ID.nl logo
Een verzekering voor je smartphone: noodzakelijk of onzin?
© paulzhuk
Huis

Een verzekering voor je smartphone: noodzakelijk of onzin?

Een barst in het scherm, waterschade of zelfs diefstal: als smartphone-eigenaar zit je er niet op te wachten, maar het kan je zomaar overkomen. Met een smartphoneverzekering kan je deze schades afdekken. Is het echter wel nodig om je smartphone (extra) te verzekeren? In dit artikel leggen we je uit of dat zinvol is.

In dit artikel lees je:

Waarom is het nuttig om je smartphone te verzekeren?

De aanschaf van een nieuwe smartphone is meestal niet goedkoop, hoewel er ook onder de 300 euro prima toestellen te vinden zijn. Voor de nieuwste vlaggenschepen van Apple of Samsung ben je echter al snel meer dan 800 euro kwijt. Dan hebben we het alleen nog maar over de instapmodellen. Voor de iPhone 14 Pro Max en de Samsung Galaxy S23 Ultra mag je zelfs rekenen op een prijskaartje boven de 1000 euro.

Omdat het om flinke bedragen gaat, kan reparatie of vervanging duur uitpakken. Een ongeluk zit echter in een klein hoekje. Bovendien bestaat er altijd een kans dat je je telefoon ergens vergeet of dat je bestolen wordt. 

Een smartphoneverzekering biedt dan uitkomst. Je krijgt niet in één keer met hoge kosten te maken als je je telefoon moet laten repareren of een nieuwe moet kopen. Ook als je je smartphone per maand afbetaalt, voorkom je dat je nog maandenlang moet doorbetalen aan een kapot of vermist toestel.

Hoe kun je je smartphone verzekeren en wat valt onder de dekking?

Een verzekering voor je smartphone is er om dekking te bieden tegen onvoorziene schade en diefstal van het apparaat. De precieze hoogte van de vergoeding en de verzekerde voorwaarden kunnen verschillen per verzekering. 

Vaak kun je een verzekering afsluiten bij aankoop van een smartphone in combinatie met een abonnement bij een provider. Je smartphone is soms echter al verzekerd via je inboedelverzekering. Het kan ook nodig zijn om hier tegen een meerprijs een aparte dekking voor af te sluiten. Als iemand buiten je gezin schade toebrengt aan je smartphone, kun je de kosten mogelijk verhalen op diens aansprakelijkheidsverzekering. 

Daarnaast kan je je smartphone verzekeren via een buitenshuisverzekering of de bagagedekking van je reisverzekering. De ene verzekering dekt meer dan de andere. Daarom is het belangrijk om de polisvoorwaarden van je huidige verzekeringen goed door te lezen. 

💡 We geven je 7 tips om te besparen op je inboedelverzekering

©Olena

Inboedelverzekering en buitenshuisverzekering

Bij een inboedelverzekering is je smartphone alleen verzekerd als het toestel bij je thuis beschadigd raakt, bijvoorbeeld doordat de smartphone uit je handen valt of je kind hem van tafel stoot. Je neemt je telefoon echter overal mee naartoe. Sommige inboedelverzekeringen dekken ook diefstal van je smartphone buitenshuis. In andere gevallen kun je een buitenshuisverzekering afsluiten om je in te dekken in het geval je je smartphone onderweg verliest of deze wordt gestolen. 

De kans is groot dat de inboedelverzekering en buitenshuisverzekering geen vergoeding geven bij waterschade of schade door kortsluiting. Ook wordt val- en stootschade aan je mobiele apparaat niet altijd standaard gedekt. Soms is het wel mogelijk om dit met een aanvullende dekking alsnog te verzekeren. Een all-risk-verzekering kan bovendien extra dekking bieden, zoals schade die je zelf (uiteraard per ongeluk) hebt aangebracht aan je smartphone.

💡 Ook interessant: Voorkom deze 9 tegenvallers bij je woonverzekering

Extra veilig gevoel?

Koop een telefoonhoesje met extreme bescherming

Speciale smartphoneverzekering

Met een speciale smartphoneverzekering ben je doorgaans verzekerd tegen bijna elke vorm van schade die je kunt bedenken, zoals valschade, stootschade en waterschade. Voor dekking bij diefstal en verlies betaal je vaak wel extra. Bovendien hangen er uitsluitende voorwaarden aan de dekking. Zo kan het zijn dat er alleen wordt uitgekeerd bij diefstal als er zichtbare braaksporen zijn. Lees dus altijd de kleine lettertjes van de verzekeringsvoorwaarden goed door. Aanbieders van smartphoneverzekeringen zijn onder meer: NowInsure, SimpleSurance, WertGarantie en Actua. Ook kun je terecht bij (web) winkels als Coolblue en MediaMarkt voor een smartphoneverzekering.

De hoogte van de vergoeding verschilt per verzekeraar en hangt af van de leeftijd en waarde van je telefoon. Door sommige verzekeraars wordt er met een vervangingswaarde gerekend. Dat houdt in dat je nooit meer terugkrijgt dan de dagwaarde. Er zijn ook verzekeraars die met een nieuwwaarde werken. De nieuwwaarde wordt echter alleen vergoed binnen een bepaald aantal jaar na aankoop of als de dagwaarde nog boven een bepaald percentage ligt. De precieze details vind je in de voorwaarden van de verzekering.

Het is ook belangrijk om na te gaan of de verzekeraar een eigen risico hanteert. Verschillende aanbieders werken bijvoorbeeld met een eigen risico van tussen de 50 en 150 euro als er sprake is van schade door vallen of stoten. Is de schade lager dan het eigen risico, dan betaal je uiteraard alleen het schadebedrag. Dit betekent wel dat je voor kleinere schades alsnog zelf de reparatie moet betalen.

©guruXOX

Is een verzekering voor je smartphone wel nodig?

Of het slim is om je smartphone te verzekeren hangt af van verschillende aspecten. Een smartphoneverzekering kan bijvoorbeeld handig zijn als je een duur toestel hebt, risico’s wilt mijden of onhandig bent. Aan de andere kant is het dus mogelijk dat je smartphone al verzekerd is via een bestaande verzekering. Bekijk dus altijd eerst de polissen van je huidige verzekeringen, want dubbel verzekeren is zonde van het geld.

Daarnaast is het verstandig om alleen te verzekeren wat je anders niet kunt betalen. Een telefoonverzekering kan namelijk flink in de papieren lopen. Een smartphoneverzekering kost al snel minstens een tientje per maand voor een toestel met een aankoopprijs van 1000 euro. Soms betaal je iets extra om je smartphone te verzekeren tegen diefstal. Het gaat hierbij vaak om 1 of 2 euro extra per maand. 

Heb je voldoende spaargeld om je smartphone te vervangen in geval van schade of diefstal, en ben je erg zuinig op je telefoon, dan kun je je afvragen of het de moeite waard is om het toestel (extra) te verzekeren.

Stel je voor dat je je smartphone elke twee jaar vervangt, bijvoorbeeld omdat je graag met het nieuwste toestel wilt rondlopen. Dan heb je na twee jaar dus al snel 240 euro betaald voor de verzekering. Dat is geld dat je ook goed had kunnen gebruiken om een nieuw toestel aan te schaffen. 

Bovendien moet je er rekening mee houden dat er vrijwel altijd sprake is van een eigen risico dat je zelf moet betalen als je aanspraak maakt op de verzekering. Voor kleinere schades, zoals een schermreparatie, heeft verhalen op de verzekering dan ook weinig zin. Verzekeren doe je dan ook vooral om je in te dekken in het geval van grotere defecten of diefstal.

De belangrijkste tip die we je kunnen geven, is waarschijnlijk om niet direct een verzekering af te sluiten bij de aanschaf van je toestel. Mogelijk voel je je onder druk gezet door de verkoper, die met allerlei redenen komt waarom het verstandig is om je smartphone te verzekeren. 

Hoewel het voor sommige mensen en in sommige situaties inderdaad slim kan zijn om een smartphoneverzekering af te sluiten, doe je er verstandiger aan om thuis op je gemakje de dekkingsvoorwaarden van verzekeringen met elkaar te vergelijken en de kleine lettertjes goed te bekijken. Het afsluiten van de verzekering hoeft namelijk niet meteen na de aankoop van je toestel te gebeuren. Bovendien is je smartphone mogelijk al verzekerd binnen je huidige woonverzekering.

Toch een nieuwe smartphone nodig? Deze modellen kosten niet meer dan 200 euro en krijgen een topscore van andere gebruikers! 👇

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou:

▼ Volgende artikel
Klaar voor de toekomst met een slimme thuisbatterij
Energie

Klaar voor de toekomst met een slimme thuisbatterij

In 2050 moet het volledige energieverbruik van Nederland afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Dat is een mooi streven, maar op dit moment is dat slechts het geval voor 17 procent van de gebruikte energie. Om het doel te halen, moeten we er met z'n allen de schouders onder zetten. Jij kunt daarbij helpen, en dat levert je onder de streep ook nog eens geld op!

Partnerbijdrage - In samenwerking met Zonneplan.

Vol elektriciteitsnet

Bedrijven en huishoudens stappen steeds vaker over op het gebruik van stroom in plaats van gas. Dat is natuurlijk goed, maar het heeft wel als gevolg dat het elektriciteitsnet snel volloopt. Dat is op dit moment al een probleem, en in de toekomst wordt dat probleem alleen maar groter. Er moet namelijk ontzettend veel extra duurzame opwekcapaciteit worden bijgebouwd om de vraag naar stroom met het aanbod te kunnen matchen.

Met de noodzakelijke toename van duurzame stroom op het ene moment (vooral overdag) en de toename van de vraag (vooral 's avonds) wordt een probleem gecreëerd, waarbij stroomopslag de enige manier is om die duurzame energie op een ander moment beschikbaar te stellen. Zonder opslagcapaciteit gaan we op steeds meer momenten duurzame energie 'weggooien', doordat windmolens en/of zonnepanelen uitgeschakeld moeten worden (en wordt het dus ook minder interessant om in dit soort projecten te investeren). Dat is natuurlijk zonde, maar gelukkig is er een oplossing.

Thuisbatterijen kunnen tijdelijk overtollige energie opslaan, energie die op een later moment weer kan worden ingezet. Deze opslagcapaciteit is de enige manier om wind- en zonnestroom over tijd te verplaatsen, waardoor het dus veel efficiënter kan worden gebruikt. Dat zorgt ervoor dat het stroomnet tijdens piekmomenten minder hoeft te worden belast. Op die manier hoeft er minder energie uit gascentrales te komen, en dat is weer goed voor het milieu.

Watch on YouTube

Wat levert een thuisbatterij op?

Een thuisbatterij kan je op dit moment al aardig wat geld opleveren. Dat heeft te maken met de onbalansmarkt. Die zorgt ervoor dat de stroomprijs automatisch omhoog gaat als er een tekort is, en juist lager wordt op momenten van een stroomoverschot. Gedurende een gewone dag kunnen zo grote verschillen ontstaan.

Als particulier kun je in principe niet bij die onbalansmarkt, maar met een thuisbatterij en Powerplay van Zonneplan kan dat wel! Je thuisbatterij wordt opgeladen als er een stroomoverschot is en levert weer stroom terug als er een tekort op het landelijke stroomnet dreigt. Zou er niet op deze onbalans gereageerd worden, dan ontstaat er schade aan apparaten of kan de stroom zelfs volledig uitvallen. Jouw bijdrage aan een stabiel net is dus enorm belangrijk en levert daardoor ook flinke vergoedingen op.

Salderingsregeling

De reden dat een thuisbatterij nog geen maximaal rendement levert, is de salderingsregeling. Die regeling houdt in dat de stroom die je opwekt met je zonnepanelen en teruglevert aan het stroomnet mag aftrekken van de netstroom die je op een ander moment gebruikt. Hoe meer stroom je teruglevert, des te meer stroom je later kunt gebruiken, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

Die regeling is in het leven geroepen om het plaatsen van zonnepanelen te stimuleren. Op dit moment lijkt het er echter op dat de salderingsregeling per 1 januari 2027 wordt afgeschaft. Vanaf dat moment wordt het opslaan van zonnestroom voor eigen gebruik een extra verdienmodel voor thuisbatterijen, aanvullend op de verdienmodellen die nu al bestaan.

Netcongestie oplossen

Los van het stabiliseren van het landelijke net kunnen batterijen ook worden ingezet voor het oplossen van lokale druk, ook wel netcongestie genoemd. Dat komt voor wanneer zonnepanelen in één wijk massaal tegelijk energie terugleveren, of als bijvoorbeeld elektrische auto's en warmtepompen allemaal op hetzelfde moment stroom proberen af te nemen. Thuisbatterijen kunnen op die momenten tegenwicht bieden om de druk van het net te halen.

Op dit moment is daar nog geen markt voor, maar Zonneplan is onlangs wel al een eerste pilot gestart met netbeheerder Liander die daar een oplossing voor kan zijn.

Zonneplan Nexus-thuisbatterij

Een van de populaire thuisbatterijen is de Zonneplan Nexus. Dat is niet zomaar een accu die even wordt opgeladen en weer wordt leeggetrokken. Nee, het is een van de meest geavanceerde batterijen die er op de markt zijn. De opslagcapaciteit van de Nexus ligt tussen de 10 en wel 20 kWh – dat is bijna drie keer het dagelijks verbruik van een gemiddeld gezin.

Ook gaat het opladen en ontladen van de accu razendsnel en op vol vermogen. Daardoor maak je maximaal gebruik van de fluctuerende energieprijzen en haal je zo veel mogelijk rendement uit het op- en ontladen van de accu.

De thuisbatterij wordt volledig voor je geïnstalleerd en updates met nieuwe functies en opties ontvang je gewoon over 4G. Tel daarbij de slimme AI-gestuurde software op en de Zonneplan Nexus is de ideale thuisbatterij, voor nu én voor de toekomst.

©Zonnneplan

Conclusie

De voordelen van een thuisbatterij zijn tweeledig. Enerzijds kun je nu al geld verdienen door een thuisbatterij aan te schaffen. Je voorkomt ermee dat je een duurdere aansluiting nodig hebt, en je kunt meehelpen om het stroomnet in balans te houden, waardoor je je energierekening flink verlaagt of zelfs geld terugkrijgt. Als het voordeel van saldering wegvalt, kun je met een thuisbatterij je eigen stroom opslaan en op een later moment weer gebruiken, bijvoorbeeld als de stroomprijs tijdelijk relatief hoog is.

Met de Nexus-thuisbatterij van Zonneplan en automatische Powerplay-aansturing help je nu al om het stroomnet in balans te houden, en voorzie je je volledige huishouden in de nabije toekomst van jouw zelf opgewekte stroom.

Kijk voor meer informatie over de Zonneplan Nexus op de website van Zonneplan.