ID.nl logo
Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025
© Sergo321
Mobiliteit

Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025

Op Eurobike, de grootste fietsbeurs ter wereld, toonden in juli ruim 1900 exposanten hun fietsproducten voor het seizoen 2024/2025. Hoewel er weinig écht spannende innovaties waren, zagen we toch voldoende noviteiten. Bovendien is de fietsindustrie weer optimistisch over de toekomst.

Wat is Eurobike? Eurobike begon in 1990 in de Duitse stad Friedrichshafen en was in eerste instantie een samenkomst van de Europese mountainbike-scene. In de loop der jaren ontwikkelde Eurobike zich echter als een toonaangevende vakbeurs voor de wereldwijde fietsindustrie, gesteund door de opkomst van de elektrische fiets. In 2022 verhuisde Eurobike naar Frankfurt am Main waar grotere beurshallen en een nog professionelere opzet een garantie zijn voor een verdere uitbreiding van deze fietsbeurs. In dit artikel doet ID.nl een greep uit het meest interessante Eurobikenieuws van de Eurobike-beursvloer.

Lees ook: De e-bike: van revolutie tot laatste trends

Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes

DJI Avinox: van drone naar e-bikesysteem

Het merk DJI dat we vooral kennen van de productie van drones verraste vriend en vijand op de beurs met de introductie van het Avinox-drive-system. Dit systeem bestaat uit een compacte middenmotor met een koppel van 105 Nm, een accu en een display. Voor de introductie van het Avinox-systeem is DJI een samenwerking aangegaan met het fietsmerk Amflow, een nieuwe speler op de markt voor elektrische mountainbikes.

Dankzij geavanceerde technologieën en precisiesensoren zorgt het Avinox-systeem voor een soepele en krachtige ondersteuning onder diverse omstandigheden. De accu kan razendsnel opgeladen worden en behoudt na 500 laadbeurten nog steeds 80% van zijn capaciteit. Voor de bediening is de Amflow PL uitgerust met een oled-touchscreen voor de bediening. Deze kan via bluetooth gekoppeld worden aan de Avinox-app, waarmee de berijder de rijeigenschappen zelf kan aanpassen. Tevens is de locatie van de fiets te monitoren.

©DJI

Schwalbe Clik Valve: nieuw ventiel gaat wereld veroveren

Schroef je oude ventiel los en monteer het nieuwe klikventiel en het oppompen van je fietsbanden zal een stuk eenvoudiger worden. Die belofte doet Schwalbe bij de introductie van het nieuwe Clik-ventiel. Volgens Schwalbe zal deze Clik Valve de standaard worden in de fietswereld. Bij het oppompen van een fietsband zal er geen lucht meer ontsnappen tussen het ventiel en de pompklem, en zal deze ook niet meer losschieten. Het Clik-ventiel werd ontworpen door een Amerikaan, Schwalbe zorgde vervolgens voor een licentie op de Europese markt. Met de Clik Valve-ombouwset kun je een bestaande fietspomp voorzien van een nieuwe pompkop, en de twee bandventielen losschroeven en vervangen door Clik-modellen.

Ook interessant: 4 tips waarmee je fietsbanden op rolletjes lopen

©Schwalbe

Abus Yardo fietsslot: ontgrendelen met vingerafdruk

Met het nieuwe Yardo-kettingslot van Abus gaat het bedrijf een stap verder dan fietssloten met sleutels en cijfercombinaties. Vanaf nu kun je een fietsslot openen met een simpele vingerafdruk. De basis van het Yardo-slot is een dikke ketting van zeven millimeter die een robuuste bescherming tegen diefstal biedt. De slotkast is uitgerust met een vingerafdruksensor die tot twintig gescande vingerafdrukken herkent. Als je een vinger op de sensor legt, gaat het slot in een oogwenk open.

Door meerdere vingerafdrukken te scannen, is het mogelijk om het fietsslot met meerdere personen te delen. Het vergrendelingsproces werkt uiterst eenvoudig, want het slot vergrendelt zich automatisch wanneer de sloteinden in de slotkast worden gestoken.

Om krassen op het fietsframe te voorkomen, is de slotkast omhuld met een siliconencover. Verder is de slotkast stof- en weerbestendig. De Abus Yardo is verkrijgbaar in lengtes van 85 en 110 cm.

Ook interessant: Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder

©Abus

my Boo: compacte e-bike van bamboe

Met het nieuwe model Jamasi heeft bamboe-fietsfabrikant my Boo een handzame e-bike voor dagelijks gebruik aan de collectie toegevoegd. Een stijf frame en compacte 20inch-wielen geven de Jamasi een perfect rijgedrag met veel wendbaarheid. Qua motorisering heeft my Boo de gloednieuwe Shimano EP5-motor gemonteerd. De accu met een capaciteit van 504 Wh is achter de zadelbuis geplaatst. Schakelen verloopt via een Shimano Nexus 8-naafversnelling. De sterkte van bamboe wordt benadrukt met een maximaal toelaatbaar gewicht van 150 kilogram, iets meer dan een gemiddelde fiets.

