ID.nl logo
Deze plannen heeft Trump met grote socialmedia-bedrijven
© Reshift Digital
Huis

Deze plannen heeft Trump met grote socialmedia-bedrijven

Hij zei ooit: “Mijn social media-gebruik is niet presidentieel - het is modern presidentieel". Modern is het zeker, een president die zich op die manier uitlaat op het internet. Echter legt hem dat niet altijd windeieren, want zelfs de machtigste man van de wereld heeft te maken met beleid van bedrijven. Beleid waar hij iets aan wil veranderen.

Trump is te vinden op diverse social mediakanalen, maar de bekendste is toch wel Twitter. In zijn eerste 2,5 jaar als president tweette hij meer dan 17.000 keer (!). Op 5 juni dit jaar tweette hij zelfs 200 keer op één dag. Tweets die niet altijd waarheden bevatten, want fake news is waarschijnlijk een van de eerste termen die in je opkomt als je aan Trump denkt. Niet alleen omdat hij er zelf zo op is gebrand, maar ook omdat hij het regelmatig zelf verspreid, door bijvoorbeeld tweets van ongeverifieerde accounts te retweeten die vaak theorieën van complotdenkers bevatten. Dat is best gevaarlijk, want inmiddels is wat Trump tweet wel iets dat wordt gezien als een officieel statement van de president.

Dat het online gedrag van de president van de Verenigde Staten omstreden is, bleek recentelijk bij de Black Lives Matter-protesten. Toen demonstranten winkels begonnen te plunderen, tweette hij: ‘When the looting starts, the shooting starts”, oftewel: als het plunderen begint, begint ook het schieten. Het klinkt als een dreigement, maar volgens de president is het een beschouwing.

De president quote hiermee een persoon die regelmatige kwetsende, discriminerende dingen over de zwarte gemeenschap zei. Iemand die zelfs een bloederige vergelding op zwarte activisten op zijn naam heeft staan. Kortom, zeker nu een zeer beladen tweet. Een tweet waarvan men op het Twitter-hoofdkantoor bedacht: dit kan echt niet. Het bedrijf meent dat Trump met zijn woorden oproept tot geweld. Hierop heeft het de Tweet achter een waarschuwing gezet. Je moet hier eerst op klikken, voordat je kunt lezen wat de president te zeggen heeft.

©PXimport

Dat schoot in het verkeerde keelgat van de president, die sowieso al plannen aan het smeden was tegen social media-bedrijven. Hij vindt het een aantasting van de vrijheid van meningsuiting. Hij heeft inmiddels zelfs een bevel ondertekend waardoor de communicatiewet uit de jaren ‘90 wordt aangepast. Hierin staat momenteel nog dat social media-bedrijven sites kunnen modereren op inhoud die zij niet wenselijk achten, zonder dat hier een rechtszaak uit kan volgen.

Aanpassing mediawet

Trump wil dat die regel verdwijnt, waardoor social media-kanalen echt een soort marktplein worden waarop iedereen tot op zekere hoogte mag zeggen wat hij wil. Maar het betekent nog iets groters: social mediabedrijven kunnen hierdoor allerlei processen aan hun broek krijgen van wie ook maar vindt dat een bericht niet in orde is. Twitter vindt het dan ook een groot probleem voor de vrijheid van meningsuiting, dat deze internetvrijheid straks wordt beperkt. Het verwijt de president dat hij dit doet omdat het hem niet bevalt hoe er met zijn tweets wordt omgegaan, in plaats van dat hij naar het grotere plaatje kijkt. Het zou tegen de democratische waarden zijn om de communicatiewet op dit gebied te veranderen.

Er is inmiddels een belangenorganisatie (Center for Democracy and Technology) opgestaan om een rechtszaak aan te spannen tegen de Amerikaanse president. Het meent dat de aanpassing van de communicatiewet haaks staat op de grondwet en dat Trump alleen maar wraak wil nemen op Twitter omdat het die waarschuwing bovenop zijn tweets plaatste. Zeker in een verkiezingsjaar waarin protesten aan de orde van de dag zijn en er ook nog een dodelijk virus over onze wereld trekt, is het duidelijk dat de gemoederen hoog oplopen.

Weetje: Donald Trump heet op Twitter niet @DonaldTrump, omdat dit een parodie-account is dat al langer bestond dan toen hij op Twitter wilde. Hij heeft daardoor moeten kiezen voor de naam @realDonaldTrump.

Niet alleen Twitter

Inmiddels is het Twitch-account van Donald Trump geblokkeerd. De reden is dat hatelijk gedrag in de Twitch-gemeenschap niet wordt getolereerd, in reactie op zijn stream waarin hij zegt dat Mexico niet bepaald zijn beste mensen naar Amerika stuurt, maar mensen die problemen, drugs en criminaliteit meenemen. Verkrachters noemde Trump ze zelfs. Overduidelijk uitspraken die hatelijk zijn naar een bepaalde afkomst. Die regels zijn niet alleen aan de gebruikers om iets van te vinden, ze zijn gewaarborgd in de regels van het streamingplatform.

Tot wanneer de blokkering geldt, dat is nog onbekend. Het schijnt wel van tijdelijke aard te zijn. Het lijkt erop dat social media zich, mogelijk in reactie op de plannen van Trump, keihard tegen de president keren. Zijn online gedrag lag al onder een vergrootglas, maar dit lijkt gezien het huidige politieke klimaat en dat aanpassen van die wet nog heviger dan ooit tevoren.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.