ID.nl logo
Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025
© Sergo321
Mobiliteit

Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025

Op Eurobike, de grootste fietsbeurs ter wereld, toonden in juli ruim 1900 exposanten hun fietsproducten voor het seizoen 2024/2025. Hoewel er weinig écht spannende innovaties waren, zagen we toch voldoende noviteiten. Bovendien is de fietsindustrie weer optimistisch over de toekomst.

Wat is Eurobike? Eurobike begon in 1990 in de Duitse stad Friedrichshafen en was in eerste instantie een samenkomst van de Europese mountainbike-scene. In de loop der jaren ontwikkelde Eurobike zich echter als een toonaangevende vakbeurs voor de wereldwijde fietsindustrie, gesteund door de opkomst van de elektrische fiets. In 2022 verhuisde Eurobike naar Frankfurt am Main waar grotere beurshallen en een nog professionelere opzet een garantie zijn voor een verdere uitbreiding van deze fietsbeurs. In dit artikel doet ID.nl een greep uit het meest interessante Eurobikenieuws van de Eurobike-beursvloer.

Lees ook: De e-bike: van revolutie tot laatste trends

Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes

DJI Avinox: van drone naar e-bikesysteem

Het merk DJI dat we vooral kennen van de productie van drones verraste vriend en vijand op de beurs met de introductie van het Avinox-drive-system. Dit systeem bestaat uit een compacte middenmotor met een koppel van 105 Nm, een accu en een display. Voor de introductie van het Avinox-systeem is DJI een samenwerking aangegaan met het fietsmerk Amflow, een nieuwe speler op de markt voor elektrische mountainbikes.

Dankzij geavanceerde technologieën en precisiesensoren zorgt het Avinox-systeem voor een soepele en krachtige ondersteuning onder diverse omstandigheden. De accu kan razendsnel opgeladen worden en behoudt na 500 laadbeurten nog steeds 80% van zijn capaciteit. Voor de bediening is de Amflow PL uitgerust met een oled-touchscreen voor de bediening. Deze kan via bluetooth gekoppeld worden aan de Avinox-app, waarmee de berijder de rijeigenschappen zelf kan aanpassen. Tevens is de locatie van de fiets te monitoren.

©DJI

Schwalbe Clik Valve: nieuw ventiel gaat wereld veroveren

Schroef je oude ventiel los en monteer het nieuwe klikventiel en het oppompen van je fietsbanden zal een stuk eenvoudiger worden. Die belofte doet Schwalbe bij de introductie van het nieuwe Clik-ventiel. Volgens Schwalbe zal deze Clik Valve de standaard worden in de fietswereld. Bij het oppompen van een fietsband zal er geen lucht meer ontsnappen tussen het ventiel en de pompklem, en zal deze ook niet meer losschieten. Het Clik-ventiel werd ontworpen door een Amerikaan, Schwalbe zorgde vervolgens voor een licentie op de Europese markt. Met de Clik Valve-ombouwset kun je een bestaande fietspomp voorzien van een nieuwe pompkop, en de twee bandventielen losschroeven en vervangen door Clik-modellen.

Ook interessant: 4 tips waarmee je fietsbanden op rolletjes lopen

©Schwalbe

Abus Yardo fietsslot: ontgrendelen met vingerafdruk

Met het nieuwe Yardo-kettingslot van Abus gaat het bedrijf een stap verder dan fietssloten met sleutels en cijfercombinaties. Vanaf nu kun je een fietsslot openen met een simpele vingerafdruk. De basis van het Yardo-slot is een dikke ketting van zeven millimeter die een robuuste bescherming tegen diefstal biedt. De slotkast is uitgerust met een vingerafdruksensor die tot twintig gescande vingerafdrukken herkent. Als je een vinger op de sensor legt, gaat het slot in een oogwenk open.

Door meerdere vingerafdrukken te scannen, is het mogelijk om het fietsslot met meerdere personen te delen. Het vergrendelingsproces werkt uiterst eenvoudig, want het slot vergrendelt zich automatisch wanneer de sloteinden in de slotkast worden gestoken.

Om krassen op het fietsframe te voorkomen, is de slotkast omhuld met een siliconencover. Verder is de slotkast stof- en weerbestendig. De Abus Yardo is verkrijgbaar in lengtes van 85 en 110 cm.

Ook interessant: Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder

©Abus

my Boo: compacte e-bike van bamboe

Met het nieuwe model Jamasi heeft bamboe-fietsfabrikant my Boo een handzame e-bike voor dagelijks gebruik aan de collectie toegevoegd. Een stijf frame en compacte 20inch-wielen geven de Jamasi een perfect rijgedrag met veel wendbaarheid. Qua motorisering heeft my Boo de gloednieuwe Shimano EP5-motor gemonteerd. De accu met een capaciteit van 504 Wh is achter de zadelbuis geplaatst. Schakelen verloopt via een Shimano Nexus 8-naafversnelling. De sterkte van bamboe wordt benadrukt met een maximaal toelaatbaar gewicht van 150 kilogram, iets meer dan een gemiddelde fiets.

©Gerhard Schmidt, my Boo

Eenvoudig van zadel wisselen met SQlab ClipOn

Met het ClipOn-systeem presenteert SQlab een universele zadelbasis waarop verschillende zadels vastgeklikt kunnen worden. Deze unieke oplossing maakt een moeiteloze montage van verschillende zadelbreedtes en modellen op één zadelbasis mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld een comfort zadel afwisselen met een meer sportief model. Bepaal dus het doel van je fietstrip en pas het zadel daarop aan met één simpele klik.

©SQlab

Tenways Cargo One

Het populaire fietsmerk Tenways kon niet achterblijven met de introductie van een bakfiets. Met de nieuwe Cargo One brengt Tenways een gestroomlijnde bakfiets op de markt, ideaal voor het vervoer van kinderen of huisdieren. De krachtige Bafang-middenmotor zorgt voor een stevige ondersteuning onder alle omstandigheden. Daarbij schakel je traploos tussen de versnellingen met een Enviolo-versnellingsnaaf. De bak is uitgerust met twee vijfpuntsgordels en aan de voorzijde is de Cargo One voorzien van ledverlichting die zowel overdag als ‘s avonds voor een uitstekende zichtbaarheid zorgt. Wat de overige veiligheid betreft, is de bakfiets voorzien van hydraulische schijfremmen en extra dikke banden van Schwalbe. Met de geïntegreerde knipperlichten geef je eenvoudig richting aan terwijl je handen aan het stuur blijven.

Ook interessant: Best, beter, bakfiets: 20 tips voor meer plezier, gemak en veiligheid

©Tenways

Ortlieb Quick-Rack: transformeer sportfiets naar vakantiefiets

Met de Quick-Rack van Ortlieb verander je in een oogwenk een lichte sportfiets in een toermodel voor lange fietstrips. Het praktische bagagerek kan in slechts vijftien seconden worden gemonteerd en in vijf seconden weer worden gedemonteerd. De constructie met een buisdiameter van 10 millimeter kan een belasting tot 20 kilogram aan waarbij de Quick-Rack goed te combineren is met iedere fietstas van Ortlieb.

De Quick-Rack is er ook in een XL-versie met een draagvermogen tot 27 kilogram. Ook voor fiets met steekassen heeft Ortlieb een passende oplossing. Het geheel kan ook nog uitgerust worden met spatborden waardoor alles droog en schoon blijft.

©Ortlieb

Velo de Ville Loady: stijlvolle longtail-fiets

Velo de Ville gaat mee in de longtail-hype met het model Loady. Zeker voor consumenten die op zoek zijn naar een e-bike met functionele transportoplossingen is deze longtail echt het overwegen waard. Dankzij de op-maat-aanpak zijn er diverse configuratiemogelijkheden, zoals gepolsterde zitbankjes en voetsteunen voor het vervoeren van kinderen, en verschillende bevestigingsopties voor tassen. Ondanks de robuuste aluminium frameconstructie met een maximum toelaatbaar gewicht van 180 kilogram is de Loady indrukwekkend licht: slechts 31 kilogram.

©Velo de Ville

Pegasus Famulo: longtail met handige functies

Het in Nederland goed scorende Duitse fietsmerk Pegasus heeft met de Famulo een gloednieuwe aanwinst in het longtail-segment. Deze compacte longtail wordt standaard geleverd met twee zitplaatsen voor kinderen en een veiligheidskooi. De kids kunnen de voeten laten rusten op voetsteunen die uit het frame worden geklapt. Bovendien worden de benen beschermd door zijafdekkingen. Ook kan er achterop een kinderzitje gecombineerd worden met een bagagebox en is de montage van een bagagerek aan de voorzijde mogelijk.

Ook interessant: Longtail-fiets kopen – waar moet je op letten?

©ZEG IT-Service

Shimano: Nieuwe EP5-motor voor de instapklasse

Shimano presenteerde op Eurobike 2024 een nieuwe middenmotor, die vooral gericht is op de beginnende e-biker en de forens. De EP5-motor weegt drie kilogram en heeft een koppel van 60 Nm. Daarbij ondersteunt de nieuwe middenmotor automatisch schakelen en is hij compatibel met Di2-versnellingen, zoals de XT Di2- of de INTER-5E Di2-naafversnelling. Bovendien kan de EP5 volledig worden geconfigureerd via de E-Tube-app van Shimano en kun je vijftien eigen ondersteuningsprofielen maken.

©Shimano

Decathlon: vouwen met een slimme scharniervergrendeling

De Franse sportgigant Decathlon introduceert met de B’Twin E-Folding Bike 900 een vouwfiets met automatische scharniervergrendeling. De vouwfiets is uitgerust met een achterwielmotor van Vision Industry met 35 Nm en een zadelbuisaccu met een inhoud van 252 Wh. Door middel van drie scharnieren vouw je de fiets samen tot een formaat van 82 × 73 × 56 cm. Genoemde scharnieren sluiten automatisch, wat het in- en uitklappen enorm vergemakkelijkt. De ondersteuning van de achterwielmotor heeft drie standen en wordt gecombineerd met een versnellingsnaaf met zeven versnellingen van Shimano.

©Decathlon

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.