ID.nl logo
In 11 stappen je eigen online stamboom met Geni
© Reshift Digital
Huis

In 11 stappen je eigen online stamboom met Geni

Wat deden je overgrootouders? Waar komen ze vandaan? Als je eenmaal aan een familiestamboom begint, wordt het snel een verslaving. Met het online programma Geni zet je je huidige familieleden in en op die manier ontstaat een collectief project, waarin je zelfs statistische informatie krijgt zoals de gemiddelde levensverwachting binnen de familie!

Tip 01: Familieproject

Een stamboom van je familie opstellen is een karwei waar je een tijd zoet mee bent. Per definitie is een stamboom nooit af. Daarom kies je het beste voor een programma waarmee je niet in een doodlopend straatje terechtkomt omdat het project te groot wordt of omdat je de info mettertijd niet kunt exporteren naar andere stamboomsoftware. Lees ook: Word een spook op internet.

Wij kozen Geni omdat het gaat om een webtoepassing die je zonder – software te installeren – gebruikt op iedere computer. Dat is interessant omdat het de bedoeling is om je broers, neven en nichten warm te krijgen voor de familiehistoriek, zodat ook zij enkele ‘takken’ voor hun rekening nemen. Even registreren op www.geni.com door je geslacht, naam, achternaam en mailadres in te voeren. Even later ontvang je een voorlopig wachtwoord dat je daarna in een makkelijker te onthouden wachtwoord verandert.

©PXimport

Verre neef en nicht

Toch geweldig als je ontdekt dat je een verre neef bent van één of andere historische figuur! Geni beschikt trouwens over eigen tools voor research in historische bronnen. Hiervoor kan het programma de info in 150 miljoen profielen raadplegen, en dat levert soms ironische resultaten op. Zo ontdekte Geni dat Donald Trump en Hilary Clinton bloedbanden hebben. De stamboomexpert toont aan dat de familiegeschiedenis van Donald en Hilary 18 generaties geleden samenkomt bij de eerste hertog van Lancaster John of Gaunt (Jan van Gent) die gehuwd was met Katherine Swynford.

Tip 02: Instellingen

Onderaan de pagina met de stamboom staan twee interessante knoppen. Standaard staat hier de taal op English ingesteld, maak het werken een stukje makkelijker door hier Dutch te selecteren. Verder is er de blauwe knop Instellingen. Dat slaat niet op de voorkeuren van het programma, maar op de lay-out van de stamboom. In Instellingen zorg je dat alles nog overzichtelijker op het scherm komt. Hier bepaal je hoeveel generaties maximaal in één venster mogen komen. Of hoeveel afstammelingen je wilt zien. De rest zal het programma tijdelijk verbergen. Je wint veel ruimte door bijvoorbeeld alleen de namen te tonen in de stamboom, of juist alleen de foto’s.

©PXimport

Tip 03: Opbouw

Het programma stimuleert je om meteen zoveel mogelijk leden aan de stamboom toe te voegen. Klik op de knop Stamboom en gebruik de pijltjes om een nieuw familielid toe te voegen. De opbouw is erg logisch. Met de horizontale pijltjes geef je familieleden op gelijk niveau aan (broers, zussen, echtgenoot, ex-partner). Het pijltje naar beneden gebruik je om kinderen in te voeren, het pijltje naar boven om ouders toe te voegen. Voor iedere persoon vul je de gegevens in op de persoonlijke fiche. Daarbij moet je bijvoorbeeld aanduiden of de persoon nog in leven of overleden is. Geni bouwt op basis van die informatie de stamboom op. De relaties worden aangegeven met lijntjes, ex-relaties krijgen een stippellijn.

©PXimport

Tip 04: Fiches

Om snel vooruitgang te boeken, kun je in begin de familiestamboom opbouwen door simpelweg de namen in te voeren. Achteraf is het nog altijd mogelijk om de gedetailleerde gegevens aan te vullen in de fiche. Dat beperkt zich niet tot een geboortedatum en woonplaats, maar ook het beroep en hobby’s. Klik in het naamvakje van een familie op de knop Bewerk. Deze informatie is uiteraard privacygevoelig. Daarom kun je gegevens privé of publiek invoeren. In de eerste optie zullen alleen jij, de leden van je familiegroep en de Geni-werknemers de info kunnen lezen.

©PXimport

Gratis of pro

Wij gebruiken de gratis versie van Geni. Daarmee kun je gebruikmaken van alle functies die we hier aan bod laten komen. In de gratis versie mag je een onbeperkt aantal leden aan de stamboom toevoegen en beschik je over 1 GB aan opslagruimte voor extra documenten. Eén jaar Geni Pro kost 119,40 dollar (ca. 105 euro). In deze formule zoekt het programma zelf overeenkomsten met andere stambomen. Geni zal dan nagaan of de gegevens van de personen ook in andermans profiel voorkomen. Bovendien mag je een onbeperkte hoeveelheid foto’s, video’s en documenten opslaan over je familie. Je mag de pro-versie twee weken lang uitproberen, maar daarvoor moet je wel je creditcardgegevens invullen. Zet het proefabonnement dus op tijd stop, anders teken je automatisch in voor een jaar.

©PXimport

Tip 05: Over naar familie

Een gekscherende variant op ‘Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen’, is ‘Doe nooit vandaag wat je morgen aan anderen kunt overlaten.’ Om alle info zo correct en zo snel mogelijk in te voeren, schakel je familieleden in. Zorg dat de e-mailadressen zijn ingevuld van de familieleden waarop je wil beroep doen en klik op de knop Uitnodigen. Ondertussen houdt Geni zelf ook een lijst bij van alle profielen die je kunt uitnodigen voor dit groepsproject. De bestemmeling ontvangt automatisch een e-mail met de link naar de familiestamboom. Aanvankelijk is dat bericht in het Engels opgesteld, maar je kunt de tekst makkelijk aanpassen. Wanneer de genodigden het account bevestigen, kunnen ze deelnemen aan de opbouw van de familiegeschiedenis. Jij ontvangt op jouw beurt een bevestiging dat de genodigde op de uitnodiging is ingegaan.

Tip 06: Foto’s toevoegen

Uiteraard geven foto’s de familiestamboom meer uitstraling. Gebruik hiervoor geen foto’s met een hoge resolutie, want die laden veel te traag en nemen te veel opslagruimte in. In dit geval hebben we de hoofden uit grotere foto’s gesneden en gereduceerd tot fotobestanden van 200 bij 300 pixels. Dat is voldoende voor de online weergave. Wanneer een familielid op zijn beurt foto’s toevoegt, lees je dat in de bewerkingsgeschiedenis van het project. Via het menu Familie / Foto’s kom je op de pagina waar je ook gewone familiekiekjes in albums mag bewaren. Hou het correct en vraag toestemming aan de betreffende personen om de foto’s te publiceren.

©PXimport

Afmetingen profielfoto’s

De profielfoto’s verschijnen in een vierkant vakje in de stamboom. Bij rechthoekige foto’s komt het daardoor af en toe voor dat het gelaat van de persoon op een ongelukkige plaats wordt afgesneden. Om dit te verhelpen, klik je in het stamboomvakje op de knop Meer / Fotoafmeting wijzigen. Hierdoor kun je het gezicht netjes in het vierkante vak positioneren.

Tip 07: Navigatie

Naarmate de stamboom groeit, heb je steeds meer plaats nodig om het overzicht te behouden. Geni heeft enkele slimme navigatiehulpjes om het noorden niet te verliezen. Er is een schuifregelaar om de stamboom te verkleinen, en wanneer je de muisaanwijzer naar de rand van het scherm beweegt, verschijnt er een pijl om over de stamboom te navigeren. Je kunt ook gewoon op de achtergrond van de stamboom klikken om die te verslepen. Onderaan in het scherm heb je de knop Navigeer om een miniatuurweergave van je stamboom in beeld brengen wat het navigeren ook makkelijker maakt.

©PXimport

Tip 08: Gedetailleerde info

Terwijl je de stamboom uitbreidt, krijg je waarschijnlijk steeds meer informatie en documenten binnen van leden die je ondertussen hebt toegevoegd. Door op de naam van een familielid te klikken, kom je bij een reeks tabbladen om gedetailleerde informatie te plaatsen. Van daaruit kun je het profiel van die persoon verder aanvullen en dat gaat erg ver. Zo kun je zelfs de verschillende banen en opleidingen van een voorouder invullen, maar er zijn ook vakjes voor lichaamslengte, kleur van ogen en zelfs politieke voorkeur. In het tabblad Media is er 1 GB ruimte voor foto’s en zelfs video’s. Heb je belangrijke gebeurtenissen toe te voegen, dan klik je op de Tijdlijn.

©PXimport

Tip 09: Statistieken

Hoe meer gegevens je invult, hoe betrouwbaarder de statistieken van Geni zullen worden. En het programma maakt van bijna alle informatie analyses. Via het menu Familie / Statistieken zie je in grafieken en procenten de verhouding tussen gehuwden en vrijgezellen. Je krijgt ook zicht op het gemiddeld aantal kinderen, op de man-vrouwverdeling en de locatie waar de meeste mensen uit je stamboom verblijven. Wanneer je ook hebt ingevuld wanneer de familieleden zijn overleden, toont Geni de gemiddelde levensverwachting in je familie.

Tip 10: Delen

Geni laat toe om de stamboom op vier manieren te delen via het menu Familie / Deel uw stamboom. De optie Deel Met Familie gebruik je om een selectie te maken van familieleden waarvan je het mailadres in de profielgegevens hebt ingevuld. Daarnaast kun je een beperkte versie delen via een webadres. In dat geval duid je aan wat andere mensen mogen zien. Ten derde is het mogelijk om een beperkte weergave in te voegen op je blog, website of Facebook-pagina. Ten slotte kun je de GEDCOM-gegevens exporteren. GEDCOM is het standaard bestandsformaat om genealogische informatie op te slaan en uit te wisselen.

©PXimport

Altijd exporteren

Alle behoorlijke stamboomprogramma’s ondersteunen het GEDCOM-formaat. De benaming GEDCOM is een acroniem voor GEnealogische Data COMmunicatie. Dit is een speciaal tekstformaat dat is ontwikkeld door een mormoonse kerkgemeenschap. Indien Geni ooit zou verdwijnen, beschik je dankzij dit GEDCOM-bestand over een kopie van het titanenwerk dat jij en je familieleden hebben samengesteld. Het is verstandig regelmatig een GEDCOM-export uit te voeren en dit bestand te bewaren op je eigen computer. Het duurt even voor Geni het exportbestand heeft klaargemaakt. Je ontvangt per mail een link om het bestand te downloaden. Je kunt in Geni trouwens ook GEDCOM-bestanden importeren.

Tip 11: Afdrukken

De hele stamboom afdrukken is in de meeste gevallen een onbegonnen zaak. Vaak is die veel te omvangrijk. Maar het is misschien wel leuk om de familie met grootouders en kinderen te zien op papier. Daarom kun je de stamboom op posterformaat uitvoeren. Klik daarvoor op de printerknop rechtsonder. In het tabblad Pas aan kun je het uiterlijk van de stamboom en de weergave van de foto’s nog wijzigen. Klik dan op Downloaden zodat het programma een jpg-bestand samenstelt dat je enkele seconden later op de harde schijf opslaat. Deze afbeelding heeft voldoende resolutie voor een scherpe afdruk op groot formaat.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.