Drukwerk: vergane glorie of nog steeds effectief?

© PXimport

Drukwerk: vergane glorie of nog steeds effectief?

Geplaatst: 20 januari 2016 - 07:25

Aangepast: 14 december 2022 - 15:00

Partnerredactie

Onze wereld wordt steeds digitaler en dit is goed te zien in de overgang van offline naar online: veel reclame wordt online geplaatst en sommige bedrijven laten offline marketingmiddelen helemaal links liggen. Andere, slimmere, ondernemers verstaan echter nog steeds de waarde van drukwerk en zien in dat het een krachtig middel blijft om een merk te versterken. Gelukkig zullen papier en fysieke winkels dan ook voorlopig nog altijd in ons vizier blijven. Waarom? Lees dat hieronder!

© PXimport

Een fysieke winkel blijft een uitstekende optie

Tegenwoordig zijn er veel winkeliers en bedrijven die te kampen hebben met een tekort aan klanten in hun winkels. Dit komt mede door de eerder genoemde digitalisering: het is nu eenmaal erg makkelijk, snel en vaak zelfs goedkoper, om iets online te bestellen. Gelukkig is dit niet overal zo en openen een aantal startende online ondernemingen ook een fysieke winkel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan internetwinkel Bax die onlangs een fysieke winkel in Antwerpen heeft geopend, of Coolblue met vijf echte winkels in Nederland. Zo blijkt maar weer dat de combinatie van offline en online nog niet uit onze huidige maatschappij verdwenen is en nog altijd effectief blijkt.

Laat drukwerk het werk doen

Tegenwoordig zijn middelen als digitale nieuwsbrieven, reclamemails en social media als Facebook, LinkedIn en natuurlijk de bedrijfswebsite, niet meer weg te denken. Het is echter niet genoeg om slechts online contact te houden met (potentiële) klanten! Een echt sterke band met je klant creëer je juist door ook offline in te zetten. Zo’n digitale nieuwsbrief wordt misschien vluchtig doorgelezen en, net als reclamemails, daarna snel naar de prullenbak verplaatst.

Veel succesvolle bedrijven trekken hun klanten daarom vaak nog steeds aan met drukwerk, bijvoorbeeld met een aantrekkelijke uitnodiging voor een fair of een uitverkoop, of juist een bedankkaartje bij een bestelling. Denk bijvoorbeeld ook aan een mooi ontworpen brochure of visitekaartjes: zelfs een gigantisch bedrijf als Google biedt haar gebruikers nog regelmatig Adwords tegoedkaarten aan. Zo zie je maar weer: goed drukwerk werkt, iets wat ze bij een grote Europese online drukkerij als Flyeralarm maar al te goed weten.

Offline + online = perfect!

Niet alleen grote bedrijven, maar ook goede doelen werven nog steeds offline via tv, huis-aan-huis folders en abri’s. De reden hiervoor? Ten eerste kunnen ze dit vaak doen tegen een relatief laag tarief. Maar de belangrijkste reden is wel dat de offline/online combinatie de impact van hun boodschap vergroot, wat weer voor meer bezoekers via de website, meer resultaat uit nieuwsbrieven en natuurlijk meer trouwe donateurs zorgt. Denk dus niet langer na over je perfecte marketingstrategie en maak het simpele rekensommetje 1+1=3: offline + online = perfect!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten