ID.nl logo
Zo haal je ook 's winters genoeg bereik uit je fietsaccu
© Angela Buzzi
Mobiliteit

Zo haal je ook 's winters genoeg bereik uit je fietsaccu

In het winterseizoen verdient een e-bike-accu extra aandacht. Waar vroeger de kou veel invloed had op de werking van lood- en nikkel-metaalhydrideaccu’s, doen de huidige lithiumversies het veel beter. Toch is het verstandig om ook een lithiumaccu in de winter te vertroetelen. Dan haal je voldoende bereik uit je accu en blijft hij jarenlang optimaal werken.

Met onderstaande tips loodst ID.nl je fietsaccu de winter door:

  • Je fietsaccu op de juiste plek opladen
  • Gebruik je e-bike ook tijdens de wintermaanden
  • Accu voor langere tijd opslaan
  • Koop een accu met meer capaciteit
  • Neem een oplader mee
  • Laat je accu acclimatiseren
  • Bescherm je accu met een hoes

De winter is ook een goed moment voor wat extra fietsonderhoud. Lees daarom ook: Onderhoud aan je e-bike: dit kun je eenvoudig zelf doen

Je fietsaccu op de juiste plek opladen

Vaak staat een e-bike in een onverwarmde schuur, garage of inpandige berging. Op zich is dit geen enkel probleem aangezien onze winters tegenwoordig mild en redelijk aangenaam zijn. Een lithiumaccu kan relatief lage temperaturen makkelijk verdragen, het opladen van de accu kan dus ook in de winter gewoon op genoemde locaties plaatsvinden.

Toch kan het gebeuren dat de temperatuur ineens meerdere dagen dik onder nul daalt. Dan is het verstandig om de e-bike-accu binnenshuis op te laden en te bewaren. Wat betreft de veiligheid heeft dit niet de voorkeur, maar voor de levensduur van de accu is dit wel de juiste oplossing. Bewaar de accu in dit geval op een veilige plek in huis en bij voorkeur in een daarvoor bestemde veiligheidskoffer. Belangrijk: laad de accu nooit ‘s nachts op (en ook niet als er niemand thuis is) en voorzie de oplaadruimte van een rookmelder.

Ook interessant voor jou: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Gebruik je e-bike ook tijdens de wintermaanden

In de winter zijn er genoeg zonnige en droge dagen om er met de e-bike op uit te gaan. Blijven fietsen is voor de accu van wezenlijk belang. Omdat het proces van ontladen en daarna weer opladen in stand wordt gehouden, blijft de accu optimaal presteren en worden de accucellen steeds weer geprikkeld.

Toch merk je tijdens koude dagen dat de capaciteit van de accu terugloopt. Bij doorsnee gebruik kan de accucapaciteit tot wel 25 tot 30 procent terugvallen. Gelukkig is dit van tijdelijke aard, want met het oplopen van de temperatuur neemt de actieradius weer toe.

©Angela Buzzi

Accu voor langere tijd opslaan

Wie door omstandigheden enige weken of zelf maanden van huis is, moet voorzorgsmaatregelen nemen omtrent de opslag van de accu. Bewaar in zo’n geval de accu in een droge ruimte die niet kouder wordt dan 10 graden. Zorg ervoor dat bij vertrek de accu tussen de 40 en 60 procent is opgeladen. Aangezien een accu door zelfontlading langzaam leeg loopt , kun je een familielid of kennis vragen om de accu na een aantal weken iets bij te laden.

Wanneer je een lege accu in een koude ruimte voor langere tijd opslaat, kan er een diepontlading plaatsvinden waardoor de accu permanent schade oploopt of zelf onbruikbaar wordt.

Koop een accu met meer capaciteit

Wanneer je het hele jaar door je e-bike gebruikt, valt het in de wintermaanden op dat er vaak een behoorlijke dip qua actieradius ontstaat. Zeker als je flink wat woon-werkkilometers moet maken, kan dit weleens tegen je werken. Stuit je op dit probleem, overweeg dan de aankoop van een accu met meer capaciteit. Of desnoods een tweede accu van vergelijkbare capaciteit, die je dan meeneemt. Dit zijn uiteraard een betere oplossingen dan een nieuwe e-bike.

Neem je oplader mee

Vind je het fijn om ook in de winter af en toe een flinke toertocht te maken en loop je tegen dezelfde kortere actieradius aan als hierboven? Dan is het verstandig om de oplader mee te nemen. Tijdens een koffiepauze of lunchstop is het dikwijls mogelijk de accu bij te laden. En een uurtje laden is vaak genoeg om flink wat kilometers bij te tanken.

©Karol Gajewski

Laat je accu acclimatiseren

Wanneer je in de winter thuiskomt van een fietsrit is het verstandig om de accu niet direct met de lader te verbinden. De accu is door de fietsrit behoorlijk afgekoeld en moet eerst op kamertemperatuur komen in een verwarmde, droge ruimte. Wacht minimaal een uur of langer voordat je de accu weer gaat opladen. Doe je dit niet, dan kan een accu snel een deel van zijn capaciteit verliezen.

Lees ook: De accu van je e-bike controleren: hoe, wat en wanneer

Bescherm je accu met een hoes

Om de fietsaccu tijdens de winterdagen optimaal tegen de kou te beschermen, zijn er speciale hoezen in de handel. Verwacht van een hoes niet direct wonderen, maar tijdens gure kou kan dit zomaar 5 tot 10 kilometer actieradius schelen. En dat kan net het verschil tussen een comfortabele ondersteuning of zelf trappen. Zo’n neopreen hoes zorgt ervoor dat de accu de warmte beter vast houdt. Zo verhinder je onderkoeling van de cellen in de accu en dit bevordert de levensduur en capaciteit van de accu. De hoezen zijn verkrijgbaar voor de meeste accusystemen van Bosch, Shimano, Bafang en Yamaha.

Blijf warm op de fiets in de winter

Met speciale kleding geschikt voor de kou
▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: