De e-bike: van revolutie tot laatste trends
De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wie had kunnen bedenken dat de elektrische fiets in een betrekkelijk korte tijd zo populair zou worden, zowel onder senioren als jonge mensen. En daarbij gaf de coronapandemie de e-bike nog een extra zetje naar absolute heerschappij in de fietswereld.
In dit artikel lees je:
- Waarom de verkoop van e-bikes in een dip kwam
- Hoe de e-bike opgang maakte in de hele wereld
- De voordelen van een e-bike
- Trends in 2024: riemaandrijving, crossovers en carbon
Meer weten? Hier vind je alles over e-bikes
In 2023 maakte de e-bikerevolutie echter voor het eerst in twintig jaar een pas op de plaats; de explosieve groei stagneerde. Door overproductie ontstond er een stuwmeer aan e-bikes bij fabrikanten en fietsenwinkels, wat overigens gunstig uitpakte voor de consument die op zoek was naar een goede aanbieding in het lage- en middenprijssegment. Daarentegen bleven de prijzen in het hogere segment stabiel, want de echte liefhebbers waren en zijn nog steeds bereid om forse bedragen neer te leggen voor de nieuwste technologische snufjes.
Een terugblik
De eerste e-bikes voor de consument kwamen rond het jaar 2000 op de markt. In 1998 had de Japanse fabrikant Yahama al de Pedelec geïntroduceerd, de afkorting van Pedal Electric Cycle. Dit model met trapondersteuning stond aan de wieg van de nieuwe trend in fietsen. De e-bike maakte fietsen gemakkelijker en was plotsklaps voor iedere senior met minder kracht in de benen een uitkomst. Fietsers merkten al snel dat een e-bike eigenlijk niet anders reed dan een normale fiets. Niet alleen personen op leeftijd gingen rap overstag, ook jongvolwassenen en jeugd ontdekten het gemak van elektrisch fietsen. In 2021 werden er voor het eerst meer e-bikes verkocht dan normale fietsen en was de hegemonie van de elektrische fiets een feit.
©Yamaha Motor Europe N.V.
Praktisch en verslavend
Het bezit van een elektrische fiets kent veel voordelen. Je kunt een e-bike simpelweg opladen via het stopcontact, thuis of onderweg. En sinds 1 januari 2007 wordt een e-bike volgens de wet niet meer gezien als een motorvoertuig. Dit betekent geen verzekeringsplicht, geen helm, geen kenteken en geen minimumleeftijd. Bovendien kun je een e-bike meenemen in de trein.
Toch kent de fiets ook nadelen. E-bikes zijn aanzienlijk duurder dan gewone fietsen. Dit komt met name doordat de aandrijftechniek en de accu de nodige extra kosten met zich meebrengen. Een doorsnee e-bike kost tussen de 2000 en 3500 euro. Ook is de fiets door alle ballast aan techniek zwaarder. Daar merk je tijdens het fietsen weinig van, omdat de motor stevig meedoet.
Ook interessant: E-bike: dit zijn de 10 meest gestelde vragen aan de fietsenmaker
De laatste e-biketrends voor 2025
De enorme verkoopaantallen hebben de research bij de fabrikanten van e-bikes op een laag pitje gezet. De afgelopen drie jaar waren er weinig opwindende nieuwigheden te melden. Er zit inmiddels beweging in de zaak en een aantal trends tekenen zich af.
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
Riemaandrijving zet door
Een paar jaar geleden klopte riemaandrijving al voorzichtig op de deur. De opmars is niet meer te stuiten en de riem wint op e-bikes steeds meer terrein ten opzichte van de ketting. En dat is best logisch, want riemaandrijving is niet alleen stiller maar ook schoner. Bovendien is het onderhoud te verwaarlozen en is het een duurzaam onderdeel dat minimaal twee- tot driemaal zo lang meegaat als een ketting.
Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?
©Hans de Looij
Mooie fiets? Zorg dat hij van jou blijft
Zet hem dubbel vast met een stevig slot
Crossovers
De term crossover is overgewaaid uit de auto-industrie en heeft zijn intrede nu ook gedaan binnen de fietswereld. Door de overstap naar intube modellen zijn e-bikes robuuster geworden en schuren ze qua looks tegen scooters en lichte motoren aan. Zeker fatbikes kunnen we als een echte crossover bestempelen. Vaak zijn ze uitgerust met een buddysit en heeft de fabrikant qua vormgeving een lichte motorfiets voor ogen gehad. Om legaal met een fatbike de weg op te gaan, moet je wel zelf blijven trappen en mag de fiets maximaal 25 kilometer per uur gaan.
©Dikke Fiets
Automatisch schakelen
Rijden op een e-bike betekent dat je alert moet blijven. Schakelen tussen de versnellingen leidt vaak af, vandaar dat er steeds meer automatische versnellingssystemen worden ontwikkeld. Voor de gebruiker ideaal want je hoeft niet meer na te denken in welke versnelling je rijdt. Zodra je stopt schakelt het systeem terug, bij het wegrijden wordt er vloeiend opgeschakeld naar een steeds grotere versnelling.
Carbon frames
Carbon doet voorzichtig zijn intrede in de e-bikewereld. Hét grote voordeel van carbon is, dat het veel lichter is dan aluminium. Zo breng je het gewicht van een e-bike snel een aantal kilo’s terug. Carbon scoort niet alleen in stijfheid, maar is ook erg sterk in de lengterichting. De e-bike zal daardoor stabiel aanvoelen en zeer nauwkeurig sturen.
Maar carbon heeft nog meer voordelen, zo is het in iedere vorm te maken en zijn lasnaden overbodig. Het resultaat is een vloeiende vormgeving zonder lasnaden. Onderweg filtert een carbonframe bovendien trillingen weg en kun je genieten van een comfortabele rit. Helaas hangt er wel een pittig prijskaartje aan een carbon uitgevoerde e-bike.
Ook leuk voor jou: 10 handige accessoires voor je e-bike