Wat is DirectX 12 Ultimate op Windows 10 en Xbox?
Sinds 2018 biedt Nvidia RTX-kaarten aan die toffe features zoals ray tracing en mesh shaders hebben. Echter, Microsoft is sindsdien opzoek naar een standaard die om kan gaan met de nieuwe mogelijkheden, zelfs wanneer je geen hardware van Nvidia in je pc hebt zitten. Het antwoord op dat probleem is DirectX 12 Ultimate.
DirectX 12 Ultimate is sinds de mei-update voor Windows 10 beschikbaar voor iedereen. De technologie pakt als het ware allerlei standaarden en mogelijkheden samen, en verpakt die in één gestandaardiseerd pakket geschikt voor pc en Xbox. Dat is goed nieuws voor gamers, aangezien ze dan toegang krijgen tot dingen als ray tracing. Dat is technologie voor videogames waarmee licht zich drastisch anders gedraagt in een digitale wereld; namelijk bijna net zoals in het echt.
Omdat toekomstige RDNA 2-gpu’s van ARM, evenals de Xbox Series X, DirectX 12 Ultimate ondersteunen, is het tijd om te kijken wat de technologie nou precies inhoudt.
DirectX 12 Ultimate: games zien er mooier uit
Zoals gezegd is er ray tracing. Licht gedraagt zich net zoals in het echt. Dat levert realistische lichtstralen op, maar ook levensechte reflecties in objecten. Schaduwen krijgen ook een visuele diepte die we niet eerder zagen.
Daarnaast is er iets dat Variable Rate Shading genoemd wordt. Normaal gesproken wordt per pixel bepaald welke kleur, hoeveel contrast en welke helderheid toegepast wordt. Maar dankzij het variabele karakter van deze techniek, wordt er nu voornamelijk gekeken naar de meest belangrijke plekken van wat de speler te zien krijgt. Dit is ontlastend voor de (spel)computer, omdat niet de complete resolutie steeds behandeld hoeft te worden.
Een racegame is hier een goed voorbeeld van. De auto moet er haarscherp uitzien, maar die voorbij vliegende bomen en hekken hebben niet dezelfde aandacht nodig.
Dan hebben we nog Mesh Shaders. Ook hier kan het systeem veel efficiënter te werk gaan. Ontwikkelaars kunnen hierdoor veel detail in hun digitale werelden kwijt, zonder dat het systeem overladen wordt. Primaire objecten krijgen meer detail (dat betekent dat ze meer driehoekjes toegewezen krijgen – dat is de basis van een 3d-ontwerp), terwijl andere objecten minder detail behoeven.
De laatste toevoeging is Sampler Feedback. Wederom technologie waardoor computers veel efficiënter te werk kunnen gaan. Met de technologie wordt de manier waarop textures geladen worden verbeterd. Textures zijn de details aan de oppervlakte die je als speler te zien krijgt. Het idee achter dit onderdeel is dat een (spel)computer veel slimmer bepaalt welke textures meer detail nodig hebben, terwijl er minder werkgeheugen gebruikt wordt. Dit moet uiteindelijk de framerate ten goede komen.
Hoe herken je DirectX 12 Ultimate-games?
Eerst moet je ervoor zorgen dat je de juiste hardware in huis haalt voordat je aan games kunt denken. Dan moet je ervoor zorgen dat je Windows 10 zo up-to-date hebt dat de technologie van de grafische kaart daadwerkelijk gebruikt kan worden. Vervolgens ga je op zoek naar games die het DX12-symbool dragen. Xbox Series X-gamers hebben mazzel: zodra je het logo van die spelcomputer op de doos ziet staan, dan weet je zeker dat je toegang krijgt tot al het bovenstaande.
Mocht je nou wel een game hebben die de technologie ondersteunt, maar nog niet de juiste grafische kaart hebben, dan is er geen man overboord. Het systeem ondersteunt de nieuwe technologie dan misschien niet, maar je kunt de game wel gewoon spelen.