ID.nl logo
Peggy IS afgevallen. "Als ik het kan, dan kan iedereen het."
Gezond leven

Peggy IS afgevallen. "Als ik het kan, dan kan iedereen het."

Zes weken lang heeft Peggy van ID.nl onder begeleiding 3x per week gesport en haar voeding aangepast. Weken waarin ze heeft afgezien, gebikkeld maar vooral heeft doorgezet. Wat voor resultaat heeft ze na al die moeite geboekt? Tijd voor de evaluatie!

Lezen hoe het Peggy verging in haar eerste week? Klik dan hier. Nieuwsgierig naar week 2? Klik dan hier. En weten hoe week 3 ging? Klik dan hier. Peggy's vierde week kun je hier herbeleven, week vijf hier en alles over week zes lees je hier.

Veel trainen, geen taart, veel spierpijn ...

Er zijn 6 weken voorbij. 6 weken met 3x per week sporten. Ik denk dat menig mens uit mijn omgeving dacht: wat gaat zij nou weer doen, ga je sporten, waarom? Mafkees, koekoek, doe effe normaal, jij haat sporten toch?!

Na de eerste trainingen, het aanhoren (want jullie zullen het weten dat ik sport😉) wat ik allemaal moet doen, zien dat ik die taartjes, chips en wijn laat staan en dat die dubbele onderkin aan het slinken is, wordt het toch wel serieuze shizzle. Waarbij het feit dat ik heb beloofd elke week verslag te doen voor het Dossier Afvallen op ID.nl ook wel een stok achter de deur is.

Waarom ging ik dit ook alweer doen?!

Ik ging dit aan met het idee: ik ga het 6 weken doen en dan zie ik wel. Nooit gedacht dat ik het oprecht leuk en lekker zou gaan vinden om te doen. Dat ik met energie en voldoening naar huis ga na een uurtje knallen. Zelfs die zaterdag, die ik toch wel een klein beetje intens haatte, voelde als: ik doe het zeker niet perfect en ik hobbel er achteraan en ik ga 1.000 keer dood, maar ik doe het wel! Of zoals de oudste deelnemer van 67 steeds zei: “Het is maar een uur van je leven, geniet en het wordt vanzelf 12 uur.”

Het doel was en is niet superslank en strak worden, dat ambieer ik helemaal niet (want hallo! Ik heb ook nog een sociaal ~ etend en drinkend ~ leven), maar weer blij zijn met mijn lijf en qua conditie mij niet een oude stijve stramme rups voelen na een beetje inspanning. Op beide vlakken voel ik al enorm verschil, in gewicht en in het lijf, ondanks de altijd aanwezige spierpijn🥴. En dat na 6 weken. Stel ik hou dit een jaar (of langer) vol, wat voor goddelijk ding komt er dan tevoorschijn, hahaha.

Dé vraag: heeft het allemaal resultaat gehad?

Het kan allemaal wel goed voelen en je kunt het wel leuk vinden, maar het is natuurlijk wel heel fijn als dat ook bevestigd wordt met cijfertjes. Nu heb ik al eerder verteld dat ze bij de sportschool geen fan zijn van iedere week wegen en blitse weegschalen (want minder accuraat en betrouwbaar en het gaat om hoe je je voelt), maar ik heb dit voor mezelf toch bijgehouden op de Tanita en alleen al van die resultaten word ik heel erg blij.

Dit zegt mijn hippe weegschaal:

Gewicht: 5 kg minder. Ik weeg nog steeds te veel, maar goeie start.
Metabolische leeftijd: van 58 naar 48 jaar. Nog maar 4 jaar (ik ben bijna 44) te gaan.
Spiermassa: 1 kilo erbij (WAT!).
Botmassa: bewijs dat ik echt zware botten heb! (rood is teveel, geel is bijna goed, groen is goed).

Vergelijkingen en cijfers blijven lastig, want als je ergens invult: vrouw met lengte 1.90… daar is deze wereld nog steeds niet op ingesteld, welcome to my life haha. Never nooit standaard.

©PW | ID.nl

Dit zegt de sportschool

En dan de echte meting, met de tang en de weegschaal en de centimeter, bij de sportschool:

Buikomtrek: 6 cm minder. Dat is toch zo goed als 1 kledingmaat.
De tangmeting is in millimeters, dus dat zijn natuurlijk geen enorme aantallen (dat gaat helaas niet zo snel). Wel is te zien dat mijn vetrug (subscapulair) het meest is geslonken met 20,7% en mijn heupvet (suprailiac) op nummer 2 staat met 20% reductie. De vlaggen (triceps) slinken wel, maar klapperen nog steeds, ben bang dat dat nooit meer goed komt 😂.

Overall vetpercentage: is gedaald met 2,4% (op de blitse weegschaal is dit 3,7% maar die is helaas minder betrouwbaar. Zie de plaatjes, dat ziet er toch een stuk positiever uit dan 6 weken geleden.

©PW | ID.nl

De oefeningen die we op dag 1 hebben gedaan, hebben we nu herhaald. Waarbij je ziet dat die squats en de airbike echt flink zijn verbetert. De push-ups en de burpees lijken niet veel verbeterd, maar als ik de videobeelden zou delen van week 1 en nu zie je toch wel dat het iets meer lijkt om wat het daadwerkelijk moet zijn in plaats van een headbangende, in een toeval schietende vrouw.

©PW | ID.nl

Nog een korte uitleg van Patrick de sportcoach na mijn vraag wat de conclusie van dit resultaat is:

Je komt nu uit op een vetpercentage van 38,2% dus dat is nog wat hoog, maar je zit bijna in het stukje gezond. Er zijn nog wat stapjes die je wilt maken, dat heb je zelf ook aangegeven bij het begin. Dit is de eerste stap. Je hebt nu een supergoede basis waarmee je verder kunt gaan. Het lichaam staat aan en is bezig met afvallen. Dit patroon gaan wij dan ook nog even aanhouden. Over 4 -6 weken zal ik je nogmaals meten. Zo houden we de voortgang in de gaten.

Gezond vetpercentage staat beschreven tussen 23-34%. Dit is een groot gebied. Qua nummers maakt het mij niet veel uit, het gaat om vooruitgang en dat jij je fijn voelt. Dit is pas 6 weken, moet je nagaan wat je na een jaar kunt bereiken. 💪😃

En nu?

Ja en wat nu?! Doorgaan met sporten dus. Ik ben al gestart met vier weken Fundamentals 2.0 gezellig met mijn oude teamies, en met het gezonde eetpatroon vasthouden. Ik ga dat sporten echt niet altijd even leuk vinden, of het past niet altijd even fijn in mijn weekschema. Maar wat we allemaal weten: je moet hier gewoon tijd voor maken, net als voor de andere leuke dingen in je leven. Hetzelfde voor voeding. Positief resultaat op de weegschaal motiveert. Die broek die weer past zonder uitpuilende rollen, die beha die weer lekker zit, shoppen in je eigen kledingkast want de helft voelt als nieuwe kleding omdat je het eerst gewoonweg niet meer paste en nu weer wel. Natuurlijk komen er uitschieters, momenten dat je niet zo sterk bent of dat je gewoon denk, fuck it vandaag ga ik even los (carnaval was heel gezellig en de wijntjes gleden er prima in btw). En dan is morgen weer een nieuwe dag, waar je weer “normaal” doet.


P.S. Ook leuk: sportkleding kopen!

Ik weet uit ervaring dat het maanden/jaren goed kan gaan en die slechte eigenschappen en ook weer langzaam in kunnen sluipen. Maar niemand wordt dik van lucht, je bent hier toch altijd zelf bij. De flow zit er nu gewoon goed in. Gezond en evengoed lekker eten kost me geen moeite, het sporten is lekker en de resultaten zijn mooi. Helemaal top dus! En… ik heb tenminste 1 collega geïnspireerd om te gaan sporten whoop whoop (hij had nog nooit een sportschool van binnen gezien, I feel you E.!).

Oh ja over dat stofje dat je aanmaakt als je sport en daar dan gelukkig van wordt… heb ik dat dan toch?! Ik hou jullie op de hoogte. Over een week of 6 deel ik weer een update. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ALS IK HET KAN, DAN KAN IEDEREEN HET!

🍎 Wil je ook een paar kilo kwijt? Kijk dan in ons Afvaldossier. In dit afvaldossier vind je artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten, maar ook over apps, gadgets en connected health-apparaten waarmee je je voortgang kunt monitoren en die je helpen gemotiveerd te blijven. ID.nl weet het zeker: het gaat je lukken! 🍎

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.