ID.nl logo
De e-bike: van revolutie tot laatste trends
Mobiliteit

De e-bike: van revolutie tot laatste trends

De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wie had kunnen bedenken dat de elektrische fiets in een betrekkelijk korte tijd zo populair zou worden, zowel onder senioren als jonge mensen. En daarbij gaf de coronapandemie de e-bike nog een extra zetje naar absolute heerschappij in de fietswereld.

In dit artikel lees je:

  • Waarom de verkoop van e-bikes in een dip kwam
  • Hoe de e-bike opgang maakte in de hele wereld
  • De voordelen van een e-bike
  • Trends in 2024: riemaandrijving, crossovers en carbon

Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes

In 2023 maakte de e-bikerevolutie echter voor het eerst in twintig jaar een pas op de plaats; de explosieve groei stagneerde. Door overproductie ontstond er een stuwmeer aan e-bikes bij fabrikanten en fietsenwinkels, wat overigens gunstig uitpakte voor de consument die op zoek was naar een goede aanbieding in het lage- en middenprijssegment. Daarentegen bleven de prijzen in het hogere segment stabiel, want de echte liefhebbers waren en zijn nog steeds bereid om forse bedragen neer te leggen voor de nieuwste technologische snufjes. 

Een terugblik

De eerste e-bikes voor de consument kwamen rond het jaar 2000 op de markt. In 1998 had de Japanse fabrikant Yahama al de Pedelec geïntroduceerd, de afkorting van Pedal Electric Cycle. Dit model met trapondersteuning stond aan de wieg van de nieuwe trend in fietsen. De e-bike maakte fietsen gemakkelijker en was plotsklaps voor iedere senior met minder kracht in de benen een uitkomst. Fietsers merkten al snel dat een e-bike eigenlijk niet anders reed dan een normale fiets. Niet alleen personen op leeftijd gingen rap overstag, ook jongvolwassenen en jeugd ontdekten het gemak van elektrisch fietsen. In 2021 werden er voor het eerst meer e-bikes verkocht dan normale fietsen en was de hegemonie van de elektrische fiets een feit. 

©Yamaha Motor Europe N.V.

Praktisch en verslavend

Het bezit van een elektrische fiets kent veel voordelen. Je kunt een e-bike simpelweg opladen via het stopcontact, thuis of onderweg. En sinds 1 januari 2007 wordt een e-bike volgens de wet niet meer gezien als een motorvoertuig. Dit betekent geen verzekeringsplicht, geen helm, geen kenteken en geen minimumleeftijd. Bovendien kun je een e-bike meenemen in de trein.

 Toch kent de fiets ook nadelen. E-bikes zijn aanzienlijk duurder dan gewone fietsen. Dit komt met name doordat de aandrijftechniek en de accu de nodige extra kosten met zich meebrengen. Een doorsnee e-bike kost tussen de 2000 en 3500 euro. Ook is de fiets door alle ballast aan techniek zwaarder. Daar merk je tijdens het fietsen weinig van, omdat de motor stevig meedoet.

Ook interessant: E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker

De laatste e-biketrends voor 2025

De enorme verkoopaantallen hebben de research bij de fabrikanten van e-bikes op een laag pitje gezet. De afgelopen drie jaar waren er weinig opwindende nieuwigheden te melden. Er zit inmiddels beweging in de zaak en een aantal trends tekenen zich af.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Riemaandrijving zet door

Een paar jaar geleden klopte riemaandrijving al voorzichtig op de deur. De opmars is niet meer te stuiten en de riem wint op e-bikes steeds meer terrein ten opzichte van de ketting. En dat is best logisch, want riemaandrijving is niet alleen stiller maar ook schoner. Bovendien is het onderhoud te verwaarlozen en is het een duurzaam onderdeel dat minimaal twee- tot driemaal zo lang meegaat als een ketting. 

 Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

©Hans de Looij

Mooie fiets? Zorg dat hij van jou blijft

Zet hem dubbel vast met een stevig slot

Crossovers

De term crossover is overgewaaid uit de auto-industrie en heeft zijn intrede nu ook gedaan binnen de fietswereld. Door de overstap naar intube modellen zijn e-bikes robuuster geworden en schuren ze qua looks tegen scooters en lichte motoren aan. Zeker fatbikes kunnen we als een echte crossover bestempelen. Vaak zijn ze uitgerust met een buddysit en heeft de fabrikant qua vormgeving een lichte motorfiets voor ogen gehad. Om legaal met een fatbike de weg op te gaan, moet je wel zelf blijven trappen en mag de fiets maximaal 25 kilometer per uur gaan.

©Dikke Fiets

Automatisch schakelen

Rijden op een e-bike betekent dat je alert moet blijven. Schakelen tussen de versnellingen leidt vaak af, vandaar dat er steeds meer automatische versnellingssystemen worden ontwikkeld. Voor de gebruiker ideaal want je hoeft niet meer na te denken in welke versnelling je rijdt. Zodra je stopt schakelt het systeem terug, bij het wegrijden wordt er vloeiend opgeschakeld naar een steeds grotere versnelling.

Carbon frames

Carbon doet voorzichtig zijn intrede in de e-bikewereld. Hét grote voordeel van carbon is, dat het veel lichter is dan aluminium. Zo breng je het gewicht van een e-bike snel een aantal kilo’s terug. Carbon scoort niet alleen in stijfheid, maar is ook erg sterk in de lengterichting. De e-bike zal daardoor stabiel aanvoelen en zeer nauwkeurig sturen.

Maar carbon heeft nog meer voordelen, zo is het in iedere vorm te maken en zijn lasnaden overbodig. Het resultaat is een vloeiende vormgeving zonder lasnaden. Onderweg filtert een carbonframe bovendien trillingen weg en kun je genieten van een comfortabele rit. Helaas hangt er wel een pittig prijskaartje aan een carbon uitgevoerde e-bike.

Ook leuk voor jou: 10 handige accessoires voor je e-bike 


 

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube