ID.nl logo
Printen vanaf iedere locatie
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Printen vanaf iedere locatie

Stel dat u thuis een printer hebt staan, maar vanaf uw werk of uw mobieltje een printopdracht wilt uitvoeren, dan moet uw printer via internet bereikbaar zijn. Gelukkig bestaan er al een aantal oplossingen hiervoor, waarvan Google Cloud Print de bekendste is. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar we gaan alvast bekijken hoe dit in zijn werk gaat.

Netwerkprinters zijn tegenwoordig zo ingeburgerd dat u er waarschijnlijk al niet meer van opkijkt dat u vanaf elke computer in uw thuisnetwerk documenten (vaak zelfs draadloos) kunt afdrukken op uw printer. Maar wat als u vanaf uw Android-telefoon of iPad een document wil afdrukken? En wat als u uw thuisnetwerk verlaat? Er zijn zeker ook situaties in te denken waarin u van buitenaf zou willen kunnen afdrukken op uw printer thuis.

Er bestaan verschillende oplossingen voor beide scenario's. U kunt dit enerzijds met hardware aanpakken: sommige printers hebben al een ingebouwde functie waardoor ze door uw mobiele apparaten herkend worden of zelfs via internet te benaderen zijn. Anderzijds zijn er ook softwareoplossingen, zoals Google Cloud Print (in de browser Chrome verwerkt). We laten een aantal van deze zogenaamde 'cloudprint'-oplossingen de revue passeren en tonen u de mogelijkheden.

1. Cortado

Eén van de oplossingen om te printen zonder computer is te vinden in Cortado Workplace. Dit is een dienst die u gratis 2 GB online opslag aanbiedt en applicaties voor iOS, Android, BlackBerry en Symbian heeft, zodat u op uw smartphone of tablet toegang hebt tot uw documenten. Een speciale vermelding verdient de functionaliteit voor internetprinten, waardoor u rechtstreeks vanaf ieder apparaat documenten kunt afdrukken. Echter: dat kan niet overal, de printer moet via wifi of bluetooth te bereiken zijn. Bij gebruik van wifi moet zowel uw printer als uw smartphone op hetzelfde wifi-netwerk aangesloten zijn.

2. Hoe werkt Cortado?

De functionaliteit van Cortado Workplace is in heel wat omstandigheden bruikbaar. Als u bijvoorbeeld de printers op uw werk en thuis allemaal instelt in de Cortado-applicatie, kunt u eenvoudig draadloos documenten afdrukken zonder dat uw computer ingeschakeld moet zijn. Zelfs een hotel waar u verblijft, een café, de luchthaven of een vergadercentrum, zou zijn printers op deze manier kunnen aanbieden. Omdat de applicatie van Cortado heel wat modellen printers ondersteunt (naar eigen zeggen beschikt het over 6000 drivers), hoeft u meestal niet te prutsen met drivers.

3. Cortado gebruiken

Om een document af te drukken zoekt u het op in de app, drukt u lang op het document en selecteert u Print in het menu dat verschijnt. Kies voor bluetooth of wifi. Voor bluetooth selecteert u de printer en het printertype; voor wifi kunt u een al gedefinieerde printer selecteren of een nieuwe printer definiëren met Enter Manually. In het laatste geval geeft u het IP-adres, de fabrikant en het model van de printer op. Als Cortado een driver voor uw printer heeft, kunt u vanaf nu eenvoudig printen.

U kunt nu ook e-mailbijlagen op uw smartphone eenvoudig afdrukken via Cortado Workspace. We leggen de werkwijze voor Android even uit. Open uw e-mailprogramma, druk lang op de bijlage en selecteer Open. U krijgt nu de verschillende acties te zien waarmee u de bijlage kunt openen. Selecteer Cortado Workplace en kies Print. Hetzelfde proces werkt met een webpagina: druk op de menu-knop wanneer u de gewenste webpagina in uw mobiele browser geopend hebt. Druk dan op Meer in het menu en dan op Pagina delen. Selecteer Cortado Workplace en kies dan Print.

©PXimport

Druk uw documenten op een wifi-printer af met Cortado Workplace.

©PXimport

Druk een webpagina af met uw smartphone.

AirPrint

Ook Apple heeft al een tijdje een oplossing om via uw wifi-netwerk op een aangesloten printer af te drukken zonder dat u eerst drivers moet installeren: AirPrint. Dit is bedoeld om iPhones, iPads en de iPod touch eenvoudig te laten afdrukken. De ondersteuning hiervoor is in november 2010 geïntroduceerd in iOS 4.2. Uiteraard moet dit ook nog ondersteund worden aan de kant van de printer. HP is de eerste producent die AirPrint ondersteunt in zijn ePrint-printers. Hebt u een ondersteunde printer in uw netwerk staan, dan kunt u op uw iOS-device eenvoudig webpagina's, e-mails en documenten afdrukken: iOS vindt automatisch de printers op uw netwerk, en u hoeft enkel nog de printer te kiezen waarop u wilt afdrukken.

4. HP ePrint

Wilt u ook op printers kunnen afdrukken die zich níet in uw omgeving bevinden, dan zult u gebruik moeten maken van een echte internetprintdienst. HP heeft in een aantal van zijn netwerkprinters een cloudprintdienst ingebouwd, namelijk ePrint. Dit werkt heel eenvoudig, namelijk via e-mail. Elke ePrint-printer heeft een uniek e-mailadres, en wanneer u een e-mail naar dat adres stuurt, drukt de printer de e-mail en bijbehorende bijlagen af. Dat werkt vanaf uw computer, smartphone of tablet, zowel thuis als aan de andere kant van de wereld. U hoeft hiervoor dus geen computer aan te laten staan: de printer zelf is verbonden met internet. U moet daar dan ook wel op letten: om ePrint te kunnen gebruiken, moet uw printer e-mails kunnen ontvangen en dus met internet verbonden zijn via uw router.

Het e-mailadres van uw printer?

Hoe u het unieke e-mailadres van uw ePrint-printer te weten komt, hangt af van het specifieke model. Sommige modellen drukken een informatieblad met onder andere het e-mailadres af wanneer u de dienst activeert. Als u uw PhotoSmart-printer op ePrintCenter registreert, krijgt u het e-mailadres te zien in de ePrint-tab, en u vindt het ook op het display op het voorpaneel onder Wireless / Web Services / Display Email. Bij OfficeJet-printers vindt u het onder Setup / Web Services Setup / Printer Email Address. U kunt dit nakijken in de handleiding van uw printer.

Beperk wie op uw printer kan afdrukken

Wanneer u ePrint inschakelt, kan standaard iedereen die het e-mailadres van de printer weet erop afdrukken. Dat is zo gedaan om ePrint zo eenvoudig mogelijk om op te zetten. Dit betekent wel dat u voorzichtig moet omspringen met het e-mailadres van uw printer. Nadat u eerst getest hebt of ePrint werkt, schakelt u daarna het beste in ePrintCenter uw printer om van unlocked naar locked. Daarna kunt u tot 500 e-mailadressen instellen die op uw printer mogen afdrukken. Als uw printer dan e-mails ontvangt vanaf een ander adres, negeert het die. Zo drukt u nooit spam af.

5. Bestandsformaten voor HP ePrint

HP ePrint kan Word-, PowerPoint-, Excel- en Outlook-documenten afdrukken, evenals html-bestanden, txt-bestanden, pdf-documenten en afbeeldingen in bmp-, jpg-, png-, gif- en tiff-formaat. Afbeeldingen moeten wel minstens een resolutie van 100 dpi hebben, en spreadsheets met macro's en documenten die met een wachtwoord beveiligd zijn of digitaal zijn ondertekend, worden niet afgedrukt. Ook kan de stijl van de tekst in documenten er anders uitzien als u een document met ePrint afdrukt, dus wanneer een document er op papier precies hetzelfde moet uitzien als in Microsoft Office, dan is ePrint waarschijnlijk geen geschikte oplossing. Of u moet het bestand eerst opslaan in pdf-formaat.

U moet ook op de bestandsgrootte letten: HP ePrint ondersteunt maximaal tien bijlagen bij een e-mail, en de e-mail en bijlagen mogen elk de 5 MB niet overschrijden. Bovendien moet uw printer de enige geadresseerde in het aan-veld van uw e-mail zijn. Wilt u tegelijk de e-mail naar vrienden of familie sturen, zet het e-mailadres van uw printer dan in het aan-veld en de andere geadresseerden in het bcc-veld.

6. HP ePrint beheren

Zodra uw printer uw e-mail ontvangt, wordt deze afgedrukt. Normaal gezien is dat onmiddellijk, zolang uw printer ingeschakeld is, papier heeft, met internet verbonden is en hij op hetzelfde moment niet al een andere printopdracht aan het afdrukken is. Uiteraard kan er wel wat misgaan. E-mails kunnen bijvoorbeeld verloren gaan, en dat gebeurt vaker dan u denkt. Als de printer zonder papier zit of er een andere fout voorkomt, dan probeert de ePrint-dienst 24 uur lang uw e-mail af te drukken. Lukt dat niet in die periode, dan wordt uw printopdracht verwijderd. Op de website ePrintCenter kunt u altijd de status van uw geregistreerde printers bekijken en de ePrint-instellingen of printopdrachten beheren.

7. Google Cloud Print

Een andere (en tevens de bekendste) internetprintdienst is Google Cloud Print, alhoewel die nog in bèta is. Google heeft deze dienst in de negende versie van zijn browser Chrome toegevoegd, en Cloud Print is ook aanwezig in Chrome OS: het webgebaseerde besturingssysteem van Google voor netbooks. Zoals bij alle Google-diensten hebt u ook voor Google Cloud Print een Google-account nodig. Om met een normale printer van Googles printdienst gebruik te maken, moet u op de computer waaraan de printer hangt eerst de Cloud Print Connector installeren, die de benodigde drivers bevat. Google Chrome 9 of hoger installeren volstaat ook, omdat die ook al de Cloud Print Connector bevat. Let wel op: u kunt enkel via Cloud Print op deze printer afdrukken als de bijbehorende computer ingeschakeld is én u met uw Windows-gebruikersaccount ingelogd bent, omdat enkel dan de Print Cloud-proxysoftware draait.

8. Printer aan Cloud Print koppelen

Eerst moet u uw printer koppelen aan Google Cloud Print. Open daarvoor op de computer waaraan uw printer hangt de opties van Google Chrome en ga naar het tabblad Geavanceerde opties. Daar vindt u onderaan de optie om Google Cloud Print te activeren: klik op Aanmelden bij Google Cloud Print. Geef de gegevens van uw Google-account in, waarna alle aangesloten printers toegevoegd worden. Zodra het activeren gelukt is, krijgt u de mogelijkheid om een testpagina af te drukken. Probeer dit voor de zekerheid.

9. Printen met Cloud Print

Wanneer uw printer met Google Cloud Print verbonden is, kunt u in Google Chrome elke webpagina vanaf iedere plek afdrukken. In het beheergedeelte (via Google cloudprinter) ziet u de geactiveerde printers en een aantal opties zoals de oriëntatie en het al dan niet in kleur afdrukken. U krijgt hier ook alle actieve en al voltooide afdruktaken te zien. Dit alles werkt op elke computer: u kunt een afdrukopdracht op uw computer thuis opgeven, het huis verlaten, op uw mobieltje de beheerpagina open en kijken of de afdrukopdrachten al voltooid zijn. U kunt zelfs een afdrukopdracht annuleren als u zich ineens bedenkt. De toegevoegde printers zijn overal beschikbaar, omdat ze aan uw Google-account gekoppeld zijn. Als het verzenden van de printopdracht om welke reden dan ook niet lukt (bijvoorbeeld omdat uw smartphone even geen bereik heeft), dan onthoudt Google Cloud Print de opdracht en probeert hem opnieuw te verzenden zodra dit mogelijk is.

10. Gemak met Cloud Print

Maar Google wil veel meer. De bedoeling is dat elke applicatie - of dit nu op het web, op de desktop of op uw mobiele apparaten is - op elke printer ter wereld moet kunnen printen. Er is ook al Cloud Print ondersteuning voor iOS- en Android-apparaten op de mobiele versies van de websites Gmail en Google Docs. Ga gewoon in uw mobiele browser naar gmail.com, open het bericht dat u wilt afdrukken en kies Afdrukken in het menu in de rechterbovenhoek. Daarna selecteert u de printer, kiest u eventueel opties zoals de oriëntatie en drukt u op Afdrukken.

U kunt ook e-mailbijlagen zoals doc- of pdf-bestanden op deze manier afdrukken door op de Afdrukken link naast de bijlage te klikken. Er zijn ook al wat applicaties van derden verschenen die Google Cloud Print ondersteunen. Zo is er een Cloud Printer add-on voor Firefox Mobile, waardoor u in de mobiele versie van Firefox op uw Android-smartphone elke webpagina via Google Cloud Print kunt afdrukken.

©PXimport

Meld u aan bij Google Cloud Print om aangesloten printers te activeren.

©PXimport

Uw printers zijn nu bereikbaar met Google Cloud Print.

©PXimport

Beheer uw cloudprinters in het beheergedeelte van Google Cloud Print.

©PXimport

Druk e-mails af op uw printer vanaf uw Android-smartphone.

Google Cloud Print zonder computer

Er zijn al een aantal netwerkprinters op de markt die out-of-the-box Google Cloud Print ondersteunen; deze kunnen dan ook onafhankelijk zonder computer werken. Dit geldt bijvoorbeeld voor alle HP-printers met ePrint. Gebruikers hoeven dan helemaal niets te installeren, maar kunnen printopdrachten van overal naar hun HP ePrint-printer sturen door het e-mailadres van de printer te koppelen aan hun Google-account op Google cloudprinter.

Helaas bestaan er nog niet veel van deze cloud-printers, maar volgens Google zijn er gesprekken met andere grote printerfabrikanten. Sommige netwerkprinters kunnen in de toekomst misschien via een firmware-upgrade ondersteuning voor Google Cloud Print krijgen, maar de meeste huidige printers kunt u niet rechtstreeks aan Google Cloud Print koppelen. Google hoopt wel dat mensen uit de Linux-community een proxy ontwikkelen die u op uw router met printserverfunctionaliteit kunt draaien, zodat elke netwerkprinter via uw router toegang tot Google Cloud Print krijgt.

©PXimport

Op HP-printers met ePrint-technologie kunt u via Google Cloud Print afdrukken zonder dat er een computer ingeschakeld moet zijn.

Beperk de toegang tot uw Google Cloud Print printer

De beveiliging van Google Cloud Print is geregeld zoals dat bij Google Docs gebeurt: de eigenaar kan anderen toestemming geven, in dit geval om op de printer af te drukken. Printopdrachten van iemand die geen toestemming heeft gekregen, worden door uw printer geweigerd. Om een printer met iemand te delen, gaat u in de beheersite naar de tab Printers en selecteert u Share in het Actions-menu dat verschijnt wanneer u met de muiscursor boven de naam van uw printer blijft hangen. Geef dan het e-mailadres in van de persoon die u toestemming wilt geven om op uw printer af te drukken en klik op Share.

11. Beveiliging

Documenten over een wifi-verbinding afdrukken is vanuit beveiligingsstandpunt niet aan te raden wanneer u zelf geen controle hebt over het netwerk en het versturen van de printopdracht niet versleuteld gebeurt. Op uw werk via een internetprintoplossing werkgerelateerde documenten afdrukken op de bedrijfsprinter is natuurlijk geen probleem. Maar als u via een cloudprintoplossing een bijlage uit uw privémail laat afdrukken op uw printer thuis, moet u beseffen dat de bijlage wel eens afgeluisterd kan worden door anderen op hetzelfde netwerk. Het risico is het grootst bij open wifi-netwerken zoals u die zo vaak tegenkomt op luchthavens of in cafés. Iedereen kan dan in principe onderscheppen wat u afdrukt.

12. Beveiliging besproken diensten

Gebruikt u HP's ePrint-systeem, dan moet u zich er bewust van zijn dat iedereen op hetzelfde netwerk in principe kan afluisteren wat u naar uw printer mailt, tenzij u een versleutelde verbinding naar uw mailserver gebruikt, zoals bij gebruik van smtps in uw mailclient of door Gmail via https te gebruiken. Gelukkig is Google Cloud Print tegen afluisteren beveiligd: alle in- en uitgaande verbindingen met de Google Cloud Print-dienst gaan over een versleuteld kanaal, namelijk via https.

Bij diensten die met een e-mailadres voor hun printer werken, zoals HP's ePrint, moet u er ook op letten dat u het e-mailadres van uw printer niet per ongeluk ergens openbaart. Dan kan echt iedereen op uw printer afdrukken en daardoor uw inkt en papier verspillen en uw eigen printopdrachten tegenhouden. Beter nog: beperk in de instellingen dat de printer enkel printopdrachten aanvaardt die van uw eigen e-mailadres verstuurd zijn. Er is nog een andere factor waarmee u rekening moet houden: bij Google Cloud Print gaat elke printopdracht via de servers van Google, zelfs al staat de printer waarop u afdrukt vlak naast uw computer. Vertrouwt u Google uw privédocumenten of bedrijfsgeheimen toe? Eens afgedrukt worden de gegevens wel verwijderd van Googles servers, maar voor vertrouwelijke gegevens moet u echt de vraag stellen of u het risico aanvaardt. Hetzelfde geldt overigens voor HP's ePrint, waarbij uw afdrukopdrachten onvermijdelijk de servers van HP tegenkomen.

13. Zelf internetprinten via VPN

Kortom, de besproken printdiensten hebben wel wat maatregelen genomen om het afdrukken te beveiligen, maar voor wie echt paranoïde is, blijven er nog knelpunten. Wilt u zelf de touwtjes in handen houden, dan moet u dus zelf aan het configureren slaan en alles dat internetprintdiensten aanbieden zelf voorzien, maar dan op een extra veilige manier. Dat kan bijvoorbeeld via een VPN (Virtual Private Network), waarbij u een versleutelde verbinding naar uw router thuis opzet. Zelfs als u dan via een onbeveiligd wifi-netwerk uw printopdrachten naar huis stuurt, worden deze door de VPN-verbinding versleuteld. Voor uw computer lijkt het of die gewoon op uw thuisnetwerk aangesloten is, inclusief toegang tot uw netwerkprinter in uw thuisnetwerk. Uiteraard moet u uw printer dan wel op uw computer (of smartphone of tablet) geconfigureerd hebben met de juiste drivers. Op een veilige manier internetprinten gaat dus ook zonder de tussenkomst van servers van een externe partij, maar het vereist heel wat meer werk van u dan het gebruik van een printdienst die 'vanzelf' werkt.

14. Conclusie

Voorlopig staat printen via internet nog in de kinder­schoenen en bestaan er nog niet veel applicaties en printers die het optimaal ondersteunen. Google Cloud Print lijkt echter een goed systeem te zijn dat wel eens algemeen aanvaard kan worden als de standaardmanier om van overal in de wereld op uw printer te kunnen afdrukken. Het is nog even wachten tot er meer printermodellen op de markt komen die Google Cloud Print ondersteunen en tot meer software de Google Cloud Print-functionaliteit ingebouwd heeft, maar dat is (hopelijk) slechts een kwestie van tijd.

Cloudprinters verspillen energie

Altijd en overal op uw eigen printer kunnen afdrukken klinkt handig, maar hebt u dat echt nodig? Moet dat document echt al afgedrukt klaarliggen wanneer u thuiskomt of kunt u het eigenlijk net zo goed thuis afdrukken? Printers zijn energieslokoppen, en uw printer altijd laten aanstaan voor die enkele keer dat u misschien onverwacht vanaf uw werk een printopdracht wilt sturen naar huis, gaat u op jaarbasis heel wat elektriciteit kosten, zelfs als u de slaapmodus van uw printer gebruikt. En als u een normale printer wilt gebruiken met een internetprintdienst, dan moet die op een computer aangesloten zijn, die ook altijd moet aanstaan en nog meer energie vreet. Het is leuk dat iets als cloudprinten bestaat, en er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarin dit handig of zelfs onmisbaar is, maar bedenk wel eerst of u het echt nodig hebt.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!