ID.nl logo
8 tips voor het werken met meerdere schermen
© Reshift Digital
Huis

8 tips voor het werken met meerdere schermen

Werk je nog steeds veel vanuit huis, dan wil je je werkplek zo comfortabel mogelijk inrichten. Een extra monitor kan dan een welkome toevoeging zijn. Hoe sluit je meerdere beeldschermen aan en welke opties heb je verder? Wij geven 8 tips.

Werken met twee beeldschermen?

Je hebt twee beeldschermen aangesloten. Hoe stel je dat in Windows verder in?

  1. Rechtsklik op het bureaublad en kies Schermresolutie of Beeldscherminstellingen.
  2. Scherm 1 is je hoofdbeeldscherm; scherm 2 is het extra scherm.
  3. Scrol naar Meerdere Beeldschermen.
  4. Kies voor Deze beeldschermen dupliceren als je op beide schermen hetzelfde wilt zien als op scherm 1. Deze optie vind je ook als je de toetsencombinatie Windows+P gebruikt.
  5. Kies voor Deze beeldschermen uitbreiden om van de twee schermen één groot scherm te maken. Gedaan? Lees dan deze volgende 8 tips!

©PXimport

Meerdere schermen geven je veel meer speelruimte.

Tip 01: Extra mogelijkheden

Met een extra monitor of door het aansluiten van een computer op een televisie, krijg je veel meer ruimte om de mogelijkheden van Windows, Mac OS, of zelfs iOS en Android te gebruiken. Zo kun je op elk scherm een ander document geopend hebben, of op het ene scherm een website en op het ander een video. Ook het werken met foto's en video's gaat een stuk overzichtelijker.


Door bijvoorbeeld in het optiemenu van Adobe Lightroom een tweede scherm in te schakelen, kan monitor 1 het bewerkingsmenu tonen, terwijl monitor 2 de foto op volledig formaat toont. Een extra scherm geeft ook extra mogelijkheden bij het spelen van games. Denk aan een spel als Flight Simulator, waarbij extra monitoren dienst doen als de ramen van de cockpit.

©PXimport

Tip 01 : Foto's bewerken is een stuk makkelijker geworden!

Tip 02: Type monitor

Als je een extra monitor wil aanschaffen, dan moet je voor jezelf nagaan wat het doel is van de extra beeldruimte. Zo kunnen sommige schermen gedraaid worden in portretstand, zodat je bijvoorbeeld een document in zijn geheel kunt lezen, zonder te hoeven scrollen.

De hoogte is soms ook verstelbaar, maar lang niet bij elke monitor. Een Full-HD-scherm met een HDMI-aansluiting is al verkrijgbaar voor tussen de 100 en 200 euro, afhankelijk van het merk, de kwaliteit en de mogelijkheden van het beeldscherm. Twee identieke beeldschermen naast elkaar, met een zo dun mogelijke rand, geven een optimale kijkervaring. Zo zet je ze mooi naast elkaar. Heb je twee monitoren van verschillende resoluties en beeldkwaliteit, zorg dan voor enige ruimte tussen de schermen, dan lijken de verschillen minder groot.

Een groot scherm (of zelfs een televisie als scherm) is enorm handig wanneer je veel werkt met videobewerkingssoftware of spreadsheets. Deze schermen worden vaak geleverd met speciale software, die het beeld kan indelen in bijvoorbeeld vier kleine schermen voor handigere multitasking.

©PXimport

Tip 02: Verschillende soorten monitoren kunnen vervelend werken voor de ogen.

Tip 03: Aansluitingen

Een extra monitor aansluiten is zeer eenvoudig, mits je computer de juiste videopoorten heeft. Een desktopcomputer beschikt in de meeste gevallen over een VGA- en/of DVI-poort. Een poort is waarschijnlijk al ingenomen door je hoofdmonitor, terwijl de tweede poort vrij is voor een extra scherm. Het is mogelijk dat je hiervoor een adapter nodig hebt, die bijvoorbeeld een DVI-signaal omzet naar een VGA-signaal. Zo'n adapter wordt vaak met het scherm meegeleverd, maar is ook los aan te schaffen.

Op een vrije HDMI-poort is een moderne HD-monitor aan te sluiten. Toch is HDMI nog altijd niet standaard op elke monitor aanwezig. Controleer daarom altijd de specificaties van het scherm dat je wil aanschaffen. De aanschaf van een nieuwe videokaart kan ook oplossing bieden: sommige kaarten hebben ingangen voor wel tien monitoren. Een laptop heeft al een ingebouwde monitor, maar heeft vaak wel een poort om een extra scherm aan te sluiten.

De modernste aansluiting is usb-c. Deze is ook in staat een beeldsignaal van de pc (of laptop) naar de monitor te krijgen. Deze universele stekker wordt inmiddels ook gebruikt voor het opladen van onder meer smartphones, tablets en koptelefoons. Ben je op zoek naar een nieuwe monitor of laptop, dan kunnen we aanbevelen om een uitvoering mét usb-c-aansluiting(en) te kiezen. Sommige smartphones en tablets kun je door middel van een usb-c-stekker ook direct aansluiten op je monitor om het scherm uit te breiden. Samsung-smartphones bijvoorbeeld.

Er bestaan ook splitters, waarmee je twee schermen op één poort aansluit, maar het beeld is dan op beide schermen precies hetzelfde.

©PXimport

Tip 03 Videopoorten, van links naar rechts: VGA, HDMI, DVI.

Kabelmanagement

Bij het plannen van het gebruik van meerdere monitoren moet je ook rekening houden met de ruimte op je bureau. Zorg ervoor dat je voldoende ruimte hebt voor je monitoren, toetsenbord, muis en eventuele andere benodigdheden.

Het hebben van meerdere monitoren betekent ook meer kabels op je bureau. Besteed tijd aan kabelmanagement om ervoor te zorgen dat je werkplek schoon en georganiseerd blijft. Je kunt kabelbinders, kabelklemmen, of kabelorganisatoren gebruiken om je kabels netjes en georganiseerd te houden.

Als je meer dan één monitor hebt, kan een monitorstandaard nuttig zijn om ruimte op je bureau te besparen en ervoor te zorgen dat je schermen op de juiste hoogte en hoek zijn ingesteld. Er zijn verschillende typen standaards beschikbaar, zoals vrijstaande, bureaubevestigde, of wandbevestigde standaards.

Tip 04: Hoofdscherm Windows

Windows 10 en Windows 11 herkennen een tweede beeldscherm automatisch en schakelen deze in. Het tweede bureaublad ziet er in eerste instantie uit als een lege ruimte, met een verlengde taakbalk. Het kan zijn dat Windows z'n hoofdscherm op de (voor jou) verkeerde monitor weergeeft. Dit verander je eenvoudig. Bijvoorbeeld door het wisselen van de kabels tussen de monitoren.

Is dit niet mogelijk, dan regel je dit softwarematig: rechtsklik op het bureaublad en kies Schermresolutie. Beide schermen worden in het optiemenu weergegeven met de cijfers 1 en 2. De monitoren zijn met de muis te verslepen, naar een opstelling die exact overeenkomt met hoe het op je bureau staat. Door op Identificeren te klikken, verschijnt een groot cijfer, waarbij nummer 1 het hoofdbeeldscherm is.

Je verandert het hoofdbeeldscherm door een ander scherm te activeren en een vinkje te plaatsen voor de optie Dit beeldscherm instellen als hoofdbeeldscherm.

©PXimport

Tip 04 Beeldschermen zijn in Windows vrij precies te positioneren.

Tip 05: Taakbalk weergeven

De Windows-taakbalk wordt standaard alleen weergegeven op het hoofdbeeldscherm, het scherm waartoe nummer 1 is toegewezen in het venster Schermresolutie

In Windows 10 kun je dit aanpassen. Rechtsklik op de taakbalk en kies Eigenschappen. Je vindt in het tabblad Taakbalk het optiemenu Meerdere beeldschermen. Plaats een vinkje voor de optie Taakbalk weergeven op alle beeldschermen. De taakbalkknoppen zijn naar wens weer te geven (zoals losse knoppen, gestapeld, met of zonder tekst). Kies je gewenste optie bij Taakbalkknoppen weergeven op. Sla de wijzigingen op met Toepassen / OK.

In Windows 11 ga je naar Taakbalkinstellingen, door met de rechtermuisknop te klikken op de taakbalk. Scrol naar beneden tot je de optie Gedrag van taakbalk ziet. Zet hier een vinkje bij Mijn Taakbalk weergeven op alle schermen. Deze optie is alleen beschikbaar als je daadwerkelijk meerdere monitoren hebt ingeschakeld. 

©PXimport

Tip 05: Duik in de taakbalkinstellingen

Tip 06: Welk scherm tonen?

In het menu Schermresolutie geef je aan wat er met het hoofdbeeldscherm gedaan moet worden. Waarschijnlijk wil je het scherm uitbreiden, waarmee je meerdere bureaubladen krijgt, maar je kunt het ook kopiëren (dupliceren) of een van de schermen uitzetten. Je roept deze functies ook op met de toetscombinatie Windows-toets + P. In Windows 11 opent een overzichtelijke zijbalk met deze combinatie.

Wanneer je een computer, zoals een laptop, aansluit op een televisie, komt Windows-toets + P veelvuldig van pas. Wil je bijvoorbeeld een film kijken, dan is het hinderlijk dat je laptop een fel Windows-startscherm toont. Kies in dergelijke gevallen voor de optie Alleen tweede scherm (in Windows 10 en 11).

©PXimport

Tip 06: Met Windows+P schakel je snel tussen beeldschermen.

Tip 07: Aansluiten op tv

Het aansluiten van een desktop of laptop op een televisie is erg eenvoudig, maar je moet eerst weten welke type kabels je nodig hebt. Een laptop zal waarschijnlijk een S-Video-, composiet-, VGA-, DVI-, usb-c, of HDMI-poort hebben. Hoe de kabel er aan de andere kant moet uitzien, ligt aan de televisie. Composiet en S-video zijn vrijwel altijd standaard aanwezig op 'oude' televisies, terwijl HDMI op elke HD-televisie te vinden is.

Wanneer de poorten van de computer en televisie verschillen, dan heb je een adapterkabel nodig. Voor het geluid heb je een standaard audiokabel nodig, die je aansluit op de hoofdtelefoonpoort, hoewel je met een HDMI-kabel geen losse audiokabel meer nodig hebt. Zijn de kabels aangesloten, kies dan op de televisie het juiste videokanaal. Op de computer kun je met de toetsencombinatie Windows + P of via het menu Schermresolutie de correcte weergave kiezen.

Op een HD-televisie zal de hoge resolutie zorgen dat de computerpictogrammen erg klein zijn. Verander daarom desgewenst de resolutie in Windows.

Problemen

Loop je na het aansluiten van je tweede beeldscherm tegen problemen aan? Probeer de monitor eens uit te zetten of start je computer opnieuw op. Het is mogelijk dat een probleem met het besturingssysteem de oorzaak is van de vreemde weergave, en een eenvoudige reboot kan het probleem zomaar oplossen. Controleer ook de kabels goed. In een ander artikel leggen we uit wat je nog meer kunt doen als je monitor het beeld niet goed weergeeft.

©PXimport

Tip 07: Met een adapter sluit je elke computer en televisie op elkaar aan.

Tip 08: Extern bureaublad

Het gratis programma Splashtop laat je je Windows- en Mac-computer volledig gebruiken op een tablet of smartphone. Kies voor de Personal-editie. Klik helemaal onderaan de pagina op Download Streamer. Dit is het programma dat een smartphone of tablet toegang verleent tot de computer (Windows, Mac en Linux).

Download via je mobiele apparaat de app voor iOS, Android. De app scant daarna het lokale netwerk naar beschikbare computers (de computer waarop Splashtop is geïnstalleerd moet aan staan) en opent daarna het computerscherm in een voor de smartphone of tablet aangepaste resolutie. Sluit een muis en/of toetsenbord aan om het mobiele toestel om te toveren in een mini-laptop!

Niet elke Windows-editie heeft de beschikking over een extern bureaublad. Als je Windows 10 Home hebt, kun je daar niet mee verbinden. Je kunt wel Windows 10 Home gebruiken om verbinding te maken met een ándere pc. Ook TeamViewer is een optie. TeamViewer is speciaal bedoeld om vanaf een apparaat buiten je netwerk verbinding met je pc te maken. In een ander artikel gaan we uitgebreid in op de mogelijkheden om een extern bureaublad in te stellen.

©PXimport

Tip 08: Splashtop werkt als een pc-adapter voor smartphone en tablet

Bonustip: Tablet als tweede scherm

Je tablet is ook prima in te zetten als een tweede scherm. De term 'tweede scherm' wordt op televisie vaak gebruikt om aan te geven dat je tijdens het kijken van een tv-programma kunt meedoen via een speciale website of via sociale media. Maar met bijvoorbeeld Netflix heb je aan een tablet echt een tweede scherm. Je kunt hiermee de Netflix-applicatie op een gameconsole of smart-tv bedienen, ondertussen een andere Netflix-film kijken of de huidige video doorstarten op de tablet. Zo kun je gewoon in de slaapkamer verder kijken, zonder de film opnieuw te hoeven starten.

Afhankelijk van het type tablet kun je deze ook aansluiten op een monitor of televisie. Dat kan met een speciale videokabel van Apple of draadloos met Apple TV voor de iPad, of met een microHDMI-kabel voor veel Android-tablets. Sommige nieuwe televisies en monitoren beschikken over MHL, een techniek waarmee een smartphone of tablet eenvoudig is aan te sluiten op het beeldscherm, waarbij het toestel tegelijkertijd opgeladen wordt. Met al deze methoden is het kijken van foto's en video's in HD een stuk aangenamer.

©PXimport

Gebruik je tablet als tweede scherm!

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!