ID.nl logo
Fitbit Charge 5 - Meer kleur in je leven
Gezond leven

Fitbit Charge 5 - Meer kleur in je leven

Met de Charge-serie stond Fitbit aan de wieg van de sportarmbandjes. Hoewel de app en de sensoren een toegankelijke ervaring boden, werden smartwatches en fitnesstrackers van andere merken aantrekkelijker door een mooi oled-kleurenscherm. Met de Fitbit Charge 5 wordt een inhaalslagje gemaakt.

Het scherm is natuurlijk de grote vernieuwing van de Fitbit Charge 5 ten opzichte van de vorige vier generaties. Dat kleurenscherm is natuurlijk niet nieuw, Xiaomi en Huawei gebruiken het al langer op hun goedkopere fitnessarmbandjes en ook smartwatches (die veel functionaliteit bieden die de Fitbit Charge ook aan boord heeft), zoals de Apple Watch, Galaxy Watch en Fitbit Versa of Fitbit Sense hebben een mooi oled-kleurenpaneeltje.

Om dat mooie kleurenscherm er goed uit te laten springen is het schermpje ook wat vergroot ten opzichte van de Fitbit Charge 4. Voor wie dunne polsjes heeft of het subtielste formaat zoekt heeft Fitbit al een ander alternatief uitgebracht met de Fitbit Luxe, die kleiner is, maar ook over wat minder functies beschikt dan de Charge-bandjes.

Tikken en vegen

Navigeren met dat nieuwe scherm doe je met tikjes en veegbewegingen. Dit is even wennen, vooral omdat de drukknop aan de zijkant is verwijderd. Maar het navigeren en starten van een functie gaat moeiteloos. Het scherm is ook helder, zodat het ook buiten afleesbaar is. Dit was een van de grote tekortkomingen van de Fitbit Charge 4. Om het scherm zitten vrij dikke randen, waardoor het bandje groter aanvoelt dan hij hoeft te zijn. Maar los van het scherm zijn er natuurlijk ook veel sensoren en een wat grotere accu aanwezig.

Dit maakt wel dat de Charge 5 dus wat groter is dan vorige generaties en dus ook bandjes van vorige generaties niet uitwisselbaar zijn. De Fitbit Charge 5 heeft eenzelfde rubber bandje als de Sense- en Versa-smartwatches. Persoonlijk leveren die bandjes bij mij veel huidirritatie op, omdat je het bandje over je huid afstelt. Gelukkig zijn de bandjes vervangbaar, hiervoor kun je bij Fitbit terecht, of andere webshops om kosten uit te sparen.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Functionaliteit

Een Fitbit-bandje draag je om je beweging te monitoren en gezondheid in de gaten te houden. De kracht bij Fitbit, ten opzichte van bijvoorbeeld Polar en Garmin is toegankelijkheid. De gegevens worden overzichtelijk en gebruiksvriendelijk weergegeven in de app. Denk aan activiteitsgegevens, hartslag, stappenteller, slaapgegevens en meer. Ook krijg je tips op basis van de verzamelde gegevens en kun je bijvoorbeeld met de GPS routes vastleggen en als je Rabobank- of ABN-Amro-klant bent mobiel betalen met je wearable. Groot nadeel van Fitbit is altijd geweest dat je verzamelde data vast zit bij het bedrijf. Koppeling met andere gezondheids-apps is niet mogelijk, en hoewel je je data kunt exporteren, valt het niet over te zetten.

Een van de nieuwe functies die het oledscherm met zich meebrengt, heeft niets met sport of gezondheid te maken: een always-on scherm. Het bandje laat daarmee altijd de tijd (en desgewenst de datum) zien, zonder dat je daarvoor je arm hoeft te bewegen. Het weegt zwaar op de accu, die van een dag of vijf accuduur terugvalt naar twee dagen. Maar prettig is het zeker.

‘Apps’

Verwarrend is dat Fitbit z’n functionaliteit verpakt als ‘apps’. Het doet vermoeden dat er ontwikkelaars actief bezig zijn met Fitbit. Maar dat is niet (meer) het geval. Onder apps vind je basisfunctionaliteit van Fitbit zelf. In het verleden trof je hier bijvoorbeeld ook de functie aan om Spotify muziek te bedienen. Die is weg, en dat is niet zo gek ook. Om muziek te luisteren moet je toch je smartphone meedragen en veel draadloze oortjes laten zich met tikjes bedienen, wat de noodzaak van zo’n bedieningsfunctie op de wearable weghaalt.

Eén van de andere nieuwe functionaliteiten is de mogelijkheid om een hartfilmpje te maken. Dit was al eerder mogelijk met de Apple Watch en later Fitbit Sense-smartwatch en leverde prima resultaten op waar je niet zelf wat mee kunt, maar voor je cardioloog is het waardevol. Bijvoorbeeld om ritmestoornissen vast te stellen. Deze werkt door met je vingers de Fitbit een minuut aan de zijkanten vast te houden wanneer je de meting start.

Bijbetalen voor basisfuncties

Qua nieuwe functies valt er niet bijzonder veel te vertellen over de Fitbit Charge 5. Dat komt ook omdat deze via updates aan het apparaat en de app worden toegevoegd. Ook netjes bij andere (oudere) Fitbit-modellen.

Met abonnementen probeert Fitbit al een tijdje een extra inkomstenbron aan te boren. Voor een maandelijks bedrag van zo’n negen euro, krijg je extra functies. Maar dat voelt wrang, omdat veel van deze functies om meer inzicht en tips gaan, op basis van jouw data. Dat zou basisfunctionaliteit moeten zijn, en in plaats van gebruikers verleiden merk ik dat Fitbit Premium mij meer verleidt naar om serieus bandjes van Garmin te overwegen. Waar functionaliteit op basis van jouw data niet achter een betaalmuur zit. Ik schreef het al eerder en schreeuw het nog steeds: Fitbit Premium moet terug naar de tekentafel. Of van tafel.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Alternatieven voor de Fitbit Charge 5

De grote kracht van de Fitbit Charge 5 is de bediening, het mooie scherm en de toegankelijke apps. Het heeft daarmee een streepje voor op vergelijkbare bandjes van Xiaomi en Huawei. Ook als je kijkt naar de nauwkeurigheid van de sensoren.

Die sensoren zijn dan weer beter afgesteld bij Garmin, waar je data bij wijze van spreken tot meerdere decimalen achter de komma wordt weergegeven en te koppelen valt aan andere apps. Ook heb je geen Premium-dienst nodig. Alleen is Garmin geen partij als het aankomt op overzichtelijkheid en bediening van apparatuur en apps.

Een ander alternatief is natuurlijk een smartwatch, die functioneel veel meer te bieden heeft. Denk aan Fitbit’s smartwatch, maar ook een smartwatch van Apple, Garmin of Polar. Zo’ n smartwatch is echter een stuk duurder en groter. Is de Charge 5 al te groot, kijk dan eens naar de Fitbit Luxe, die nog wat subtieler qua formaat is.

Conclusie: Fitbit Charge 5 kopen?

De Fitbit Charge 5 is zeker een aankoop waard als je graag inzichtelijk wilt hebben hoe gezond je bent en gezonder (of sportiever) wordt. De toevoeging van het oledscherm is zeker een pluspunt. De nadruk op Fitbit Premium een nadeel. Beschik je al over een Fitbit Charge die nog werkt, dan is een upgrade wat overbodig.

Uitstekend
Conclusie

**Adviesprijs** € 179,- **Kleuren** Zwart, blauw, goud **Platform** Android, iOS, Windows **Scherm** oled **Formaat** 3,7 x 2,3 cm **Gewicht** 29 gram **Sensoren** Hartslagmeter, acceleratiemeter, stappenteller, calorieënteller, slaapmonitor, hoogtemeter **Connectiviteit** Bluetooth, GPS, NFC **Overig** waterdicht, verwisselbare bandjes, Fitbit Pay **Website** [www.fitbit.com](https://www.fitbit.com/global/eu/products/trackers/charge5)

Plus- en minpunten
  • Oledscherm met always-on functie
  • Gebruiksvriendelijk
  • Bouwkwaliteit
  • Fitbit Premium
  • Data vast in Fitbit-app
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.