ID.nl logo
Een verzekering voor je smartphone: noodzakelijk of onzin?
© paulzhuk
Huis

Een verzekering voor je smartphone: noodzakelijk of onzin?

Een barst in het scherm, waterschade of zelfs diefstal: als smartphone-eigenaar zit je er niet op te wachten, maar het kan je zomaar overkomen. Met een smartphoneverzekering kan je deze schades afdekken. Is het echter wel nodig om je smartphone (extra) te verzekeren? In dit artikel leggen we je uit of dat zinvol is.

In dit artikel lees je:

Waarom is het nuttig om je smartphone te verzekeren?

De aanschaf van een nieuwe smartphone is meestal niet goedkoop, hoewel er ook onder de 300 euro prima toestellen te vinden zijn. Voor de nieuwste vlaggenschepen van Apple of Samsung ben je echter al snel meer dan 800 euro kwijt. Dan hebben we het alleen nog maar over de instapmodellen. Voor de iPhone 14 Pro Max en de Samsung Galaxy S23 Ultra mag je zelfs rekenen op een prijskaartje boven de 1000 euro.

Omdat het om flinke bedragen gaat, kan reparatie of vervanging duur uitpakken. Een ongeluk zit echter in een klein hoekje. Bovendien bestaat er altijd een kans dat je je telefoon ergens vergeet of dat je bestolen wordt. 

Een smartphoneverzekering biedt dan uitkomst. Je krijgt niet in één keer met hoge kosten te maken als je je telefoon moet laten repareren of een nieuwe moet kopen. Ook als je je smartphone per maand afbetaalt, voorkom je dat je nog maandenlang moet doorbetalen aan een kapot of vermist toestel.

Hoe kun je je smartphone verzekeren en wat valt onder de dekking?

Een verzekering voor je smartphone is er om dekking te bieden tegen onvoorziene schade en diefstal van het apparaat. De precieze hoogte van de vergoeding en de verzekerde voorwaarden kunnen verschillen per verzekering. 

Vaak kun je een verzekering afsluiten bij aankoop van een smartphone in combinatie met een abonnement bij een provider. Je smartphone is soms echter al verzekerd via je inboedelverzekering. Het kan ook nodig zijn om hier tegen een meerprijs een aparte dekking voor af te sluiten. Als iemand buiten je gezin schade toebrengt aan je smartphone, kun je de kosten mogelijk verhalen op diens aansprakelijkheidsverzekering. 

Daarnaast kan je je smartphone verzekeren via een buitenshuisverzekering of de bagagedekking van je reisverzekering. De ene verzekering dekt meer dan de andere. Daarom is het belangrijk om de polisvoorwaarden van je huidige verzekeringen goed door te lezen. 

💡 We geven je 7 tips om te besparen op je inboedelverzekering

©Olena

Inboedelverzekering en buitenshuisverzekering

Bij een inboedelverzekering is je smartphone alleen verzekerd als het toestel bij je thuis beschadigd raakt, bijvoorbeeld doordat de smartphone uit je handen valt of je kind hem van tafel stoot. Je neemt je telefoon echter overal mee naartoe. Sommige inboedelverzekeringen dekken ook diefstal van je smartphone buitenshuis. In andere gevallen kun je een buitenshuisverzekering afsluiten om je in te dekken in het geval je je smartphone onderweg verliest of deze wordt gestolen. 

De kans is groot dat de inboedelverzekering en buitenshuisverzekering geen vergoeding geven bij waterschade of schade door kortsluiting. Ook wordt val- en stootschade aan je mobiele apparaat niet altijd standaard gedekt. Soms is het wel mogelijk om dit met een aanvullende dekking alsnog te verzekeren. Een all-risk-verzekering kan bovendien extra dekking bieden, zoals schade die je zelf (uiteraard per ongeluk) hebt aangebracht aan je smartphone.

💡 Ook interessant: Voorkom deze 9 tegenvallers bij je woonverzekering

Extra veilig gevoel?

Koop een telefoonhoesje met extreme bescherming

Speciale smartphoneverzekering

Met een speciale smartphoneverzekering ben je doorgaans verzekerd tegen bijna elke vorm van schade die je kunt bedenken, zoals valschade, stootschade en waterschade. Voor dekking bij diefstal en verlies betaal je vaak wel extra. Bovendien hangen er uitsluitende voorwaarden aan de dekking. Zo kan het zijn dat er alleen wordt uitgekeerd bij diefstal als er zichtbare braaksporen zijn. Lees dus altijd de kleine lettertjes van de verzekeringsvoorwaarden goed door. Aanbieders van smartphoneverzekeringen zijn onder meer: NowInsure, SimpleSurance, WertGarantie en Actua. Ook kun je terecht bij (web) winkels als Coolblue en MediaMarkt voor een smartphoneverzekering.

De hoogte van de vergoeding verschilt per verzekeraar en hangt af van de leeftijd en waarde van je telefoon. Door sommige verzekeraars wordt er met een vervangingswaarde gerekend. Dat houdt in dat je nooit meer terugkrijgt dan de dagwaarde. Er zijn ook verzekeraars die met een nieuwwaarde werken. De nieuwwaarde wordt echter alleen vergoed binnen een bepaald aantal jaar na aankoop of als de dagwaarde nog boven een bepaald percentage ligt. De precieze details vind je in de voorwaarden van de verzekering.

Het is ook belangrijk om na te gaan of de verzekeraar een eigen risico hanteert. Verschillende aanbieders werken bijvoorbeeld met een eigen risico van tussen de 50 en 150 euro als er sprake is van schade door vallen of stoten. Is de schade lager dan het eigen risico, dan betaal je uiteraard alleen het schadebedrag. Dit betekent wel dat je voor kleinere schades alsnog zelf de reparatie moet betalen.

©guruXOX

Is een verzekering voor je smartphone wel nodig?

Of het slim is om je smartphone te verzekeren hangt af van verschillende aspecten. Een smartphoneverzekering kan bijvoorbeeld handig zijn als je een duur toestel hebt, risico’s wilt mijden of onhandig bent. Aan de andere kant is het dus mogelijk dat je smartphone al verzekerd is via een bestaande verzekering. Bekijk dus altijd eerst de polissen van je huidige verzekeringen, want dubbel verzekeren is zonde van het geld.

Daarnaast is het verstandig om alleen te verzekeren wat je anders niet kunt betalen. Een telefoonverzekering kan namelijk flink in de papieren lopen. Een smartphoneverzekering kost al snel minstens een tientje per maand voor een toestel met een aankoopprijs van 1000 euro. Soms betaal je iets extra om je smartphone te verzekeren tegen diefstal. Het gaat hierbij vaak om 1 of 2 euro extra per maand. 

Heb je voldoende spaargeld om je smartphone te vervangen in geval van schade of diefstal, en ben je erg zuinig op je telefoon, dan kun je je afvragen of het de moeite waard is om het toestel (extra) te verzekeren.

Stel je voor dat je je smartphone elke twee jaar vervangt, bijvoorbeeld omdat je graag met het nieuwste toestel wilt rondlopen. Dan heb je na twee jaar dus al snel 240 euro betaald voor de verzekering. Dat is geld dat je ook goed had kunnen gebruiken om een nieuw toestel aan te schaffen. 

Bovendien moet je er rekening mee houden dat er vrijwel altijd sprake is van een eigen risico dat je zelf moet betalen als je aanspraak maakt op de verzekering. Voor kleinere schades, zoals een schermreparatie, heeft verhalen op de verzekering dan ook weinig zin. Verzekeren doe je dan ook vooral om je in te dekken in het geval van grotere defecten of diefstal.

De belangrijkste tip die we je kunnen geven, is waarschijnlijk om niet direct een verzekering af te sluiten bij de aanschaf van je toestel. Mogelijk voel je je onder druk gezet door de verkoper, die met allerlei redenen komt waarom het verstandig is om je smartphone te verzekeren. 

Hoewel het voor sommige mensen en in sommige situaties inderdaad slim kan zijn om een smartphoneverzekering af te sluiten, doe je er verstandiger aan om thuis op je gemakje de dekkingsvoorwaarden van verzekeringen met elkaar te vergelijken en de kleine lettertjes goed te bekijken. Het afsluiten van de verzekering hoeft namelijk niet meteen na de aankoop van je toestel te gebeuren. Bovendien is je smartphone mogelijk al verzekerd binnen je huidige woonverzekering.

Toch een nieuwe smartphone nodig? Deze modellen kosten niet meer dan 200 euro en krijgen een topscore van andere gebruikers! 👇

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.