ID.nl logo
Houd al uw agenda's up-to-date
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Houd al uw agenda's up-to-date

U hebt vast meerdere agenda's: bijvoorbeeld op uw werk in Outlook, thuis in Thunderbird met Lightning en uw sportclub gebruikt Google Agenda. En dan hebt u ook nog dat papieren boekje. Hoe weet u nu wanneer u welke afspraak hebt? Is het niet veel makkelijker om overal dezelfde agenda te kunnen raadplegen en bewerken, of minstens toch uw gegevens synchroon te houden? In deze workshop komen verschillende mogelijkheden aan bod, zodat u zelf het scenario kunt kiezen dat het beste bij u past. We maken hierbij gebruik van Google Agenda.

De cirkel rond

In deze workshop komen diverse mogelijke synchronisatiescenario's aan bod. De afbeelding maakt duidelijk welke mogelijkheden u in dit artikel terugvindt. Het is uiteraard aan u om te belissen wat en hoe u synchroniseert:

(1) stappen 1 t/m 4: u brengt alle gegevens van uw desktop-agenda (Outlook, Lightning) over naar uw online (Google) agenda;

(2) stappen 5 t/m 10: wilt u alsnog uw desktop-agenda (Outlook, Lightning) behouden dan kunt u die met uw online (Google) agenda synchroniseren;

(3) stappen 11 t/m 15: u kunt vervolgens uw online agenda synchroon houden met uw mobiele toestel (Android, iOS);

(4) stappen 16 t/m 19: het is eveneens mogelijk uw desktop-agenda rechtstreeks te synchroniseren met uw mobiel, zonder tussenstap van een online service.

©PXimport

1. Online agenda's

Er zijn veel digitale agenda's waarmee u lokaal kunt werken. Populaire toepassingen zijn Micosoft Outlook, Mozilla Thunderbird (in combinatie met Lightning) en Windows Live Mail. Dat werkt prima, tot u uw agenda overal synchroon wilt houden. Overstappen naar een online agenda is dan best handig, zeker omdat u waarschijnlijk op alle plekken over internet beschikt. Wij tonen u allereerst (stap 2 tot en met 4) hoe u een Google-agenda opzet en hoe u de gegevens van uw eigen desktop-agenda naar de online variant kopieert.

©PXimport

2. Google agenda creëren

Surf naar Google Calendar, waar u zich met uw Google-account aanmeldt. Wanneer u nog geen account hebt, kunt u er een aanmaken. Als alles goed is, krijgt u nu al meteen uw eigen - nog lege - agenda te zien. Om een nieuwe afspraak toe te voegen selecteert u de gewenste periode en vult u een korte omschrijving in. Via de link Afspraak bewerken komen nog meer opties ter beschikking: u laat de gebeurtenis herhalen, voorziet hem van een herinnering, voegt gasten toe enzovoort.

©PXimport

3. Agenda exporteren

U kunt de gegevens in uw desktop-agenda overzetten naar uw online agenda. In Outlook (2007/2010) kan dat als volgt. Open de agenda, kies Bestand en klik op Agenda opslaan. Klik onderaan op Meer opties, en er verschijnt een dialoogvenster waar u het gewenste datumbereik aangeeft. Bij Detail wilt u waarschijnlijk Alle gegevens in de uitvoer stoppen. Klik op OK, navigeer naar de juiste opslaglocatie, en klik op Opslaan om het ics-bestand (iCalendar-formaat) lokaal op te slaan.

©PXimport

Gebruikt u Outlook 2003, dan zoekt u vergeefs naar een ics-exportfunctie. In dat geval kunt u nog rekenen op een gratis plug-in als OutlookExport2 of een VB-macro als Outlook to iCal Export Utility. Werkt u het met duo Thunderbird en Lightning, dan hoeft u alleen het menu Gebeurtenissen en taken te openen en de optie Exporteren te kiezen. Tot de standaard exportmogelijkheden horen htm, csv en ics. Met het oog op een import in Google Agenda kiest u voor ics.

©PXimport

4. Agenda importeren

U hebt zojuist de gegevens van uw desktop-agenda naar een ics-bestand geëxporteerd. Die moet u natuurlijk in uw nieuwe online Google agenda zien te integreren. Over dus naar Google Calendar, waar u in het linkerpaneel het pijltje naast Andere agenda's aanklikt. Hier kiest u de optie Agenda importeren en via de knop Bladeren verwijst u naar het zonet gecreëerde ics-bestand. Bij Agenda stelt u eventueel eerst nog de agenda in waarin u die gegevens wilt integreren. Bevestig met Importeren. Een statusrapportje vertelt u wat er is geïmporteerd.

©PXimport

5. Desktop én online

U voelt zich misschien toch comfortabeler met uw eigen, vertrouwde desktop-agenda. Maar misschien ziet u wel graag dat deze automatisch synchroniseert met uw online (Google-) agenda. Zo kunt u ook onderweg nog de afspraken raadplegen die u in uw desktop-agenda had ingevoerd. Het is mogelijk om uw Google Agenda in de populaire desktop-agenda's Outlook en Thunderbird & Lightning te integreren. Hoe u dat doet, leest u stap 6 tot en met 9.

©PXimport

6. Google Agenda in Outlook

Om Google Agenda in Outlook te integreren gebruikt u Google Calendar Sync (Outlook 2003 en hoger). Open het exe-bestand, vul aan het einde van de installatie uw accountgegevens van Google in en geef het gewenste synchronisatietype aan. Dat kan in twee richtingen, maar u kunt ook kiezen voor eenrichtingsverkeer (van Outlook naar Google of omgekeerd). Leg ook de synchronisatiefrequentie vast, en druk op Save. De instellingen kunt u nog wijzigen via het icoon in het Windows-systeemvak.

©PXimport

7. Google Agenda in ­Lightning

Om Google Agenda in het duo Thunderbird & Lightning op te nemen, kunt u gebruikmaken van de gratis plug-in Provider for Google Calendar. Sla de extensie lokaal op, start Thunderbird, ga naar het menu Extra en selecteer Add-ons. Klik op het tandwiel-icoontje en kies Add-on installeren via bestand. Blader naar het gedownloade xpi-bestand, selecteer de add-on, bevestig met Nu installeren en herstart Thunderbird.

©PXimport

Ga naar Google Calendar. Klik links in beeld op het zwarte pijltje naast uw agenda en kies hier Agenda-instellingen. Klik op het oranje xml-icoontje bij Privé-adres. Kopieer de link. Ga nu naar Lightning, selecteer Gebeurtenissen en taken en klik op Agenda. Klik met de rechtermuisknop in het linkerpaneel en kies Nieuwe agenda. Stip Op het netwerk aan, kies Google Calendar en vul uw Google-gegevens in. Na afloop verschijnen uw afspraken in Lightning. Een dubbelklik op de naam van de agenda past de verversingsfrequentie aan.

©PXimport

8. Google Agenda in Thunderbird

Er is nog een andere mogelijkheid om Google Agenda in Thunderbird/Lightning te integreren. Nou ja, integreren ... de plug-in Google Calendar Tab zorgt er eigenlijk alleen voor dat er in Thunderbird een extra tabblad tevoorschijn komt, waarmee u Google Agenda oproept. U integreert dus een browser-tabblad in uw agenda. Handig, want op die manier hoeft u uw favoriete e-mailclient niet te verlaten om uw (online) agenda te raadplegen.

©PXimport

9. Google offline

Met Chrome kunt u uw online Google-agenda ook als 'desktop-agenda' gebruiken. Dus ook offline, waarbij alles gesynchroniseerd wordt wanneer de pc weer online is. Surf naar Chrome webstore, druk op Launch App en meld u aan. Klik vervolgens op Aan de slag en op Inschakelen. Via het tandwielwiel-icoontje kunt u de offline-modus snel in- en uitschakelen. Deze offline modus is in andere browsers mogelijk met Gears, maar dit wordt vanaf december 2011 niet meer ondersteund. Een alternatief is bij ons nog niet bekend.

©PXimport

10. Google Agenda op Mac

Op een Mac synchroniseert u uw Google Agenda met Apples agenda iCal. Start iCal op, ga naar Voorkeuren / Accounts. Druk op het plusje voor een nieuw account. Afhankelijk van uw Mac OS X-versie selecteert u hier eerst CalDAV bij Type account. Vul ook uw Google-ID in. Als serveradres vult u https://www.google.com/calendar/dav/[uwadres@domein.com]/user in, waarbij u [uwadres@domein.com] vervangt door het e-mailadres waarmee u zich bij Google Agenda aanmeldt. Bevestig met Maak aan. Nog even de juiste agenda selecteren en klaar bent u.

©PXimport

11. Online en mobiel

Wanneer u gebruikmaakt van een online agenda (zoals die van Google), of een agenda met een Exchange-server (bijvoorbeeld op uw werk), dan kunt u uw afspraken ook vanaf uw mobiele apparaat beheren. Hier bestaan verschillende mogelijkheden voor, mede afhankelijk van het type toestel waarover u beschikt. We bekijken in de stappen 12 tot en met 15 een paar mogelijkheden voor Android-telefoons en tablets, en voor iOS: het besturingssysteem van de iPhone, iPod touch en iPad.

©PXimport

12. Mobiele versie gebruiken

Om Google Agenda op uw mobiel te gebruiken, kunt u simpelweg met uw mobiel surfen naar Google Calendar. Google voorziet dan automatisch in een aangepaste versie van de agenda voor uw mobiele toestel. Van hieruit kunt u via het plus-knopje ook nieuwe afspraken toevoegen. Een nog minimalistischer alternatief is Google Calendar Mobile, waarin u nauwelijks meer dan een opsomming van uw afspraken krijgt. Wanneer uw Agenda-taal op Engels is ingesteld, kunt u op een zeer basale manier nog afspraken toevoegen.

©PXimport

13. Android synchroniseren

Het zal u niet verbazen dat Android-telefoons vlekkeloos met Google-diensten samenwerken. Zodra u zich met uw Android bij uw Google-account hebt aangemeld, kunt u via Instellingen / Accounts en synchronisatie aangeven welke synchronisaties u op de achtergrond wilt laten uitvoeren. Ook kunt u hier een ander agenda-account toevoegen. Wanneer u op Google drukt, kunt u Agenda synchroniseren aanvinken. Hier is tevens een knop om een synchronisatie onmiddellijk te laten uitvoeren. Via de agenda-app kunt u uw afspraken opvragen en beheren.

©PXimport

Het is feest!

Veel online agenda's maken gebruik van de iCalendar-standaard (ook wel iCal), met het bestandsformaat ics. Hierdoor is het mogelijk kalendergegevens in uw eigen agenda te importeren. Bijvoorbeeld van een lijst met de officiële feestdagen of een lijst schoolvakanties. Vaak is zo'n lijst wel in het ics-formaat te vinden, bijvoorbeeld op iCalShare. De kalenders integreert u vervolgens in uw standaardagenda via de knop Subcribe to Calendar, na uw bevestiging met Toestaan en met Ja. Ook in andere agenda's kunt u het bijhorende ics-bestand importeren.

©PXimport

14. Synchroniseren met GooCal

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw iPhone met Google Calendar te synchroniseren, zodat u ook offline nog toegang hebt tot uw afspraken. Een ervan is de gratis app GooCal. Na installatie gaat u in op de vraag of u een Google-account wil instellen. Zodra u de ID-gegevens hebt ingevuld, verschijnt de kalender, waarbij u zelf aangeeft tot hoeveel dagen in het verleden en de toekomst de synchronisatie moet gebeuren. U kunt meerdere agenda's en accounts toevoegen in GooCal.

©PXimport

15. Synchroniseren met Google Sync

Vanaf iOS 3.0 is het mogelijk uw iPhone via Google Sync te synchroniseren met Google Agenda, met wat hulp van Microsoft Exchange ActiveSync. Open op uw iPhone Instellingen / Mail, Contacten, Agenda. Kies Voeg Account toe en selecteer Microsoft Exchange. Vul de gegevens van uw Google ID in, waarna u in het volgende venster m.google.com invoert in het server-veld. Vergeet niet de schuifknop bij Agenda's op 1 te zetten en bewaar de aanpassingen. Hebt u Push ingeschakeld op uw iPhone, dan gaat de synchronisatie geheel automatisch.

©PXimport

16. Desktop en mobiel

Tot nu toe gebruikten we Google Agenda als 'tussenapplicatie'. Gebruikt u deze online applicatie liever niet, bijvoorbeeld omdat u bezorgd bent om uw privacy, dan is het uiteraard ook mogelijk uw desktopagenda direct met die op uw mobiele toestel te synchroniseren. Er komt dan geen derde partij aan te pas. Ongeveer alle mobiele toestellen voorzien daarvoor in een eigen tool, gewoonlijk via een usb-connectie, waardoor u kunt synchroniseren met o.a. Outlook. Wij bekijken in stap 17 tot 19 mogelijke oplossingen voor Android, iOS en meer.

©PXimport

17. MyPhoneExplorer

Met MyPhoneExplorer kunt u uw agenda met uw Android synchroniseren. U moet wel de USB-foutopsporing activeren op uw Android (via Instellingen / Applicaties / Ontwikkeling) en de juiste drivers voor uw pc installeren (Android Debug Bridge). MyPhoneExplorer kan via wifi, bluetooth of usb verbinding maken met uw Android. U bepaalt zelf wat (contacten, kalender), waarmee (Outlook, Thunderbird, Google) en in welke richting(en) u wilt synchroniseren. Ook kunt u filters activeren, zodat bepaalde categorieën wel/niet worden meegenomen.

©PXimport

18. Synchroniseren met iTunes

U kunt uw iPhone en iPad met behulp van iTunes synchroniseren met de agenda van Outlook. Verbind de iPhone met uw pc en start iTunes. Selecteer uw iPhone in de lijst met apparaten, in het linkerpaneel. Open het tabblad Info en zet een vinkje bij Agenda's synchroniseren met Outlook. Eventueel beperkt u de synchronisatie tot een of meer agenda's en geeft u aan hoe lang de synchronisatieperiode moet zijn. Desgewenst synchroniseert u ook contactgegevens en e-mailaccounts. Klik tenslotte op Toepassen.

©PXimport

19. Nog meer synctools

Google Sync laat u toe de gegevens van uw Google-account met verschillende mobiele apparaten te synchroniseren. Naast iPhone hoort daar ook nog BlackBerry, Nokia S60 en Windows Mobile bij. Verder is GooSync het vermelden waard. De Lite-versie van deze app kost 8,99 pond per jaar (ca. 10,30 euro), de Premium-versie 19,95 pond per jaar (ca. 22,85 euro) of 39,95 voor 'levenslang' gebruik (ca. 45,80 euro). De precieze verschillen vindt u op GooSync Features.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Slimmer overstappen zorgverzekering 2026: pak dubbel voordeel met CashbackXL
© ID.nl
Zekerheid & gemak

Slimmer overstappen zorgverzekering 2026: pak dubbel voordeel met CashbackXL

Naar verwachting stappen dit jaar weer ruim 1,2 miljoen mensen over van zorgverzekering. Verstandig, maar het kan nóg slimmer. Wie overstapt via CashbackXL profiteert namelijk dubbel: je bespaart op de premie én ontvangt cashback-punten die je kunt inwisselen voor keiharde euro's.

We zitten midden in het overstapseizoen. Tot en met 31 december heb je de tijd om je huidige zorgverzekering op te zeggen en een nieuwe te kiezen. De ontevredenheid over de hoge premies is voor velen de belangrijkste reden om te wisselen. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een minder uitgebreide aanvullende verzekering om de kosten te drukken. Er valt vaak honderden euro's per jaar te besparen door simpelweg te vergelijken. Maar waarom zou je genoegen nemen met alléén een lagere premie?

Punten scoren (en cashen!)

Als je via CashbackXL overstapt, ontvang je voor elke nieuw afgesloten zorgverzekering bij de grote vergelijkers Poliswijzer.nl, Zorgkiezer en Overstappen.nl 2.750 punten. Deze punten zijn geld waard: 1 punt staat gelijk aan € 0,01. Dit betekent dat je per overstap € 27,50 extra voordeel pakt.
Of je nu kiest voor a.s.r., VGZ Bewuzt, OHRA, Zilveren Kruis Ziezo of een van de vele andere verzekeraars uit de lijst: als je via de juiste vergelijker overstapt, pak je die bonus mee. In onderstaand overzicht zie je bij welke vergelijker je moet zijn voor een specifieke verzekeraar.

💡Slimme tip: zo krijg je meerdere cashbacks op één adres

Stappen jij en je partner allebei over? Let dan even goed op. Normaal gesproken geldt de regel: één cashback per vergelijker, per adres/gezin. Maar daar is een slimme oplossing voor. Wil je voor meerdere gezinsleden een cashback ontvangen? Sluit de verzekeringen dan af bij verschillende vergelijkers.

Voorbeeld: Jij sluit je nieuwe verzekering af via Poliswijzer.nl (2.750 punten) en je partner sluit af via Overstappen.nl (ook 2.750 punten). Zo ontvang je op hetzelfde adres twee keer de cashback!

Belangrijk om te weten: geduld wordt beloond

Overstappen doe je vóór 1 januari, maar de controle duurt even. Zorgverzekeraars keuren de aanvragen namelijk pas definitief in april 2026. Het duurt dus even voordat de punten in je account op 'goedgekeurd' staan, maar dat is het wachten waard.

Voorwaarden puntenactie zorgverzekering 2026

Wil je in aanmerking komen voor deze actie, lees dan onderstaande voorwaarden even aandachtig door:

• Je moet 18 jaar of ouder zijn.
• Het moet gaan om een nieuwe verzekering (als je verlengt bij je huidige verzekeraar (ook al sluit je een andersoortige verzekering af) dan geldt dat hier niet als overstappen.
• Alle genoemde cashbacks gelden altijd voor elk eigen risico.

Zo werkt de zorgverzekerings-cashback

Wil jij 2026 financieel goed beginnen? Volg dan deze stappen voor de perfecte tracking:

1. Maak een account aan op CashbackXL.
2. Klik bovenaan in de blauwe balk op Zorgverzekering 2026.
3. Bekijk in het overzicht welke verzekeraar via welke vergelijker (Poliswijzer, Zorgkiezer of Overstappen) beschikbaar is.
4. Klik op de link en start de vergelijking. Let op: accepteer alle cookies op de site van de vergelijker en zet je adblocker uit. Dit is noodzakelijk om de punten te kunnen registreren.
5. Sluit de verzekering af.
6. Je aankoop wordt geregistreerd en na goedkeuring in april 2026 kun je jouw punten verzilveren in euro's.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks (of wanneer jij wilt, zonder minimumbedrag), krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!