©Gerhard Schmidt, my Boo

Eenvoudig van zadel wisselen met SQlab ClipOn

Met het ClipOn-systeem presenteert SQlab een universele zadelbasis waarop verschillende zadels vastgeklikt kunnen worden. Deze unieke oplossing maakt een moeiteloze montage van verschillende zadelbreedtes en modellen op één zadelbasis mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld een comfort zadel afwisselen met een meer sportief model. Bepaal dus het doel van je fietstrip en pas het zadel daarop aan met één simpele klik.

©SQlab

Tenways Cargo One

Het populaire fietsmerk Tenways kon niet achterblijven met de introductie van een bakfiets. Met de nieuwe Cargo One brengt Tenways een gestroomlijnde bakfiets op de markt, ideaal voor het vervoer van kinderen of huisdieren. De krachtige Bafang-middenmotor zorgt voor een stevige ondersteuning onder alle omstandigheden. Daarbij schakel je traploos tussen de versnellingen met een Enviolo-versnellingsnaaf. De bak is uitgerust met twee vijfpuntsgordels en aan de voorzijde is de Cargo One voorzien van ledverlichting die zowel overdag als ‘s avonds voor een uitstekende zichtbaarheid zorgt. Wat de overige veiligheid betreft, is de bakfiets voorzien van hydraulische schijfremmen en extra dikke banden van Schwalbe. Met de geïntegreerde knipperlichten geef je eenvoudig richting aan terwijl je handen aan het stuur blijven.

Ook interessant: Best, beter, bakfiets: 20 tips voor meer plezier, gemak en veiligheid

©Tenways

Ortlieb Quick-Rack: transformeer sportfiets naar vakantiefiets

Met de Quick-Rack van Ortlieb verander je in een oogwenk een lichte sportfiets in een toermodel voor lange fietstrips. Het praktische bagagerek kan in slechts vijftien seconden worden gemonteerd en in vijf seconden weer worden gedemonteerd. De constructie met een buisdiameter van 10 millimeter kan een belasting tot 20 kilogram aan waarbij de Quick-Rack goed te combineren is met iedere fietstas van Ortlieb.

De Quick-Rack is er ook in een XL-versie met een draagvermogen tot 27 kilogram. Ook voor fiets met steekassen heeft Ortlieb een passende oplossing. Het geheel kan ook nog uitgerust worden met spatborden waardoor alles droog en schoon blijft.

©Ortlieb

Velo de Ville Loady: stijlvolle longtail-fiets

Velo de Ville gaat mee in de longtail-hype met het model Loady. Zeker voor consumenten die op zoek zijn naar een e-bike met functionele transportoplossingen is deze longtail echt het overwegen waard. Dankzij de op-maat-aanpak zijn er diverse configuratiemogelijkheden, zoals gepolsterde zitbankjes en voetsteunen voor het vervoeren van kinderen, en verschillende bevestigingsopties voor tassen. Ondanks de robuuste aluminium frameconstructie met een maximum toelaatbaar gewicht van 180 kilogram is de Loady indrukwekkend licht: slechts 31 kilogram.

©Velo de Ville

Pegasus Famulo: longtail met handige functies

Het in Nederland goed scorende Duitse fietsmerk Pegasus heeft met de Famulo een gloednieuwe aanwinst in het longtail-segment. Deze compacte longtail wordt standaard geleverd met twee zitplaatsen voor kinderen en een veiligheidskooi. De kids kunnen de voeten laten rusten op voetsteunen die uit het frame worden geklapt. Bovendien worden de benen beschermd door zijafdekkingen. Ook kan er achterop een kinderzitje gecombineerd worden met een bagagebox en is de montage van een bagagerek aan de voorzijde mogelijk.

Ook interessant: Longtail-fiets kopen – waar moet je op letten?

©ZEG IT-Service

Shimano: Nieuwe EP5-motor voor de instapklasse

Shimano presenteerde op Eurobike 2024 een nieuwe middenmotor, die vooral gericht is op de beginnende e-biker en de forens. De EP5-motor weegt drie kilogram en heeft een koppel van 60 Nm. Daarbij ondersteunt de nieuwe middenmotor automatisch schakelen en is hij compatibel met Di2-versnellingen, zoals de XT Di2- of de INTER-5E Di2-naafversnelling. Bovendien kan de EP5 volledig worden geconfigureerd via de E-Tube-app van Shimano en kun je vijftien eigen ondersteuningsprofielen maken.

©Shimano

Decathlon: vouwen met een slimme scharniervergrendeling

De Franse sportgigant Decathlon introduceert met de B’Twin E-Folding Bike 900 een vouwfiets met automatische scharniervergrendeling. De vouwfiets is uitgerust met een achterwielmotor van Vision Industry met 35 Nm en een zadelbuisaccu met een inhoud van 252 Wh. Door middel van drie scharnieren vouw je de fiets samen tot een formaat van 82 × 73 × 56 cm. Genoemde scharnieren sluiten automatisch, wat het in- en uitklappen enorm vergemakkelijkt. De ondersteuning van de achterwielmotor heeft drie standen en wordt gecombineerd met een versnellingsnaaf met zeven versnellingen van Shimano.

©Decathlon

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!