ID.nl logo
Apple lanceert iPhone 6s en iPhone 6s Plus op 25 september
© PXimport
Huis

Apple lanceert iPhone 6s en iPhone 6s Plus op 25 september

De nieuwe iPhone 6s en iPhone 6s Plus zijn een feit. Apple heeft de nieuwe iPhones woensdagavond gepresenteerd tijdens een persconferentie in San Francisco. De iPhone 6s en 6s Plus zijn voorzien van 3D Touch-technologie en verschijnen op 25 september in de eerste landen. Nederland zit daar niet bij.

Zoals verwacht bevatte de aankondiging van de iPhone 6s en iPhone 6s Plus weinig verrassingen, simpelweg omdat de meeste informatie al was uitgelekt. Het ontwerp is nauwelijks aangepast. Qua uiterlijk is er één dingetje anders, namelijk de kleur, Apple heeft namelijk de populaire kleur rosé goud toegevoegd aan het assortiment.

Verder zul je weinig verschil merken, althans, niet aan de buitenkant. Als we Apple mogen geloven hoef je ook minder bang te zijn voor BendGate 2.0, omdat de nieuwe iPhones zijn gemaakt van een soort aluminium dat veel minder buigzaam is (hetzelfde materiaal als is gebruikt voor de Apple Watch).

Camera

Aan de binnenkant is er wél veel veranderd. We waren al vrij zeker van het gerucht, maar wat waren we blij toen Apple het bevestigde: een 12 megapixel camera. Dat betekent foto's nemen met een superhoge resolutie en de mogelijkheid om 4K video's vast te leggen. Apple besteedde een goede vijf minuten aan het uitleggen van allerlei technologieën die ervoor zouden moeten zorgen dat de foto's fantastisch zijn, maar zoals altijd is dat iets dat we liever zelf gaan testen in omstandigheden die niet ideaal zijn. De FaceTime-camera is ook aangepast, en is nu een 5 megapixel-camera. Voor als je je pukkels ook vast wilt leggen op je selfies.

Live Photos

Een briljante toevoeging die niemand aan had zien komen is Live Photos. Iedereen kent wel zo'n situatie waarin je een foto wilt nemen, maar per ongeluk een filmpje schiet. Dat is precies wat Live Photo doet. Je schiet een foto, zoals je dat altijd hebt gedaan. Stiekem schiet de iPhone 6s ondertussen een reeks foto's. Wanneer je vervolgens een 3D Touch uitvoert in je Foto's app, zal de foto plotseling bewegen (met geluid). Apple benadrukt: dit is geen video, maar stills achter elkaar, die niet veel meer ruimte in beslag nemen. Een ideale manier om nét iets meer dan het moment te vangen.

©PXimport

3D Touch

Een ander gerucht waarvan de aankondiging meer een formaliteit was, is Force Touch. Met de naam van de technologie was Apple niet zo gelukkig, met als gevolg dat het van nu af aan 3D Touch zal heten. Stiekem hadden we ons verheugd op Star Wars grapjes, al verzinnen we met de nieuwe benaming vast ook wel iets. 3D Touch kennen we al van de Apple Watch, al gaat de versie voor de iPhone 6s nog een stapje verder.

Er zijn drie aanraakniveaus: aanraken, zachtjes drukken en langer drukken. Het lijkt misschien niet zo boeiend, maar realiseer je dat dit de manier waarop we met de iPhone werken drastisch zal veranderen. Niet alleen in productiviteits-apps (denk aan: zacht drukken voor kopiëren, hard drukken voor plakken), maar vooral ook in games. Daarnaast kent de iPhone 6s en 6s Plus een taptic engine, waarmee je feedback krijgt door middel van subtiele trillingen. In dat opzicht kan het ons niet zoveel schelen hoe de technologie heet, we zijn vooral blij dat hij er nu is.

Onder de motorkap

Maar hoe zit het dan met de andere specificaties onder de motorkap? Ook daar stelt Apple gelukkig niet teleur. De iPhone 6s is voorzien van een A9 processor die, om Apple te citeren, maar liefst 70% sneller is dan z'n voorganger in de iPhone 6. Zoals verwacht bevat de telefoon 2 GB RAM, tweemaal zoveel als de iPhone 6. De M9-coprocessor is nu ingebouwd in de processor en is altijd actief. Touch ID is verbeterd en werkt volgens Apple nu tweemaal zo snel.

En dat was het. Teleurstellend? Misschien als je had gerekend op een volledig nieuwe telefoon, maar dat is de reden dat Apple de s-serie destijds in het leven heeft geroepen. Het getal kondigt een nieuwe generatie aan, de s-versie een subtiele upgrade, al vinden wij de toevoeging van 3D Touch en de 12-megapixelcamera allesbehalve subtiel.

Wanneer komt de iPhone 6s?

Zoals altijd zullen we in Nederland nog iets langer moeten wachten op de iPhone 6s en iPhone 6s Plus dan in Amerika en de andere eerste introductielanden. Waar de releasedatum in die landen is gesteld op 25 september, is de releasedatum voor Nederland nog niet bekend. De prijsstelling is redelijk gelijk aan die van de voorgangers:

iPhone 6s

16 GB-versie: 649 euro

64 GB-versie: 749 euro

128 GB-versie: 849 euro

iPhone 6s Plus

16 GB-versie: 749 euro

64 GB-versie: 849 euro

128 GB-versie: 949 euro

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis