ID.nl logo
Review Xiaomi Redmi Note 13 4G – Complete budgetsmartphone zonder 5G
© Rens Blom
Huis

Review Xiaomi Redmi Note 13 4G – Complete budgetsmartphone zonder 5G

Lang niet iedereen wil vele honderden of zelfs meer dan duizend euro uitgeven aan een nieuwe smartphone. Gelukkig zijn er ook genoeg betaalbare toestellen. En die worden steeds beter. Ook de nieuwe Xiaomi Redmi Note 13 4G belooft op papier indrukwekkende specificaties, en dat vanaf 199 euro. In deze review lees je hoe goed de budgetsmartphone daadwerkelijk is.

Goed
Conclusie

De Xiaomi Redmi Note 13 4G is een complete budgetsmartphone waar je – zolang je verwachtingen niet te hoog liggen – veel plezier aan kunt beleven. Het voornaamste aandachtspunt is het gebrek aan 5G-ondersteuning, maar er zijn genoeg mensen die dat niets uitmaakt.

Plus- en minpunten
  • Stof- en waterbestendig
  • Goed scherm
  • Prijs-kwaliteitsverhouding
  • Vier jaar updates
  • Geen 5G-internet
  • Matige camera's
  • Scherm is druk en vol apps/games

De Redmi Note 13 4G van Xiaomi is het goedkoopste model in de Redmi Note 13-reeks. Even opletten bij het uitkiezen dus, want er is bijvoorbeeld ook een Redmi Note 13 5G. Er dan zijn er ook nog allerlei Pro-varianten. Wij hebben de Redmi Note 13 4G met 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslagcapaciteit getest, die een straatprijs van 225 euro heeft. Een goedkopere uitvoering met 6GB/128GB geheugen en opslag kost 199 euro.

Ontwerp

Voor een budgetsmartphone ziet de Redmi Note 13 4G er fraai uit. Hij oogt strak, heeft wel wat weg van een Apple iPhone en houdt comfortabel vast. Je kunt dit toestel vanwege zijn grote scherm wel moeilijk met één hand bedienen.

©Rens Blom

De achterkant van de smartphone is van kunststof.

Positief verrast zijn we door de IP54-certificering, die aangeeft dat de smartphone bestand is tegen wat stof en een regenbui. Er zijn meer betaalbare telefoons met een IP54-certificering, maar deze extra is zeker nog niet standaard in dit prijssegment.

We zijn blij met de functies van de Redmi Note 13 4G. Het toestel heeft – ondanks zijn scherpe prijs – een infraroodsensor om je airco, televisie en andere geschikte apparatuur mee te bedienen en is ook voorzien van een 3,5mm-audiopoort om een bedrade hoofdtelefoon of setje oordopjes aan te sluiten.

©Rens Blom

De inhoud van de verkoopverpakking. Xiaomi levert zelfs een eenvoudig hoesje mee.

Groot, mooi scherm

Ook het scherm van de smartphone laat een goede indruk achter. Het 6,67inch-scherm gebruikt een oled-paneel dat erg fraaie kleuren toont en zwart als écht zwart laat zien. De Full-HD-resolutie maakt het beeld lekker scherp, en is merkbaar beter dan de lagere HD-resolutie die sommige concurrerende budgettelefoons van Motorola en Nokia gebruiken. Tot slot zijn we blij met Xiaomi’s keuze voor een 120Hz-verversingssnelheid, die het beeld soepeler laat ogen dan een 90Hz- of 60Hz-scherm. Kortom: een goed scherm in een betaalbare smartphone.

©Rens Blom

Het scherm is kleurrijk, scherp en oogt soepel.

De vingerafdrukscanner zit onder het scherm, en is in principe dus onzichtbaar. Als je de telefoon wil ontgrendelen, zie je onder in beeld waar je je vinger op het scherm moet leggen. De scanner werkt goed genoeg om te bevallen.  

