ID.nl logo
Hoe kies je het juiste matras? Zo vind je de weg naar jouw droombed
Gezond leven

Hoe kies je het juiste matras? Zo vind je de weg naar jouw droombed

Een nieuwe matras is een flinke uitgave en je brengt er ook nog eens behoorlijk wat tijd op door. Niet zo gek dat je bij de aankoop van een matras niet over één nacht ijs wilt gaan. Maar waar moet je op letten in de zoektocht naar een nieuw matras en waarom is dat voor iedereen weer anders? De belangrijkste weetjes op een rij.

⏱ In het kort: Na het lezen van dit artikel weet je hoe je je kunt voorbereiden op de aankoop van een matras, waar je op moet letten en welke soorten matrassen er zijn.

Ga je ook een nieuw bed kopen? Lees dan Da’s relaxed: 10 tips voor de aankoop van het perfecte bed.

Testing testing…

Aangekomen op een hotelkamer ploft bijna iedereen met een enorme vaart op het bed om even te checken of het matras een beetje lekker ligt. Na een lange reis is ieder bed fijn, maar na een dag of twee kun je daar ineens heel anders over denken. Ga daarom bij de aankoop van een nieuw matras op meerdere momenten en bij verschillende winkels testen.

Koop je matras in ieder geval niet in een haastige bui en maak zeker gebruik van de service om een aantal weken of maanden proef te liggen. En dat is helemaal slim als je regelmatig last hebt van je rug of nek.

Goede voorbereiding

Eenmaal beland in een beddenwinkel duizelt het je al snel bij de aanblik van zoveel verschillende bedden en matrassen. Weet je van jezelf dat je op dit soort momenten het liefst zo snel mogelijk rechtsomkeert maakt of juist impulsaankopen doet om er maar vanaf te zijn? Zorg dan dat je goed beslagen ten ijs komt. Oftewel zet je eigenschappen en wensen voor een nieuw matras op een rij:

  • Hoe slaap je? Ben je een zijslaper, lig je altijd op je buik of ben je een echte draaier?

  • Heb je het vaak koud of juist warm in bed? In het laatste geval kies je dan voor een goed ventilerend matras.

  • Met wie lig je in bed? En verschillen jullie veel in gewicht of lengte?

  • Heb je lichamelijke klachten en zoek je goede ondersteuning voor je rug of nek?

  • Heb je allergieën? Dus kun je bijvoorbeeld niet tegen bepaalde materialen in matrassen?

  • Wat is je budget? Bedenk wel dat het een investering in een goede nachtrust is.

Op zoek naar een huisstofmijtwerend matras?

Bekijk & vergelijk

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Buikslaper of draaikont

Jouw favoriete slaaphouding is van belang voor de hardheid van het matras. Volgens de slaapexperts van Swiss Sense is het voor een rugslaper belangrijk dat de rug in een natuurlijke S-vorm kan liggen. Een zacht of medium matras biedt dan de beste ondersteuning, omdat je rug niet te hol of bol komt te liggen.

Een zijslaper heeft belang bij een matras waarbij de heupen en schouders kunnen wegzakken in speciale zones, zodat je rug in een ergonomisch rechte lijn ligt. Vraag hier goed naar in de beddenspeciaalzaak. Een buikslaper loopt meer kans op een pijnlijke onderrug omdat de rug te hol ligt. Een medium of hard matras kan dan ondersteuning geven. Hoe meer je weegt, des te steviger het matras zal moeten zijn om dit op te vangen.

Rol jij tijdens je slaap alle kanten op heb je niet echt een vaste slaaphouding? Dan ben je volgens Swiss Sense een echte draaier en zal jouw nieuwe matras een allrounder moeten zijn.

Ben je een slechte slaper? Lees dan Daáág, slechte nachten! 10 tips om beter te slapen

Warm of koud

Heb je het altijd warm in bed? Dan denk je misschien dat dat aan het dekbed ligt, maar het zou ook zomaar kunnen komen door de toplaag van jouw matras. Vraag daarom goed advies als je regelmatig badend in het zweet wakker wordt of het juist vaak lange tijd koud hebt als je in bed ligt.

Slaapexpert Ramtin van Goossens adviseert warme slapers een matras met een afdeklaag van gelschuim of koudschuim en een binnenkern van pocketveren. Deze combinatie zorgt voor verkoeling en voldoende ventilatie. Duurt het eeuwen voordat je het een beetje warm krijgt in bed? Dan heb je een matras nodig dat zich snel aan je lichaamstemperatuur aanpast en goede warmte-isolatie heeft. Een afdeklaag van latex of visco is dan ideaal.

©Kaspars Grinvalds - stock.adobe.com

Lengte, gewicht en postuur

Een standaard matras is 200 cm lang, maar als je langer dan gemiddeld bent, dan is dit al snel te klein. Het slaapt het fijnste als je matras 20 centimeter langer is dan jij en dat kan zomaar een matras van 220 cm betekenen. Koop je alleen een nieuw matras en niet een heel nieuw bed? Dan zul je rekening moeten houden met de maat van je huidige bed-ombouw.

Naast je lengte speelt ook je gewicht een belangrijke rol bij de keuze. Heb je extra ondersteuning nodig? Kies dan een matras met koudschuim of pocketvering. Flink in de sportschool bezig geweest of gewoon iets breder postuur? Overweeg een extra breed matras. De standaard is 90 cm breed, maar eentje van 100 cm breed ligt dan net even comfortabeler.

Allergieën

Mensen met gevoelige longen of een allergie voor huisstofmijt moeten extra alert zijn op de materialen die voor een matras worden gebruikt. Natuurlijk zijn er ook matrassen die anti-allergisch zijn, maar vraag voor de zekerheid advies van de verkoper of een slaapexpert Check ook of de hoes van de matras kan worden gewassen, dat is net even hygiënischer.

Jouw budget

De prijs van een matras heeft vooral met het gebruikte materiaal te maken. Hogere kwaliteit heeft meestal ook een hoger prijskaartje, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Bij de Consumentbond worden regelmatig testen gedaan met matrassen, hier vind je de beste matrassen volgens de Consumentenbond. Zie de aankoop van een matras wel als een investering en bedenk dat het duurder matras vaak langer meegaat en daardoor ook duurzamer is.

©Andrey Popov

Verschillende materialen voor matrassen

De verschillende materialen voor matrassen en combinaties hiervan maken het je nog best lastig kiezen. Om het wat overzichtelijker voor je te maken, onderscheiden we vijf soorten:

  1. Traagschuim dankt zijn naam aan de trage reactie van het schuim op aanrakingen: wanneer je het matras indrukt, komt het langzaam weer omhoog. Je lichaamsgewicht wordt verdeeld over een grotere oppervlakte en dat werkt drukverlagend. De kern van traagschuim matrassen bestaat uit pocketvering of koudschuim en het materiaal voelt zacht aan en reageert sterk op lichaamstemperatuur. Ideaal als je het altijd koud hebt in bed, maar ook bij lichamelijke klachten.

  2. Koudschuim matrassen bestaan uit veerkrachtig schuim waardoor je niet zo snel last krijgt van een kuil waar je steeds naartoe rolt. Daardoor heb je altijd goede ondersteuning op plekken waar je dit nodig hebt, zoals de heupen bij zijliggers. Het schuim ventileert heel goed en ook vocht wordt afgedreven, ideaal als je het vaak warm hebt ‘s nachts.

  3. Een pocketvering matras bestaat uit veren die los van elkaar verpakt zijn in zakjes, vandaar die pockets. Iedere veer beweegt los van elkaar en kan zo reageren op het lichaam. Op die manier kan het matras ook in verschillende zones worden ingedeeld en zelfs helemaal op maat voor jou worden gemaakt. Pocketvering matrassen hebben een afdeklaag van polyether, koudschuim, traagschuim of latex.

  4. Latex matrassen zijn soepel en zacht en vormen zich goed naar het lichaam. Ze zijn bovendien anti-allergisch omdat latex van nature geen huisstofmijt of schimmels aantrekt. Latex matrassen ventileren minder goed dan bijvoorbeeld koudschuim, omdat het geen open celstructuur heeft. Aan latex wordt een waarde gekoppeld: het soortelijk gewicht (SG). Hoe hoger de waarde, hoe meer latex er in het matras verwerkt is en hoe duurzamer en veerkrachtiger het matras is.

  5. Polyether matrassen zijn vaak iets goedkoper en minder van kwaliteit. Het polyetherschuim heeft weinig veerkracht en daardoor ligt je al snel in een kuil. Ook ventileert het polyether matras niet heel goed. Voor kinderbedden kan het een prima keuze zijn, maar ook voor een logeerbed dat niet vaak wordt gebruikt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.