ID.nl logo
Rij-impressie XPENG G6: dit is de doorbraak van de Chinese auto
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rij-impressie XPENG G6: dit is de doorbraak van de Chinese auto

Een paar maanden geleden maakte Irwin van InstaAutoVlog kennis met de XPENG G6. Zijn eerste indruk na een paar uur rijden? Deze auto zou weleens een geduchte concurrent voor de Tesla Model Y kunnen worden. Inmiddels is de auto bij de dealers te vinden en heeft Irwin er opnieuw mee gereden – dit keer maar liefst 1250 kilometer. Zijn bevindingen staan in dit artikel en de bijbehorende video.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Onze testauto Voor de test is gereden met wat waarschijnlijk de populairste variant zal zijn: de Long Range RWD, de middelste uitvoering. Het testmodel kostte uiteindelijk 49.980 euro, inclusief de optionele lakkleur Graphite Grey (800 euro) en een trekhaak van 1.190 euro. De auto was uitgerust met standaard 19-inch lichtmetalen wielen. Standaard is deze Long Range G6 uitgerust met een 87,5 kWh grote batterij, een 11kW-boordlader en state-of-the-art 800V-snellaadtechnologie.

De XPENG G6 valt binnen het D-SUV segment en is daarmee een directe concurrent van de Tesla Model Y, maar ook van modellen zoals de IONIQ 5, de Kia EV6 en de Renault Scenic E-Tech Electric, de Auto van het Jaar 2024. Hoewel de buitenafmetingen van de XPENG identiek zijn aan die van de Tesla, onderscheidt hij zich visueel door de opvallende dagrijverlichting aan zowel de voor- als achterkant.

Bekijk onderaan dit artikel een video van de XPENG G6!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Keurig interieur

Binnenin de G6 is de hernieuwde kennismaking aangenaam. De hoge instap is comfortabel en het interieur is keurig en degelijk afgewerkt. De stoelen zitten comfortabel, zelfs na een lange rit. Qua opbergruimte is alles goed geregeld, op de wat krappe bekerhouders na. Een fijn detail zijn de twee draadloze opladers, die je telefoon tijdens het laden actief koelen.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Slim en snel infotainmentsysteem

De G6 is uitgerust met twee lcd-schermen: een digitaal instrumentenpaneel voor de bestuurder en een 15-inch horizontaal geplaatst infotainment- en navigatiesysteem. Tijdens de test viel vooral de snelheid van het systeem op. Met name het gebrek aan opstarttijd bleek op Tesla-niveau te liggen. Er zijn nog wel wat bugs, zoals de Spotify-app die af en toe stopt met afspelen, maar het ijverige merk kennende zal dit in no-time worden opgelost. De EV-routeplanning werkt naar behoren, net als de voorspelling van de resterende accucapaciteit na aankomst op je bestemming.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Opbergruimte zou beter kunnen

Passagiers op de achterbank, twee volwassen personen, waardeerden de comfortabele zit, de vlakke vloer en het efficiënte ventilatiesysteem. Het standaard glazen dak zorgt voor veel lichtinval. Een leuke bonus is dat XPENG je qua bekleding gratis de keuze biedt tussen een zwart of wit interieurthema. De kofferruimte is ruim genoeg voor de bagage van een gezin van vijf, maar het ontbreken van een groot extra vak onder de vloer, zoals bij de Tesla Model Y, is jammer. Ook een 'frunk' ontbreekt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Van 10 tot 80 procent in 20 minuten!

Standaard zien we een 11kW-boordlader en geavanceerde 800V-snellaadtechnologie, waarmee een piek van maar liefst 280 kW mogelijk wordt gemaakt. Of hij dat ook daadwerkelijk haalt? Nou en of! Zodra een snellader in het navigatiesysteem werd ingesteld werd de batterij opgewarmd en wist de G6 binnen iets meer dan 20 minuten 80 procent SoC (state of charge) te bereiken. Vooral de indrukwekkende laadcurve viel op: zelfs bij 75 procent SoC leverde de lader nog een vermogen van 167 kW.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Gemiddeld energieverbruik verrassend efficiënt

En hoe ver je daar dan mee kunt rijden? Over een afstand van 1250 km noteerden we een gemiddeld energieverbruik van 16,7 kWh/100 km, wat verrassend efficiënt is. Zeker gezien het feit dat er veel kilometers 's avonds na zevenen zijn gereden en er ongeveer 200 km lang twee fietsen op de trekhaak stonden. Rijd je dagelijks in de spits, dan kun je rekenen op verbruikswaarden rond de 15 kWh/100 km, terwijl je bij 130 km/u op zo'n 23 à 24 kWh/100 km uitkomt. Opmerking: het gemiddelde energieverbruik is daadwerkelijk gemeten en niet alleen van de boordcomputer afgelezen.

Wat het rijden betreft, blijft de G6 een fijne en comfortabele reisgenoot. De rechtuitstabiliteit is uitstekend, zelfs bij snelheden boven de 130 km/u. Het enige minpunt is de soms wat te slappe demping en vering, waardoor de auto soms onrustig aanvoelt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Wil je meer weten over de XPENG G6? Bekijk dan de video hieronder!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°