Veel opslagcapaciteit

De Xiaomi Redmi Note 13 4G draait op een Qualcomm Snapdragon 685-processor, een veelvoorkomende chipset voor een budgettelefoon. Ons testmodel stopt hier een royale 8 GB werkgeheugen en liefst 256 GB opslagcapaciteit bij. De smartphone is met deze combinatie vlot genoeg voor al je apps, zonder echt snel te zijn. Het instapmodel dat dertig euro goedkoper is, heeft 2 GB minder werkgeheugen en de helft minder opslagcapaciteit. Als je de Redmi Note 13 4G wil nemen, raden wij je aan om die drie tientjes meer te betalen voor een meer toekomstbestendige telefoon.

Een aandachtspunt van deze smartphone is dat hij geen 5G-internet ondersteunt. Je kunt natuurlijk wel internetten via 4G, wat voor veel mensen ook snel genoeg mobiel internet is. Wil je straks profiteren van de extra snelheid van 5G, dan kun je beter een andere telefoon kiezen. Xiaomi biedt hier bijvoorbeeld de Redmi Note 13 5G aan, maar er zijn inmiddels heel veel smartphones met 5G-compatibiliteit.

Matige camera's

Op de achterkant van de Redmi Note 13 4G zitten drie camera’s. En die zijn op papier beter dan in de praktijk. Zo heeft de 8megapixel-groothoekcamera moeite om de omgeving duidelijk op de foto te krijgen: foto’s zijn al snel uitgewassen.

©Rens Blom

Deze foto van de groothoekcamera oogt nogal uitgewassen, dus niet scherp.

En de 2megapixel-macrocamera had beter weggelaten kunnen worden, want die maakt dusdanig korrelige foto’s dat je de camera na een week experimenteren waarschijnlijk niet meer gebruikt.

©Rens Blom

Ook een foto uit de hoofdcamera is niet bijzonder.

Blijft over: de 108megapixel-hoofdcamera. Die schiet bij voldoende licht redelijke foto’s en video’s, zoals je van een tweehonderd euro kostende smartphone mag verwachten. De camera gebruikt zijn vele megapixels om een foto met meer detail in een lagere resolutie te schieten. Je kunt ook 108megapixel-foto’s maken, maar dat is alleen nuttig als je een foto wil uitprinten op een reusachtig canvasdoek. De drie keer zoom die Xiaomi’s belooft is overigens geen echte zoom, maar een uitsnede van een 108 megapixel-foto. Omdat de hoofdcamera niet zo goed is, is de uitsnede dat ook niet.

©Rens Blom

En de beloofde zoom? Die stelt kwalitatief ook weinig voor.

Oplader in de doos

De accuduur van de Redmi Note 13 4G is ruim voldoende. Met de niet-verwisselbare 5000mAh-accu kun je probleemloos een lange dag vooruit. De accucapaciteit is gangbaar, ook voor een budgetsmartphone. Als je de telefoon minder gebruikt, kun je er wel twee dagen mee doen. We gaan ervan uit dat de meeste mensen de Redmi Note 13 4G elke dag moeten opladen. Dat kan bijvoorbeeld ’s nachts, maar ook ’s ochtends. Het opladen gaat namelijk lekker snel: met 33 watt. Xiaomi levert een 33W-usb-c-oplader mee in het doosje. Zo kun je direct aan de slag.

©Rens Blom

Xiaomi levert netjes een snelle oplader mee.

Android-schil zit vol reclame(apps)

Op de Xiaomi Redmi Note 13 4G is uit de doos Android 13 geïnstalleerd. Dat is niet de nieuwste versie, want Android 14 is al sinds het najaar van 2023 beschikbaar. Xiaomi’s updatebeleid geeft aan dat het toestel Android 14 en later ook Android 15 kan verwachten. Belangrijker vinden we Xiaomi’s belofte dat de smartphone beveiligingsupdates ontvangt tot januari 2028. Je kunt de Redmi Note 13 4G dus vier jaar lang veilig gebruiken. Dat vinden we netjes voor een goedkope telefoon.

©Rens Blom

De softwareschil oogt visueel nogal druk.

Xiaomi’s MIUI-softwareschil over Android heen moet je ding zijn. Het merk verandert visueel veel zaken en voegt aardig wat apps en functies toe. Maar nog vervelender: allerlei games en apps van partners, die je gelukkig wel kunt verwijderen.

©Rens Blom

Xiaomi levert veel apps en games mee, die je wel kunt verwijderen.

De software toont ook reclames, waarbij je alleen kunt kiezen voor gepersonaliseerde of niet-gepersonaliseerde reclames. Wij geven de voorkeur aan een rustigere softwareschil, maar kunnen na enige gewenning prima werken met MIUI.

©Rens Blom

Reclames in de software zijn niet uit te schakelen, alleen te personaliseren.

Conclusie: Xiaomi Redmi Note 13 4G kopen?

De Xiaomi Redmi Note 13 4G is een complete budgetsmartphone waar je – zolang je verwachtingen niet te hoog liggen – veel plezier aan kunt beleven. Het voornaamste aandachtspunt is het gebrek aan 5G-ondersteuning, maar er zijn genoeg mensen die dat niets uitmaakt.

▼ Volgende artikel
YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal
© EJManzaneque - stock.adobe.com
Huis

YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

YouTube-filmpjes kijken is eenvoudig en leuk, maar zelf video’s plaatsen, dat is een stuk uitdagender. Je hebt een YouTube-kanaal nodig. Wat is dat precies? Hoe maak je een kanaal aan, en bijna net zo belangrijk: hoe beheer en promoot je je video’s?

In dit artikel laten we zien hoe je een eigen YouTube-kanaal opzet en beheert:

  • Maak een YouTube-kanaal aan
  • Personaliseer je kanaal
  • Upload video's en optimaliseer ze om beter gevonden te worden
  • Promoot je kanaal via sociale media, samenwerkingen en reacties op andere video's
  • Analyseer je statistieken in YouTube Studio

Meer weten over Youtube Studio? Lees dan: YouTube Studio: maak van een gewoon filmpje een verfijnde video

Voor wie twijfelt aan de populariteit van YouTube, hebben we eerst enkele indrukwekkende cijfers. Dagelijks bezoeken meer dan 120 miljoen mensen het videoplatform. Er worden elke dag bijna vijf miljard video’s bekeken, inclusief de filmpjes die elders zijn ingebed. Dit resulteert in een miljard kijkuren. Met een aanbod van meer dan tien miljard video’s komen er elke minuut zo’n vijfhonderd uur aan nieuwe video’s bij. Deze zijn verspreid over bijna 115 miljoen actieve kanalen.

Ben je zelf een enthousiaste YouTube-kijker en overweeg je om ook bij te dragen? Lees dan zeker verder. We leggen je uit wat je hiervoor nodig hebt en hoe je de aandacht op je video’s vestigt en deze levendig houdt. En nee, we hebben het hier niet zozeer over een goed script, een degelijke camera of bewerkingssoftware (zie ook de paragraaf 'Videospecs'), maar wel over het starten, managen en promoten van YouTube-kanalen.

Wat zijn kanalen?

Laten we eerst bekijken wat kanalen precies zijn en waarom je er zelf een zou willen aanmaken. Je kunt een YouTube-kanaal zien als het digitale platform van een gebruiker, waarop eigen content wordt gedeeld en een publiek wordt opgebouwd. Zie zo’n kanaal als een persoonlijke of bedrijfsgerichte profielpagina waarop je video’s worden geplaatst, beheerd en gedeeld.

Elk kanaal heeft een unieke naam en url en geeft je de mogelijkheid video’s te groeperen, afspeellijsten te maken en met volgers of abonnees te communiceren. Ook kun je meldingen laten sturen bij updates of nieuwe video’s.

Een YouTube-kanaal heeft een unieke naam en url, met een eigen banner en profielfoto.

Abonneren

Voordat we een eerste YouTube-kanaal aanmaken, is het handig om te weten hoe je kanalen van andere gebruikers vindt en hoe je je daarop abonneert. Zo maak je direct kennis met enkele kanalen en weet je beter waarop je moet letten.

De snelste manier om kanalen te vinden, is door YouTube te gebruiken. Ga in de webbrowser naar www.youtube.com, of gebruik de mobiele app. Begin met een trefwoord in te voeren, bijvoorbeeld AI. In de Android-app tik je daarna op de drie puntjes en kies je Zoekfilters. Bij Type selecteer je Kanaal en bevestig je met Toepassen. In je webbrowser klik je na je zoekopdracht op Filters en kies je eveneens Kanaal bij Type. Zo krijg je een overzicht van relevante kanalen, met bij elk kanaal de knop Abonneren. Abonneer je via de browser, dan ben je direct ingeschreven. In de app geef je eerst aan of je kanaalnotificaties wilt activeren, dat doe je via Aanzetten.

Standaard ontvang je nu gepersonaliseerde meldingen. Het YouTube-algoritme stuurt meldingen op basis van je kijk- en abonnementsactiviteit, met een focus op de video’s die voor jou interessant kunnen zijn. Pas dit aan door op het belpictogram te klikken. Daar kun je kiezen voor Alles (meldingen voor elke nieuwe video en kanaalupdate), Geen, of Afmelden (als je je voor dit kanaal wilt afmelden).

Je geeft zelf aan in hoeverre je meldingen van kanaalupdates en -video’s wilt ontvangen.

Kanaal maken

Wil je zelf video’s op YouTube plaatsen, dan heb je dus een eigen kanaal nodig. Log in op YouTube met je Google-account en klik rechtsboven op je profielfoto of accounticoon. Als je voor dit account nog geen kanaal hebt, zie je onder je ID de optie Een kanaal maken staan. Klik hierop en vul een Naam in. Dit is de weergavenaam van je kanaal, zichtbaar bij je profiel, zoals je persoonlijke of bedrijfsnaam (relevant voor branding).

Je Gebruikersnaam is je unieke identificator op YouTube, standaard voorafgegaan door een @-teken. Dit maakt je kanaal eenvoudiger te vinden en te delen. Bij Foto selecteren kun je een profielfoto uploaden of aanpassen. Deze wordt gekoppeld aan je YouTube-account en is zichtbaar in je kanaal. Bevestig je instellingen met Kanaal maken.

Een YouTube-kanaal maken heb je zo voor elkaar.

Aanpassen

Je kanaal is aangemaakt, maar nog niet volledig afgewerkt. Dit merk je wanneer je opnieuw op je profielfoto of accounticoon klikt, daarna Je kanaal en vervolgens Kanaal aanpassen selecteert. Hier zie je ook de knop Video’s beheren om video’s toe te voegen, wat later aan bod komt.

Je komt nu in YouTube Studio terecht, waar in het linkervenster verschillende rubrieken staan en Aanpassen momenteel is geopend. In het rechtervenster, op het tabblad Profiel, zie je je Foto, kanaalnaam en unieke Gebruikersnaam. Beide namen kun je maximaal twee keer binnen twee weken wijzigen. Hier voeg je ook een Beschrijving toe. Een duidelijke beschrijving biedt nieuwe bezoekers inzicht in de inhoud en het doel van je kanaal. Met relevante trefwoorden verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten. Via + Taal toevoegen bied je de beschrijving in andere talen aan.

Daarnaast kun je externe links delen op je profielpagina en de pagina Over, een e-mailadres opgeven en een videowatermerk toevoegen. Je kiest zelf of dit watermerk zichtbaar is aan het einde, op een instelbaar moment of tijdens de hele video.

Maak ook een aantrekkelijke Bannerafbeelding voor je kanaal (minimaal 2048 x 1152 pixels) en noteer de unieke url van je kanaal (https://www.youtube.com/channel/<code>). Als alles naar wens is, klik dan rechtsboven op Publiceren. Neem gerust al een eerste kijkje op de url van je kanaal. Gebruikers vinden hier de knop Abonneren.

Maak je kanaal aantrekkelijker met een foto en banner.

Video uploaden

Je kunt je kanaal verder optimaliseren, maar zonder video’s heeft dit weinig nut. Video’s uploaden doe je bijvoorbeeld via de knop Video’s beheren op je kanaalpagina. Hiermee kom je in de rubriek Content van de YouTube Studio. Kies het juiste tabblad, zoals Video’s of Shorts. Andere opties zijn Live, Playlists, Podcasts en Promoties. Klik op Video’s uploaden, versleep de videobestanden naar het venster of klik op Bestanden selecteren.

Je video’s verschijnen in een lijst, waarbij de Zichtbaarheid standaard op Concept staat. Klik op Concept bewerken om dit aan te passen. Op het tabblad Details kun je onder meer een titel, beschrijving en thumbnail toevoegen. Klik daarna op Volgende om eventueel ondertiteling en een eindscherm erbij te doen. YouTube controleert je video vervolgens op visuele of copyright-problemen.

Als alles in orde is, bepaal je of de video Privé (alleen voor specifieke gebruikers), Verborgen (alleen toegankelijk met een link) of Openbaar wordt. Kies Openbaar als je wilt dat de video voor iedereen zichtbaar is. Dat is waarschijnlijk ook je de bedoeling van je kanaal. Je kunt ook het publicatietijdstip instellen. Bevestig met Publiceren; de Zichtbaarheid staat nu op Openbaar en je video is direct beschikbaar op je kanaal.

Je kunt uiteraard altijd nog wijzigingen doorvoeren vanuit de rubriek (Kanaal)Content. Met het potloodicoontje naast een video voer je aanpassingen door die je bevestigt met Opslaan.

Je video: in enkele stappen van concept naar openbaar. 

Videospecs

In dit artikel richten we ons op het aanmaken, optimaliseren en promoten van je YouTube-kanaal. Zonder video’s heb je helaas weinig aan dat kanaal. Als het even kan bied je je video’s ook aan in een hoge kwaliteit.

Hoewel de specificaties flexibel zijn (YouTube converteert als dat nodig is), gebruik je het liefst de beeldverhouding van 16:9, of 9:16 voor shorts en mobiele video’s. Ook ga je voor een geschikte resolutie. Voor een mobiel is 720p HD voldoende. Voor een desktop kies je voor Full HD (1080p) tot 4K (2160p). Gebruik bij voorkeur de H.264-videocodec voor een betere compatibiliteit dan H.265. Doe dit in een mp4-container met een hoge bitrate. Dit is belangrijk, omdat YouTube je video comprimeert en een hogere kwaliteit doorgaans betere resultaten oplevert. Voor audio is AAC-LC geschikt, bij voorkeur 384 kilobit per seconde, stereo met 48 kHz. Voor HDR-opnamen kun je HLG of PQ gebruiken.

Krijg je de melding Ongeldige bestandsindeling van YouTube, maak je video dan opnieuw met andere specificaties. Of converteer je filmpje met een gratis tool, zoals ShutterEncoder, naar de optimale codecs en container. Voor een snelle controle van de technische details van je video kun je het gratis MediaInfo gebruiken. kies in het menu Beeld bijvoorbeeld voor Boomstructuur.

Desnoods converteer je je video naar een meer geschikt formaat (codecs en container).

Kanaalsecties

Je kanaal bevat nu al enige videocontent, maar dat betekent niet dat het werk er opzit. Je kunt nog heel wat optimalisaties en promotionele acties uitvoeren. Eenmaal aangemeld met je account kun je vanuit je kanaal opnieuw op Kanaal aanpassen klikken om verdere optimalisaties door te voeren. In de rubriek Aanpassen, bij het Tabblad Home, voeg je secties toe aan de homepage van je kanaal.

Schakel Tabblad Home in en klik op + Sectie toevoegen. Je krijgt nu meerdere opties, zoals Spotlight (voor terugkerende abonnees), Voor jou (bij voldoende content en op basis van kijkgedrag), Video’s, Populaire video’s, Nu live (voor je eventuele livestreams), Gemaakte playlists en Abonnementen (kanalen waarop je bent geabonneerd). Je kunt de secties eenvoudig naar de gewenste volgorde verslepen. Bevestig je aanpassingen met Publiceren.

Zodra je kanaal bezoekers trekt, kun je dit verder professionaliseren met handige secties.

Promotie

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je kanaal te trekken. Zorg daarom voor duidelijke titels, beschrijvingen en tags met relevante trefwoorden voor je kanaal en video’s. Hiermee vergroot je de kans dat je filmpjes niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van YouTube, maar ook in die van Google's zoekmachine. YouTube gebruikt daarnaast algoritmes om video’s aan te bevelen op de homepage van gebruikers, gebaseerd op kijkgeschiedenis en interesses. Om vaker in deze aanbevelingen te verschijnen, is het belangrijk om consistent interessante content te uploaden.

Promoot je kanaal actief via sociale media, je website, blog en andere platformen, en deel links naar je kanaal of specifieke video’s. Vergroot je zichtbaarheid ook door waardevolle reacties te plaatsen op video’s van andere kanalen in jouw niche, zonder te spammen. Je kunt daarnaast populaire YouTubers of contentmakers benaderen. Zij zijn mogelijk bereid om je kanaal via een shout-out in een video, livestream of communitypost onder de aandacht te brengen.

Ook Google’s zoekmachine neem YouTube-video’s in de zoekresultaten op.

Analyse en community

YouTube biedt diverse tools om de populariteit van je kanaal en video’s te meten. Ga naar je YouTube Studio-pagina en open de rubriek Analytics. Op het tabblad Overzicht zie je direct hoeveel weergaven je kanaal de laatste 28 dagen heeft gehad, met de kijktijd en het aantal nieuwe abonnees. Bij Realtime kun je zelfs zien hoeveel abonnees je content op dit moment bekijken.

De tabbladen Content en Publiek bieden meer gedetailleerde analyses. Klik rechtsboven op Geavanceerde modus om de gegevens te filteren op criteria als Geografie, Leeftijd, Gender, Apparaattype en Meer. In de rubriek Community vind je een overzicht van Reacties en Vermeldingen van andere gebruikers. Je kunt hier direct reageren. Via het Actiemenu (de drie puntjes) kun je onder meer instellen dat je reacties van een specifieke gebruiker altijd goedkeurt.

Vanuit de rubriek Community kun je alle reacties en vermeldingen beheren.

Kanaalinstellingen

In de rubriek Instellingen, bij de sectie Community, vind je diverse handige opties. Op het tabblad Geautomatiseerde filters voeg je gebruikers toe als Standaardmoderator of Beheermoderator. Deze laatste kan bijvoorbeeld ook andere moderators beheren. Je bepaalt hier ook welke kanalen hun kijkers naar jouw livestreams mogen doorsturen, zoals alle kanalen of specifieke kanalen die je zelf selecteert. Daarnaast kun je Geblokkeerde woorden instellen om reacties met die woorden automatisch te laten tegenhouden. Op het tabblad Standaardinstellingen stel je in of reacties op je kanaal zijn toegestaan.

In de sectie Kanaal voeg je op het tabblad Basisinformatie trefwoorden toe voor je kanaal en geef je op het tabblad Geavanceerde instellingen aan of je kanaal geschikt is voor kinderen en of kijkers clips van je video’s mogen maken. Hier vind je trouwens ook een optie om je kanaal(content) te verwijderen mocht je dat willen.

Bij de sectie Standaardinstellingen uploads stel je vaste opties in, zoals Zichtbaarheid en Videotaal, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft te doen.

Tot slot kun je in de sectie Rechten via de knop Uitnodigen andere gebruikers toegang geven tot je kanaal. Zij kunnen dan uploaden, reageren en andere openbare acties uitvoeren. Sla alle wijzigingen telkens op met de knop Opslaan. We wensen je veel succes met je eigen YouTube-kanaal!

Je kunt ook moderators toevoegen die je helpen je kanaal te beheren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score
Huis

Waar voor je geld: 5 stille inbouwvaatwassers met een hoge review-score

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je in de markt voor een nieuwe inbouwvaatwasser? Wij hebben de vijf stilste modellen voor je onder elkaar gezet, die ook nog eens goed worden beoordeeld door consumenten die hem al in huis hebben staan.

ETNA VW740NC

De ETNA VW740NC is een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een moderne uitstraling en een stille werking (slechts 40–45 dB). Deze vaatwasser is bij uitstek geschikt voor grotere huishoudens dankzij zijn ruime binnenruimte en flexibele indeling, onder meer dankzij een verstelbare bovenkorf. Gebruikers waarderen het apparaat vooral vanwege de gebruiksvriendelijkheid, de stille werking en de degelijke bouwkwaliteit.

Dit model biedt meerdere wasprogramma's, waaronder een eco-stand, intensief programma, snelwas en uitgestelde starttijd. De bediening is intuïtief met tiptoetsen en het display geeft duidelijke feedback. De machine beschikt ook over een aquastop en kinderbeveiliging, wat het apparaat extra veilig maakt. Met zijn score van 8,7 op Kieskeurig.nl (op basis van 11 reviews) is dit een zeer goed beoordeeld model.

ETNA VW842N / 739866

Ook van ETNA is deze VW842N ; een volledig geïntegreerde inbouwvaatwasser met een sterke balans tussen prijs, prestaties en gebruiksgemak. Met een geluidsniveau van slechts 45 dB behoort hij tot de stillere modellen op de markt.

Het apparaat biedt ruimte aan een royale lading vaatwerk en is daarmee geschikt voor middelgrote tot grote huishoudens. Hij beschikt over meerdere programma's, waaronder eco, intensief, snel en automatisch. Deze functies zijn eenvoudig te selecteren via het bedieningspaneel dat bij het openen van de vaatwasser zichtbaar wordt.

De reviews op Kieskeurig.nl (51 beoordelingen met een cijfer van 8,5 gemiddeld) spreken vooral positief over de stille werking, het strakke design en de efficiëntie van de vaatwasser. Veel gebruikers geven aan dat de binnenruimte goed in te delen is, mede dankzij een in hoogte verstelbare bovenkorf.

Inventum IVW6008AXL

De Inventum IVW6008AXL is een inbouwvaatwasser met een geluidsniveau van maximaal 47 dB. Deze vaatwasser is 60 cm breed en biedt daarmee voldoende ruimte voor grote vaat van 13 couvert, geschikt voor huishoudens van 3–5 personen. De indeling is praktisch, met inklapbare rekken en ruimte voor een bestekmand.

Met zijn energieklasse A+++ is hij lekker zuinig en dat maakt het voor veel gebruikers een aantrekkelijk model. Deze vaatwasser krijgt een mooie 8,8 van gebruikers. Hij beschikt over 5 programma's, waaronder eco, intensief, normaal en een snelprogramma.

Samsung DW60CG530B00ET

Deze Samsung-vaatwasser – met een wel erg lange modelnaam – is eenvoudig in gebruik en efficiënt. Hij bespaart energie, tijd en moeite bij het afwassen van verschillende soorten keukengerei. De onderdelen zijn makkelijk te verwijderen en in te stellen, en de deur opent automatisch voor extra gemak. Met een D-energielabel is deze vaatwasser energiezuinig en levert hij toch schone vaat.

De Auto Open-functie opent de deur na het spoelen automatisch een stukje, ongeveer 10 centimeter, zodat stoom kan ontsnappen en de vaat sneller droogt; dat geldt dan vooral voor plastic en kleine items. Met een gemiddeld cijfer van 8 wordt hij goed beoordeeld door eigenaren van deze vaatwasser.

Siemens SN611X15TN

De Siemens SN61IX15TN is een geïntegreerde vaatwasser met een zwart paneel, geschikt voor middelgrote huishoudens met een capaciteit van 12 couverts. Hij is goed beoordeeld met een gemiddeld reviewcijfer van 9 en biedt een halve beladingsoptie voor dagen met minder afwas. Ook heeft hij extra functies zoals een beladingssensor, afwasmiddelherkenning en drievoudige waterbeveiliging voor veilige en effectieve werking. Met een geluidsniveau van 46 decibel en een waterverbruik van 9,5 liter per cyclus is deze vaatwasser een duurzame keuze.

Daarnaast zijn er vier instelbare temperatuurinstellingen en diverse programma-opties, evenals wifi-bediening voor extra gemak. Let wel op: deze vaatwasser is niet geschikt voor onderbouw en past alleen in een nis van 81,5 tot 87,5 cm hoog, 60 cm breed en 55 cm diep.