ID.nl logo
Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder
Mobiliteit

Slot? Uiteraard! Maar: zo beveilig je een elektrische fiets nog verder

Een fietsslot is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt als je je elektrische fiets wil beveiligen. Een slot is echter niet de enige manier om je e-bike te beschermen tegen diefstal. In dit artikel nemen we de opties met je door.

🔒 In dit artikel lees je: De opties die je naast een slot hebt om je elektrische fiets te beveiligen | Waar je nog meer rekening mee kunt houden om je e-bike te beschermen

Lees ook: Is een slim slot voor je e-bike een gimmick of een goed idee?


💡 Meteen doen! Zelfs met alle voorzorgsmaatregelen uit dit artikel kan je fiets nog altijd gestolen worden. Zowel voor je eventuele verzekering als voor aangifte is het belangrijk dat je de gegevens van je e-bike ergens vastgelegd hebt. Noteer naast het merk en model van je fiets ook het framenummer. Maak ook foto’s van je fiets, inclusief eventuele accessoires. Bewaar deze informatie het liefst op dezelfde plek als je aankoopbewijs. Op deze manier kun je, mocht dat nodig zijn, makkelijker en sneller aantonen dat de fiets van jou is. 

Fietsalarm met bewegingssensor

Als aanvulling op een standaard fietsslot kun je een fietsalarm gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de Alarmbox van Abus, die een sirene laat loeien als er beweging gedetecteerd wordt. Sommige van dit soort alarmen worden geleverd met een afstandsbediening, zodat je het fietsalarm op een afstand kunt in- en uitschakelen. Fietsalarmen hebben soms ook een SOS-functie, waarbij een hard geluid afgaat wanneer je fiets kantelt, zoals wanneer je bent gevallen met je elektrische fiets. Omstanders worden dan gealarmeerd zodat ze hulp kunnen aanbieden.


Tracker

Het plaatsen van een tracker op je elektrische fiets voorkomt waarschijnlijk geen diefstal, maar het zorgt er wel voor dat je jouw kostbare tweewieler sneller terugvindt als hij onverhoopt toch gestolen wordt. Sommige leveranciers, zoals Sparta, Gazelle en VanMoof leveren je nieuwe e-bike vaak al met geïntegreerde tracker. Als dit niet het geval is, kun je er zelf een (laten) plaatsen. 

Er zijn verschillende soorten en maten trackers op de markt, al dan niet speciaal ontwikkeld voor e-bikes. Zo is het onder andere mogelijk om een gps-zender te gebruiken met een simkaart, die vervolgens zijn locatie doorgeeft aan een app op je smartphone. In enkele gevallen heeft alleen de leverancier van het track-and-trace-systeem toegang tot deze informatie. Het is noodzakelijk om een dergelijke tracker regelmatig op te laden, maar vaak gebeurt dit automatisch bij het opladen van de accu van je e-bike.

Sommige fietsverzekeraars bieden de optie aan om je e-bike te volgen via het long range-netwerk, oftewel LoRa. Je elektrische fiets is dan terug te vinden op basis van laagfrequente radiogolven. Deze methode vereist geen constante internetverbinding, maar geeft om de zoveel tijd een locatie door. Hierdoor is er minder stroom vereist dan bij een gps-tracker. 

©zlajaphoto - stock.adobe.com

Fietsslotenmaker AXA heeft in samenwerking met beveiligingsbedrijf G4S een track-and-trace-systeem ontwikkeld, genaamd AXA-IN. Als de eigenaar van een e-bike met dit beveiligingssysteem zijn of haar fiets als gestolen opgeeft, kan beveiligingsbedrijf G4S de locatie van de fiets inzien om hem op te sporen. In samenwerking met de politie kan de elektrische fiets vervolgens worden teruggebracht naar de rechtmatige eigenaar. 

Daarnaast kun je een allround tracker gebruiken, zoals een Apple AirTag, Samsung Galaxy SmartTag of Tile Mate (of Sticker). Deze verstop je vervolgens onder het zadel of in het frame. Ook de fietsbel kan een goede verstopplek zijn. Via de bijbehorende app op je smartphone weet je dan precies waar je e-bike zich bevindt. Let wel op: verzekeraars nemen daar geen genoegen mee dus je kunt niet claimen en kwaadwillenden kunnen je fiets zelf scannen op tags. In het geval van de Apple AirTag krijgt de dief met een iPhone zelfs bericht dat er een AirTag met hem of haar meereist.


Tips voor het stallen van je elektrische fiets

De locatie waar je je elektrische fiets neerzet, kan bepalen hoe aantrekkelijk hij is om gestolen te worden. Het is verstandig om je e-bike waar mogelijk op een goed beveiligde locatie neer te zetten. Denk hierbij aan een bewaakte fietsenstalling of aan een fietskluis in de buurt van een treinstation. Als dit niet mogelijk is, plaats je elektrische fiets dan het liefst op een drukke locatie, ergens waar hij goed in het zicht is.

©Kees-Jan Bakker

Tref ook thuis maatregelen

Ook als je thuis bent, is het slim om voldoende veiligheidsmaatregelen te treffen voor je elektrische fiets. Zet je e-bike altijd op slot - het liefst met twee sloten - en plaats hem indien mogelijk in een berging of garage die op slot kan. Het kan ook verstandig zijn om je fiets te verankeren aan een vast object, zoals aan een grond- of muuranker.

Je kunt daarnaast camera’s en bewegingssensoren rondom je huis plaatsen. Deze hebben een afschrikkende werking voor inbrekers en zorgen ervoor dat je meteen actie kunt ondernemen als er sprake is van diefstal. 

Een andere optie is het plakken van een sticker in de omgeving waar je je elektrische fiets thuis wegzet. Verschillende bedrijven maken stickers waarop wordt gewaarschuwd voor de aanwezigheid van een gps-tracker op je fiets. Zelfs als er geen tracker aanwezig is, heeft dit een afschrikkende werking.

©Oleksandr Kozak

Lees ook: Zo kies je het beste slot voor jouw (elektrische) fiets

Beveilig ook je accessoires en onderdelen

Niet alleen je elektrische fiets is in trek bij dieven. Ook verschillende accessoires en onderdelen kunnen worden gestolen - denk aan je accu, zadel en wielen. Voornamelijk de accu van e-bikes zijn gewild. Met een accuslot maak je het dieven lastiger om dit onderdeel te stelen. Verschillende merken leveren een accuslot voor elektrische fietsen, waaronder Lockride en AXA.

Het zadel van je e-bike kun je beschermen tegen diefstal door een zadelpenklem te bevestigen. Ook kun je een anti-diefstal asmoer bevestigen, zodat het lastiger is om het wiel van je fiets te demonteren.


In principe is het niet mogelijk om diefstal van je elektrische fiets en bijbehorende onderdelen voor de volle honderd procent te voorkomen, maar je kunt het met de bovenstaande tips wel een stuk lastiger maken!



Elektrische fiets kopen? Bekijk het aanbod op Kieskeurig.nl

En check meteen de voorraad bij jou in de buurt!

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube