de diefstalkans te hoog is. Zo blijkt dat de kans dat een fatbikes wordt gestolen in Amsterdam 90 procent is. Toch gaat de organisatie wel kijken of en hoe fatbikes alsnog op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Daarbij wordt dan alleen niet naar de hoogte van de premie gekeken, maar ook naar de eisen die nodig zijn om een fatbike veilig te kunnen stallen en ermee te kunnen rijden.

©Bizgaimer

Ombouwkits

Fatbikes zijn met name populair onder jongeren die de fietsen vaak opvoeren door middel van het toevoegen van een gashendel. Hiermee kan de fiets een hogere snelheid halen en is het niet meer nodig om te trappen. Volgens Floor van Workum van ANWB Verzekeren gaat het hier om een gevaarlijke trend. "Naast de financiele risico's die dit met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbike-verzekering gaan ontwikkelen", zo meldt Van Workum aan NOS.

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

Helmplicht

Eigenaren van fatbikes kunnen op dit moment gewoon zonder helm op zo'n fiets rijden; er is nog geen wet die het rijden op deze en andere elektrische fietsen zonder helm verbiedt. De discussie over een helmplicht voor e-bikes is de laatste jaren echter wel opgelaaid. Voorstanders van de helmplicht wijzen op de toegenomen snelheid van e-bikes. De gemiddelde snelheid ligt namelijk rond de 25 km per uur, veel sneller dan bij een reguliere fiets. Bij een valpartij op deze snelheid is de kans op ernstig hoofdletsel dan ook groot. Een helm kan dit in veel gevallen voorkomen. Tegenstanders geven juist aan dat volwassenen zelf moeten kunnen beslissen of ze een helm willen dragen. Bovendien zou een verplichte helm het imago van de e-bike schaden.

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.