ID.nl logo
Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025
© Sergo321
Mobiliteit

Eurobike 2024: hét fietsnieuws voor seizoen 2024/2025

Op Eurobike, de grootste fietsbeurs ter wereld, toonden in juli ruim 1900 exposanten hun fietsproducten voor het seizoen 2024/2025. Hoewel er weinig écht spannende innovaties waren, zagen we toch voldoende noviteiten. Bovendien is de fietsindustrie weer optimistisch over de toekomst.

Wat is Eurobike? Eurobike begon in 1990 in de Duitse stad Friedrichshafen en was in eerste instantie een samenkomst van de Europese mountainbike-scene. In de loop der jaren ontwikkelde Eurobike zich echter als een toonaangevende vakbeurs voor de wereldwijde fietsindustrie, gesteund door de opkomst van de elektrische fiets. In 2022 verhuisde Eurobike naar Frankfurt am Main waar grotere beurshallen en een nog professionelere opzet een garantie zijn voor een verdere uitbreiding van deze fietsbeurs. In dit artikel doet ID.nl een greep uit het meest interessante Eurobikenieuws van de Eurobike-beursvloer.

Lees ook: De e-bike: van revolutie tot laatste trends

Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes

DJI Avinox: van drone naar e-bikesysteem

Het merk DJI dat we vooral kennen van de productie van drones verraste vriend en vijand op de beurs met de introductie van het Avinox-drive-system. Dit systeem bestaat uit een compacte middenmotor met een koppel van 105 Nm, een accu en een display. Voor de introductie van het Avinox-systeem is DJI een samenwerking aangegaan met het fietsmerk Amflow, een nieuwe speler op de markt voor elektrische mountainbikes.

Dankzij geavanceerde technologieën en precisiesensoren zorgt het Avinox-systeem voor een soepele en krachtige ondersteuning onder diverse omstandigheden. De accu kan razendsnel opgeladen worden en behoudt na 500 laadbeurten nog steeds 80% van zijn capaciteit. Voor de bediening is de Amflow PL uitgerust met een oled-touchscreen voor de bediening. Deze kan via bluetooth gekoppeld worden aan de Avinox-app, waarmee de berijder de rijeigenschappen zelf kan aanpassen. Tevens is de locatie van de fiets te monitoren.

©DJI

Schwalbe Clik Valve: nieuw ventiel gaat wereld veroveren

Schroef je oude ventiel los en monteer het nieuwe klikventiel en het oppompen van je fietsbanden zal een stuk eenvoudiger worden. Die belofte doet Schwalbe bij de introductie van het nieuwe Clik-ventiel. Volgens Schwalbe zal deze Clik Valve de standaard worden in de fietswereld. Bij het oppompen van een fietsband zal er geen lucht meer ontsnappen tussen het ventiel en de pompklem, en zal deze ook niet meer losschieten. Het Clik-ventiel werd ontworpen door een Amerikaan, Schwalbe zorgde vervolgens voor een licentie op de Europese markt. Met de Clik Valve-ombouwset kun je een bestaande fietspomp voorzien van een nieuwe pompkop, en de twee bandventielen losschroeven en vervangen door Clik-modellen.

Ook interessant: 4 tips waarmee je fietsbanden op rolletjes lopen

©Schwalbe

Abus Yardo fietsslot: ontgrendelen met vingerafdruk

Met het nieuwe Yardo-kettingslot van Abus gaat het bedrijf een stap verder dan fietssloten met sleutels en cijfercombinaties. Vanaf nu kun je een fietsslot openen met een simpele vingerafdruk. De basis van het Yardo-slot is een dikke ketting van zeven millimeter die een robuuste bescherming tegen diefstal biedt. De slotkast is uitgerust met een vingerafdruksensor die tot twintig gescande vingerafdrukken herkent. Als je een vinger op de sensor legt, gaat het slot in een oogwenk open.

Door meerdere vingerafdrukken te scannen, is het mogelijk om het fietsslot met meerdere personen te delen. Het vergrendelingsproces werkt uiterst eenvoudig, want het slot vergrendelt zich automatisch wanneer de sloteinden in de slotkast worden gestoken.

Om krassen op het fietsframe te voorkomen, is de slotkast omhuld met een siliconencover. Verder is de slotkast stof- en weerbestendig. De Abus Yardo is verkrijgbaar in lengtes van 85 en 110 cm.

Ook interessant: Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder

©Abus

my Boo: compacte e-bike van bamboe

Met het nieuwe model Jamasi heeft bamboe-fietsfabrikant my Boo een handzame e-bike voor dagelijks gebruik aan de collectie toegevoegd. Een stijf frame en compacte 20inch-wielen geven de Jamasi een perfect rijgedrag met veel wendbaarheid. Qua motorisering heeft my Boo de gloednieuwe Shimano EP5-motor gemonteerd. De accu met een capaciteit van 504 Wh is achter de zadelbuis geplaatst. Schakelen verloopt via een Shimano Nexus 8-naafversnelling. De sterkte van bamboe wordt benadrukt met een maximaal toelaatbaar gewicht van 150 kilogram, iets meer dan een gemiddelde fiets.

©Gerhard Schmidt, my Boo

Eenvoudig van zadel wisselen met SQlab ClipOn

Met het ClipOn-systeem presenteert SQlab een universele zadelbasis waarop verschillende zadels vastgeklikt kunnen worden. Deze unieke oplossing maakt een moeiteloze montage van verschillende zadelbreedtes en modellen op één zadelbasis mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld een comfort zadel afwisselen met een meer sportief model. Bepaal dus het doel van je fietstrip en pas het zadel daarop aan met één simpele klik.

©SQlab

Tenways Cargo One

Het populaire fietsmerk Tenways kon niet achterblijven met de introductie van een bakfiets. Met de nieuwe Cargo One brengt Tenways een gestroomlijnde bakfiets op de markt, ideaal voor het vervoer van kinderen of huisdieren. De krachtige Bafang-middenmotor zorgt voor een stevige ondersteuning onder alle omstandigheden. Daarbij schakel je traploos tussen de versnellingen met een Enviolo-versnellingsnaaf. De bak is uitgerust met twee vijfpuntsgordels en aan de voorzijde is de Cargo One voorzien van ledverlichting die zowel overdag als ‘s avonds voor een uitstekende zichtbaarheid zorgt. Wat de overige veiligheid betreft, is de bakfiets voorzien van hydraulische schijfremmen en extra dikke banden van Schwalbe. Met de geïntegreerde knipperlichten geef je eenvoudig richting aan terwijl je handen aan het stuur blijven.

Ook interessant: Best, beter, bakfiets: 20 tips voor meer plezier, gemak en veiligheid

©Tenways

Ortlieb Quick-Rack: transformeer sportfiets naar vakantiefiets

Met de Quick-Rack van Ortlieb verander je in een oogwenk een lichte sportfiets in een toermodel voor lange fietstrips. Het praktische bagagerek kan in slechts vijftien seconden worden gemonteerd en in vijf seconden weer worden gedemonteerd. De constructie met een buisdiameter van 10 millimeter kan een belasting tot 20 kilogram aan waarbij de Quick-Rack goed te combineren is met iedere fietstas van Ortlieb.

De Quick-Rack is er ook in een XL-versie met een draagvermogen tot 27 kilogram. Ook voor fiets met steekassen heeft Ortlieb een passende oplossing. Het geheel kan ook nog uitgerust worden met spatborden waardoor alles droog en schoon blijft.

©Ortlieb

Velo de Ville Loady: stijlvolle longtail-fiets

Velo de Ville gaat mee in de longtail-hype met het model Loady. Zeker voor consumenten die op zoek zijn naar een e-bike met functionele transportoplossingen is deze longtail echt het overwegen waard. Dankzij de op-maat-aanpak zijn er diverse configuratiemogelijkheden, zoals gepolsterde zitbankjes en voetsteunen voor het vervoeren van kinderen, en verschillende bevestigingsopties voor tassen. Ondanks de robuuste aluminium frameconstructie met een maximum toelaatbaar gewicht van 180 kilogram is de Loady indrukwekkend licht: slechts 31 kilogram.

©Velo de Ville

Pegasus Famulo: longtail met handige functies

Het in Nederland goed scorende Duitse fietsmerk Pegasus heeft met de Famulo een gloednieuwe aanwinst in het longtail-segment. Deze compacte longtail wordt standaard geleverd met twee zitplaatsen voor kinderen en een veiligheidskooi. De kids kunnen de voeten laten rusten op voetsteunen die uit het frame worden geklapt. Bovendien worden de benen beschermd door zijafdekkingen. Ook kan er achterop een kinderzitje gecombineerd worden met een bagagebox en is de montage van een bagagerek aan de voorzijde mogelijk.

Ook interessant: Longtail-fiets kopen – waar moet je op letten?

©ZEG IT-Service

Shimano: Nieuwe EP5-motor voor de instapklasse

Shimano presenteerde op Eurobike 2024 een nieuwe middenmotor, die vooral gericht is op de beginnende e-biker en de forens. De EP5-motor weegt drie kilogram en heeft een koppel van 60 Nm. Daarbij ondersteunt de nieuwe middenmotor automatisch schakelen en is hij compatibel met Di2-versnellingen, zoals de XT Di2- of de INTER-5E Di2-naafversnelling. Bovendien kan de EP5 volledig worden geconfigureerd via de E-Tube-app van Shimano en kun je vijftien eigen ondersteuningsprofielen maken.

©Shimano

Decathlon: vouwen met een slimme scharniervergrendeling

De Franse sportgigant Decathlon introduceert met de B’Twin E-Folding Bike 900 een vouwfiets met automatische scharniervergrendeling. De vouwfiets is uitgerust met een achterwielmotor van Vision Industry met 35 Nm en een zadelbuisaccu met een inhoud van 252 Wh. Door middel van drie scharnieren vouw je de fiets samen tot een formaat van 82 × 73 × 56 cm. Genoemde scharnieren sluiten automatisch, wat het in- en uitklappen enorm vergemakkelijkt. De ondersteuning van de achterwielmotor heeft drie standen en wordt gecombineerd met een versnellingsnaaf met zeven versnellingen van Shimano.

©Decathlon

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand