© CIDimport

Virtueel vliegen

Geplaatst: 14 december 2006 - 09:12

Aangepast: 19 september 2022 - 13:33

Redactie ID.nl

Sinds kort ligt de nieuwste versie van de Microsoft Flight Simulator X in de winkels. Hoe goed en realistisch is deze sim? Dat kan maar op een manier getest worden: door een doorgewinterde flightsimmer in de cockpit te zetten.

Virtueel vliegen

Sinds kort ligt de nieuwste versie van de Microsoft Flight Simulator X in de winkels. Hoe goed en realistisch is deze sim? Dat kan maar op een manier getest worden: door een doorgewinterde flightsimmer in de cockpit te zetten. Leo van Dorsten (1960) deed de 'take off' in zijn tot cockpit omgebouwde zolderkamer.Op de muren allemaal foto's: Leo in een Robinson-helikopter R22 tijdens een proefles, Leo krijgt zittende in een Robinson R44 instructies, en foto's van Leo met zijn radiografische helikopter tijdens de jaarlijkse vliegweek in Duitsland. In de hoek, in de woonkamer en op een andere kamer, glimmen kleine en grote radiografische helikopters. En ingelijst zijn grootste bezit sinds 2004: een Private Pilot License (Helikopter) waarop zijn naam. Kan geen misverstand over bestaan, Leo houdt van helikopters. Meer; Leo is zoals hij het zelf zegt, een helifreak.

Niet een, niet twee, maar zes schermen

Om hem heen zes grote computerschermen waarop beelden van landschappen, virtual cockpits, instrumentenpanelen, navigatiesystemen en communicatiekanalen elkaar afwisselen. Tussen zijn benen een stuurknuppel, op de grond een pedalenset en links van de stoel de throttle. Leo kijkt geconcentreerd naar de schermen, zijn mond valt bijna open. Heeft-ie wel vaker, dan gaat-ie helemaal op in het spel, in dit geval FS X, die hij om er zo vroeg mogelijk mee te kunnen vliegen speciaal uit Amerika liet overkomen. Dat bedoelt hij ook met de opmerking dat hij een echte flightsimmer is - hij vergeet de wereld om zich heen, hoort soms zijn vrouw niet binnenkomen. Leo speelt ook niks anders dan Flight Simulation.

Sinds 1998

Virtueel vliegen-15985267

© CIDimport

Leo's oordeel over FS X

De graphics zijn prachtig, de detaillering uitmuntend en het realismegehalte is zo goed als honderd procent.Zijn liefde ervoor begon met de komst van MS Flight Simulator 1998. Vrij laat, ja. Leo had al wel kennisgemaakt met eerdere versies, maar vond dat niet interessant: "Slechte graphics, traag, niet realistisch genoeg." Hoewel de versie van '98 nog niet echt om over naar huis te schrijven was - zo was het met de daarin opgenomen Bell JetRanger-helikopter niet prettig vliegen - werden de contouren van een mooi blijvertje zichtbaar. "Maar FS 2000 was de eerste versie die... -" Leo klapt in zijn handen, bam! - " ...body had, waar je echt iets mee kon doen." Rond die tijd begon de goedlachse Leo ook met zijn vliegopleiding en realiseerde hij zich hoe natuurgetrouw het pakket was. Ook met de Bell in die 2000-versie was het heerlijk fladderen. Dat mag je wel zeggen, daar heeft Leo, die een eigen hoveniersbedrijf runt, heel wat uurtjes in gestopt. Over de versie die daarop volgde, FS 2004, is hij lyrisch. "Perfect voor die tijd, erg mooi." Grappig trouwens: wanneer Leo iets wil vertellen, verplicht de piloot in hem het spel dat hij aan het spelen is even stil te leggen en de pauzeknop in te drukken.

Vliegen doe je met je kont

Neerstorten? Onzin natuurlijk. Nu is er FS X, de game waar elke vliegliefhebber voor heeft gespaard. Ook daarover is Leo na een paar weekjes spelen tevreden: de graphics zijn prachtig, de detaillering uitmuntend, vooral het water vindt hij adembenemend. En het realismegehalte is zo goed als honderd procent. Een sterk punt is dat je met FS X elke vliegmanoeuvre kunt maken, van quick stop en running takeoff tot pedalles landing en hooverturns. Het enige waaraan het nog ontbreekt is dat je niks voelt. "Een helikopter, maar ook een vliegtuig, vlieg je met je kont: je voelt dat-ie daalt of stijgt."

Vliegen met real time weersomstandigheden

Flightsim-sites


Hovercontrol
Het trefpunt op internet voor dé helikoptersimmer. Ofwel uitsluitend en alleen over en voor helikopters. Ook de plek voor info en virtuele helikoptervliegopleiding.
Ivao.aero
Ivao is de grootste virtuele aviation-organisatie ter wereld met inlogservers op meerdere continenten en een organisatie die zich bezighoudt met de virtuele burgerluchtvaart, waarbij het accent ligt op Air Traffic Control (ATC, luchtverkeerdienst).Favoriete vliegtuigen hier zijn de 737, 747 en 777.
Avsim.com
Site waar je je meldt voor het downloaden van alles wat verband houdt met simulatievliegen,van scenery's tot vliegtuigen.
Dutchflightnetwork.nl
Laagdrempelige organisatie die graag beginnende (online) flightsimmers welkom heet om twee dagen in de week met elkaar volgens een vliegplan virtueel te vliegen. Plus de jaarlijkse DFN-dag waarbij het virtueel vliegen samengaat met echt vliegen.
Fsplanet.com
Site waar first class-members om de twee dagen van alles gemaild krijgen. Kosten: dertig dollar per jaar.
Airchips.nl
Airchips is de KLM-Computervereniging met als doel om tijdens bijeenkomstavonden de omgang met de pc te bevorderen en waar een liefde voor vliegtuigen wordt gedeeld.

Wat veel over het realisme van deze nieuwe versie zegt, is dat Leo voor zijn helikoptertraining eerst een paar uurtjes thuis oefeningen doet op de pc. Om de werkelijkheid nog meer na te bootsen, zijn in FS X de werkelijke weersomstandigheden op te voeren. Real world weather heet die optie, dan krijg je het weer voor je kiezen dat zich op dat moment ter plekke daadwerkelijk laat gelden. Wordt via een internetverbinding elke vijftien minuten geüpdate. Leo had aanvankelijk zijn twijfels over de autorotatie, zeg maar het vlieggedrag tijdens de noodlanding. "Maar dat neem ik terug … Die autorotatie is toch beter dan ik dacht en benadert de realiteit. Ik kan het weten, want ik heb tijdens mijn vlieglessen wel zo'n 175 gesimuleerde noodlandingen gemaakt. Eng? Nee, dat is de mooiste oefening om te doen. Hier, hoor de rotor … je hoort dat ik nu sterk afrem, en zo hoort het ook." De enige kritiek die Leo op de nieuwste versie heeft is dat de flightsimmer enorm op kosten wordt gejaagd. Je moet namelijk een stevige machine in huis hebben om de mogelijkheden van het spel te kunnen ervaren. Leo bijvoorbeeld heeft twee grafische kaarten van 1 gieg, verdeeld over vier monitors, dus 512 MB per monitor. En dan nog kan Leo niet voluit vliegen. Hij zegt erbij dat je bovendien minimaal 2 gieg aan werkgeheugen nodig hebt – zelf heeft hij er 4. Volgens hem is de standaardconfiguratie die op dit moment in de winkels staat in de verste verte niet toereikend om dit spel volledig te spelen.

Mayday! Mayday!

Nog even over helikopters, wat heeft hij daar toch mee? Een vliegtuig vindt hij maar saai, dat is niet meer dan een plank met een automatische piloot. "Een vliegtuig hangt achter een propeller. Als je 'm goed trimt, je hebt een goede air speed, zeg 80 knopen, dan hoef je niks te corrigeren, kun je ontspannen je knuppel loslaten en gewoon lekker naar buiten kijken... Maar kijk, als ik de knuppel in een helikopter loslaat... Boem! Daar boort de neus van zijn Bell zich met een gruwelijke klap in de grond, allemaal rook, wat nou ook weer niet de bedoeling was. Maar zijn punt is duidelijk: als je je helikopter maar even vrij laat, val je naar beneden. Het mag de pret niet drukken. Leo heeft de komende weken weer wat te doen. Wat heet, Leo denkt eraan een heuse replica van een cockpit aan te schaffen. Zijn oog is gevallen op de Robinson Flight Deck. Kosten: 14.950,- euro. "Ja, beetje duur, dus waarschijnlijk ga ik 'm zelf bouwen met MDF. Ja, ik ben wel handig. Trouwens, ik heb het perfecte voorbeeld, een echte. Daar zit ik aanstaande zaterdag weer in voor de jaarlijkse 'profcheck'.Dan neem ik gewoon even mijn meetlint mee."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten