ID.nl logo
De beste extensies voor Chrome, Firefox en Edge
© Reshift Digital
Huis

De beste extensies voor Chrome, Firefox en Edge

Hedendaagse browsers zitten vaak al bomvol functies om het surfen te stroomlijnen, maar het kan altijd veelzijdiger! We nemen enkele van de beste extensies voor Chrome, Firefox en Edge onder de loep. Die laatste werkt sinds kort op dezelfde browser-engine als Chrome, waardoor de genoemde extensies in beide browsers werken.

Browserextensies, plug-ins, add-ons, of hoe u ze ook wilt noemen, zijn een soort mini-applicaties die slim de standaardfunctionaliteit van een browser uitbreiden. Zowel Firefox als de meeste op Chromium gebaseerde browsers ondersteunen tientallen van deze handige tools. 

De gratis extensies waarover we meer gaan vertellen, vind je de extensiebibliotheken van Chrome of Firefox. Respectievelijk de Chrome Web Store en de Firefox Add-ons-pagina. Met de knoppen Toev. aan Chrome en Toevoegen aan Firefox installeer je ze.

Mocht je nu niet tevreden zijn over een van de extensies, dan kun je ze altijd weer verwijderen. In Chrome doe je dat via Chrome://extensions en in Firefox onder About:addons. In Edge kijk je bij Edge://extensions en zorg er hier ook voor dat de knop Sta extensie van andere winkels toe ingeschakeld is.

Bulk URL Opener - Meerdere sites tegelijk openen

Bezoek je voor een project wel vaker meerdere verwante websites, dan kun je die met Bulk URL Opener op elk moment in één keer openen. Klik op het icoontje om de url’s van je huidige tabbladen in een lijst te zien. Je kunt deze lijst vervolgens bewaren met New list en naderhand ook weer oproepen vanuit het uitklapmenu en met Load list

Je kunt ook zelf url’s toevoegen of aanpassen via Edit list. Bij Settings kun je aangeven wat er met trefwoorden in de lijst moet gebeuren, zoals automatisch openen in Google, Bing of DuckDuckGo.

NightTab - Doe meer met tabbladen

©PXimport

Zodra je na de installatie van NightTab in Chromium of Firefox een nieuw tabblad opent, merk je direct het verschil. De tabbladen hebben een donker thema en enkele vooraf ingestelde bladwijzerknoppen, ook wel speed dials genoemd. Bijna alle onderdelen van zo’n tabblad zijn aanpasbaar.

Een speed dial pas je aan via Edit en het potloodicoon, een nieuwe creëer je met de Add-knop. Handig is ook dat je de speed dials in logische groepen kunt indelen. Nog meer mogelijkheden krijgt je via het tandwielpictogram.

SingleFileZ - Webpagina's archiveren

Wil je webpagina’s archiveren en die ook zonder internetverbinding kunnen bekijken, dan heb je een tool als SingleFileZ nodig. Je hoeft slechts op het SingleFileZ-icoon te klikken en de huidige webpagina wordt opgeslagen op een door jou bepaalde locatie.

Het gaat om een gecomprimeerd zip-archief met html-extensie. Om zo’n lokaal bewaard bestand te kunnen openen, moet je bij de Extensieopties van SingleFileZ wel eerst deze optie activeren: Toegang tot bestands-url’s toestaan. Je kunt hier ook nog allerlei andere opties instellen.

SelectionSK - Doe meer met geselecteerde teksten

©PXimport

Er zijn heel wat nuttige webservices en SelectionSK brengt binnen Chromium of Firefox diverse diensten mooi samen in één menu. Het volstaat om een stukje tekst met de muis te markeren om een pop-menu te zien. De gemarkeerde tekst kun je van hieruit naar het klembord sturen, in een nieuwe e-mailbericht plaatsen of doorsturen naar allerlei onlineverstaaldiensten en woordenboeken.

Je kunt de tekst ook direct doorzetten naar zoekmachines als StartPage, Google, DuckDuckGo, Bing en Wolfram Alpha. Binnen Opties kun je talrijke instellingen zelf wijzigen.

Survol - Previews van websites

Jehebt ze vast al opgemerkt op Wikipedia: handige paginavoorvertoningen zodra je de muisaanwijzer boven een interne link houdt. Met Survol voeg je een vergelijkbare functionaliteit toe aan zowat alle webpagina’s binnen Chromium en Firefox.

Zo krijg je al een aardig idee van wat op de gelinkte webpagina te zien is en kun je al beslissen of een bezoek de moeite loont. Je kunt Survol per pagina in- of uitschakelen en via Algemene instellingen kun je ook domeinnamen intikken waarbij je zo’n voorafbeelding standaard wilt hebben uitgeschakeld.

SmartUp Gestures - Voeg muisgebaren toe

©PXimport

Browsers laten zich doorgaans ook met allerlei toetsencombinaties aansturen maar met behulp van SmartUp Gestures kun je die voortaan ook met (eigen) muisgebaren bedienen. Standaard moet je in SmartUp Gestures hierbij de rechtermuisknop ingedrukt houden, terwijl je bijvoorbeeld naar rechts sleept (volgende pagina).

Andere opties zijn onder meer naar links (vorige pagina), naar boven of naar beneden (scrollen) en naar boven én naar beneden (pagina verversen). Via Extensieopties kies je zelf welke features je activeert. Met Actions in het submenu kun je de ondersteunde muisgebaren bekijken en aanpassen.

Hover Zoom+ - Afbeeldingen uitvergroten

Deze extensie is vooral iets voor liefhebbers van afbeeldingen. Zodra je de muisaanwijzer even boven een plaatje houdt, krijg je een uitvergrote versie te zien, tenminste op ondersteunde sites als Google Afbeeldingen, Facebook en DeviantArt.

Via Extensieopties bepaal je onder meer de vergrotingsfactor, de positie van het onderschrift en het eventuele ambient light-effect. Overigens werkt deze extensie ook bij video’s (webm en mp4).

YouTube Windowed FullScreen - Video's schalen

©PXimport

Videoliefhebbers (van YouTube-clips en -films) zullen veel plezier beleven aan de extensie YouTube Windowed FullScreen. Je kunt er fullscreenvideo’s in een afzonderlijk venster mee bekijken. Het volstaat een zelf te bepalen sneltoets in te drukken om de video in vol ornaat te zien.

In tegenstelling tot de fullscreenmodus van YouTube zelf blijven de adresbalk en de tabbladen van je browser nog zichtbaar. Zo kun je ondertussen ook even iets anders doen. Het is bovendien mogelijk het browservenster te schalen, terwijl de video netjes bijna alle vensterruimte blijf innemen. 

Buffer - Berichten inplannen

Ben je actief op sociale media en deel je dus graag allerlei informatie, dan is Buffer vast iets voor je. Nadat je bij deze dienst bent aangemeld kun je met een klik op het icoon de inhoud van een webpagina delen met een of meer sociale mediasites.

Het is verder mogelijk om je bijdrage op een bepaalde dag en tijdstip in te plannen. Je kunt alles overzichtelijke beheren vanaf je online Buffer-dashboard. De extensie kan met diverse sociale media overweg, waaronder Twitter, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Instagram en Reddit.

Audio Equalizer - Muziek tunen

©PXimport

We hebben al enkele extensies voorgesteld die het oog flink verwennen. De extensie Audio Equalizer is vooral een streling voor het oor. Het icoon aanklikken is namelijk voldoende om een heuse equalizer in een pop-upvenster te laten verschijnen.

Er zijn elf schuifknoppen beschikbaar en eventuele aanpassingen zetten zich onmiddellijk door, niet alleen op de huidige webpagina maar op alle websites. Dat is misschien enigszins onhandig, maar gelukkig zijn er twintig presets beschikbaar. Je kunt ook eigen configuraties bewaren en snel weer oproepen.

Neat URL - Url's opschonen

Naast cookies kunnen ook allerlei parameters achteraan een url, bijvoorbeeld wanneer je op een hyperlink klikt, worden ingezet om je beter te kunnen traceren. Een typisch voorbeeld is de zogenoemde referer: de webpagina waarop u de link hebt aangeklikt.

Ook links in commerciële e-mail bevatten vaak informatie die naar de gebruiker leiden. Neat URL schoont alle overtollige parameters in een aangeklikte link op. Je kunt zelf bepalen welke typische parameters of trefwoorden je automatisch wilt laten weghalen.

Cookie AutoDelete - Beter cookiebeheer

©PXimport

Wil je cookies en aanverwante data nauwgezet aansturen, probeer dan Cookie AutoDelete eens. Je doet er wel goed aan na de installatie de instellingen te doorlopen. Onder meer de rubriek Automatisch opruimen opties is best interessant. 

Je kunt ook per site bepalen welke cookies je in een greylist of whitelist wilt stoppen. De items in een whitelist worden quasi-permanent bewaard, die in een greylist tot de browser wordt herstart. Naast cookies kun je hier ook nog allerlei andere data laten verwijderen, zoals cache, localstorage en indexeddb. 

Behave! - Tegen pottenkijkers

Het valt nooit uit te sluiten dat bepaalde websites heimelijk een poortscan uitvoeren op je systeem of ip-adressen in je netwerk proberen te benaderen. De extensie Behave! waarschuwt je daar onmiddellijk voor. De icoonkleur wijzigt dan en je krijg informatie zoals de geviseerde ip-adressen en -poorten. 

Je kunt naderhand ook nog de logs bekijken. Op het tabblad Prefs kun je onder meer instellen vanaf hoeveel poortscans je een waarschuwing wenst.

Ghostery - Blokkeer trackers en meer

©PXimport

Ghostery is een openbrontool die advertenties, trackers en allerlei andere inhoud van derde partijen blokkeert. Een tellertje op het icoon vertelt je hoeveel trackers en aanverwanten de tool op de huidige webpagina heeft aangetroffen.

Van hieruit kun je dan makkelijk beslissen of de website al dan niet vertrouwt en in hoeverre je advertenties en trackers wilt blokkeren. Op het tabblad Gedetailleerd overzicht kun je dat zelfs per tracker(type) bepalen, en niet alleen voor die ene site. We raden  je wel aan om bij Instellingen, Wel/niet meedoen alle vinkjes te verwijderen.

NoScript - Blokkeer nog meer

Terwijl Ghostery het vooral heeft gemunt op diverse trackers, neemt NoScript tot slot allerlei andere actieve inhoud in het vizier, zoals scripts in javascript en flash. Klik op het icoon om na te gaan welke domeinen zijn betrokken en om aan te geven in hoeverre je externe onderdelen van die domeinen vertrouwt.

Via Opties leg je vast welke elementen je voor elke zone (Vertrouwd, Tijdelijk Vertrouwd, Niet-vertrouwd en Standaard) wilt toestaan, zoals Script, Object, Media en Frame. Zo zou je bijvoorbeeld voor de zone Standaard alles kunnen toelaten, behalve het onderdeel Script.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer