ID.nl logo
Zó helpt slimme technologie ouderen om langer thuis te blijven wonen
© zapp2photo
Gezond leven

Zó helpt slimme technologie ouderen om langer thuis te blijven wonen

De vergrijzing neemt toe en de zorgbehoefte stijgt. Toch willen ouderen het liefst zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Technologie kan hierbij helpen. Van slimme sensoren tot communicatie-apps: in dit artikel lees je welke handige technologische hulpmiddelen het leven van ouderen makkelijker en veiliger kunnen maken.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe technologie in de zorg gebruikt wordt, waar je op moet letten en welke technologische hulpmiddelen er zijn om het leven van ouderen thuis een tikkeltje vriendelijker te maken.

Lees ook: 10 hulpjes die het leven van jouw (groot)ouders makkelijker maken

De zorg op de schop

De technologische ontwikkelingen die worden ingezet in de zorg spelen een cruciale rol bij het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het bevorderen van de zelfstandigheid en het welzijn van patiënten, met name ouderen. “Dat is hard nodig, want we weten allemaal dat er steeds meer ouderen zijn en we weten ook allemaal dat de zorg op de één of andere manier anders georganiseerd moet gaan worden”, legt Joost Marx, docent Zorg & Technologie bij Fontys Mens en Gezondheid, uit. Het zorgpersoneel kan de druk namelijk bijna niet meer aan. “Maar met alleen een lijstje van welke technologische hulpmiddelen er zijn, ga je die problematiek niet oplossen.”

Veel technologie al in gebruik

Handig kunnen deze ‘gadgets’ en apparaten wél zijn. Uit een onderzoek van Fontys Hogescholen blijkt dat ouderen gemiddeld al zo'n 50 technologieën in huis hebben, variërend van elektrische fietsen en verschillende beeldschermen tot ontspannings- en mobiliteitsgerelateerde hulpmiddelen. “Een opvallende behoefte is de wens om contact met de buitenwereld te behouden, vooral wanneer mobiliteit beperkt wordt of gezondheidsproblemen toenemen”, zegt Marianne Nieboer, docent Zorg & Technologie bij Fontys Mens en Gezondheid, daarover. Zo hebben ouderen tijdens de coronapandemie massaal gebruikgemaakt van tablets en andere digitale communicatiemiddelen om contact te houden met hun dierbaren, aangezien persoonlijke ontmoetingen vaak niet mogelijk waren. 

Een belangrijke reden waarom en wanneer ouderen gebruik willen maken van technologie, is als het voor hen echt nuttig is en het ze niet wordt opgedrongen. Nieboer zegt dat het niet werkt als het aan ouderen worden opgelegd. Het gebruik van technologie moet voortkomen uit wat de oudere zelf wil en nodig heeft. “De inzet van technologie is geen doel. Het moet een middel zijn om iets te bereiken”, benadrukt Nieboer. “Ouderen kiezen er zelf voor om thuis bijvoorbeeld een bloeddrukmeter te gebruiken. Zo kunnen ze hun gezondheid in hun vertrouwde omgeving monitoren en de resultaten al dan niet digitaal bespreken met de huisarts of praktijkondersteuner, zonder de stress van een doktersbezoek. Dat is een mooie stap, waar ze in de zorg meer gebruik van kunnen maken.” 

Lees ook: Stap voor stap: zó kun je het beste je bloeddruk meten

©Halfpoint

Driehoeksverhouding

Het is zo belangrijk om in de zorg naar elkaar te luisteren, voegt ze daaraan toe. “Bij de opleiding Zorg & Technologie van Fontys leiden we mensen op, zodat ze kunnen werken binnen een driehoeksverhouding tussen de zorgvrager, de zorgverlener en de technologische leverancier.” Er wordt aandacht besteed aan de hulpvraag van de zorgvrager, gevolgd door het perspectief van de zorgverlener en de beschikbare technologische mogelijkheden.

Daarnaast is het volgens Marx belangrijk dat technologieën ook vroeg genoeg worden ingezet om effectief te zijn. Hij benadrukt dat het probleem vaak is dat mensen pas naar technologie gaan zoeken als ze al hulpbehoevend zijn, terwijl preventieve toepassingen juist veel meer leed kunnen voorkomen. “Zo kunnen medicijndispensers al vroeg helpen bij het juist innemen van medicatie, wat op zijn beurt kan leiden tot een betere gezondheid en minder druk op de zorg.”

©liami

Handige technologische hulpmiddelen voor ouderen

Kortom: er zijn veel verschillende technologische hulpmiddelen beschikbaar om ouderen te helpen in het dagelijks leven. Een voorbeeld hiervan zijn eenvoudig te gebruiken tablets zoals de Compaan. Deze tablets maken communicatie met familie en vrienden gemakkelijker. Daarnaast zijn er slimme navigatiesystemen met noodoproepfuncties die speciaal ontworpen zijn voor thuisgebruik. Daarnaast zijn er draagbare apparaten, zoals de Apple Watch, die een belangrijke rol spelen bij het monitoren van de gezondheid. De Apple Watch heeft bijvoorbeeld een ECG-functionaliteit waarmee hartactiviteit kan worden gemeten, waardoor ernstige complicaties mogelijk kunnen worden voorkomen. Deze technologische oplossingen dragen bij aan het welzijn en de veiligheid van ouderen in hun dagelijks leven.

©Compaan

Lees ook: Zo vind je de beste tablet voor senioren

Spraakassistentie en smartphones

Een andere interessante ontwikkeling is ook het gebruik van slimme apparaten met spraakassistenten, zoals de Google Nest Audio (de opvolger van Google Home), die dagelijkse routines kunnen ondersteunen en toegang bieden tot informatie en entertainment. Nieboer benadrukt ook het belang van betrokkenheid van familieleden die ouderen kunnen stimuleren en ondersteunen bij het gebruik van technologieën. “Vooral kleinkinderen, wanneer ze bijvoorbeeld foto's sturen via de mobiele telefoon. Op dat moment zie je dat de ouderen misschien moeite hebben met het gebruik van de mobiele telefoon, maar toch graag willen zien wat er wordt gestuurd. Uiteindelijk kan dat ook effect hebben op andere hulpmiddelen of het gebruik van een smartphone voor andere situaties.” 

Ook interessant: De beste apps voor jouw eenzame opa of oma

Voor- en nadelen van technologie in de zorg

Hoewel technologieën volgens Marx en Nieboer geen alomvattende oplossing kan bieden voor de uitdagingen waarmee ouderen worden geconfronteerd, kunnen ze wel een waardevol hulpmiddel zijn om hun zelfstandigheid te behouden en de kwaliteit van leven te verbeteren. Door technologie op een passende, preventieve en effectieve manier in te zetten, kunnen ze wellicht bijdragen aan een toekomst waarin ouderen langer en comfortabeler thuis kunnen blijven wonen. 

Allereerst draagt technologie bij aan de veiligheid en gezondheid van ouderen door middel van verschillende systemen zoals valdetectie, alarmsystemen en continue gezondheidsmonitoring. Verder bevordert technologie ook de communicatie en het sociale contact van ouderen. Dankzij tablets, smartphones en andere communicatiemiddelen kunnen ze gemakkelijk in contact te blijven met familie, vrienden én zorgverleners, zelfs als ze niet fysiek aanwezig zijn. Dit kan gevoelens van eenzaamheid verminderen en het welzijn bevorderen. Tot slot bevordert technologie de zelfstandigheid van ouderen door hen te ondersteunen bij dagelijkse taken en het beheren van medicatie. 

©Solid photos

Maar vergeet niet dat een paar handige gadgets helaas niet hét verschil kunnen maken. Deze gadgets zijn vaak gericht zijn op het vergemakkelijken van dagelijkse taken en communicatie. Dat kan handig zijn, maar wel vooral als ze tijdig en preventief worden gebruikt. “De gebruiker moet er zelf de meerwaarde van inzien”, zegt Nieboer. Veel belangrijker is dat technologie en innovaties op tijd in de zorg worden toegepast. Om dat mogelijk te maken moet er volgens Marx en Nieboer echt een betere driehoeksverhouding komen tussen de zorgvrager, zorgverlener en technologische leveranciers. 


👇🏻 Ook fijn voor wie langer thuis wil wonen: drempels weg en aanpassingen in de badkamer en het toilet
▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).