ID.nl logo
Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025
© Sergo321
Mobiliteit

Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025

Op Eurobike, de grootste fietsbeurs ter wereld, toonden in juli ruim 1900 exposanten hun fietsproducten voor het seizoen 2024/2025. Hoewel er weinig écht spannende innovaties waren, zagen we toch voldoende noviteiten. Bovendien is de fietsindustrie weer optimistisch over de toekomst.

Wat is Eurobike? Eurobike begon in 1990 in de Duitse stad Friedrichshafen en was in eerste instantie een samenkomst van de Europese mountainbike-scene. In de loop der jaren ontwikkelde Eurobike zich echter als een toonaangevende vakbeurs voor de wereldwijde fietsindustrie, gesteund door de opkomst van de elektrische fiets. In 2022 verhuisde Eurobike naar Frankfurt am Main waar grotere beurshallen en een nog professionelere opzet een garantie zijn voor een verdere uitbreiding van deze fietsbeurs. In dit artikel doet ID.nl een greep uit het meest interessante Eurobikenieuws van de Eurobike-beursvloer.

Lees ook: De e-bike: van revolutie tot laatste trends

Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes

DJI Avinox: van drone naar e-bikesysteem

Het merk DJI dat we vooral kennen van de productie van drones verraste vriend en vijand op de beurs met de introductie van het Avinox-drive-system. Dit systeem bestaat uit een compacte middenmotor met een koppel van 105 Nm, een accu en een display. Voor de introductie van het Avinox-systeem is DJI een samenwerking aangegaan met het fietsmerk Amflow, een nieuwe speler op de markt voor elektrische mountainbikes.

Dankzij geavanceerde technologieën en precisiesensoren zorgt het Avinox-systeem voor een soepele en krachtige ondersteuning onder diverse omstandigheden. De accu kan razendsnel opgeladen worden en behoudt na 500 laadbeurten nog steeds 80% van zijn capaciteit. Voor de bediening is de Amflow PL uitgerust met een oled-touchscreen voor de bediening. Deze kan via bluetooth gekoppeld worden aan de Avinox-app, waarmee de berijder de rijeigenschappen zelf kan aanpassen. Tevens is de locatie van de fiets te monitoren.

©DJI

Schwalbe Clik Valve: nieuw ventiel gaat wereld veroveren

Schroef je oude ventiel los en monteer het nieuwe klikventiel en het oppompen van je fietsbanden zal een stuk eenvoudiger worden. Die belofte doet Schwalbe bij de introductie van het nieuwe Clik-ventiel. Volgens Schwalbe zal deze Clik Valve de standaard worden in de fietswereld. Bij het oppompen van een fietsband zal er geen lucht meer ontsnappen tussen het ventiel en de pompklem, en zal deze ook niet meer losschieten. Het Clik-ventiel werd ontworpen door een Amerikaan, Schwalbe zorgde vervolgens voor een licentie op de Europese markt. Met de Clik Valve-ombouwset kun je een bestaande fietspomp voorzien van een nieuwe pompkop, en de twee bandventielen losschroeven en vervangen door Clik-modellen.

Ook interessant: 4 tips waarmee je fietsbanden op rolletjes lopen

©Schwalbe

Abus Yardo fietsslot: ontgrendelen met vingerafdruk

Met het nieuwe Yardo-kettingslot van Abus gaat het bedrijf een stap verder dan fietssloten met sleutels en cijfercombinaties. Vanaf nu kun je een fietsslot openen met een simpele vingerafdruk. De basis van het Yardo-slot is een dikke ketting van zeven millimeter die een robuuste bescherming tegen diefstal biedt. De slotkast is uitgerust met een vingerafdruksensor die tot twintig gescande vingerafdrukken herkent. Als je een vinger op de sensor legt, gaat het slot in een oogwenk open.

Door meerdere vingerafdrukken te scannen, is het mogelijk om het fietsslot met meerdere personen te delen. Het vergrendelingsproces werkt uiterst eenvoudig, want het slot vergrendelt zich automatisch wanneer de sloteinden in de slotkast worden gestoken.

Om krassen op het fietsframe te voorkomen, is de slotkast omhuld met een siliconencover. Verder is de slotkast stof- en weerbestendig. De Abus Yardo is verkrijgbaar in lengtes van 85 en 110 cm.

Ook interessant: Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder

©Abus

my Boo: compacte e-bike van bamboe

Met het nieuwe model Jamasi heeft bamboe-fietsfabrikant my Boo een handzame e-bike voor dagelijks gebruik aan de collectie toegevoegd. Een stijf frame en compacte 20inch-wielen geven de Jamasi een perfect rijgedrag met veel wendbaarheid. Qua motorisering heeft my Boo de gloednieuwe Shimano EP5-motor gemonteerd. De accu met een capaciteit van 504 Wh is achter de zadelbuis geplaatst. Schakelen verloopt via een Shimano Nexus 8-naafversnelling. De sterkte van bamboe wordt benadrukt met een maximaal toelaatbaar gewicht van 150 kilogram, iets meer dan een gemiddelde fiets.

©Gerhard Schmidt, my Boo

Eenvoudig van zadel wisselen met SQlab ClipOn

Met het ClipOn-systeem presenteert SQlab een universele zadelbasis waarop verschillende zadels vastgeklikt kunnen worden. Deze unieke oplossing maakt een moeiteloze montage van verschillende zadelbreedtes en modellen op één zadelbasis mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld een comfort zadel afwisselen met een meer sportief model. Bepaal dus het doel van je fietstrip en pas het zadel daarop aan met één simpele klik.

©SQlab

Tenways Cargo One

Het populaire fietsmerk Tenways kon niet achterblijven met de introductie van een bakfiets. Met de nieuwe Cargo One brengt Tenways een gestroomlijnde bakfiets op de markt, ideaal voor het vervoer van kinderen of huisdieren. De krachtige Bafang-middenmotor zorgt voor een stevige ondersteuning onder alle omstandigheden. Daarbij schakel je traploos tussen de versnellingen met een Enviolo-versnellingsnaaf. De bak is uitgerust met twee vijfpuntsgordels en aan de voorzijde is de Cargo One voorzien van ledverlichting die zowel overdag als ‘s avonds voor een uitstekende zichtbaarheid zorgt. Wat de overige veiligheid betreft, is de bakfiets voorzien van hydraulische schijfremmen en extra dikke banden van Schwalbe. Met de geïntegreerde knipperlichten geef je eenvoudig richting aan terwijl je handen aan het stuur blijven.

Ook interessant: Best, beter, bakfiets: 20 tips voor meer plezier, gemak en veiligheid

©Tenways

Ortlieb Quick-Rack: transformeer sportfiets naar vakantiefiets

Met de Quick-Rack van Ortlieb verander je in een oogwenk een lichte sportfiets in een toermodel voor lange fietstrips. Het praktische bagagerek kan in slechts vijftien seconden worden gemonteerd en in vijf seconden weer worden gedemonteerd. De constructie met een buisdiameter van 10 millimeter kan een belasting tot 20 kilogram aan waarbij de Quick-Rack goed te combineren is met iedere fietstas van Ortlieb.

De Quick-Rack is er ook in een XL-versie met een draagvermogen tot 27 kilogram. Ook voor fiets met steekassen heeft Ortlieb een passende oplossing. Het geheel kan ook nog uitgerust worden met spatborden waardoor alles droog en schoon blijft.

©Ortlieb

Velo de Ville Loady: stijlvolle longtail-fiets

Velo de Ville gaat mee in de longtail-hype met het model Loady. Zeker voor consumenten die op zoek zijn naar een e-bike met functionele transportoplossingen is deze longtail echt het overwegen waard. Dankzij de op-maat-aanpak zijn er diverse configuratiemogelijkheden, zoals gepolsterde zitbankjes en voetsteunen voor het vervoeren van kinderen, en verschillende bevestigingsopties voor tassen. Ondanks de robuuste aluminium frameconstructie met een maximum toelaatbaar gewicht van 180 kilogram is de Loady indrukwekkend licht: slechts 31 kilogram.

©Velo de Ville

Pegasus Famulo: longtail met handige functies

Het in Nederland goed scorende Duitse fietsmerk Pegasus heeft met de Famulo een gloednieuwe aanwinst in het longtail-segment. Deze compacte longtail wordt standaard geleverd met twee zitplaatsen voor kinderen en een veiligheidskooi. De kids kunnen de voeten laten rusten op voetsteunen die uit het frame worden geklapt. Bovendien worden de benen beschermd door zijafdekkingen. Ook kan er achterop een kinderzitje gecombineerd worden met een bagagebox en is de montage van een bagagerek aan de voorzijde mogelijk.

Ook interessant: Longtail-fiets kopen – waar moet je op letten?

©ZEG IT-Service

Shimano: Nieuwe EP5-motor voor de instapklasse

Shimano presenteerde op Eurobike 2024 een nieuwe middenmotor, die vooral gericht is op de beginnende e-biker en de forens. De EP5-motor weegt drie kilogram en heeft een koppel van 60 Nm. Daarbij ondersteunt de nieuwe middenmotor automatisch schakelen en is hij compatibel met Di2-versnellingen, zoals de XT Di2- of de INTER-5E Di2-naafversnelling. Bovendien kan de EP5 volledig worden geconfigureerd via de E-Tube-app van Shimano en kun je vijftien eigen ondersteuningsprofielen maken.

©Shimano

Decathlon: vouwen met een slimme scharniervergrendeling

De Franse sportgigant Decathlon introduceert met de B’Twin E-Folding Bike 900 een vouwfiets met automatische scharniervergrendeling. De vouwfiets is uitgerust met een achterwielmotor van Vision Industry met 35 Nm en een zadelbuisaccu met een inhoud van 252 Wh. Door middel van drie scharnieren vouw je de fiets samen tot een formaat van 82 × 73 × 56 cm. Genoemde scharnieren sluiten automatisch, wat het in- en uitklappen enorm vergemakkelijkt. De ondersteuning van de achterwielmotor heeft drie standen en wordt gecombineerd met een versnellingsnaaf met zeven versnellingen van Shimano.

©Decathlon

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
De vertrouwelijke modus in Gmail: zo werkt het en dit moet je weten
© deagreez
Huis

De vertrouwelijke modus in Gmail: zo werkt het en dit moet je weten

Met de vertrouwelijke modus in Gmail kun je gevoelige e-mails beter beveiligen. Je bepaalt zelf hoe lang een bericht te bekijken is en of de ontvanger extra stappen moet zetten om het te openen. Dat kan handig zijn bij privégegevens, zakelijke documenten of andere informatie die niet onnodig in een inbox moet blijven staan.

Wat je met de vertrouwelijke modus kunt doen

Met de vertrouwelijke modus geef je een e-mail een soort digitale houdbaarheidsdatum. Je kunt instellen dat een bericht na bijvoorbeeld een dag, een week of een jaar automatisch verdwijnt. De ontvanger kan de inhoud niet zomaar kopiëren, doorsturen, downloaden of afdrukken. Wil je nog een extra veiligheidslaag, dan kun je een sms-verificatie toevoegen. De ontvanger krijgt dan een code op zijn telefoon die nodig is om het bericht te openen.

Belangrijk om te weten: de inhoud wordt niet volledig versleuteld zoals bij sommige beveiligde maildiensten. Gmail bewaart het bericht op de eigen servers. Bij Gmail-gebruikers verschijnt het in hun inbox, bij andere e-maildiensten ontvangt de ontvanger een link naar een beveiligde Google-pagina.

©ID.nl

Zo zet je de vertrouwelijke modus aan op desktop

Wil je de vertrouwelijke modus gebruiken in de webversie van Gmail? Volg dan deze stappen:
1. Klik op Opstellen voor een nieuwe e-mail.
2. Onderaan het venster zie je een pictogram van een slotje met een klokje. Klik hierop.
3. Stel de vervaldatum in en kies of je sms-verificatie wilt inschakelen.
4. Klik op Opslaan en schrijf je e-mail.
5. Verstuur het bericht zoals normaal.
Je kunt na verzending altijd teruggaan naar het bericht in je map Verzonden om de toegang in te trekken, mocht dat nodig zijn.

Zo werkt het in de Gmail-app

Ook op je telefoon of tablet is de vertrouwelijke modus beschikbaar:
1. Tik op Opstellen voor een nieuwe e-mail.
2. Tik rechtsboven op de drie puntjes en kies Vertrouwelijke modus.
3. Bepaal de vervaldatum en zet eventueel sms-verificatie aan.
4. Tik op Opslaan en verzend je e-mail.
De instellingen gelden alleen voor dat specifieke bericht.

👍 Wel gebruiken wanneer...

👍 je tijdelijk gevoelige info deelt (bijv. wachtwoorden, contracten)
👍 je wilt dat de ontvanger geen bestanden downloadt, print of doorstuurt
👍 je alleen controle wilt behouden over wie het bericht ziet en wanneer

👎 Niet gebruiken wanneer...

👎 je volledige privacy of end-to-end-beveiliging nodig hebt
👎 je écht niet wilt dat de inhoud bewaard wordt (want in de vertrouwelijke modus kan nog steeds een schermafbeelding worden gemaakt)
👎 de inhoud volledig privé moet blijven, ook voor Google

De vertrouwelijke modus is dus vooral nuttig wanneer je grip wilt houden op wie toegang heeft tot bepaalde informatie en voor hoe lang. Denk aan het delen van een contract dat na ondertekening niet meer nodig is, of een tijdelijk wachtwoord dat je na gebruik intrekt. Houd er wel rekening mee dat Google de inhoud opslaat en dat iemand altijd nog een screenshot kan maken. Zie het als een extra laag beveiliging, niet als volledige bescherming.

Valkuilen en risico's

Veel gebruikers gaan er onterecht van uit dat de vertrouwelijke modus volledige versleuteling biedt. Dat is niet het geval: Google kan de inhoud nog steeds inzien en bij externe ontvangers wordt het bericht via een link geopend. Gebruik de functie daarom alleen als beperkte toegang belangrijker is dan absolute privacy. Ook sms-verificatie wordt soms overschat. Het voegt wel veiligheid toe, maar sms is niet waterdicht. Bij sim-swapping of toegang tot de telefoon kan de code alsnog onderschept worden. Een alternatief is om het wachtwoord of de toegangscode via een ander kanaal te versturen.

Een veelgemaakte fout is dat gebruikers vergeten de toegang in te trekken zodra de informatie overbodig is. Een vervaldatum helpt, maar soms blijft een bericht toch langer zichtbaar dan nodig. Zet daarom een herinnering in je (digitale) agenda om dit handmatig te doen. Ook wordt vaak gedacht dat het blokkeren van downloaden, printen en doorsturen voorkomt dat de inhoud wordt vastgelegd. In werkelijkheid kan de ontvanger nog steeds een schermafbeelding maken of de tekst overschrijven. Verstuur daarom geen informatie die echt niet mag uitlekken.

Let ook op dat de vertrouwelijke modus geen bescherming biedt tegen interne lekken binnen een organisatie: een collega die het bericht ontvangt, kan de inhoud nog steeds delen. Daarnaast kan het uiterlijk van een vertrouwelijke-modus-mail worden nagebootst door phishingcriminelen. Controleer daarom altijd de URL voordat je inlogt op een Google-pagina. Tot slot geldt dat bijlagen in deze modus altijd via Google's omgeving worden geopend. Bij externe ontvangers kan dat tot verwarring leiden, zeker als ze geen Gmail-account hebben.

Meer beveiliging nodig?

Als je maximale bescherming wilt, zijn er betere opties. Diensten als ProtonMail en Tutanota bieden end-to-end-versleuteling, waarbij alleen verzender en ontvanger de inhoud kunnen lezen. In zakelijke Gmail-omgevingen is S/MIME een optie, mits er certificaten zijn ingesteld. Je kunt ook gevoelige bestanden versleutelen in een zip- of pdf-bestand en dit beveiligen met een wachtwoord dat je via een apart kanaal deelt.

▼ Volgende artikel
Van stadswandeling tot bergtocht: zo bereken je alle afstanden in Google Maps
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Van stadswandeling tot bergtocht: zo bereken je alle afstanden in Google Maps

Iedereen weet dat je Google Maps kunt gebruiken om van punt A naar B te komen. Minder bekend in deze navigatie-app is de functie om de afstand tussen twee willekeurige plekken op aarde te meten. Bovendien kun je de afstand bepalen van een pad met verschillende locatiepunten en zelfs oppervlakten berekenen kost geen enkele moeite.

In dit artikel laten we zien hoe je in Google Maps afstanden, oppervlaktes en hoogteprofielen meet:

  • Meet de afstand tussen twee punten op je smartphone of desktop
  • Voeg extra meetpunten toe en bereken de totale afstand van een route
  • Schakel tussen afstandseenheden
  • Meet oppervlaktes door punten rond een gebied te plaatsen en het pad te sluiten
  • Toon hoogtelijnen in bergachtig terrein

Geen fan van Google? Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

Wanneer je een locatie in Google Maps bekijkt, wil je uiteraard ook weten hoe ver het is. Dan kun je beslissen of je te voet, met de fiets of met de auto gaat. Die afstand is geen probleem, want Google Maps meet altijd. Heb je de routebeschrijving opgevraagd op een mobiel toestel, dan lees je niet alleen de geschatte reistijd, ernaast staat ook de afstand tussen de huidige locatie en de bestemming. Je kunt hierbij tussen vervoermiddelen wisselen en dan passen de reistijden en afstanden zich automatisch aan. Soortgelijke details over de afstand tot de bestemming kun je ook op de pc bekijken. Net als bij de mobiele versie zoek je de bestemming of klik je erop op de kaart en klik je op de knop Route om de vervoermiddelen en afstanden te vergelijken.

Afstand tussen twee punten

Om een afstand tussen twee punten te meten op een Android-toestel of iPhone zoek je eerst de locatie op de kaart. Daarna houd je de vinger ingedrukt totdat de rode pin verschijnt. Veeg omhoog vanaf de onderkant van het scherm om de aanvullende informatie over de locatie te zien. Selecteer de optie Afstand meten. Hiermee lees je de afstand in vogelvlucht.

Er verschijnt een zwart cirkeltje met blauwe stippellijn die deze locatie met het rode punt verbindt. Wanneer je de vinger naar rechts op het scherm veegt, bewegen de stippen naar links. Je verschuift dus de kaart om de tweede locatie vast te leggen. Telkens verschijnt de afstand linksonder op het scherm.

Plaats een locatiepunt en de afstand verschijnt linksonder.

Meer punten toevoegen

Het is mogelijk om het aantal punten waartussen Google Maps de afstanden meet, uit te breiden. Dit doe je door te tikken op de optie Punt toevoegen rechtsonder en dan begin je op dezelfde manier met het toevoegen van een nieuwe locatiepunten. Nadat je deze optie hebt geselecteerd, plaats je een zwarte cirkel op de derde locatie. De som van de afstanden tussen alle punten die je op die manier hebt toegevoegd, wordt onderaan weergegeven.

Door punten toe te voegen, worden de tussenliggende afstanden opgeteld.

Terug naar af

Nadat je een reeks punten hebt geplaatst, is het mogelijk om telkens het laatste toegevoegde punt te verwijderen door bovenaan het scherm op de knop Ongedaan maken te tikken. Dat is een terugwijzend pijltje. Om in één keer alle tussenliggende punten te verwijderen, gebruik je rechtsboven de menuknop. Dat zijn de drie puntjes en dan kies je Wissen. Ben je klaar, dan gebruik je bovenaan de knop Terug en zo beland je opnieuw in de gewone Google Maps-weergave.

Met de opdracht Wissen verwijder je één keer alle tussenliggende punten.

Op de desktop

In de webversie op je laptop kun je de afstand nog nauwkeuriger meten. Om punt A te markeren klik je met de rechtermuisknop op het beginpunt en kies je de optie Afstand meten. Daarna beschik je over een zwarte markeercirkel om het volgende punt aan te duiden. Voeg zoveel extra meetpunten toe als je wilt. Je hoeft alleen maar op de volgende plek op de kaart te klikken om de afstand te zien vanaf het laatste punt waarop je hebt geklikt. En de totale afstand lees je weer onderaan.

Met de rechtermuisknop kun je op de desktop een meting wissen.

Afstandseenheden

De afstanden worden weergegeven in kilometers en meters, maar je kunt dit wijzigen door naar het hoofdscherm van Google Maps te gaan. Daar tik je op je profielfoto in de rechterbovenhoek zodat je de Instellingen kunt openen. Scrol tot je bij het item Afstandseenheden komt. Wanneer je de instelling Automatisch kiest, zal Maps vanzelf de afstandseenheid kiezen die in het vertrekpunt wordt gebruikt.

Oppervlakte meten

Verkopers van zonnepanelen en robotmaaiers weten het maar al te goed. Met Google Maps kun je ook heel snel oppervlakten meten. Zoek eerst het adres op Google Maps zodat je in vogelperspectief het eigendom ziet. Klik dan met de rechtermuisknop op het punt waar je wilt starten en kies Afstand meten. Klik na klik kun je nu met de linkermuisknop de dakrand, de perceelsgrens of het grasveld volgen tot je weer bij het startpunt bent om het pad te sluiten. Voor een nog nauwkeuriger resultaat kun je later nog extra markeringen toevoegen. Klik daarvoor op een willekeurig punt op de meetlijn en sleep de markering naar de locatie waar je die wilt hebben. Je leest dan niet alleen de lengte van de getekende lijn, maar ook de oppervlakte.

Sluit het pad en de totale oppervlakte lees je onderaan.

 Hoogtelijnen

Google Maps toont niet zomaar de hoogtes voor alle locaties. Deze informatie is voornamelijk beschikbaar voor bergachtig terrein. Als je gaat hiken in zo’n gebied is het natuurlijk wel verstandig om een idee van de hoogte te krijgen. Voer eerst een locatie in de zoekbalk in. Daarna beweeg je op de desktop de muisaanwijzer over het pictogram Lagen in de linkerbenedenhoek van de kaart.

Op een smartphone tik je op Lagen in de rechterbenedenhoek van de kaart. Op beide manieren kun je dan in het pop-upmenu de optie Terrein selecteren, tik op de X om dit menu te sluiten. Daarna moet je inzoomen tot je de contouren van de hoogtelijnen ziet verschijnen. De getallen komen pas bij een bepaald zoompercentage in beeld en als je te veel inzoomt verdwijnen ze opnieuw. Het is dus even zoeken naar het juiste zoompercentage.

Je moet goed kijken om de hoogtelijnen te zien.

Helling

Als je de hoogtelijnen hebt gevonden dan kun je ook de helling van een pad kennen. Maar je moet wel even rekenen. Om de verticale helling van punt A naar B te kennen, moet je eerst het verschil tussen de hoogte van A en B berekenen. Dit resultaat moet je delen door de horizontale afstand tussen de twee punten. De formule is dus: Helling = verticaal hoogteverschil : horizontale afstand. Als je je dus bijvoorbeeld van een hoogte van 20 meter boven de zeespiegel verplaatst naar 1500 meter over een afstand van 8 kilometer, geeft dit (1500-20): 8 = 185 meter per kilometer.

Afstanden in Google Earth

Nog duidelijker zijn de afstanden en het hoogteprofiel in Google Earth, het slimmere broertje van Google Maps. Om deze mogelijkheden aan te spreken heb je de Pro-versie nodig, die trouwens gratis is. Er is een webversie, een mobiele versie en een desktop-variant. We gebruiken in dit voorbeeld de laatste. Na de installatie open je het programma en zoek je de locatie waar je een route wilt tekenen en meten. Je kunt de kaart verschuiven en inzoomen tot je het traject dat je wilt aanbrengen duidelijk in beeld krijgt. Je kunt zo’n pad op twee manieren tekenen: door middel van de knop Pad toevoegen of met de knop Liniaal tonen. We kiezen in dit voorbeeld voor de laatste. In deze optie verschijnt er een pop-up waar je het tabblad Pad kiest. Laat deze pop-up openstaan. Vervolgens klik je op de plaats waar het pad begint en daarna ga je verder door te klikken. Google Earth plaatst rode locatiepunten bij iedere muisklik en het pad zelf is getekend in een gele lijn. In het pop-upvenster volg je de afstanden.

Met iedere muisklik breid je het pad uit en volg je de lengte in de pop-up.

Hoogteprofiel

Het wordt pas helemaal mooi als je in dit pop-venster de optie Hoogteprofiel tonen aanvinkt. Hierdoor krijg je onderaan een grafische weergave van de hoogteverschillen op het getekende pad. Wanneer je ergens op het pad klikt, verschijnt een rode pijl op deze locatie. Je kunt dan in het profiel volgen hoe hoog het daar is. Dat werkt ook andersom. Veronderstel dat je in het hoogteprofiel ergens een opvallend hoogteverschil ziet, dan selecteer je deze locatie in de grafiek en bovenaan zal de rode pijl deze plaats op de kaart aanduiden.

De rode pijl op de kaart komt overeen met de selectielijn in het hoogteprofiel.

Meetwaarden

Klik in het pop-upvenster op de knop Opslaan zodat je dit pad een naam en een beschrijving kunt geven. In dit venster bepaal je in het tabblad Stijl de kleur en de lijndikte van het pad. Bij Hoogte kun je kiezen hoe de hoogte wordt gemeten. Hou het hier bij de standaardoptie Vast aan de grond. En in het tabblad Meetwaarden kies je de meeteenheid die wordt gebruikt voor de lengtemeting: meter, kilometer, inch, voet, mijl, …

Bepaal de kleur en de dikte van het pad.